Cegah Sebelum Merawat Ustazah Fatimah Syarha Pesan Ibu Hamil Urus Emosi Diri Elak Penyakit Depresi


Kehamilan bukan sahaja menyebabkan bakal ibu mengalami perubahan fizikal tetapi juga turut terkesan pada emosi mereka. Kenapa agaknya bila mengandung, kebanyakan ibu hamil akan mengalami perubahan emosi yang kadangkala sukar untuk difahami?
Itulah cabaran yang perlu dilalui oleh ibu waktu hamil. Bagaimana nak urus emosi yang bercampur aduk pelbagai rasa ketika hamil?
Penceramah bebas yang juga ibu kepada enam cahaya mata, Ustazah Fatimah Syarha berkongsi ilmu kepada para peserta webinar Aku Tak Serik Bersalin yang kebanyakannnya sedang hamil anak pertama.

Menurut Ustazah emosi yang gembira dan teruja bila tahu diri hamil boleh berubah tiba-tiba menjadi emosi lain yang negatif seperti sedih, risau, bimbang, takut dan bermacam lagi perasaan.
Justeru sebagai umat Islam dan hamba Allah yang mensyukuri atas kurniaan rezeki dariNya, ibu hamil perlu melakukan beberapa perkara untuk elakkan daripada emosi diri mengganggu fikiran.
1. Bersyukur
Ucap alhamdulillah tanda kesyukuran kepada Allah SWT kerana memberikan anugerah terhebat kehadiran zuriat dalam rahim ibu.
Siapa yang Allah bagi nikmat kepadanya berupa ahli keluarga, anak, harta dan dia ucapkan MashaAllah Lahawalawalaquwatai’llahbillahhila’zim maka dia akan dapati tiada bencana ke atas ahli keluarga, anak, harta kecuali maut.
2. Terima tiap sesuatu yang hebat akan ada cabaran
Situasi emosi jadi tidak stabil masa mengandung ini normal akibat perubahan horomon dalam badan. Pakar perubatan kata perubahan emosi biasa berlaku sepanjang 10 minggu pertama kehamilan bila masuk trimester kedua makin berkurangan.
3. Berjuang tangkis fikiran negatif
Semasa hamil juga akan banyak pemikiran negatif akan menguji ibu hamil. Contohnya aysik fikirkan fizikal anak dalam kandungan normal ke tak, cacat ke dan sebagainya.
Fikiran negatif datang serang, benda yang tak boleh kawal pun fikir, bila biarkan boleh rosakkan ibu. Untuk menangkis fikiran negatif ibu kena selalu baca Auzubillahiminaisyaitonirajim
Ibu kena buat pengurusan mental sendiri dahulu. Masukkan input-input positif contohnya zikir pagi petang yang Nabi SAW selalu amal untuk jaga mental, emosi & pemikiran.
Sentiasa minta perlindungan dr Allah SWT yang ada dalam al-matsurat sebagai amalan bacaan setiap pagi.
“Fikiran negatif tadi tak nak dia bertukar jadi lebih teruk maka cegah sebelum merawat dengan hunuskan senjata kita.
Masalah stress boleh menjadi overthinking sebelum melarat kepada anxiety dan akhirnya jika tidak dirawat boleh menjadi penyakit depression
Penyakit depression berlaku disebabkan tak diuruskan emosi yang tak stabil.
Stress kerap sangat tak elok. Ibu tak perlu stress pada benda yang tak blh dikawal.
Ibu kena disiplinkan minda, berhenti berfikir benda yang tak sepatutunya. Put your limit
Pesan Ustazah Fatimah, setiap malam maafkan diri kita, maafkan semua orang, maafkan suami, ibu bapa, anak-anak, majikan, pekerja dan berbuat baik dengan semua orang, sayang semua orang. Jangan cipta musuh.
Jangan biarkan stress itu berpanjangan dan terasa macam berat sangat terutama datang daripada cabaran-cabaran luar seperti urusan kerja, anak-anak, keluarga, kawan-kawan dan sebagainya.
Sentiasa minta perlindungan dari Allah dengan membaca doa
Allahumainni a’uzubika minnal hami wal hazani minnnal ajzi wal kasal
Maksudnya : Ya Allah aku berlindung kepadamu daripada hami (anxiety, overthinking perkara-perkara yang tak berlaku lagi) dan hazan (kesedihan yang berlaku sekarang)
minnnal ajzi wal kasal (mintak perlindugan Allah dari sikap malas)
4. Peka pada perubahan emosi diri kita
Perubahan emosid normal cuma kita takut ia menjejaskan aktiviti harian jadi tak normal sebab itu ibu kena cepat perasan perubahan diri ada tak tekanan perasaan yang melampau.
Cabaran ini semua orang boleh hadapi tak kira siapa. Tengok diri ada tak tanda-tanda kecelaruan emosi?
Adakah kita ni jenis letih berlebihan? Berbaring sepanjang hari ketika mengandung?
Selera makan makin kurang atau terlalu berlebihan?
Tengok pada corak tidur. Adakah air mata asyik keluar dan fikirkan tentang masalah je sepanjang masa?
Adakah kita kerap termenung, sedih sepanjang hari? Sehingga tak dapat jalankan rutin harian.
Adakah kita mudah marah, mudah rasa bersalah, mudah putus asa?
Itu tanda kecelaruan emosi
5. Berusaha beri hak pada diri sendiri
Bila ada perubahan emosi pastikan waktu tidur cukup, makan teratur, buat senaman berjalan kaki atau buat aktiviti yang menggembirakan kita. Kita kena beri hak pada diri sendiri.
6. Dapatkan sokongan sosial
Bila ada tanda-tanda kemurungan dan sudah berusaha DIY rawat diri sendiri tetapi tak mampu jadi ibu kena dapatkan rawatan daripada mereka yang pakar.
Ibu perlukan sokongan sosial. Perlu jumpa doktor
Ibu hamil jangan takut dengan kata-kata orang lain.
Kalau dirawat awal, InsyaAllah boleh sembuh.
Ini penting kerana emosi ibu waktu mengandung boleh mempengaruhi emosi anak yang lahir.
Pengaruhi Tumbesaran Anak Menurut Ustazah Fatimah setiap anak ada variasi keunikan perangai dan tingkah laku mereka. Menurut kajian yang diterbitkan oleh Development & Psychology Pathology, pengalaman membabitkan 438 ibu dan bapa yang pertama kali.
Kemudian mereka kaji lagi selepas 14 bulan anak lahir untuk melihat apa berlaku.
Para penyelidik mendapati kesejahteraan pre-natal ibu pertama kali ada kaitan dengan tingkah laku kanak-kanak semasa umur dua tahun.
“Jika ibu ada masalah, kanak-kanak itu lebih mudah ada perasaan marah, hasad dengki.
Bila ibu dan bapa kurang bahagia atau ada konflik, kanak-kanak usia dua tahun ini lebih mudah menunjukkan masalah emosi, mudah takut, menangis, nak dekat dengan ibu, tak mudah nak sesuaikan dengan situsi baru masa post natal awal.
Ada kajian di United Kingdom mendapati wanita murung waktu hamil berpotensi 1.5 kali ganda akan ada anak yang cenderung ke arah kemurungan semasa remaja walaupun ada risiko genetik dan faktor lain-lain yang mempengaruhi,” jelas Ustazah Fatimah.
Ternyata kesan fisiologi ibu hamil boleh mempengaruhi perkembangan otak bayi.

The post “Cegah Sebelum Merawat” Ustazah Fatimah Syarha Pesan Ibu Hamil Urus Emosi Diri, Elak Penyakit Depresi appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/cegah-sebelum-merawat-ustazah-fatimah-syarha-pesan-ibu-hamil-urus-emosi-diri-elak-penyakit-depresi/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bakal Bersalin September Depan Mona Allen Mahu Perbaiki Diri Sebelum Jadi Ibu

Bakal Bersalin September Depan Mona Allen Mahu Perbaiki Diri Sebelum Jadi Ibu

papar berkaitan - pada 24/6/2022 - jumlah : 172 hits
Makin berseri dan cantik pelakon Mona Allen selepas berhijab Pemilik nama sebenar Munna Hafiraneza Allen memilih untuk membiarkan saja netizen membuat andaian sendiri mengenai imej bertudungnya itu Perbaiki diri sebelum bertukar status seba...
Ibu Hamil Makan Produk Pemutih Nak Baby Lahir Putih Akhirnya Abnormal Doktor Dedah Realitinya

Ibu Hamil Makan Produk Pemutih Nak Baby Lahir Putih Akhirnya Abnormal Doktor Dedah Realitinya

papar berkaitan - pada 22/6/2022 - jumlah : 149 hits
Obses untuk cantik dan putih memang lumrah sesetengah wanita malah ada yang sanggup berhabis duit untuk memastikan diri kelihatan putih dengan mengambil pelbagai jenis ubat ubatan serta suplemen Namun tak semua produk kecantikan serta suple...
Ibu Hamil Tak Boleh Tinggal Buah Doktor Kongsi Jenis Buah Yang Baik Untuk Diambil

Ibu Hamil Tak Boleh Tinggal Buah Doktor Kongsi Jenis Buah Yang Baik Untuk Diambil

papar berkaitan - pada 5/7/2022 - jumlah : 130 hits
Keperluan nutrisi yang anak dalam kandungan dapat bergantung pada apa yang ibu makan Sebab tu kena pilih makanan yang baik baik untuk dibawa masuk ke perut supaya anak dapat khasiatnya sama Ibu mengandung tak boleh tinggal buah Tinggalkan m...
Alhamdulillah Behave Tak Kacau Ibu Bawa Anak Bercuti Ke Dubai Tok Ti Cuak Urus 2 Anak Dalam Flight

Alhamdulillah Behave Tak Kacau Ibu Bawa Anak Bercuti Ke Dubai Tok Ti Cuak Urus 2 Anak Dalam Flight

papar berkaitan - pada 27/6/2022 - jumlah : 141 hits
Setelah sekian lama tidak terbang jauh disebabkan pandemik akhirnya penyanyi nombor satu negara berpeluang membawa dua anaknya bercuti ke Dubai Malah kata Dato Siti Nurhaliza ia merupakan pengalaman pertama kali bagi anak keduanya Muhammad ...
Anak Demam On Off Rupanya Kena Virus Rsv Ibu Ini Pesan Tolong Alert

Anak Demam On Off Rupanya Kena Virus Rsv Ibu Ini Pesan Tolong Alert

papar berkaitan - pada 27/6/2022 - jumlah : 142 hits
Musim sekarang ini boleh dikatakan ramai anak anak kecil tak sihat Demam batuk dan selesema antara yang biasa dihadapi dan buatkan ibu bapa pun risau Kadang baru je baik sakit semula Perkongsian daripada seorang ibu atas akaun ayishwafiy di...
Salah Ambil Makanan Ini Punca Keguguran Ini Yang Ibu Hamil Wajib Ambil Tahu

Salah Ambil Makanan Ini Punca Keguguran Ini Yang Ibu Hamil Wajib Ambil Tahu

papar berkaitan - pada 28/6/2022 - jumlah : 206 hits
Umumnya banyak faktor boleh mencetuskan keguguran yang terjadi dan ada kalanya puncanya tidak dapat dikenal pasti Pun begitu ada yang mempercayai pengambilan beberapa jenis makanan boleh menjadi punca keguguran di awal kehamilan Ini antaran...
Jasad Wanita Hamil Ibu Mertua Ditemui Dalam Keadaan Berpelukan Selepas Dihanyutkan Arus Kepala Air

Jasad Wanita Hamil Ibu Mertua Ditemui Dalam Keadaan Berpelukan Selepas Dihanyutkan Arus Kepala Air

papar berkaitan - pada 5/7/2022 - jumlah : 165 hits
Jasad wanita hamil dan ibu mentuanya yang dihanyutkan arus kepala air di rumah mereka di Kampung Iboi di sini ditemui dalam keadaan berpelukan kira kira 100 meter dari lokasi rumah mereka runtuh Khairul Ashraf menunjukkan gambarnya bersama ...
Banjir Di Baling Mayat Wanita Hamil Ibu Mentua Ditemukan Berpelukan

Banjir Di Baling Mayat Wanita Hamil Ibu Mentua Ditemukan Berpelukan

papar berkaitan - pada 5/7/2022 - jumlah : 177 hits
Berhubung kejadian tiga sekeluarga dihanyutkan arus deras akibat banjir di Baling dua daripada mereka iaitu wanita hamil empat bulan dan ibu mentuanya ditemui dalam keadaan berpelukan pagi ini Menurut laporan Kosmo Online mayat Nurul Anis A...
Cegah Risiko Penyakit Kronis Bpjs Kesehatan Ajak Peserta Lakukan Skrining Kesehatan

Cegah Risiko Penyakit Kronis Bpjs Kesehatan Ajak Peserta Lakukan Skrining Kesehatan

papar berkaitan - pada 20/6/2022 - jumlah : 84 hits
Lily Kresnowati mengungkapkan BPJS Kesehatan terus intensifkan program promotif preventif melalui perluasan akses skrining kesehatan Hal ini penting dilakukan selain mencegah risiko atau perburukan suatu penyakit diharapkan juga pelayanan p...
Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Ultimate Guide To Ghibli Park

Tanding Pakaian Janda Kerja Gila 1 Mei Tuntut Naik Gaji

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah



Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online


Bicara Profesional Pengarah Pendidikan Negeri Johor Bersama Pengetua Sekolah Negeri Johor 2024

Beyond The Pew The Bridal Heart Guides Your Daily Walk With Christ

Wanita Cedera Diragut Ketika Menunggang Motosikal

Kes Lelaki Israel 10 Ditahan Semula Bawah Sosma

Pelbagai Cara Memakai Samping

Isu Buang Beras Sardin Semuanya Sudah Rosak Busuk Bekas Ahli Parlimen Kuala Krau