Cara Simpan Stok Herba Dedaun Bagi Tahan Lama Tak Perlu Rendam Tukar Air


Kebanyakan ibu bila beli stok barang basah akan beli untuk tempoh seminggu. Lagi-lagi dalam keadaan sekarang ni nak keluar kerap pun akan fikir banyak kali kan?
Tapi kadang tu akan terfikir juga jika beli barang-barang ni nak simpan lama risau cepat rosak. Perkongsian dari Puan Yatie Eimra mengenai tipnya simpan herba atau jenis dedaun ni boleh dicuba.
Bagi ibu yang ruang freezer tak besar, elok sangat buat macam ni. Tapi sebelum nak simpan tu, basuh dulu dan keringkan sekejap.
Kebetulan kali ni saya nak restock halia & daun kucai, alang-alang tu saya share la sekali cara saya simpan herba/jenis dedaun ni macam kucai, daun kesum, daun kari, daun bawang, daun sup, dan lain-lain.

Sebenarnya saya ikut cara mak saya – simpan lengkuas (yang dah dibersihkan & dipotong) dalam freezer supaya tak kering & tahan lama. Asalnya dulu saya simpan halia & lengkuas jer dalam freezer..

Tapi bila anak asyik kerap batuk & kena sentiasa standby daun sirih sepanjang masa (untuk saat² terdesak), saya mula simpan sirih & daun² herba yang lain dalam freezer gak. Lepas tu saya start simpan daun² macam daun kucai, daun bawang, daun sup, daun kari, daun kesum, cili, halia, serai, dll lak.

Yang bagusnya simpan bahagian freezer ni, herba/dedaun tahan lebih lama & tak perlu nak tukar air bagai (bagi yang rendam dalam air). Fridge saya kecik jer tak muat semua nak disimpan dalam botol/letak air.. Dekat 4 tahun gak la saya amalkan simpan dedaun macam ni. Kalau nak simpan dalam freezer ni, ada beberapa perkara yang korang kena tahu..
1) Walau simpan apa pun kat bahagian freezer, bila keluarkan nanti & defrost, semuanya akan jadi lembik. Contohnya cili merah, lepas keluarkan memang akan lembik sebab segala cecair dalam tu dah dibekukan. So, KELUARKAN SEBELUM NAK GUNA/masak jer.. Biasanya saya simpan cili sikit kat bahagian chiller gak untuk tujuan hiasan, etc.

2) Kena guna tisu jenis tahan bila basah (disposable cloth) atau boleh guna kain perca jer. Tujuannya nak serap wap² air yang terbentuk bila simpan lama dalam freezer. Kalau guna tisu dapur biasa mudah koyak & melekat² nanti. Disposable cloth yang saya guna ni, memang mahal sikit, tapi boleh dibasuh semula & keringkan. Lepas tu boleh guna balik.

3) Gunakan bekas kedap udara atau plastik ziplock terutamanya untuk simpan serai & dedaun supaya tak makin kering. Fridge saya kecik, kena guna plastik ziplock untuk jimat ruang. Saya nak jimatkan plastik ziplock, jadinya saya gunakan plastik ziplock yang besar & asingkan dedaun ikut jenis dalam plastik pembungkus makanan biasa tu jer.. Tapi cili tak simpan dalam plastik ziplock pun takpe sebab tetap akan lembik jugak.

P/s: Untuk sayur²an boleh gak guna plastik ziplock & tisu ni tapi simpan kat bahagian chiller jer. Asingkan ikut portion sekali masak. Untuk simpan carrot, potong bahagian atas (supaya tak tumbuh tunas) & potong kecil. Tukar tisu/kain bila dah basah ye. Dalam gambar ni ada balance 2 ketul carrot. Masih elok lagi walaupun beli 21/3 haritu lagi..
Sumber: Yatie Eimra
The post Cara Simpan Stok Herba & Dedaun Bagi Tahan Lama. Tak Perlu Rendam, Tukar Air appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/cara-simpan-stok-herba-dedaun-bagi-tahan-lama-tak-perlu-rendam-tukar-air/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Cara Mudah Simpan Kelapa Parut Supaya Tahan Lama

Cara Mudah Simpan Kelapa Parut Supaya Tahan Lama

papar berkaitan - pada 3/5/2020 - jumlah : 783 hits
As Salam Cara Mudah Simpan Kelapa Parut Supaya Tahan Lama Alhamdulillah Sejak PKP dan bersambung sampai bulan puasa ni susah jugak saya nak dapatkan kelapa parut fresh Fresh maksudnya kelapa yang tak berbau tengik atau nak dapatkan kelapa m...
5 Cara Supaya Cili Kisar Tahan Lebih Lama

5 Cara Supaya Cili Kisar Tahan Lebih Lama

papar berkaitan - pada 26/4/2020 - jumlah : 544 hits
Bagi kaum ibu yang memang setia menyediakan juadah berbuka dan juga bersahur di rumah tentunya mahu segala urusan di dapur lebih menyenangkan Di sebabkan itulah juga sis sebenarnya lebih suka menyediakan stok segala keperluan memasak teruta...
Cara Untuk Pastikan Sayur Dan Buah Buahan Tahan Lama

Cara Untuk Pastikan Sayur Dan Buah Buahan Tahan Lama

papar berkaitan - pada 25/4/2020 - jumlah : 315 hits
Ohmedia yakin ramai antara kita apabila membeli sayur dan buah buahan adakala tidak tahan lama walaupun telah disimpan dalam peti sejuk Oleh itu Ohmedia nak kongsi dekat korang cara untuk mengekalkan makanan supaya tahan lama dan tidak rosa...
Ada Cara Nak Kukus Pulut Kuning Agar Tak Basi Tahan Lama Ikut Resipi Mudah Ini

Ada Cara Nak Kukus Pulut Kuning Agar Tak Basi Tahan Lama Ikut Resipi Mudah Ini

papar berkaitan - pada 3/5/2020 - jumlah : 655 hits
Pulut kuning sememangnya menjadi juadah pilihan pada hari raya Rasanya yang berlemak dimakan pula dengan rendang daging rendang ayam ataupun sambal bilis memang kombinasi yang sangat sedap Baca Namun juadah pulut kuning kini bukan hanya dih...
Cara Nak Buat Nasi Daging Bersama Air Asam Berkerisik

Cara Nak Buat Nasi Daging Bersama Air Asam Berkerisik

papar berkaitan - pada 21/4/2020 - jumlah : 402 hits
Cara Nak Buat Nasi Daging Bersama Air Asam Berkerisik Assalamualaikum dan Selamat Petang Hai reader semua Dah makan ke tu Bonde nak kongsikan Cara Nak Buat Nasi Daging Bersama Air Asam This is a content summary only Visit my website for ful...
Stok Pati Kurma Untuk Sahur Paling Mudah Nak Sedia Perut Tahan Sampai Berbuka

Stok Pati Kurma Untuk Sahur Paling Mudah Nak Sedia Perut Tahan Sampai Berbuka

papar berkaitan - pada 21/4/2020 - jumlah : 351 hits
Kurma pastinya menu wajib ada sepanjang bulan Ramadan yang bakal menjelma beberapa hari sahaja lagi Tidak hanya dimakan begitu sahaja boleh juga dijadikan air kurma atau air rendaman kurma yang cukup tinggi khasiatnya malah perut boleh bert...
Cara Mengatasi Pompa Air Yang Hidup Mati Sendiri

Cara Mengatasi Pompa Air Yang Hidup Mati Sendiri

papar berkaitan - pada 3/5/2020 - jumlah : 565 hits
Pernahkah anda mengalami masalah pada mesin pompa air anda yang tiba tiba hidup mati dengan sendirinya Jika pernah maka anda tidak perlu kawatir karena sebenarnya mesin pompa air anda tersebut masih bisa diperbaiki Nah pada kesempatan kali ...
Cara Memasang Kapasitor Mesin Pompa Air

Cara Memasang Kapasitor Mesin Pompa Air

papar berkaitan - pada 2/5/2020 - jumlah : 713 hits
Kapasitor pada mesin pompa air selalu menjadi bagian yang sangat penting jika komponen ini sampai rusak maka sudah pasti pompa air tidak akan mampu bekerja lagi untuk menghisap air hal ini mengingat fungsi kapasitor yang memang tidak bisa d...
Towards More Comprehensive Pension Reform

Big Bucks Top 10 Sellers From Bonhams Spring Stafford Sale

Berebut Kasih

Reaching Out

Polis Jerman Sita Bugatti Rare Dalam Siasatan Berkait 1mdb

Makanan Perlis Paling Popular

Kerana Wanita Melintas Penunggang Motosikal Berkuasa Tinggi Maut

Tafsir Mimpi Gajah



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


3 Sebab Kenapa Kashmir Menjadi Pilihan Traveler Malaysia

Polis Jerman Sita Bugatti Rare Dalam Siasatan Berkait 1mdb

Jetama Taja Sabah Fc Rm5 Juta Musim Ini

Legoland Malaysia Resort Empowers Teachers And Students To Conquer The Legoland School Challenge 2024

Prk Kkb Pertandingan Parti Atau Pertandingan Kaum

Laporan Bank Dunia Mengeluarkan Isyarat Bahaya Terhadap Sistem Pendidikan Malaysia