Cara Dapatkan Kerja Idaman Anda Bahagian 1


Ramai orang beranggapan bahawa sebagai seorang graduan yang tamat pengajian di kolej atau universiti, mereka pasti akan dapat satu pekerjaan yang mereka idamidamkan. Namum, dalam realiti mereka dapati bahawa hari telah bersilih ganti, bulan dan tahun bersilih ganti , dan mereka masih lagi dalam status graduan yang menganggur .
Terdapat banyak faktor yang menyumbang kepada isu tersebut, termasuklah faktor ekonomi, sistem dan kualiti pendidikan serta globalisasi. Jika anda beranggapan dengan sijil tamat pengajian akan menjaminkan anda satu pekerjaan , yang boleh membina satu kehidupan dan berkembang maju, maka anda adalah silap .
Image by StartupStockPhotos from Pixabay Pemikiran sebegitu sudah ketinggalan zaman atau lapuk untuk digunapakai dalam era baru ini. Dunia telah berubah dan akan terus berubah.
Kini, pasaran pekerjaan menjadi satu daya saing yang sengit. Majikan menjadi lebih dan berganda berhati-hati dalam mengupah pekerja. Majikan kini hanya berminat mengupah pekerja yang boleh memberikan sumbangan secara konsisten serta efisien dalam perkembangan dan produktiviti organisasi.
Pada masa kini , untuk mendapatkan satu pekerjaan memerlukan bukan hanya kelayakan akademik dan resume yang baik . Kelayakan akademik dan resume yang baik hanya akan dapat memberikan peluang untuk menghadiri temuduga kerja , tetapi bukan jaminan untuk mendapatkan kerja tersebut .
Untuk mendapatkan kerja memerlukan pelbagai kamahiran yang berlainan yang dipanggil ‘ People skills ’. Kemahiran-kemahiran ini termasuklah kemahiran interpersonal , intrapersonal , keberkesanan komunikasi , kreativiti , pemikiran analitis , diplomasi , fleksibiliti , hadapi perubahan , kepimpinan , penglibatan dalam kerja berpasukan , dan kemampuan untuk membina hubungan dengan personaliti yang berbeza. Orang-orang yang mempunyai ciri-ciri sebegitulah yang mempunyai harga di pasaran dan yang dicari-cari oleh setiap organisasi.
Stanford Research Institute , Harvard University dan Harvard University, dan Carnegie Foundation , setelah membelanjakan satu juta USD dan 5 tahun penyelidikan, telah membuktikan bahawa 85% sebab seseorang boleh mendapatkan kerja, mengekalkan kerjanya serta berkembang maju adalah dari soft skills , people skills dan people knowledge seseorang itu.
Sekiranya anda adalah salah seorang daripada mereka yang masih menganggur dan ingin mendapatkan satu pekerjaan yang baik , idea , pendekatan dalam rencana ini akan dapat membantu anda .
Andai kata anda telah memilih hala tuju kareer anda, anda harus mengikuti serta mengamalkan pendekatan, langkah dan proses bagi mencapai kerja yang anda idamkan. Ini bermula dengan kenali diri sendiri, kenali pasaran pekerjaan, kenali organisasi yang anda ingin sertai (dapatkan maklumat), menyediakan resume dan bersedia untuk temuduga.
Kesemua langkah ini dan cara aplikasi yang betul akan dibincangkan dalam rencana akan datang .
Ramai orang kehilangan kerja dan ramai yang masih bertungkus lumus untuk mencari pekerjaan pertama mereka . Pada masa yang sama , terdapat pelbagai jawatan kosong dalam suratkhabar dan banyak organisasi masih sedang mencari pekerja . Mengapa anda tidak dapat pekerjaan yang ditawarkan ? Ini adalah kerana anda ketinggalan sesuatu dan anda tidak tahu bagaimana untuk mendapatkan pekerjaan yang ditawarkan itu .
Untuk mendapatkan pekerjaan, anda perlu mengikuti beberapa langkah. Ini bermula dengan kenali diri sendiri , kenali pasaran pekerjaan , kenali organisasi yang anda ingin sertai ( dapatkan maklumat ) , menyediakan resume dan bersiapsedia untuk temuduga
Saya akan menerangkan dengan lebih lanjut lagi tentang langkah pertama : kenali diri sendiri,
Ramai orang tidak fokus kepada mencari satu kareer tetapi mereka lebih suka mencari satu pekerjaan . Mereka akan berakhir dengan satu pekerjaan yang mereka tidak sukai .
Untuk mengelakkan situasi sebegitu berlaku, orang yang mencari kerja seharusnya mengetahui kekuatan dan kelemahan diri ,
terutamanya ‘ soft skills ’ yang ada pada diri . Secara umumnya, majikan mencari seseorang pekerja yang komited , taat , berkeyakinan diri , inovatif , mempunyai semangat kerja berpasukan , berani , mempunyai kemahiran komunikasi dan penyelesai masalah . Orang-orang yang sama ada kehilangan kerja atau tidak dapat mencari kerja adalah kerana kekurangan kemahiran yang telah disebutkan .
Pakar psikologi , Daniel Coleman berkata, ” Soft skills ” adalah kombinasi kecekapan yang membolehkan seseorang berkemampuan untuk mengurus diri sendiri dan mengaitkan dengan orang lain . Soft skills diperlukan dua kali ganda berbanding dengan IQ dalam kejayaan membina kareer.”
” People skills ” adalah istilah yang merujuk kepada kemahiran yang mempengaruhi cara kita berurusan dan berinteraksi dengan orang lain dan situasi. Kemahiran-kemahiran ini termasuklah kemahiran interpersonal , intrapersonal , keberkesanan komunikasi , kreativiti, pemikiran analitis , diplomasi , fleksibilit i, hadapi perubahan , kepimpinan , penglibatan dalam kerja berpasukan , dan kemampuan untuk membina hubungan dengan personaliti yang berbeza.
Dalam era yang penuh dengan maklumat , teknologi tinggi , pasaran yang berpusatkan pelanggan , persaingan ekonomi dan globalisasi adalah berbeza dengan zaman sebelum ini. Pada dahulu kala , peluang pekerjaan dan kedudukan ditentukan oleh kemahiran teknikal , pengetahuan tentang produk dan pengalaman . Pengurus dan majikan dahulu kala lebih memfokuskan kepada kemahiran teknikal untuk meningkatkan produktiviti organisasi .
Pada masa kini , “people skills” adalah lebih penting dan diperlukan dalam mendapatkan peluang pekerjaan , mengekalkan kedudukan kerja dan juga untuk perkembangan kendiri .
Ini adalah kerana kini kita hidup dalam abad 21, yang penuh dengan penciptaan, perubahan yang tidak terputus-putus dan implimentasi. Alaf yang baru ini adalah berkaitan dengan mesin, komputer dan elektronik. Banyak pekerjaan yang dahulu dikendalikan oleh manusia telah diganti dengan mesin. Sebab yang kedua adalah tanggapan yang silap oleh kebanyakan majikan bahawa latihan ‘people skills’ tidak berkesan dan memberikan impak .
Oleh itu, langkah yang paling penting untuk anda adalah dengan mempelajari kemahiran-kemahiran yang telah disebutkan satu per satu terutamanya kemahiran komunikasi. Orang yang berkemampuan berkomunikasi secara berkesan mempunyai harga yang tinggi dalam pasaran. Komunikasi berkesan adalah kunci untuk membina hubungan dengan orang lain. Ia juga penting dalam mendapatkan penghormatan orang lain melalui cara anda berinteraksi dan berurusan, sama ada dalam sosial atau tempat kerja .
Itulah sebabnya setiap jawatan atau pekerjaan akan mengadakah temuduga. Tujuannya bukanlah untuk melihat kecantikan atau kekacakan anda. Tujuannya adalah menguji kemahiran komunikasi anda !
Menurut Professor Herta A. Murphy dan Professor Charles E. Peck dari University of Washington, kebanyakan organisasi meletakkan kemahiran komunikasi sebagai kelayakan dan syarat utama dalam jawatan kosong mereka.
Bersambung di Bahagian 2…
Sumber artikel dari https://www.aliqassem.com/
The post Cara Dapatkan Kerja Idaman Anda! Bahagian 1 appeared first on wanzawawi[dot]net.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wanzawawi.net/2020/01/cara-dapatkan-kerja-idaman-anda-bahagian-1/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ajak Anak Buat Kerja Rumah Berikan Tugasan Mudah Cara Untuk Ajar Mereka Berdikari

Ajak Anak Buat Kerja Rumah Berikan Tugasan Mudah Cara Untuk Ajar Mereka Berdikari

papar berkaitan - pada 22/1/2020 - jumlah : 554 hits
Pernahkah anda menerima teguran yang mengatakan anak anda mungkin terlalu manja Adakah benar si kecil anda terlalu manja Adakah anda tidak pernah memberikan si kecil peluang untuk melakukan sesuatu perkara dengan sendiri kerana menganggap m...
Nak Tau Cara Dapatkan Br1m

Nak Tau Cara Dapatkan Br1m

papar berkaitan - pada 17/1/2020 - jumlah : 289 hits
Assalamualaikum salam 1 Malaysia 3 Di pagi Jumaat yang mulia ini ingin aku kongsikan beberapa informasi terkini mengenai Bantuan Rakyat 1 Malaysia 2 0 yang mana pendaftaran pemohonan BR1M 2 0 baru saja bermula pada 1 November 2012 Antara sy...
Kini Anda Boleh Dapatkan Visa Kerja Sambil Travel Ke New Zealand

Kini Anda Boleh Dapatkan Visa Kerja Sambil Travel Ke New Zealand

papar berkaitan - pada 22/1/2020 - jumlah : 446 hits
Tahukah anda kini anda boleh dapatkan visa kerja sambil travel ke New Zealand secara sah Siapa je tak suka pergi melancong atau travel kan Lagi lagi kalau berkesempatan untuk jejakkan kaki di bumi kiwi New Zealand Tambahan lagi pula kini bo...
Cara Dapatkan Adsense Balik Selepas Tukar Domain

Cara Dapatkan Adsense Balik Selepas Tukar Domain

papar berkaitan - pada 27/1/2020 - jumlah : 326 hits
AssalamualaikumBismillahAku rasa bersyukur sangat sebab dah dapat balik akaun adsense selepas tukar domain hari tu Aku punya mood blogging beberapa minggu ini memang down jugalah apabila aku tukar domain Apatah lagi bila nak submit domain b...
8 Artis Yang Pantas Disebut Bucin Idaman Cara Mereka Mencintai Pasangan Bikin Iri Aja

8 Artis Yang Pantas Disebut Bucin Idaman Cara Mereka Mencintai Pasangan Bikin Iri Aja

papar berkaitan - pada 2/2/2020 - jumlah : 234 hits
Bahkan ada yang udah 9 tahun nggak ngebolehin pasangannya masak karena takut kecipratan minyak Uwuwu
Cara Semak Saman Polis Dan Dapatkan Diskaun 50 Dengan Bayar Secara Online

Cara Semak Saman Polis Dan Dapatkan Diskaun 50 Dengan Bayar Secara Online

papar berkaitan - pada 18/1/2020 - jumlah : 906 hits
Korang pernah kene saman dengan polis tak sebelum sebelum ni Berita baik untuk korang PDRM ada buat diskaun 50 bayaran sama bila bayar secara online Jadi sebarang kesalahan yang korang pernah lakukan dan diberi surat saman kini ada potongan...
Seorang Warganet Bertanya Cara Meletakkan Anu Yang Benar Agar Celananya Rata Begini Responnya

Seorang Warganet Bertanya Cara Meletakkan Anu Yang Benar Agar Celananya Rata Begini Responnya

papar berkaitan - pada 14/1/2020 - jumlah : 226 hits
Ternyata nggak cuma cewek lo yang bisa rempong urusan begini cowok juga bisa kerepotan Tapi open minded itu gimana ya
Bayi Main Air Liur Sebenarnya Cara Dia Nak Hiburkan Diri Dia Dah Lepas Fasa Usia Menetas

Bayi Main Air Liur Sebenarnya Cara Dia Nak Hiburkan Diri Dia Dah Lepas Fasa Usia Menetas

papar berkaitan - pada 14/1/2020 - jumlah : 345 hits
Fasa infant di kenali sebagai fasa trimester ke 4 Iaitu sambungan daripada 3 trimester kehamilan yang telah bayi manusia lalui Bezanya kali ini untuk trimester yang ke 4 ini iaitu pada 3 bulan pertama usia bayi selepas di lahirkan bayi haru...
Help Shape Ai With Malaysian Values Says Anwar

Gaji Mei 2024 Tarikh Pembayaran Gaji Penjawat Awam

Friendly Fire Between Umno Youth Head And Bersatu Counterpart Opens A Can Of Worms

Perjalanan Mendapat Haji Yang Mabrur

Nasi Briyani Kukus Padu Sedap Uii Percuma Ayam Briyani Untuk Ibu Mengandung Patutla Ramai Beratur Beli

Nostalgia Bedak Sejuk

Moto Distracto Steady Garage Customizes The New Honda Motocompacto

Negeri Sembilan Akan Menaikan Gaji Penjawat Awam



5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard


Nak Rasa Cromboloni Sedap Boleh Ke Flour Crown Jitra

Don T Wait For A Leak Proactive Planning For Oil Tank Replacement

Stop The Drip Stay Warm A Guide To Oil Tank Replacement Services

Kelantan Kereta Rumah Ditembak Suspek Diburu Polis

Kempen Pn Dijangka Menggila Selepas Usaha Serang Kerajaan Tak Berhasil

Orang Bukan Melayu Tak Boleh Terima Perikatan Nasional