Cara Duduk Makmum Masbuk Ketika Imam Tasyahud Akhir


Cara Duduk Makmum Masbuk ketika Imam Tasyahud Akhir Pertanyaan:
Jika imam duduk tawarruk ketika tasyahud akhir, makmum masbuk duduk tawarruk atau iftirasy?
Jawaban:
Alhamdulillahi rabbil ‘alamin, ash-shalatu was salamu ‘ala sayyidil mursalin, Nabiyyina Muhammadin al-amin, wa ‘ala ahlihi wa shahbihi ajma’in. Amma ba’du.
Makmum masbuk adalah makmum yang tidak mendapat seluruh rakaat shalat bersama imam dalam shalat jama’ah. Dalam Mausu’ah Fiqhiyyah Kuwaitiyah (3/353) disebutkan:
أَمَّا الْمَسْبُوقُ ، فَهُوَ مَنْ سَبَقَهُ الإِمَامُ بِكُلِّ الرَّكَعَاتِ أَوْ بَعْضِهَا
“Adapun masbuk adalah orang yang terlambat mengikuti imam dalam semua rakaatnya atau sebagiannya”.
Oleh karena itu, ketika imam salam, maka makmum berdiri kembali untuk menyempurnakan rakaat yang tertinggal. Yang menjadi permasalahan adalah bagaimana posisi duduk makmum masbuk ketika imam tasyahud akhir?
Pertama, mengenai tata cara duduk dalam shalat, apakah tawarruk, iftirasy atau iq’a, ini semua hukumnya sunah tidak sampai wajib. 
Yang wajib adalah duduknya, namun cara duduknya apakah tawarruk, iftirasy atau iq’a, ini mustahab. Sehingga andaikan seseorang cara duduknya tidak sesuai tuntunan maka tidak sampai berdosa dan tidak sampai membatalkan shalatnya.
Imam an-Nawawi rahimahullah mengatakan:
قال أصحابنا لا يتعين للجلوس في هذه المواضع هيئة للإجزاء بل كيف وجد أجزأه، سواء تورك، أو افترش، أو مد رجليه، أو نصب ركبتيه أو أحدهما أو غير ذلك
“Para ulama mazhab kami tidak mewajibkan tata cara duduk tertentu di posisi-posisi tersebut, tidak dianggap sebagai hal yang dipersyaratkan dalam shalat. Bahkan bagaimanapun cara duduknya, itu sudah mencukupi. Apakah tawarruk, iftirasy, menjulurkan kedua kaki, menegakkan kedua lutut, atau menegakkan salah satunya, atau cara duduk yang lainnya, (itu semua sah)”. (Al-Majmu’, 3/450).
Kedua, ulama khilaf tentang yang disunahkan bagi makmum masbuk ketika imam sudah tasyahud akhir. 
Ulama Hambali mengatakan makmum masbuk duduk sebagaimana duduknya imam. Jika imam tawarruk, maka makmum masbuq juga tawarruk walaupun dia belum tasyahud akhir. Berdasarkan hadis:
إنما جعل الإمام ليؤتم به، فلا تختلفوا عليه
“Imam itu diangkat untuk diikuti, maka janganlah kalian menyelisihinya” (HR. al-Bukhari no.722).
Al-Mardawi mengatakan:
والصحيح من المذهب أنه يتورك مع إمامه على الرواية الأولى كما يتورك إذا قضى 
“Pendapat yang shahih dalam mazhab Hambali adalah bahwa makmum masbuk duduk tawarruk bersama imam sebagaimana tawarruk-nya imam ketika imam ada di akhir shalat” (AlInshaf, 2/222).
Al-Buhuti dalam kitab al-Iqna’ mengatakan:
ويتورك مسبوق معه في تشهد أخير من رباعية ومغرب تبعا له
“Makmum masbuk duduk tawarruk bersama imam jika imam tasyahud akhir dalam shalat ruba’iyah (4 rakaat) dan shalat maghrib, dalam rangka mengikuti imam”.
Demikian juga jika imam duduk iftirasy dalam shalat subuh atau shalat yang dua rakaat lainnya, dalam mazhab Hambali, makmum masbuk duduk iftirasy, dalam rangka mengikuti imam.
Ulama Syafi’iyyah memiliki kaidah bahwa duduk tawarruk adalah duduk pada tempatnya salam. Sehingga jika makmum masbuk belum salam walaupun imam sudah salam, maka makmum masbuk tidak duduk tawarruk, namun iftirasy. Berdasarkan keumuman hadis Abu Humaid as-Sa’idi tentang duduk tawarruk ketika rakaat terakhir. Dalam hadis Abu Humaid as-Sa’idi radhiyallahu ‘anhu beliau berkata:
فإذا جلس في الركعتين جلس على رجلٌه اليسرى، ونصب اليمنى، وإذا جلس في الركعة الآخرة، قدم رجلٌه اليسرى، ونصب الأخرى، وقعد على مقعدته
“Nabi shallallahu ’alaihi wa sallam jika duduk dalam shalat di dua rakaat pertama beliau duduk di atas kaki kirinya dan menegakkan kaki kanan. Jika beliau duduk di rakaat terakhir, beliau mengeluarkan kaki kirinya dan menegakkan kaki kanannya dan duduk di atas lantai.” (HR. Bukhari no. 828 dan Muslim no. 226).
Dalam riwayat lain:
حتَّى إذا كانتِ الرَّكعةُ التي تنقضي فيها الصَّلاةُ، أخَّرَ رِجْلَه اليُسرى، وقعَد على شِقِّه متورِّكًا ثم سلَّمَ
“Nabi shallallahu ’alaihi wa sallam jika sudah sampai pada rakaat terakhir shalat, beliau menjulurkan kaki kirinya dan duduk langsung di lantai dalam keadaan tawarruk, kemudian salam” (HR. Abu Daud no. 730, dishahihkan al-Albani dalam Shahih Abu Daud).
An-Nawawi rahimahullah mengatakan:
المسبوق إذا جلس مع الإمام في آخر صلاة الإمام فيه وجهان . الصحيح المنصوص في الأم ، وبه قطع الشيخ أبو حامد والبندنيجي والقاضي أبو الطيب والغزالي والجمهور : يجلس مفترشا ; لأنه ليس بآخر صلاته
“Makmum masbuk jika ia duduk bersama imam di akhir shalat, maka ada dua pendapat. Pendapat yang shahih sebagaimana yang disebutkan dalam kitab al-Umm, juga dinyatakan oleh asy-Syaikh Abu Hamid, al-Bandaniji, al-Qadhi Abu Thayyib, al-Ghazali, dan jumhur ulama (Syafi’iyyah) adalah bahwa makmum masbuk duduk iftirasy, karena itu bukan akhir shalat” (Al-Majmu’, 3/431).
Wallahu a’lam, yang dikuatkan oleh Syaikh Abdul Aziz bin Baz, Syaikh Muhammad bin Shalih al-Utsaimin dan al-Lajnah ad-Daimah lil Buhuts wal Ifta’ adalah pendapat pertama. Bahwa makmum masbuk mengikuti cara duduk imam. 
Namun sekali lagi tata cara duduk ini hukumnya sunah, andaikan makmum masbuk menyelisihi imam dalam masalah ini pun tidak sampai berdosa dan tidak sampai membatalkan shalat. Wallahu a’lam.
***
Oleh Ustadz Yulian Purnama, S.Kom.
Anda bisa membaca artikel ini melalui aplikasi Tanya Ustadz untuk Android. Download Sekarang !!
Dukung Yufid dengan menjadi SPONSOR dan DONATUR.
REKENING DONASI: BANK SYARIAH INDONESIA
7086882242
a.n. YAYASAN YUFID NETWORK
Kode BSI: 451


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://konsultasisyariah.com/38766-cara-duduk-makmum-masbuk-ketika-imam-tasyahud-akhir.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kuat Merajuk Wanita Kongsi Rasa Duduk Satu Rumah Dengan Mentua Kuat Beribadah Tapi Dakwa Dilayan Macam Hamba

Kuat Merajuk Wanita Kongsi Rasa Duduk Satu Rumah Dengan Mentua Kuat Beribadah Tapi Dakwa Dilayan Macam Hamba

papar berkaitan - pada 14/7/2022 - jumlah : 134 hits
Kisah kisah mengenai ibu mentua melayan menantu dengan kejam sudah biasa kita dengar di dalam drama mahupun di dunia realiti Malah ada yang memilih untuk menamatkan ikatan perkahwinan hanya kerana tidak lagi sanggup dilayan dengan buruk ole...
Bila Duduk Dengan Menteri Boleh Tahu Susah Senang Jadi Menteri Pm

Bila Duduk Dengan Menteri Boleh Tahu Susah Senang Jadi Menteri Pm

papar berkaitan - pada 14/7/2022 - jumlah : 273 hits
Foto BernamaProgram Felo Perdana memberi peluang kepada peserta belia untuk memahami selok belok pentadbiran negara selain tanggungjawab berat yang dipikul oleh menteri kata Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob Beliau berkata sebe...
Anwar Belum Perlu Bersara Biar Tun M Jadi Saksi Hidup Beliau Duduk Kerusi Pm Dulu

Anwar Belum Perlu Bersara Biar Tun M Jadi Saksi Hidup Beliau Duduk Kerusi Pm Dulu

papar berkaitan - pada 12/7/2022 - jumlah : 112 hits
Perkara lain yang dibangkitkan oleh Tun Daim Zainuddin dalam interbiunya dengan sebuah portal berita ialah menyarankan ahli ahli politik lama agar berundur daripada kancah politik Secara khusus beliau menyebut Anwar Ibrahim sebagai sosok ya...
Pasangan Muda Ini Antara Contoh Yang Boleh Diikuti Duduk Di Pondok Sangkar Ikan Pun Rumah Bersih Dan Kemas Sangat

Pasangan Muda Ini Antara Contoh Yang Boleh Diikuti Duduk Di Pondok Sangkar Ikan Pun Rumah Bersih Dan Kemas Sangat

papar berkaitan - pada 16/7/2022 - jumlah : 151 hits
Pasangan Muda Ini Antara Contoh Yang Boleh Diikuti Duduk Di Pondok Sangkar Ikan Pun Rumah Bersih Dan Kemas Sangat Jadi bayangkanlah bagaimana rupa tongkang tu bila dah pecah Mesti tunggang langgang kan Maksudnya dah tak serupa rumahlah tu A...
Awal Pagi Berkej4r Ke Hospital Tajul Pan1k Isteri Mengadu Ses4k Naf4s Seperti Ada Orang Duduk Atas Dada

Awal Pagi Berkej4r Ke Hospital Tajul Pan1k Isteri Mengadu Ses4k Naf4s Seperti Ada Orang Duduk Atas Dada

papar berkaitan - pada 19/7/2022 - jumlah : 214 hits
ISTERI kepada penyanyi Tajul iaitu Nurul Shamieza Eddie terpaksa dikej4rkan ke sebuah pusat perub4tan di Kajang Selangor pada awal pagi Selasa selepas tiba tiba mengadu sukar bernafas Berkongsi det1k cem4s yang berlaku Tajul berkata ketika ...
Mahfuz Kata Cara Kerajaan Tangani Kenaikan Harga Barang Melucukan Macam Maharaja Lawak

Mahfuz Kata Cara Kerajaan Tangani Kenaikan Harga Barang Melucukan Macam Maharaja Lawak

papar berkaitan - pada 4/7/2022 - jumlah : 216 hits
July 4 2022 Cara kerajaan menangani isu kenaikan harga barangan yang kini membebankan rakyat bukan sahaja dilihat melucukan malah menunjukkan kerajaan ketika ini tidak berupaya untuk mentadbir negara dengan baik Naib Presiden Amanah Datuk M...
Video Amboii Kemain Anak Daghaaa Soghang Ni Cara Anak Che Ta Mekap Tarik Perhatian Ramai

Video Amboii Kemain Anak Daghaaa Soghang Ni Cara Anak Che Ta Mekap Tarik Perhatian Ramai

papar berkaitan - pada 4/7/2022 - jumlah : 116 hits
Anak perempuan kepada pasangan pelakon Rozita Che Wan dan Zain Saidin sememangnya tidak dina fikan memiliki rupa paras yang cantik Mewarisi kecantikan daripada ibunya Aaisyah Dhia Rana sudah pandai bergaya sejak kecil lagi Sebelum ini Aaisy...
Main Petai Dah Nak Sejam Tak Perlu Mainan Mahal Petai Buat Anak Elfira Loy Duduk Diam

Main Petai Dah Nak Sejam Tak Perlu Mainan Mahal Petai Buat Anak Elfira Loy Duduk Diam

papar berkaitan - pada 23/7/2022 - jumlah : 275 hits
Melewati Instagram pelakon Elfira Loy dengan gelagat dua anak saban hari memang mencuit hati Paling menarik pastinya si comel Muhammad Rayyan Khalaf anak sulung Elfira yang semakin aktif meraih perhatian ibunya saban waktu Berkongsi gelagat...
Duduk Rapat Dengan Anna Jobling Da I Syed Buat Netizen Meluat

Duduk Rapat Dengan Anna Jobling Da I Syed Buat Netizen Meluat

papar berkaitan - pada 8/7/2022 - jumlah : 250 hits
Tindakan pendakwah selebriti Da i Syed menghasilkan video TikTok bersama pelakon Anna Jobling mengundang rasa kurang senang dalam kalangan netizen Menerusi hantaran video di akaun TikTok miliknya pendakwah berusia 27 tahun berkenaan dilihat...
Igp Chief Editor Of English Portal To Be Questioned Over Forest City Casino Claim

8 Tip Tingkatkan Sales Homestay Anda

Cara Memasarkan Homestay Anda

Dapatkan Porsche Design Honor Magic6 Rsr Di Honor Experience Store Terpilih Pada 5 Mei

Samsung Knox Empowering Consumer Security In The Galaxy A55 5g

Dr Zaliha Terus Kunci Mulut Berkaitan Titah Adendum Minta Rujuk Ulasan Pm

Moisturizer Terbaik 2024 Tekstur Water Based 9 Kebaikan Yang Sesuai Untuk Semua Jenis Kulit

Gaji Mei 2024 Tarikh Pembayaran Gaji Penjawat Awam



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan


Buah Ciku 10 Khasiat Pelbagai Jenis Penyakit

Terkejut Dr M Rakib Sampai Di Pelabuhan Udara Bandung

Cara Atasi Rambut Gugur Dengan Mudah

Medical Follow Up With Dato Dr Marina Di Kpj Seremban

Sarapan Di Kacang Pool Haji Larkin

Menginap Di Swiss Garden Hotel Melaka