Cadangan Menaikkan Had Umur 70 Tahun Bersara Kakitangan Kerajaan


Malayasia ada perancangan had umur 70 tahun bersara untuk rakyat? Umur persaraan adalah penentu ekonomi sesebuah negara. Kenyataan ini ada betulnya dimana banyak negara-negara membangun masih bergantung kepada tenaga pekerja lama yang belum bersara. Sebagai contohnya, negara Jepun yang mana bilangan pekerja di umur tua adalah dalam bilangan yang ramai.
Jepun yang terkenal dengan negara yang mempunyai kekuatan ekonomi telah menetapkan umur persaraan adalah umur 65 tahun. Begitu juga dengan negara Iceland yang menetapkan umur persaraan 67 tahun diantara umur persaraan paling lewat.
Berkenaan Had Umur Persaraan di Malaysia Had Umur Persaraan Malaysia Pada Umur 55- 60 Tahun Negara Malaysia masih mengekalkan had umur bersara pada umur 55-60 tahun dimana antara umur terendah diserantaunya. Bagi kakitangan awam mempunyai opsyen yang tersendiri untuk menetapkan had umur yang boleh dipilih.
Kerajaan masih memberi opsyen kepada kakitangan awam untuk memilih waktu umur bersara wajib oleh individu itu sendiri. Sekiranya cadangan terdekat untuk meningkatkan umur bersara wajib pada umur 65 tahun kemungkinan juga untuk opsyen ini berubah.
Cadangan Had Umur 70 Tahun Bersara Terdapat banyak cadangan diberikan kepada kerajaan dan antaranya ialah meningkatkan had umur 70 tahun bersara bagi kakitangan kerajaan. Cadangan ini juga turut diberikan oleh Buruh Antarabangsa, Persatuan Khidmat Nasihat Pencarum Perlindungan Sosial Malaysia (SPCAAM). Beliau berpendapat wajar kerajaan tingkatkan had umur 70 tahun bersara kerana dengan data yang sedia ada menunjukkan Malaysia mempunyai kualiti hidup golongan tua yang baik.
Cadangan Menaikkan Had Umur 70 Tahun Bersara Kakitangan Kerajaan 37 Selain itu, faktor tidak mampu menyara hidup selepas bersara antara sebab kenapa kewajaran had umur 70 tahun bersara dicadangkan. Bagaimana seseorang individu dapat meneruskan kehidupan sekiranya kehidupan pencen adalah menjejaskan.
Disamping itu, dengan umur 65-70 tahun seseorang itu masih mempunyai kudrat dan tenaga untuk bekerja dimana golongan ini adalah antara golongan yang mahir dalam memberi perkhidmatan.
Jadi adalah satu kewajaran juga untuk had umur 70 tahun bersara diperkenalkan dengan pekeliling baharu dimana dengan keputusan ini negara Malaysia dapat bersaing dan meningkatkan ekonomi Malaysia serta memberi jaminan hidup golongan tua.
Kelebihan Kerajaan Perkenal Had Umur 70 Tahun Bersara Kesan Kepada Negara Sekiranya Had Umur Baharu Diperkenalkan Kesan kepada negara Malaysia seandainya diperkenalkan had umur 70 tahun bersara akan memberi beberapa kelebihan iaitu:
Kemampanan Ekonomi Malaysia. Dijangka kerajaan Malaysia dapat mengekalkan prestasi ekonomi semasa dan berdaya untuk memberi peningkatan kerana negara masih mempunyai tenaga kerja yang berkebolehan tinggi.
Sumber tenaga mahir semakin bertambah. Seorang pekerja yang lama menyumbang tenaga akan mempengaruhi beberapa faktor kemajuan dan kestabilan sesetengah organisasi kerja di Malaysia. Golongan mahir juga boleh melahirkan ramai golongan muda yang berkebolehan. Kelebihan Had Umur 70 Tahun Bersara Kepada Rakyat Malaysia Terdapat juga beberapa kelebihan bagi individu sekiranya kerajaan perkenalkan had umur 70 tahun sebagai umur persaraan. Berikut adalah merupakan kelebihannya:
Dapat mengelakan dan kurangkan pesara yg bersara awal jatuh misikin. Persaraan awal kebiasaan rakyat Malaysia adalah berisiko sekiranya tiada perancangan kemas yang mana bagi pesaran kerajaan mungkin akan terjejas kerana terhad wang bulanan. Manakala bagi pesara KWSP pula kemungkinan duit boleh dihabiskan dengan cepat berdasarkan risiko terkena scam, bencana, tragedi dan lain-lain.
⁠Pekerja lama dapat memastikan tubuh badan dan minda terus sihat. Kebiasaan pesara adalah tinggal dirumah sahaja dan tidak menjalani kehidupan dengan baik yang mana badan mungkin menjadi lesu dan tidak bermaya kerana tidak melakukan sesuatu yang sihat. Dengan adanya had umur lewat, golongan tua dapat menjalani hidup dengan baik dan sihat. Sebagai contoh, golongan tua di Jepun adalah antara golongan tua yang hidup sihat dan masih aktif bekerja.
Tempoh pinjaman rumah dan kenderaan dapat dipanjangkan. Dengan pengenalan had umur persaraan 70 tahun dapat memberi kelebihan kepada peminjam bank kerana mempunyai tempoh pembayaran yang lama dan pastinya jumlah bayaran bulanan juga akan direndah untuk jangka tempoh tertentu. Dengan cadangan yang ada diharapkan akan dapat meningkatkan ekonomi dan memastikan pembangunan negara berjalan lancar. Peningkatan had umur persaraan bukanlah seseuatu yang negatif, ia mempunyai banyak kelebihan dan banyak menstabilkan beberapa perkara.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.sistemguruonline.my/2024/01/had-umur-70-tahun-bersara.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bersara Wajib Umur 58 Tahun

Bersara Wajib Umur 58 Tahun

papar berkaitan - pada 15/1/2024 - jumlah : 149 hits
Setiap yang kita tahu yang datang akan pergi dan pasti akan berganti Bak kata myBoss orang akan ingat kita sehari dua je lepas tu takde siapa yang akan ambil tahu Begitulah kehidupan 15 Januari 2024 IsninLantikan dari tahun 1997 hingga 2024...
Kerajaan Zalim Anak Diugut Penjara 5 Tahun

Kerajaan Zalim Anak Diugut Penjara 5 Tahun

papar berkaitan - pada 22/1/2024 - jumlah : 155 hits
Dengan tindakan SPRM mahu menyiasat anak dan diri bekas Perdana Menteri dua kali mantan Perdana Menteri itu menegaskan bahawa Dato Seri Anwar Ibrahim dan Kerajaan Malaysia adalah zalim Di bawah merupakan persoalan yang dilontarkan oleh peng...
Umur 8 Tahun Dah Dikerah Pergi Niaga Kuih Naik Basikal Abang Pulak Malu Jadi Dia Suruh Aku Jerit Sorang

Umur 8 Tahun Dah Dikerah Pergi Niaga Kuih Naik Basikal Abang Pulak Malu Jadi Dia Suruh Aku Jerit Sorang

papar berkaitan - pada 7/1/2024 - jumlah : 95 hits
Ramai yang mempunyai pengalaman dibesarkan dengan serba susah disebabkan keluarga kurang berkemampuan Namun ramai juga turut menjadikan ia sebuah pengalaman paling berharga disebabkan dibesarkan dengan cara sebegitu jadi mudah untuk menyera...
Kerajaan Pahang Setuju Kenaikan Tarif Air Selepas 40 Tahun Tidak Berbuat Demikian

Kerajaan Pahang Setuju Kenaikan Tarif Air Selepas 40 Tahun Tidak Berbuat Demikian

papar berkaitan - pada 18/1/2024 - jumlah : 109 hits
KUANTAN Kerajaan Negeri Pahang setuju menaikkan kadar tarif air domestik berkuat kuasa 1 Februari ini selepas 40 tahun tidak berbuat demikian Menteri Besar Datuk Wan Rosdy Wan Ismail berkata kadar baharu yang ditetapkan ialah 78 sen untuk 2...
Napi Umur 51 Tahun Kasus Sodomi Anak Kabur Dari Atap Kamar Mandi Lapas Pontianak

Napi Umur 51 Tahun Kasus Sodomi Anak Kabur Dari Atap Kamar Mandi Lapas Pontianak

papar berkaitan - pada 25/1/2024 - jumlah : 110 hits
gun Saufi merupakan warga binaan Lapas Pontianak yang divonis karena kasus sodomi anak di bawah umur dengan hukuman delapan tahun penjara
Tarif Air Naik Kerajaan Pahang Sedang Pertimbang Cadangan Beri Subsidi Bantu B40 Di Negeri Ini

Tarif Air Naik Kerajaan Pahang Sedang Pertimbang Cadangan Beri Subsidi Bantu B40 Di Negeri Ini

papar berkaitan - pada 18/1/2024 - jumlah : 100 hits
KUANTAN Kerajaan Negeri Pahang sedang mempertimbangkan cadanagn bagi melaksanakan subsidi air kepada rakyat bergolongan B40 di negeri itu Menteri Besar Pahang Datuk Seri Wan Rosdy Wan Ismail berkata perkara itu akan dibincangkan bersama Pen...
Tahun Baru Usia Baru

Tahun Baru Usia Baru

papar berkaitan - pada 5/1/2024 - jumlah : 133 hits
Alhamdulillah masih diberi kesempatan oleh yang Maha Esa untuk menghirup udara 2024 ini Semoga tahun ini memperolehi ganjaran yang lebih baik dari tahun sebelumnya inshaAllah Selamat berkebun Sentiasa sihat selamat inshaAllahLink video 1 Sh...
Happy Birthday Dan Selamat Bersara Kak Zainon

Happy Birthday Dan Selamat Bersara Kak Zainon

papar berkaitan - pada 17/1/2024 - jumlah : 144 hits
16 Januari 2024 SelasaSemoga dikurniakan kesihatan yang baik dalam menjalani rutin harian dilapangkan dari kesulitan dan dilimpahkan rezeki yang berkat serta berpanjangan Moga Allah makbulkan setiap permintaanmu Aamiin Ya Rabbal Alamiin SEL...
Mencari Bala Sesebuah Kerajaan

Mencari Bala Sesebuah Kerajaan

papar berkaitan - pada 25/1/2024 - jumlah : 149 hits
Kwsp Untuk Kakitangan awamBersifat interim SehingaKabinet menetap kan 1 kaedah baru pengambilan baru Kakitangan awam Walau Bagaimana pon ia tidak membabitkan Angota Tentera dan PolisKerana mereka tertakluk di bawah Akta yg berbeza TPM Zahid...
Syafiq Kyle Transisi Dari Ustaz Adam Ke Meth Killer

Drama Mihrab Cinta Zulaikha Lakonan Elisya Sandha Azrel Ismail

Apa Itu Kwsp Akaun 3

15 Breathtaking Mediterranean Powder Room Ideas From Classic To Modern

Bercinta Ke Keluar Makan Malam Bersama Netizen Jumpa Kelibat Byun Wooseok Dalam Gambar Hyeri

Lirik Lagu Satu Selamanya Twins

Pet Expo Midvalley 2024

Perbedaan Kartu Kredit Dan Kartu Debit



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bunga Salju Slot Tiara Astro Ria

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia


Kenapa Bini Aku Tak Cantik

Onew Bertemu Peminat Pada 27 Julai 2024

Hentikan Kerja Gila Hiburan Ekstrim Lihat K Tan

Late Lunch

Breathe Easy Indoors Exploring Air Conditioner Installation

Aneh Lelaki Kahwini Ibu Mentua Selepas Kematian Isteri Dengan Restu Bapa Mentuanya