Cara Berusaha Mencapai Kejayaan Hidup


 Untuk berjaya kita kena ada sasaran atau matlamat. Satu sikap orang berjaya ialah tidak ambil peduli akan gosip dan urusan manusia lain. Tidak peduli tenang kata-kata negatif daripada orang sekeliling. Prinsip mereka ada aku kesah. Tingkatkan hidup tanpa banyak sangat ambil tahu urusan orang.
Prinsip tidak ambil peduli tentang orang sekeliling bukan bermakna hanya mementingkan diri sendiri. Kita tetap ambil peduli tentang perkara yang baik. Tetap membantu jika ada yang perlu kepada bantuan. Tetap bertanya khabar tentang adik beradik, jiran tetangga dan rakan.
Tidak ambil peduli yang dimaksudkan ialah dalam hal urusan yang tidak mendatangkan faedah untuk kita ambil tahu mengenainya. Tidak ambil kisah tentang kehidupan mewah mereka. Tidak berdengki atau buruk sangka tentang apa yang mereka lakukan. Biarkan mereka dengan cara hidup mereka.  
Kita perlu amalkan kehidupan dalam orbit sendiri. Itu kehidupan yang paling indah dan selamat. Berputar tanpa melanggar sesiapa. Bergerak tanpa perlu menjaga tepi kain orang. Paling penting jangan sekali-kali menyelak kain orang. Dedah keburukan orang sana-sini. Semua apa yang orang lain buat tidak betul. Yang betul hanya diri dia.
Kena utamakan diri sendiri. Buat sesuatu yang membawa kepada kejayaan. Terus istiqamah dengan apa yang dilakukan. Jangan calarkan minda dengan kisah dongeng yang melingkari kehidupan orang lain. Kita ambil peduli hanya dalam hal-hal yang perlu sahaja.
Kekuatan terpenting dalam hidup adalah meyakini Allah SWT adalah satu-satunya  pemberi rezeki. Dia yang Maha Kuasa. Dia Maha Pengasih dan Penyayang. Buat perkara yang Allah suruh dan menjauhkan apa yang dilarang.
Tetapkan matlamat hidup dan teruskan perjalanan menuju apa yang diinginkan. Jika itu sudah terpeta dalam diri, insyha-Allah laluan kita akan selamat biarpun berdepan sejuta halangan. Suburkan jiwa dengan sentiasa ingat, rezeki itu di tangan Allah SWT dan Dia sebaik baik pemberi rezeki.
Terus berusaha dan berdoa demi satu kejayaan. Jangan biarkan api batin diri terpadam. Nyalakan dengan bara luar biasa dari dalam. Bara mahu berjaya demi keluarga tercinta dan membantu ramai manusia. Bertawakal dan berharap hanya kepada Alllah.
Jika ada halangan, jangan mudah berhenti. Cari cara untuk halangan itu tidak menjadi penghalang untuk terus maju. Cari jalan lain atau runtuhkan halangan itu. Asingkan diri dari rawa putus asa, sebaliknya kekal fokus kepada destinasi yang telah ditetapkan.
Rasa kecewa memang lumrah. Itu sifat semula jadi manusia. Jadikan rasa kecewa itu sekadar seketika. Ia perlu digantikan dengan semangat lebih membara. Lebih bermotivasi. Kuat usaha kerana yakin setiap usaha dilakukan akan mendapat balasan setimpal di sisi Allah.
Kehidupan di dunia ini akan jadi nikmat besar apabila punya keyakinan. Kekalkan keyakinan itu dan lakukan tanpa tangguh, terus berusaha.  


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://biroteguhnegara.blogspot.com/2022/09/ftg.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bila Kena Selesema Bayi Cepat Merengek Doktor Kongsi 3 Cara Legakan Hidung Tersumbat

Bila Kena Selesema Bayi Cepat Merengek Doktor Kongsi 3 Cara Legakan Hidung Tersumbat

papar berkaitan - pada 8/9/2022 - jumlah : 102 hits
Bayi ialah nasal breather Maksudnya bayi cuma tahu bernafas melalui hidung sahaja Bila bayi makin besar barulah dia belajar untuk bernafas melalui mulut juga Sebab tu bila bayi kecil kena jangkitan selsema dan batuk mereka merengek teruk Ba...
Ibu Ini Kongsi Cara Biasakan Anak Duduk Dalam Carseat Tanpa Drama Air Mata

Ibu Ini Kongsi Cara Biasakan Anak Duduk Dalam Carseat Tanpa Drama Air Mata

papar berkaitan - pada 8/9/2022 - jumlah : 228 hits
Fasa struggle nak ajar anak biasakan duduk dalam carseat ini sekejap je Paling lama menangis pun tak delah sampai satu jam non stop Menerusi perkongsian Puan Fadzielah Ayub kita sebagai parents ni kena kental Tahan dengar tangisan anak mero...
Cara Tingkatkan Konsetrasi Agar Lebih Fokus

Cara Tingkatkan Konsetrasi Agar Lebih Fokus

papar berkaitan - pada 9/9/2022 - jumlah : 151 hits
Ada tiga cara yang bisa kamu lakukan agar kamu bisa berkonsentrasi
Matan Taqrib Sebab Dan Cara Tayamum

Matan Taqrib Sebab Dan Cara Tayamum

papar berkaitan - pada 9/9/2022 - jumlah : 160 hits
Apa saja sebab dan bagaimanakah cara tayamum yang sesuai tuntunan Matan Taqrib kali ini akan mengulas lebih jauh Semoga menjadi ilmu yang manfaat
Hiburan Nak Views Tiktok Mencanak Naik Jom Ketahui 10 Cara Masuk Fyp Sebelum Buat Content

Hiburan Nak Views Tiktok Mencanak Naik Jom Ketahui 10 Cara Masuk Fyp Sebelum Buat Content

papar berkaitan - pada 9/9/2022 - jumlah : 139 hits
Aplikasi tidak dinafikan merupakan platform paling popular bukan sahaja di Malaysia malah di seluruh dunia kerana ia kini menjadi kegilaan setiap orang tidak kira peringkat umur Dan pastinya pelayar aplikasi tersebut mengimpikan untuk muncu...
Tentang Kartu Prakerja Dan Cara Mendapatkannya

Tentang Kartu Prakerja Dan Cara Mendapatkannya

papar berkaitan - pada 9/9/2022 - jumlah : 234 hits
Kartu prakerja sepertinya kebanyakan orang sudah mengetahui apa itu kartu prakerja Yah kartu prakerja adalah merupakan sebuah program pemerintah semasa kabinet Indonesia Maju yang pertama kalinya di mulai pada bulan April 2020 Program ini m...
Cara Mohon E Pengeluaran Kwsp Pengeluaran Pada Bila Bila Masa Di Mana Jua

Cara Mohon E Pengeluaran Kwsp Pengeluaran Pada Bila Bila Masa Di Mana Jua

papar berkaitan - pada 8/9/2022 - jumlah : 593 hits
Tahukah ada terdapat banyak jenis pengeluaran yang boleh anda lakukan selagi mana mengikut syarat yang telah ditetapkan oleh pihak KWSP Sebenarnya anda dibenarkan untuk melakukan pengeluaran KWSP dari akaun 2 untuk tujuan peribadi anda send...
Pakar Kongsi 3 Teknik Galakkan Anak Menyebut Perkataan Cara Ni Lagi Mudah

Pakar Kongsi 3 Teknik Galakkan Anak Menyebut Perkataan Cara Ni Lagi Mudah

papar berkaitan - pada 7/9/2022 - jumlah : 192 hits
Anak tak nak ikut apa yang disebut Apa boleh buat Ini antara persoalan yang sering ditanya oleh ibu bapa yang ada anak dalam situasi ini Kadang ada juga dia sebut satu perkataan tapi bila saya minta dia ulang Dia terus tak nak sebut lagi da...
Tersalah Cara Didikan Buat Anak Makin Keras Kepala Ubah Sebelum Terlambat

Tersalah Cara Didikan Buat Anak Makin Keras Kepala Ubah Sebelum Terlambat

papar berkaitan - pada 6/9/2022 - jumlah : 137 hits
Apa sahaja teguran dari mak ayah tidak langsung diendahkannya anak Ada sahaja jawapannya Bukan salah anak seratus peratus ada kalanya sikap kita sendiri menyebabkan anak menjadi makin tak dengar kata Tersalah cara dan percakapan kita ada wa...
Konsert Cinta Di Awan Siti Nurhaliza Tambah Lagi Sehari

Lelaki Miang Tanggal Seluar Budak Direman

Dibunuh Kerana Tak Mahu Rujuk Selepas Bercerai Mayat Disumbat Dalam Bagasi

Saya Harap Isu Aliff Aziz Tak Jejaskan Saya Cari Rezeki Di Malaysia Aaron Aziz

From Dreadful To Delightful Conquering Gear Engagement In Dodge Transmissions

Sustainability And Metal Buildings A Data Driven Approach To Eco Friendly Construction

Biasa Dari Negeri Yang Tak Pernah Lihat Kepesatan Negeri Yang Lebih Maju Dia Nampak Kedai Proses Ayam Ja

Contoh Inspirasi Poster Ucapan Selamat Hari Pekerja 2024



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Henry Ridley Kuala Tembeling Jerantut 1911

10 Toner Untuk Kulit Berminyak 2024

Mesyuarat Negara Negara Asean Dalam Bidang Sains Dan Teknologi Kuantum

Drama Framed Lakonan Mimi Lana Meerqeen

Sarapan Pagi

Pas Quashing Of Zafrul S Affidavit Raises Concerns About Govt S Integrity