Cara Pembayaran Fidyah Untuk Rujukan Anda Puasa Lagi 2 Bulan Je Ni


Cara Pembayaran Fidyah Untuk Rujukan Anda, Puasa Lagi 2 Bulan Je Ni! Fidyah ialah denda ke atas seseorang Islam yang telah baligh kerana meninggalkan puasa wajib atas sebab-sebab tertentu atau pun sengaja melewatkan puasa ganti (qada’) bulan Ramadhan.
Baca: Ibu Ini Kongsi Petua Rawat Masalah Ekzema Hanya Guna Bahan Dapur!
HUKUM FIDYAH
Hukum membayar fidyah adalah wajib. Ia wajib disempurnakan mengikut bilangan hari yang ditinggalkan. Ia juga menjadi satu tanggungan (hutang) kepada Allah SWT sekiranya tidak dilaksanakan.
Kewajipan ini jelas dinyatakan dalam firman Allah SWT yang bermaksud :
“(Puasa yang diwajibkan itu ialah) beberapa hari yang tertentu, maka sesiapa di antara kamu yang sakit atau dalam musafir (bolehlah ia berbuka) kemudian wajiblah ia berpuasa sebanyak (hari yang dibuka) itu pada hari-hari yang lain, dan wajib ke atas orang-orang yang tidak terdaya berpuasa (kerana tuanya dan sebagainya) membayar fidyah iaitu memberi makan orang miskin (secupak bagi tiap-tiap satu hari yang tidak dikerjakan puasa).”
(al-Baqarah: 184)
KADAR FIDYAH  
Kadar bayaran fidyah berubah mengikut harga yang ditetapkan oleh pemerintah di sesuatu tempat. Pengiraan kadar fidyah berdasarkan kadar harga beras (makanan asasi penduduk). Nilai fidyah bagi satu hari tidak berpuasa boleh dikira berdasarkan nilai Zakat Fitrah yang telah ditetapkan.
Zakat Fitrah bagi seorang ialah bersamaan 1 gantang Baghdad iaitu 2.7 kilogram.
Fidyah bagi satu hari ialah 1 cupak beras iaitu 675 gram.
Bermakna, kadar fidyah ialah ¼ daripada kadar fitrah pada tahun tersebut.
Oleh yang demikian, jika kadar Zakat Fitrah ialah RM7.00, secara langsung kadar Fidyah ialah RM1.75 atau RM1.80 (1/4 X RM7.00).
TAKSIRAN FIDYAH
Bilangan hari tidak berpuasa X Kadar fidyah (cupak). Bilangan hari tidak berpuasa X (Tahun gandaan) X Kadar fidyah(cupak)
*Tahun gandaan bermaksud bilangan tahun puasa itu telah ditinggalkan tolak satu tahun kerana tahun pertama adalah tahun dibenarkan mengganti puasa. Hanya setelah tiba Ramadan berikut jika masih tidak berganti, barulah fidyah dikenaka
Contoh :
Tidak berpuasa kerana haid pada Ramadan 1436H (2014) dan puasa ini masih belum berganti sehingga 1438H (2016).
Maka tahun gandaan ialah 1438H – 1436H – 1 = 1 TAHUN, ini adalah kerana dari Syawal 1436H hingga Syaaban 1437H hinggalah tempoh satu tahun yang diperintahkan untuk mengganti puasa.
SIAPAKAH YANG DIKENAKAN FIDYAH? Uzur menunaikan puasa wajib
Terdiri daripada golongan yang menghidapi sakit kuat dan tidak mempunyai harapan untuk sembuh, atau golongan tua yang tidak mampu berpuasa atau kedua-duanya sekali. Fidyah dikenakan pada tahun Ramadan yang sama.
Contoh :
Haji Karim pengidap Diabetes yang menjalani dialysis sepanjang Ramadan tidak mampu menunaikan puasa. Maka, fidyahnya dikira sebaik habis Ramadan tersebut pada kadar :
Bilangan hari tidak berpuasa X Kadar fidyah pada tahun tersebut.
30 hari X RM1.80 = RM54.00
Wanita hamil yang tidak berpuasa kerana bimbang keselamatan bayi dalam kandungan.
Tidak berpuasa kerana bimbang akan keselamatan bayi yang dikandungnya seperti dikhuatiri berlaku keguguran. Golongan ini dikenakan membayar fidyah sebaik habis Ramadan pada tahun yang sama dan juga menggantikan (qada’) puasa yang ditinggalkan. Jika telah tiba Ramadan tahun berikutnya, wanita ini dikenakan fidyah lagi kerana lewat menggantikan puasa.
Contoh :
Sepanjang kehamilan anaknya, Puan Rina tidak mampu berpuasa di bulan Ramadan pada tahun itu selama 7 hari. Beliau bimbang keadaan bayi yang dikandungnya. Maka sebaik sahaja Ramadan, Puan Rina dikenakan fidyah pada kadar :
Bilangan hari tidak berpuasa X Kadar fidyah pada tahun tersebut.
7 hari X RM1.80 = RM12.60
Jika Puan Rina DAPAT MENGGANTIKAN PUASA TERSEBUT SEBELUM RAMADAN BERIKUTNYA, maka TIADA FIDYAH dikenakan ke atas Puan Rina.
Tetapi, jika Puan Rina TIDAK MAMPU MENGGANTIKAN PUASA HINGGA TIBA RAMADAN BERIKUTNYA, maka dia DIKENAKAN FIDYAH sehinggalah dia menggantikan puasa tersebut. Katakanlah, Puan Rina hanya dapat menggantikan pusa tersebut 4 tahun kemudian, maka fidyahnya dikira :
Bilangan hari tidak berpuasa X (Tahun gandaan) X Kadar fidyah(cupak)
7 hari X (4 Tahun – 1 Tahun) X RM1.80 = RM37.80 (FIDYAH)
Fidyah hanya akan berhenti dikira apabila puasa itu digantikan.
Wanita hamil yang tidak berpuasa kerana bimbang keselamatan (kesihatan) dirinya.
Hendaklah menggantikan puasa. Jika masih tidak diganti sehingga tiba Ramadan berikutnya barulah fidyah dikenakan kerana lewat menggantikan puasa.
Contoh :
Puan Maria tidak mampu berpuasa selama 10 hari pada bulan Ramadan kerana mengalami alahan teruk semasa mengandungkan bayinya. Keadaan bayi adalah sihat, Cuma kesihatan beliau yang terganggu. Hanya setelah 3 tahun barulah Puan Maria dapat menggantikan puasa tersebut.
Bilangan hari tidak berpuasa X (Tahun gandaan) X Kadar fidyah(cupak)
10 hari X (3 Tahun – 1 Tahun) X RM1.80 = RM36.00 (FIDYAH)
Ibu yang menyusukan Anak
Tidak berpuasa kerana merasa bimbang akan memudharatkan bayi yang disusuinya seperti kurang air susu atau menjejaskan kesihatan bayinya itu. Golongan ini dikenakan membayar fidyah sebaik habis Ramadan pada tahun yang sama dan juga menggantikan (qada’) puasa yang ditinggalkan. Jika telah tiba Ramadan tahun berikutnya, wanita ini dikenakan fidyah kerana lewat menggantikan puasa.
Contoh :
Puan Hani mempunyai bayi yang baru berusia 3 bulan dan menyusu penuh. Sepanjang bulan Ramadan, beliau tidak mampu berpuasa selama 15 hari kerana kekurangan susu. Beliau hanya mampu menggantikan puasa ini selepas 2 tahun. Fidyah yang dikenakan ke atas Puan Hani sebaik sahaja habis Ramadan pada tahun itu ialah :
Bilangan hari tidak berpuasa X Kadar fidyah pada tahun tersebut.
15 hari X RM1.80 = RM27.00
Fidyah yang dikenakan kepada Puan Hani kerana lewat menggantikan puasa ialah :
Bilangan hari tidak berpuasa X (Tahun gandaan) X Kadar fidyah(cupak)
Orang yang telah Tiada Fidyah meninggalkan puasa bagi orang yang telah meninggal dunia boleh dilakukan oleh waris -warisnya jika bilangan hari tidak berpuasa diketahui sebelum pembahagian pusaka dibuat.
Contoh :
Puan Rahmah ialah seorang warga emas yang telah terlantar sakit bertahun-tahun dan tidak mampu berpuasa di bulan Ramadan. Pada 13 Ramadan beliau telah meninggal dunia. Maka, fidyah beliau dikira :
Bilangan hari tidak berpuasa X Kadar fidyah pada tahun tersebut.
13 hari X RM1.80 = RM23.40
Melambatkan Ganti Puasa (Qada’)  
Mereka yang melambatkan ganti puasanya hingga telah melangkah tahun yang berikutnya (bulan Ramadhan), dikenakan denda membayar fidyah dan juga wajib menggantikan (qada’) puasa yang ditinggalkan. Bayaran fidyah akan berganda mengikut jumlah tahun-tahun yang ditinggalkan.
Contoh :
En Jamal telah tidak mampu berpuasa selama 3 hari di dalam bulan Ramadan kerana corak pekerjaannya yang berat. Beliau hanya menggantikan puasanya selepas 10 tahun.
Maka fidyah yang dikenakan ke atas beliau ialah :
Bilangan hari tidak berpuasa X (Tahun gandaan) X Kadar fidyah(cupak)
3 hari X (10 Tahun – 1 Tahun) X RM1.80 = RM48.60 (FIDYAH)
Sumber: PPZ MAIWP
The post Cara Pembayaran Fidyah Untuk Rujukan Anda, Puasa Lagi 2 Bulan Je Ni! appeared first on Apakes.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.apakes.com/cara-pembayaran-fidyah-untuk-rujukan-anda-puasa-lagi-2-bulan-je-ni/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
16 Cara Kreatif Orang Thailand Sahut Kempen Tanpa Beg Plastik Mulai 2020

16 Cara Kreatif Orang Thailand Sahut Kempen Tanpa Beg Plastik Mulai 2020

papar berkaitan - pada 11/1/2020 - jumlah : 533 hits
Memasuki tahun baru 2020 nampaknya negara jiran kita Thailand turut memulakan dengan larangan penggunaan beg plastik sekali guna di kedai utama di seluruh negara Kesedaran awam tentang risiko kepada haiwan dan alam sekitar daripada sampah t...
8 Cara Menghaluskan Wajah Secara Alami Mudah Dan Ampuh

8 Cara Menghaluskan Wajah Secara Alami Mudah Dan Ampuh

papar berkaitan - pada 11/1/2020 - jumlah : 167 hits
Dilansir dari Hellosehat kehalusan kulit ditentukan oleh banyak faktor seperti usia cara merawat kulit paparan polusi udara hingga pola makan Salah satu cara menjaga kehalusan kulit yaitu dengan mengantisipasi faktor faktor tersebut
Macam Mana Korang Kurangkan Rasa Sakit Akibat Krem Atau Kejang Haaa Cikla Ada Cara Yang Pantas Nak Bagi Lega

Macam Mana Korang Kurangkan Rasa Sakit Akibat Krem Atau Kejang Haaa Cikla Ada Cara Yang Pantas Nak Bagi Lega

papar berkaitan - pada 11/1/2020 - jumlah : 843 hits
Macam mana korang kurangkan rasa sakit akibat krem atau kejang Haaa cikla ada cara yang pantas nak bagi lega Siapa yang kalau bersukan selalu kena krem Atau pun mereka yang suka hiking panjat bukit ke gunung ke pun ada kena krem gak Halahh ...
Maraton Bisa Jadi Cara Untuk Lebih Muda Dan Tingkatkan Kesehatan Jantung

Maraton Bisa Jadi Cara Untuk Lebih Muda Dan Tingkatkan Kesehatan Jantung

papar berkaitan - pada 12/1/2020 - jumlah : 197 hits
Marathon merupakan salah satu jenis lari yang memiliki jarak jauh dan membutuhkan ketahanan Melakukan marathon ini diketahui bisa membantu seseorang membalik efek dari penuaan
Bagaimanakah Cara Sukses Jago Jualan Buat Pelaku Reseller

Bagaimanakah Cara Sukses Jago Jualan Buat Pelaku Reseller

papar berkaitan - pada 12/1/2020 - jumlah : 187 hits
Pembahasan kita sekarang adalah Reseller merupakan pihak yang membeli produk dari produsen suplier dan menjual kembali produk tersebut Jika Anda ingin berbisnis tanpa modal besar tanpa pusing mikir produk dan ingin memiliki pendapatan tamba...
7 Masalah Motor Saat Musim Hujan Dan Cara Mengatasinya

7 Masalah Motor Saat Musim Hujan Dan Cara Mengatasinya

papar berkaitan - pada 11/1/2020 - jumlah : 165 hits
Masalah motor saat musim hujan selalu ada saja keluhannya entah yang tiba tiba mogok sendiri atau rewel tidak mau dinyalakan Selain menjaga kondisi tubuh penting juga menjaga kondisi kendaraan Anda dari terjangan banjir maupun kondisi yang ...
7 Penyebab Asam Lambung Naik Gejala Dan Cara Mencegahnya

7 Penyebab Asam Lambung Naik Gejala Dan Cara Mencegahnya

papar berkaitan - pada 11/1/2020 - jumlah : 206 hits
Dilansir dari Alodokter penyakit asam lambung atau gastroesophageal reflux disease yaitu munculnya rasa terbakar di dada akibat dari asam lambung naik ke kerongkongan Gejala asam lambung biasanya muncul minimal 2 kali dalam seminggu
Cara Membuat Soto Ayam Betawi Yang Enak Segar Dan Rasa Tradisional

Cara Membuat Soto Ayam Betawi Yang Enak Segar Dan Rasa Tradisional

papar berkaitan - pada 11/1/2020 - jumlah : 209 hits
Soto Betawi merupakan makanan khas Jakarta yang memiliki ciri khas menggunakan campuran santan dan susu sebagai kuahnya Kesamaan dengan soto yang lain soto Betawi ini juga menggunakan jeroan seperti torpedo paru hati dan mata sebagai peleng...
Cara Mengusir Cicak Dari Rumah Yang Alami Paling Ampuh Dan Efektif

Cara Mengusir Cicak Dari Rumah Yang Alami Paling Ampuh Dan Efektif

papar berkaitan - pada 11/1/2020 - jumlah : 481 hits
Cara mengusir cicak dari rumah Cicak adalah hewan reptil kecil yang merayap di rumah kita atau pohon Biasanya memiliki warna abu abu ada pula yang coklat kehitaman Bentuknya yang kenyal kenyal selalu pandai membuat bulu kuduk merinding memb...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Asan Lembu The Movie

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Hospital Kuala Pilah

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look



5 Masalah Sosial Yang Akan Timbul Akibat Penggunaan Kereta Elektrik

Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru


Lelaki Lihat Lembaga Besar Semasa Solat Berjemaah

Tawarkan Lebih Pilihan Pembiayaan Kepada Mahasiswa

Hari Ini 2 Al Hamdulillah Padi Dalam Pasu

Menu Sahur

Terkejut Jumpa Segenggam Paku Dalam Lemang

Pemain Newcastle Tonali Dituduh Melanggar Peraturan Pertaruhan Bahasa Inggeris