Cara Dapat Lesen Memandu B2 Motosikal Terkini


Lesen memandu adalah menjadi kewajiban kepada rakyat Malaysia untuk membawa kenderaan di atas jalan raya awam. Sekiranya tidak memiliki lesen memandu namun memandu kenderaan di jalanan, anda telah melakukan kesalahan Seksyen 26 Akta Pengangkutan Jalan.

Admin mendapat lesen memandu ketika usia admin 20 tahun bagi lesen B2 dan D.Semenjak dan sepanjang memiliki lesen ini,admin pernah terlibat dengan kemalangan jalanraya 2 kali ( 1 di highway gara2 tak sempat brek dan 1 di jalan negeri langgar belakang,tak sempat elak kereta yang nak belok ke kanan).Saman pula dalam sejarah ada 6-8 saman melebihi had lagu 60km/sejam.Hahahaha..

Baru-baru ini adik ipar admin nak mohon lesen memandu motosikal.Agak blur jugak nak bantu adik ipar ini kerana tak tahu perkembangan terkini untuk dapatkan lesen memandu nih.So admin google dan bertanya denagn ejen sekolah memandu.

Mari ikuti langkah di bawah tentang cara untuk mendapatkan lesen memandu di Malaysia.

1. Jenis Lesen Yang Ingin Diambil
Had umur kelakayan untuk memiliki lesen memandu untuk motorsikal ialah 16 tahun. Manakala untuk kereta pula ialah 17 tahun.


2. Daftar Sekolah Memandu

Pergi ke mana-mana sekolah memandu berdekatan, dan dapatkan info ini:

Harga servisHarga lesen L dan PKemudahan pengangkutanJumlah jam belajar
# Harga untuk lesen motorsikal kelas B2 adalah dalam linkungan RM350. Manakala bagi kereta kelas D pula dalam linkungan RM1250.

Sekiranya bersetuju dengan harga yang diberikan oleh pihak sekolah memandu, anda diminta untuk sediakan salinan MyKad, 2 keping gambar ukuran pasport dan bayaran deposit. Ingat, dapatkan resit selepas deposit dibuat.

Tips: Anda boleh mengurangkan kos servis sekolah memandu dengan menggunakan pengangkutan sendiri ke tempat belajar dan membuat bayaran sendiri untuk lesen L dan P di kaunter Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ).

Kelas berikut adalah wajib untuk duduki demi memastikan anda mendapat lesen:

a) Kursus 6 jam KPP (Kursus Pendidikan Pemandu)

Kursus ini bermula jam 9.30 pagi dan tamat pada jam 4 petang. Objektif kelas ini adalah pengenalan kepada pemohon lesen tentang undang-undang dan keselematan jalan raya yang wajib kita ketahui. Pastikan anda berpakaian kemas seperti memakai baju berkolar, seluar panjang dan kasut setiap kali anda menghadiri kelas memandu.

Sijil KPP ini sah laku selama 1 tahun.

b) Ujian teori komputer. Perlu lulus sebelum boleh mengikuti kelas seterusnya.

Selesai kursus KPP, anda dibenarkan untuk menduduki ujian undang-undang berkomputer di pusat ujian berdekatan dengan rumah anda ataupun di MYEG.

Markah lulus ialah 42/50. Jika gagal, anda perlu mendudukinya semula sehingga lulus bagi melayakkan anda menduduki kelas Pra L. Kebiasaannya anda akan dikenakan bayaran sebanyak RM50 untuk mendudukinya semula.

Selepas lulus ujian undang-undang, anda diberikan sijil keputusan. Sijil ini sah laku selama 1 tahun.


c) Belajar memandu kereta atau motorsikal.

Lesen L melayakkan anda untuk belajar memandu secara praktikal memandu. Latihan memandu biasanya adalah selama 2 – 5 kelas atau 15 jam. Ia bergantung kepada calon itu sendiri.


Untuk L motorsikal, anda sudah boleh memandu di jalan raya secara berseorangan. Latihan yang anda perlu kuasai sebelum ujian sebenar ialah membuat pusingan 8, mengimbangi motorsikal di atas titi, mengelak halangan kon, membuat brek kecemasan dan ujian jalan raya. Semua itu dilakukan di litar motorsikal yang disediakan oleh institut memandu.

Lesen L kereta pula, anda perlu belajar memandu dari pengajar yang mempunyai sijil pengajar. Anda akan diajar menaiki bukit, membuat side parking, membuat pusingan 3 penjuru dan yang terkahir, ujian di jalan raya. Semua itu akan diajar di litar kecuali jalan raya anda akan diajar di jalan raya sebenar.

e) Ujian pra kelayakan atau QTI.

Ujian ini dijalankan sebelum anda dibenarkan untuk menduduki ujian praktikal JPJ. Ia dijalankan oleh penguji yang bertauliah di institut memandu. Penguji-penguji ini biasanya akan melihat sejauh mana tahap pemanduan anda. Sekiranya gagal dia akan mencadangkan anda untuk belajar 1 atau 2 kelas lagi sebelum diuji semula. Setelah lulus anda boleh menempah tarikh ujian praktikal JPJ.

f) Ujian praktikal JPJ.

Anda akan diuji oleh penguji yang dihantar oleh pihak JPJ. Terdapat 2 bahagian iaitu litar dan jalan raya. Anda perlu lulus kedua-duanya bagi membolehkan anda mendapatkan lesen P. Jika gagal, kebiasaannya anda akan dikenakan caj tambahan sebanyak RM100 – RM200 termasuk 1 atau 2 kelas lagi belajar memandu.
4. Lesen P

Setelah lulus ujian praktikal JPJ, anda perlu menyerahkan butir-butir di bawah kepada sekolah memandu anda :

    1 keping gambar
    1 keping salinan fotostat MyKad.
    1 keping salinan lesen L.
    Bayaran (jika ada)

Dalam tempoh sekurang-kurangnya seminggu anda akan mendapat lesen P tersebut.

Sah laku lesen P adalah selama 2 tahun. Tamat sahaja tempoh, anda dikehendaki membuat pembaharuan terhadap lesen anda dan naik taraf ke lesen memandu penuh. Moga panduan ini dapat membantu anda miliki lesen memandu dengan mudah.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://8vertising.blogspot.com/2018/12/cara-dapat-lesen-memandu-b2-motosikal.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+My8vertisingPencetusInformasiDiHujungJari+%28My8vertising+P

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Cara Memohon Lesen Memandu Antarabangsa

Cara Memohon Lesen Memandu Antarabangsa

papar berkaitan - pada 8/12/2018 - jumlah : 335 hits
Assalamualaikum dan salam sejahtera diucapkan kepada smeua pembaca yang saya kasihi sekalian Semoga anda semua berada dalam keadaan sihat sejahtera hendaknya Baiklah dalam entri kali ini saya ingin kongsikan cara memohon lesen memandu antar...
Ini Sebab Ibu Ayah Kena Elak Membanding Anak Anak Salah Cara Hukum Kritik Boleh Bunuh Kepercayaan Dirinya

Ini Sebab Ibu Ayah Kena Elak Membanding Anak Anak Salah Cara Hukum Kritik Boleh Bunuh Kepercayaan Dirinya

papar berkaitan - pada 25/11/2018 - jumlah : 477 hits
Membandingkan anak dengan orang lain paling dekat ialah adik beradiknya menjadi satu perkara yang biasa dilakukan dalam keluarga Tahukah anda perkara ini memberikan impak yang tidak baik kepada perkembangan diri dan emosi mereka Membina emo...
Nak Beri Ubat Pada Anak Ada Caranya Cara Mudah Mama Perlu Ikuti

Nak Beri Ubat Pada Anak Ada Caranya Cara Mudah Mama Perlu Ikuti

papar berkaitan - pada 25/11/2018 - jumlah : 410 hits
Bila anak demam kita mulalah susah hati Bukan apa sebab anak susah sangat nak makan ubat Nak paksa kesian pula Sebenarnya ada cara dan langkah terbaik untuk pujuk anak dan cara terbaik untuk beri anak makan ubat adalah dengan cara yang diko...
Cara Jitu Menghilangkan Bekas Goresan Atau Baretan Di Mobil

Cara Jitu Menghilangkan Bekas Goresan Atau Baretan Di Mobil

papar berkaitan - pada 25/11/2018 - jumlah : 365 hits
Apakah Mobil sobat mengalami lecet bekas gesekan atau goresan ringan sehingga menimbulkan bekas yang cukup menggangu penampilan mobil sobat Mungkin sobat sibuk di sela kesibukan sobat masih belum ada waktu senggang untuk membawanya ke bengk...
Cara Mengatasi Kebotakan Pada Pleci

Cara Mengatasi Kebotakan Pada Pleci

papar berkaitan - pada 25/11/2018 - jumlah : 264 hits
Kebotakan pada Pleci tentulah merupakan hal yang amat serius bagi Plecimania Pasalnya jika hal ini terjadi itu berarti burung kesayangan mereka bakal kehilangan bulu Dengan kata lain burung ini pun pasti tidak akan terlihat gagah dan cantik...
Nasi Ayam Simple Dan Sedap Cara Saya

Nasi Ayam Simple Dan Sedap Cara Saya

papar berkaitan - pada 25/11/2018 - jumlah : 598 hits
Nasi ayam simple dan sedap cara saya Assalamualaikum wbt Lately cikla macam banyak pula share resepi kan Hihi Bukan apa buat masa sekarang ni macam bersemangat pula nak cuba resepi resepi yang tak pernah dibuat sebelum ni Baru nak belajar k...
Cara Menjodohkan Kenari Betina Dan Jantan

Cara Menjodohkan Kenari Betina Dan Jantan

papar berkaitan - pada 25/11/2018 - jumlah : 258 hits
Beternak kenari termasuk sebagai usaha bisnis yang cukup menjanjikan Jika dilihat dari banyaknya penggemar burung kenari maka tentu prospek kedepannya terlihat cukup bagus Ternak kenari tidaklah sulit sehingga bagi siapa saja juga sangat co...
Cara Jimat Ruang Gantung Pasu Pada Dawai Jaring

Cara Jimat Ruang Gantung Pasu Pada Dawai Jaring

papar berkaitan - pada 24/11/2018 - jumlah : 419 hits
Ini aku nak tunjuk cara jimat ruang bercucuk tanam dengan gantung pasu pada dawai jaring yang biasanya di gunakan untuk buat pagar Kini tiada alasan pada ruang halaman kecil untuk bercucuk tanam Pelbagai cara boleh di lakukan untuk penjimat...
Taktik Scammer Ini Cara Nak Kesan Scammer Dengan Mudah Anda Rugi Jika Tidak Ambil Tahu

Taktik Scammer Ini Cara Nak Kesan Scammer Dengan Mudah Anda Rugi Jika Tidak Ambil Tahu

papar berkaitan - pada 24/11/2018 - jumlah : 682 hits
Taktik Scammer Ini Cara Nak Kesan Scammer dengan Mudah Anda Rugi Jika Tidak Ambil Tahu Dalam zaman serba serbi moden ini banyak perkara yang boleh dibuat secara online sama ada membeli atau menjual dan sebagainya Memang lumrah kehidupan set...
Jkn Pahang Rampas Produk Ubat Tidak Berdaftar Kosmetik Tiada Notifikasi Bernilai Rm1 Juta

Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja

The Hardest Singing Show

Cerita Foto Sepanjang Minggu

Drama Puaka Cuti Semester Lakonan Mark Adam Zaki Azeman

Jadilah Wanita Yang Mahal Thalia Baiduri Harap Wanita Jaga Darjat Jangan Bergaduh Kerana Buaya

Kkb Polls Indians And The Futility Of Voting

Jpsm Mengesahkan Kegiatan Pembalakan Di Bukit Beserah Berlaku Dalam Kawasan Tanah Persendirian



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Tips Mudah Jadi Miskin

Baby Car Seat Malaysia Safety Standards What Parents Need To Know

Antara Momen Yang Umi Akan Rindu

From Dreadful To Delightful Conquering Gear Engagement In Dodge Transmissions

Lelaki Miang Tanggal Seluar Budak Direman

Leave Pang Alone Skjcs Aren T Illegal Umno Man Tells Fadhli