Cara Diet Kencing Manis


Cara Diet Kencing Manis - Kencing manis tiada tanda khusus malah tidak menunjukkan sebarang tanda pada peringkat awal pembentukannya. Jika ada pun hanyalah kehilangan tenaga dan pesakit terasa cepat penat yang sering disalah anggap gejala ini disebabkan terlalu banyak kerja.




Justeru itulah ramai tidak sedar mereka menghidap kencing manis. Kajian menunjukkan sebaik penyakit dikesan seseorang pesakit sudah menghidap kencing manis sekurang-kurangnya selama lapan hingga 10 tahun.

Antara tanda lain kencing manis ialah:


Kerap buang air kecil termasuk pada waktu malamKerap berasa dahaga dan kebanyakan pesakit menginginkan minuman manisSusut berat badanCepat penat dan tidak bermayaKerap alami ruam, gatal dan jangkitan kulitRasa gatal di kemaluan dan jangkitan vagina pada wanitaTangan dan kaki terasa kebasLuka atau kudis lambat sembuh
Cara Diet Kencing Manis
1) Menjaga Pemakanan
Bila bercakap soal kencing manis, perkara utama yang ditekankan berulang-ulang semua pakar perubatan ialah menjaga pemakanan. Bukan setakat pengambilan gula, malah semuanya perlu dikurangkan terutama makanan yang mengandungi karbohidrat dan gula asli termasuklah buah-buahan.

Contohnya, ada pakar pemakanan menyifatkan buah- buahan tempatan adalah ancaman utama kepada pemakanan pesakit kencing manis kerana yang lebih ranum, lebih enak rasanya dan semakin tinggi pula kandungan gulanya.

Kajian tempatan menunjukkan secara purata rakyat Malaysia mengambil 125 gram gula atau 25 camca teh gula sehari berbanding kadar yang disarankan iaitu hanya 50 gram. Gula ada banyak kalori tetapi tidak mengandungi khasiat. Ia hanya menyumbang kepada masalah kegemukan.

2) Displin dan Kesungguhan
Pada pesakit kencing manis mengawal paras gula dalam darah supaya berada dalam julat sihat bukanlah mudah. Ia memerlukan disiplin dan kesungguhan. Bukan paras gula saja yang hendak dikawal tetapi perlu juga memberi tumpuan kepada tahap kolesterol dan tekanan darah.

3) Makanan Yang Mengandungi Pelbagai Nutrien 
Pesakit masih boleh makan apa yang diingini tetapi dalam kuantiti yang kecil dengan melebihkan pengambilan sayur-sayuran dan buah-buahan. Begitu juga sayur-sayuran berkanji seperti kentang, keledek, ubi kayu dan labu, jika sudah makan nasi, jangan lagi makan makanan yang mengandungi kanji termasuklah yang dijadikan kerepek.

Untuk sajian utama, pilih makanan yang mengandungi mil penuh seperti nasi beras perang, roti, pasta atau mi hun diperbuat daripada tepung mil penuh; bersama ikan atau daging tanpa lemak untuk dua hingga tiga kali seminggu.

Sebagai contoh, selain menumis sayur yang menggunakan minyak, adalah disarankan supaya sayur berkenaan dicelur dulu dan sos atau kuahnya dimasak berasingan tanpa menggunakan minyak. Paling penting ialah makan makanan yang dimasak di rumah kerana anda boleh mengawal penggunaan bahan-bahan mengikut keperluan.

Untuk permulaan anda boleh mencuba resipi sihat yang sudah diuji dan diluluskan pakar pemakanan seperti Sup Tauhu Lembut, Rendang Ayam dan Sayur Campur Bersos.

4) Melakukan Senaman & Mengambil Ubat
Perunding Perubatan Rehabiliasi, Dr Tunku Nor Taayah Tunku Zubir, berkata selain penjagaan makanan senaman adalah ubat paling mujarab untuk mengawal penyakit jika dijadikan rutin harian. Bagi pesakit kencing manis senaman boleh meningkatkan sensitiviti badan terhadap insulin.

Peningkatan ini akan membuatkan lebih banyak gula diangkut masuk ke sel dan mengurangkan paras gula dalam darah. Senaman yang dilakukan secara teratur dan berterusan akan memudahkan pengurusan penyakit dan mengembalikan paras gula ke julat normal.


Selamat membaca, Sebarkan bahagia


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.aynorablogs.com/2013/07/cara-diet-kencing-manis.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Cara Masak Nasi Tanpa Kanji Nasi Sihat Untuk Kaki Diet

Cara Masak Nasi Tanpa Kanji Nasi Sihat Untuk Kaki Diet

papar berkaitan - pada 16/3/2020 - jumlah : 1017 hits
CARA MASAK NASI TANPA KANJI NASI SIHAT UNTUK KAKI DIETSering kita mendengar jika hendak berdiet kurangkan pengambilan nasi malah ada yang sanggup langsung tidak makan nasi disebabkan takut gemuk memandangkan nasi mempunyai kanji dan pengamb...
Cara Membuat Kolak Pisang Legit Manis Dan Mudah

Cara Membuat Kolak Pisang Legit Manis Dan Mudah

papar berkaitan - pada 21/3/2020 - jumlah : 163 hits
Kolak menjadi makanan pembuka dan penutup yang sangat terkenal karena enak dan mudah disajikan di berbagai acara Selain itu kolak pisang bisa disajikan dalam kondisi hangat dan dingin sesuai dengan selera
Cara Memasukan Gigi Mobil L300

Cara Memasukan Gigi Mobil L300

papar berkaitan - pada 6/3/2020 - jumlah : 341 hits
Jika kebanyakan mobil meletakkan tuas persneling gigi di bagian tengah kabin Mitsubishi Colt L300 memiliki keunikan tersendiri terkait peletakan tuas persneling giginya Ya ada yang berbeda dari penempatan tuas persneling mobil Mitsubishi Co...
Cara Gampang Membuat Rumah Cantik Dengan Pagar Tanaman

Cara Gampang Membuat Rumah Cantik Dengan Pagar Tanaman

papar berkaitan - pada 6/3/2020 - jumlah : 355 hits
Gerakan Back to Nature sudah menjadi gaya hidup dengan serba natural alami penuh pesona asri dan ramah lingkungan Salah satu wujudnya adalah pembuatan pagar tanaman Apa yang menarik Di samping alami dan sejuk pagar tanaman juga berkesan ind...
10 Cara Membuat Pempek Asli Palembang Yang Empuk Dan Gurih

10 Cara Membuat Pempek Asli Palembang Yang Empuk Dan Gurih

papar berkaitan - pada 6/3/2020 - jumlah : 155 hits
Bagi Anda yang tertarik untuk mencoba menu yang satu ini Anda bisa membuatnya sendiri di rumah Makanan yang satu ini juga sangat cocok disantap saat musim hujan seperti sekarang
Cara Cepat Hamil Untuk Pasangan Yang Baru Menikah Perhatikan Gaya Dan Pola Makan

Cara Cepat Hamil Untuk Pasangan Yang Baru Menikah Perhatikan Gaya Dan Pola Makan

papar berkaitan - pada 6/3/2020 - jumlah : 172 hits
Sama halnya dengan merencanakan pernikahan rencana memiliki momongan juga harus dipikirkan dengan baik
Cara Al Ikhsan Bantu Pasukan Amp Penyokong Liga Malaysia

Cara Al Ikhsan Bantu Pasukan Amp Penyokong Liga Malaysia

papar berkaitan - pada 6/3/2020 - jumlah : 288 hits
Al Ikhsan Sports Sdn Bhd yang merupakan pengeluar dan pengedar barangan sukan dan gaya hidup aktif terkemuka Malaysia bertekad untuk terus membantu pasukan dan penyokong Liga Malaysia dengan dua cara Pertama dengan menaja pasukan Liga Mal
Hapuskan Lemak Degil Rawatan Onda Dengan Sistem Gelombang Mikro Ada Cara

Hapuskan Lemak Degil Rawatan Onda Dengan Sistem Gelombang Mikro Ada Cara

papar berkaitan - pada 6/3/2020 - jumlah : 345 hits
Stress betullah tengok bentuk badan macam ni macam mana nak hancurkan lemak lemak degil ni Penulis yakin pasti ramai meluahkan rasa yang sama seperti dialog di atas bukan Penulis sendiri juga merasai hal yang sama ya lah siapa suka melihat ...
Cara Buat Murtabak Maggie Yang Paling Senang Sedap Dan Mengenyangkan

Cara Buat Murtabak Maggie Yang Paling Senang Sedap Dan Mengenyangkan

papar berkaitan - pada 5/3/2020 - jumlah : 422 hits
Cara Buat Murtabak Maggie Yang Paling Senang Sedap dan Mengenyangkan Assalamualaikum Entry lama Cik Rose olah semula Bukan apa niat nak berkongsi resepi yang paling senang dengan korang Tak lama lagi nak berpuasa di bulan Ramadhan Bolehlah ...
Konsert Cinta Di Awan Siti Nurhaliza Tambah Lagi Sehari

Lelaki Miang Tanggal Seluar Budak Direman

Dibunuh Kerana Tak Mahu Rujuk Selepas Bercerai Mayat Disumbat Dalam Bagasi

Saya Harap Isu Aliff Aziz Tak Jejaskan Saya Cari Rezeki Di Malaysia Aaron Aziz

From Dreadful To Delightful Conquering Gear Engagement In Dodge Transmissions

Sustainability And Metal Buildings A Data Driven Approach To Eco Friendly Construction

Biasa Dari Negeri Yang Tak Pernah Lihat Kepesatan Negeri Yang Lebih Maju Dia Nampak Kedai Proses Ayam Ja

Contoh Inspirasi Poster Ucapan Selamat Hari Pekerja 2024



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Henry Ridley Kuala Tembeling Jerantut 1911

10 Toner Untuk Kulit Berminyak 2024

Mesyuarat Negara Negara Asean Dalam Bidang Sains Dan Teknologi Kuantum

Drama Framed Lakonan Mimi Lana Meerqeen

Sarapan Pagi

Pas Quashing Of Zafrul S Affidavit Raises Concerns About Govt S Integrity