Cara Mudah Nak Jaga Kereta Tak Bergerak Waktu Pkp Kaum Ibu Pun Boleh Buat


Memandangkan sekarang musim PKP, jaranglah kita keluar. Jika perlu pun, hanya ketua keluarga sahaja yang akan keluar. Itu pun biasanya dengan menaiki motosikal untuk lebih mudah. Jadi kereta yang ada, tersadai lama tidak digerakkan.
Macam mana cara untuk menyelenggara kenderaan sepanjang tempoh PKP? Ikuti penjelasan dari PROTON ini seperti yang dikongsikan oleh Berita Harian.

“Kerajaan melanjutkan tempoh PKP sehingga 14 April disebabkan COVID-19. Menerusi PKP, ia bermakna kenderaan anda tidak akan bergerak selama 28 hari,” demikian menurut PROTON.
Berikut adalah beberapa cadangan dari PROTON tentang bagaimana untuk menjaga kenderaan anda semasa PKP:
1. Hidupkan kenderaan * Perlu diingatkan bahawa, walaupun teknologi kenderaan berkembang pesat, namun satu fakta kekal. Fakta itu adalah, kenderaan perlu dihidupkan secara berkala (tempoh disyorkan adalah setiap tujuh hari) untuk mengekalkan fungsinya.
* Satu dari komponen asas adalah bateri. Bateri akan menghidupkan kenderaan dan menyediakan kuasa elektrik ke bahagian lain. Jadi, jika enjin tidak dihidupkan secara kerap, alternator tidak dapat mengecas bateri.
* Bagi mengelakkan masalah ini, hidupkan enjin selama 10 minit bagi membolehkan alternator melaksanakan tugasnya. Tetapi jangan menghidupkan pendingin hawa kerana cara ini akan menarik kuasa dari bateri dan mengurangkan proses pengecasan.
* Sebaik selesai, jangan lupa mengunci kenderaan dengan menekan penggera.
2. Periksa tekanan angin tayar * Tekanan angin tayar perlu diperiksa setiap dua minggu bagi memastikan angin cukup berdasarkan jumlah yang disyorkan. Cara ara terbaik untuk memeriksa mereka adalah dengan menggunakan tolok tekanan tayar atau melihat paparan Sistem Pemantauan Tekanan Tayar seperti yang terdapat dalam PROTON X70. Jika ia tayar berada di bawah tekanan sepatutnya, pandu ke stesen minyak berdekatan untuk mengepam tayar anda.
* Apabila anda memarkir kenderaan di tempat sama tanpa ada pergerakan selasa beberapa hari, ia boleh mengakibatkan bintik mendatar pada tayar seterusnya menyebabkan tayar kehilangan bentuk. Apabila keadaan ini terjadi, ia akan menyebabkan getaran disalurkan kepada stering apabila memandu walaupun ketika melalui permukaan jalan rata.
* Bagi mengelakkan perkara ini terjadi, gerakan kenderaan ke depan atau ke belakang, sewaktu sedang memanaskan kenderaan.
3. Jaga kebersihan * Ketika PKP, menjadi satu kemestian menggunakan cecair pembasmi kuman (hand sanitizer) pada tangan dan permukaan yang di sentuh terutamanya dalam kenderaan anda.
* Selepas sampai ke destinasi, pastikan anda menggunakan langkah nyah-kuman untuk pada permukaan seperti stering, pemegang pintu, suis tingkap dan tombol gear.
* Jika anda memiliki sistem audio dengan skrin sesentuh, sapukan cecair pembasmi kuman pada kain dan sapu secara perlahan-lahan pada permukaannya. Hati-hati, cecair tidak perlu terlalu banyak kerana kelembapan keterlaluan akan merosak permukaan peralatan kenderaan.
* Jika anda memarkir kenderaan di bawah sinar matahari, amalan yang baik adalah dengan mengangkat pengilap cermin.
* Jika pengilap cermin dibiarkan berada pada cermin depan, pemindahan haba dari kaca secara berpanjangan akan menyebabkan getah pada bilah pengelap mengeras dan kurang berkesan apabila digunakan.
Dengan langkah yang mudah diikuti ini, kenderaan anda akan berada dalam keadaan baik. Selepas tempoh PKP tamat, kenderaan anda akan bersedia untuk digunakan untuk ke tempat kerja, menghantar anak ke sekolah atau melakukan aktiviti yang diperlukan.
The post Cara Mudah Nak Jaga Kereta Tak Bergerak Waktu PKP, Kaum Ibu Pun Boleh Buat! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/cara-mudah-nak-jaga-kereta-tak-bergerak-waktu-pkp-kaum-ibu-pun-boleh-buat/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Suami Nak Isteri Senyum Mudah Je Tak Berkira Buat Kerja Rumah Boleh Jaga Anak

Suami Nak Isteri Senyum Mudah Je Tak Berkira Buat Kerja Rumah Boleh Jaga Anak

papar berkaitan - pada 8/4/2020 - jumlah : 619 hits
Pernah tak kita sebagai wanita yang bergelar ibu terfikir kenapa emosi kita kadang kala tak stabil Mudah marah mudah tinggikan suara dan sesekali cepat naik tangan dengan anak Biasanya jawapan yang selalu diberikan kerana ibu atau isteri te...
Usah Mengeluh Asyik Memasak Waktu Pkp Dapurlah Ruang Untuk Ibu Kumpul Pahala

Usah Mengeluh Asyik Memasak Waktu Pkp Dapurlah Ruang Untuk Ibu Kumpul Pahala

papar berkaitan - pada 1/4/2020 - jumlah : 211 hits
Sebagai seorang ibu hargailah masa di dapur Mungkin letih kerana sepanjang tempoh PKP ni ada saja permintaan dari suami dan anak anak Baru sudah makan minta lagi yang lain Mengenangkan rasa sayang buat sajalah walaupun letih Melalui perkong...
Nak Cuba Kopi Viral Juga Ikuti Resepi Mudah Cara Buat Dalgona Coffee

Nak Cuba Kopi Viral Juga Ikuti Resepi Mudah Cara Buat Dalgona Coffee

papar berkaitan - pada 23/3/2020 - jumlah : 1348 hits
Sekarang kalau buka media sosial sahaja orang duk kongsi Kopi Viral Jangan risau kalau anda nak buat sini saya kongsikan resepi Dalgona Coffee yang saya dah buat Katanya kopi viral ini terkenal di luar negara dan kini sudah sampai di Malays...
Cara Paling Mudah Nak Buat Dalgona Coffee

Cara Paling Mudah Nak Buat Dalgona Coffee

papar berkaitan - pada 22/3/2020 - jumlah : 1129 hits
Cara paling mudah nak buat Dalgona Coffee Assalamualaikum dan salam sejahtera Hari ini hari ke lima seluruh penduduk Malaysia menjalani perintah kawalan pergerakan Dan sehingga ke hari tiada tanda tanda covid 19 akan reda malah semakin hari...
Mia Ahmad Risau Nak Keluar Check Up Kehamilan Terkenang Nasib Ibu Hamil Lain Nak Buat Persiapan Bersalin Waktu Covid 19

Mia Ahmad Risau Nak Keluar Check Up Kehamilan Terkenang Nasib Ibu Hamil Lain Nak Buat Persiapan Bersalin Waktu Covid 19

papar berkaitan - pada 9/4/2020 - jumlah : 442 hits
Semakin hari kes positif Covid semakin meningkat bukan sahaja di Malaysia malah di seluruh dunia Keadaan ini sedikit sebanyak menimbulkan kerisauan buat rakyat Justeru ramai yang memilih untuk terus kekal di rumah dan tidak keluar ke mana m...
Sambut Birthday Cara Pkp Ibu Ini Kongsi Resipi Carrot Cake Untuk Anak 1 Tahun

Sambut Birthday Cara Pkp Ibu Ini Kongsi Resipi Carrot Cake Untuk Anak 1 Tahun

papar berkaitan - pada 8/4/2020 - jumlah : 987 hits
Memandangkan rakyat Malaysia sedang menjalani tempoh PKP sekarang banyak aktiviti yang terpaksa dibatalkan atau dibuat di rumah sahaja Seperti ibu muda ini memberitahu yang mereka sekeluarga terpaksa menyambut hari jadi anaknya Emiir Yusuff...
Anak 1 Tahun Hanya Minum Milo Campur Gula Nak Kerja Tak Boleh Sebab Pkp

Anak 1 Tahun Hanya Minum Milo Campur Gula Nak Kerja Tak Boleh Sebab Pkp

papar berkaitan - pada 27/3/2020 - jumlah : 515 hits
Ramai pekerja harian dan peniaga yang terkesan selepas arahan Perintah Kawalan Pergerakan dilanjutkan Ada yang mula mencatu makanan dan ada juga yang tiada bekalan makanan untuk meneruskan kehidupan Apa yang lebih menyedikan apabila ada ibu...
Resipi Sup Ketam Ekspres 10 Minit Boleh Siap Patut Cuba Waktu Pkp

Resipi Sup Ketam Ekspres 10 Minit Boleh Siap Patut Cuba Waktu Pkp

papar berkaitan - pada 6/4/2020 - jumlah : 422 hits
Sepanjang tempoh PKP naik buntu kaum ibu nak memasak buat keluarga Sampai kekeringan idea hidangan bagaimana yang mahu dimasak Pada waktu inilah paling sesuai kalau ibu nak mencuba pelbagai resipi baharu untuk menambat selera seisi keluarga...
Anak Makan Ikan Tak Tercekik Ibu Ini Ajar Cara Buang Tulang Paling Mudah

Anak Makan Ikan Tak Tercekik Ibu Ini Ajar Cara Buang Tulang Paling Mudah

papar berkaitan - pada 2/4/2020 - jumlah : 467 hits
Salah satu lauk yang menjadi kegemaran kita adalah ikan kembung Tapi bila mahu dimakan ia bertulang Apatah lagi jika anak anak kita penggemar ikan jenuh nak tolong asingkan isi dengan tulang untuk mereka Satu cara untuk memudahkan anak maka...
8 Tip Tingkatkan Sales Homestay Anda

Cara Memasarkan Homestay Anda

Help Shape Ai With Malaysian Values Says Anwar

Gaji Mei 2024 Tarikh Pembayaran Gaji Penjawat Awam

Friendly Fire Between Umno Youth Head And Bersatu Counterpart Opens A Can Of Worms

Nasi Briyani Kukus Padu Sedap Uii Percuma Ayam Briyani Untuk Ibu Mengandung Patutla Ramai Beratur Beli

Perjalanan Mendapat Haji Yang Mabrur

Nostalgia Bedak Sejuk



5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard


Nak Rasa Cromboloni Sedap Boleh Ke Flour Crown Jitra

Don T Wait For A Leak Proactive Planning For Oil Tank Replacement

Stop The Drip Stay Warm A Guide To Oil Tank Replacement Services

Kelantan Kereta Rumah Ditembak Suspek Diburu Polis

Kempen Pn Dijangka Menggila Selepas Usaha Serang Kerajaan Tak Berhasil

Orang Bukan Melayu Tak Boleh Terima Perikatan Nasional