Cabaran Aktiviti Rekreasi Via Ferata Di Gua Kota Gelanggi Jerantut Pada 25 Mac Ini


 

VIA Ferata adalah satu istilah asing bagi penulis apabila wakil penganjur Recreation Outdoor Hikers (ROH) Kapten (B) Ahmad Azuan Osman memaklumkan aktiviti rekreasi itu dilakukan di Gua Kota Gelanggi, Jerantut, Pahang pada 25 Mac nanti.
Kata Ahmad Azuan, via ferata adalah salah satu disiplin sukan memanjat pada kecerunan bukit hampir 90 darjah permukaannya menggunakan peralatan khas seperti kabel atau jambatan besi.
Bagi pemanjat, mereka akan mengenakan harness, carribiner dan kabel keselamatan bagi membantu meniti dinding sempit di keliling kawasan pendakian gua berkenaan sehingga boleh sampai ke puncak.
Menurut Ahmad Azuan, lokasi popular aktiviti via ferata di Malaysia ketika ini ialah Gunung Kinabalu dan 'trip' di Jerantut itu antara 'port' menarik boleh dicuba peminat pendaki ekstrem.
"Ekplorasi ROH di Kota Gelanggi kali ini selama dua hari sebenarnya peluang buat mereka menyahut cabaran gayat menerusi via ferata dan juga bagi dua kelompok 'nyctophobia' (fobia gelap) serta clautrophobia (fobia ruang sempit) menghadapi ketakutan mereka.
"Secara peribadi, saya pesara tentera turut menghadapi masalah dua fobia berkenaan dan mencabar diri dengan aktiviti penerokaan gua dikatakan mempunyai trek sempit dan gelap," katanya.
Dalam aktiviti ini dua pakar sukan bertali dan memanjat, Muhammad Faizal Abdul Manaf dan Wan Ruhaiza Wan Daud akan bertindak menyelaras bahagian teknikal dan keselamatan.
Tambah Ahmad Azuan, aktiviti berkenaan turut menitik berat kepatuhan prosedur operasi standard (SOP) keselamatan termasuk Covid-19.
"Ia adalah program kedua selepas setahun terhenti sebarang aktiviti rekreasi dan sebagai penganjur kami mematuhi syarat SOP termasuk kena ambil suhu, imbas kod MySejahtera selain persiapan seperti pensanitasi tangan dan pelitup muka (jika perlu).
"Penjarakkan sosial dipraktikkan selain jumlah peserta dihadkan tidak lebih 25 orang berbanding 50 orang," katanya.
Sementara itu penyelaras aktiviti meneroka gua, Mohd Zaki Yamani Azman berkata, kawasan ini mempunyai banyak lokasi gua boleh dijelajah.
"Di kawasan ini sahaja ada lebih 20 gua dan setiap satunya mempunyai laluan dan trek tersendiri. Bagi program ini, saya rancang tujuh gua dalam kawasan Gua Kota Sanding.
"Dari pintu masuk anda akan melalui Gua Tongkat, Gua Kepala Gajah, Gua Potret, Gua Angin, Gua Gajah sebelum berakhir di Gua Gelap.
"Paling mencabar rasanya Gua Gelap kerana ada slot yang mana kita akan minta peserta memadam lampu kepala mereka. Di sini, pengalaman ialah mereka akan berada pada kawasan yang langsung tiada cahaya, malah tidak nampak tangan sendiri," katanya.
Cabaran lain ialah peserta akan melalui ruang sempit selain menikmati pemandangan sekitar mahupun struktur stalaktik dan stalagmit dalam gua berkenaan. #sumber
http://www.pahangdaily.blogspot.com

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://pahangdaily.blogspot.com/2021/03/cabaran-via-ferata-di-lakukan-di-gua.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed:+blogspot/LWFdy+(Pahang+Daily+Online)

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Aktiviti Sukan Rekreasi Dibenarkan Di Kawasan Pkpb Pkpp

Aktiviti Sukan Rekreasi Dibenarkan Di Kawasan Pkpb Pkpp

papar berkaitan - pada 6/3/2021 - jumlah : 197 hits
Perlu kebenaran untuk kejohanan peringkat kebangsaan babit rentas negeri KUALA LUMPUR Aktiviti sukan dan rekreasi individu serta berpasukan bagi tujuan kesihatan kecergasan latihan permainan atau perlawanan kini dibenarkan di kawasan Perint...
Selasa 17 Mac 2021 Berita Pumas 5 5

Selasa 17 Mac 2021 Berita Pumas 5 5

papar berkaitan - pada 17/3/2021 - jumlah : 307 hits
UMNO KEKAL DENGAN PENDIRIAN TIADA KERJASAMA DENGAN PKR DAP DAN PAN 1 JANGAN IKUT RENTAK ORANG TUMPUKAN PADA PENGUKUHAN PARTI 2 UMNO KEKAL DENGAN PENDIRIAN TIADA KERJASAMA DENGAN PKR DAP DAN PAN 3 PERHIMPUNAN SECARA MAYA TIDAK MELUNTURKAN SE...
Pelan Perdagangan Untuk Bitcoin Pada 17 Mac 2021

Pelan Perdagangan Untuk Bitcoin Pada 17 Mac 2021

papar berkaitan - pada 18/3/2021 - jumlah : 219 hits
Tinjauan teknikal Bitcoin berada di belakang dan mengawal aliran menurun sejak mencetak harga tinggi pada 61 781 pada hujung minggu Mungkin terlalu awal untuk mengesahkan perkara yang sama pada masa ini tetapi puncak yang bermakna mungkin s...
Eur Usd 17 Mac Laporan Cot Apakah Yang Diharapkan Dari Fed Hari Ini

Eur Usd 17 Mac Laporan Cot Apakah Yang Diharapkan Dari Fed Hari Ini

papar berkaitan - pada 18/3/2021 - jumlah : 204 hits
EUR USD 1H Pada 16 Mac pasangan EUR USD pulih dari tahap pembetulan 100 0 berpihak kepada mata wang AS dan memulakan proses baru jatuh ke arah tahap Fibo 127 2 yang dengan cepat berhenti Pada masa ini pasaran kembali tenang Pedagang sedang ...
Pelancongan Rentas Negeri Pkpp Dibenarkan Bermula 10 Mac 2021

Pelancongan Rentas Negeri Pkpp Dibenarkan Bermula 10 Mac 2021

papar berkaitan - pada 18/3/2021 - jumlah : 429 hits
Berita baik untuk anda yang berada di negeri yang melaksanakan Perintah Kawalan Pergerakan Pemulihan ini kerana Pelancongan Rentas Negeri PKPP DiBenarkan Bermula 10 Mac 2021 Kerajaan hari ini telah mengumumkan Gelembung Pelancongan Bersasar...
Teks Ucapan Pengumuman Khas Perdana Menteri 17 Mac 2021

Teks Ucapan Pengumuman Khas Perdana Menteri 17 Mac 2021

papar berkaitan - pada 18/3/2021 - jumlah : 569 hits
Di sertakan di bawah butiran intipati TEKS UCAPAN PENGUMUMAN KHAS YAB PERDANA MENTERI TAN SRI DATO HAJI MUHYIDDIN BIN HAJI MOHD YASSIN PROGRAM STRATEGIK MEMPERKASA RAKYAT DAN EKONOMI 17 MAC 2021Sumber https www facebook com Jab PerdanaMente...
Gbp Usd 17 Mac Laporan Cot Latar Belakang Berita Dari Uk Terus Mengecewakan Para Pedagang Bagaimanapun Dolar Britain

Gbp Usd 17 Mac Laporan Cot Latar Belakang Berita Dari Uk Terus Mengecewakan Para Pedagang Bagaimanapun Dolar Britain

papar berkaitan - pada 18/3/2021 - jumlah : 208 hits
GBP USD 1H Menurut carta setiap jam harga pasangan GBP USD dilakukan pada hari Selasa jatuh ke tahap pembetulan 61 8 pemulihan daripadanya pembalikan yang memihak kepada dolar Britain dan kenaikan ke Fibo tahap 50 0 Peningkatan semula harga...
5478 Kenyataan Media Program Bantuan Kami Prihatin Dan Sayang Ppim Yezp Dan Mvm Pada 15 Mac 2021 Samudera 16 03 2021

5478 Kenyataan Media Program Bantuan Kami Prihatin Dan Sayang Ppim Yezp Dan Mvm Pada 15 Mac 2021 Samudera 16 03 2021

papar berkaitan - pada 17/3/2021 - jumlah : 341 hits
KENYATAAN MEDIAPROGRAM BANTUAN KAMI PRIHATIN DAN SAYANG PPIM YEZP DAN MVM PADA 15 MAC 2021Kuala Lumpur Wabak pandemik COVID 19 yang sedang melanda seluruh dunia terus memberi impak besar buat kita semua Ramai yang telah kehilangan tempat ti...
Panduan Lengkap Tentang Brand Perlindungan Pendaftaran Dan Penegakan

Apa Nasib Veteran Tentera Malaysia

Why The Us Can T Win The Trade War With China And Shouldn T Try

Umur 21 Terlibat Dalam Mesyuarat Penajaan Ukm

Mudahnya Jadi Cikgu Sekolah

Hukum Baca Quran Dan Berzikir Tanpa Wuduk

More Than Genetics How Life Experiences Shape Our Health

Pandangan Pertama Filem Aksi Komedi Back In Action Lakonan Jamie Foxx Cameron Diaz



Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia


Buasir Otak Tv Hadiah Hari Guru Ikut Kerja Bapa Be Like

Yong Tau Foo Homemade

Remaja Perempuan Hilang Lepas Naik Teksi E Hailing Ke Tempat Kerja Di Ipoh

Nepal Haram Produk Rempah Dari India Selepas Hong Kong Singapura

Official Position Of The State Government Of Sabah In Relation To The Constitutional Right To Claim The 40 Percent

2 Pegawai Polis Johor Terbunuh Suspek Dikaitkan Dengan Kumpulan Pengganas Jemaah Islamiyah