Buku Thomas Rosakkan Sabah Malaysia Kata Yong


 
Yong Teck Lee menunjukkan dua buku ditulis oleh dua bekas Peguam Negara iaitu Ghani Patail dan Tommy Thomas. KOTA KINABALU: Presiden Parti Maju Sabah (SAPP) Yong Teck Lee mendakwa, buku ditulis bekas Peguam Negara, Tommy Thomas “merosakkan” Sabah dan Malaysia kerana ia digunakan untuk menyokong kes penuntut daripada pewaris Sultan Jamalul Kiram II di negara asing.
Katanya, Thomas menerusi bukunya “My Story: Justice in the wilderness” menyatakan bahawa “Pada satu ketika dalam sejarahnya, Borneo Utara adalah sebahagian daripada Kesultanan Sulu” telah menyebabkan “kerosakan” itu.
“Thomas telah menyatakan dalam bukunya di halaman 378 bahawa “Tiada alasan undang-undang untuk keengganan Malaysia membayar setiap tahun sejak 2013. Ia mengakibatkan Malaysia melanggar perjanjian 1878.”
“Ini adalah kenyataan yang merosakkan yang kini digunakan oleh warga asing untuk membuat pendakwaan terhadap Malaysia,” kata Yong dalam kenyataan, hari ini.
Yong berkata, mengikut fakta sejarah, Sabah yang sebelum ini dikenali sebagai Borneo Utara tidak pernah menjadi sebahagian daripada Kesultanan Sulu.
Katanya, apa yang diterima sebagai fakta tidak boleh dipertikaikan ialah Borneo Utara adalah sebahagian daripada Kesultanan Brunei sebelum kedatangan penjajah Eropah ke Asia Tenggara pada abad ke-17.
Beliau berkata, kuasa asing terutama China dan Sepanyol diikuti British dan Jerman yang datang ke Borneo sentiasa berurusan dengan kerajaan yang menduduki Brunei pada era moden.
“Hanya berkenaan hubungan dengan Sulu dan pulau-pulau di kepulauan Filipina, kuasa asing telah berurusan dengan Kesultanan Sulu di Jolo di Pulau Sulu. Dalam hal Borneo Utara yang sebelum ini dieja Boni, Buni dan lain-lain dalam peta lama, kerajaan yang diiktiraf ialah Kesultanan Brunei.
“Selama tiga abad, Sulu telah cuba untuk meletakkan tangan mereka di Borneo Utara tetapi tidak ada rekod atau peristiwa yang Brunei pernah menyerahkan atau memberikan mana-mana bahagian Borneo kepada Sulu,” katanya.
Yong berkata, rekod juga menunjukkan bahawa Brunei telah menangkis pencerobohan Sulu di Borneo, seperti di Kinabatangan.
Katanya, versi Sulu mengatakan bahawa Brunei telah bersetuju untuk memberikan Borneo Utara kepada Sulu sebagai balasan kepada bantuan ketenteraan Sulu untuk membantu dalam memenangi perang saudara Brunei pada tahun 1600-an, manakala versi Brunei, tentera Sulu tidak pernah mengambil bahagian dalam peristiwa perang saudara tersebut tetapi sebenarnya ditempatkan di Pulau Chermin (luar pantai Brunei).
“Hanya selepas perang saudara Brunei tamat barulah tentera Sulu menuntut Borneo Utara tetapi tentera Sulu berjaya ditangkis Brunei dan oleh itu, Sabah (Borneo utara) tidak pernah menjadi sebahagian daripada Sulu,” katanya.
Sehubungan itu katanya, Thomas perlu menarik balik kenyataan dalam buku tulisannya yang menyebut “Pada satu ketika dalam sejarahnya, Borneo Utara adalah sebahagian daripada Kesultanan Sulu”.
Katanya, Jabatan Peguam Negara juga harus diberi pengajaran sewajarnya tentang sejarah Sabah.
“Hakikatnya, AG Chambers (Jabatan Peguam Negara) harus membaca buku lain yang ditulis oleh bekas AG lain, Tan Sri Gani Patail, meletakkan tuntutan ke atas Sabah oleh Kesultanan Sulu yang diisytiharkan sendiri, diterbitkan pada 2013, yang merupakan rekod yang lebih tepat bagi sejarah perundangan dan politik Sabah.
“Pandangan saya ialah, Thomas sepatutnya memasukkan dalam bukunya, asas undang-undang keputusan 2013 oleh kerajaan persekutuan untuk berhenti membuat sebarang pembayaran lagi kepada keturunan Kiram,” katanya.
Baca Artikel Menarik:
Muhyiddin, Mahathir saling bercakaran dalam kempen PRN Johor Mahathir semua ‘taktau’ Pesawat terbesar dunia Antonov musnah di bom Rusia [VIDEO] Ini penjelasan kerajaan berkaitan bayaran RM63 bilion kepada waris sultan Sulu Teresa Kok akhirnya disiasat selepas ugut polis Ketahui 10 Fakta Pelakon Thailand Tangmo Nida Yang Maut Jatuh Di Sungai Chao Phraya Selena Gomez Selamba Berkaki Ayam Naik Pentas Selepas Hampir Tergelincir Di Red Carpet [VIDEO] BN Tidak Amal Politik Balas Dendam, ‘Kita Bukan Jenis Balas Dendam’ Calon MUDA adalah calon kitar semula Pakatan Harapan Anwar kecewa dan kesal kerana mempercayai MUDA Leissner sogok suami Zeti Isu aqidah anak-anak Islam, bukan Islam sepatutnya jangan bermain api Sumpah laknat: Zahid beritahu Muhyiddin ‘berani kerana benar, tidak perlu takut’ Layari Laman Facebook MYKMU.NET
PRN Johor: Mahathir Melihat Maszlee Malik Sebagai Menteri Pelajaran Yang Bermasalah

Video beri gambaran impak sekiranya semua senjata nuklear meletup [VIDEO]

PRN Johor: Muhyiddin Menipu Apa Hari Ini?

Hasil Forensik, Polis Dedah Temui Luka Besar Di Paha Tangmo Nida, Calar Di Badan Penumpang Bot

The post Buku Thomas ‘rosakkan’ Sabah, Malaysia, kata Yong appeared first on MYKMU.NET.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2022/03/03/buku-thomas-rosakkan-sabah-malaysia-kata-yong/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Mengimbas Kata Kata Tommy Thomas Susulan Final Award Rm63b Sulu

Mengimbas Kata Kata Tommy Thomas Susulan Final Award Rm63b Sulu

papar berkaitan - pada 3/3/2022 - jumlah : 431 hits
Harga yang perlu dibayar Mengimbas semula kata kata bekas AG selepas anugerah Sulu RM63b Mengimbas kata kata bekas AG susulan Final Award RM63b Sulu Walaupun tiada bukti mengaitkan waris sultan Sulu yang menerima wang tahunan dari Malaysia ...
Ex Sabah Cm Slams Thomas Over Inaccuracies On Sulu Sultans

Ex Sabah Cm Slams Thomas Over Inaccuracies On Sulu Sultans

papar berkaitan - pada 4/3/2022 - jumlah : 121 hits
Yong Teck Lee tells Tommy Thomas that North Borneo was never part of the Sulu sultanate PETALING JAYA A former Sabah chief minister has ripped into former attorney general Tommy Thomas saying his book contains inaccuracies that are now bein...
Sabah Dapat Manfaat Besar Apabila Sempadan Dibuka Semula Kata Hajiji

Sabah Dapat Manfaat Besar Apabila Sempadan Dibuka Semula Kata Hajiji

papar berkaitan - pada 9/3/2022 - jumlah : 112 hits
Pemain industri pelancongan di Sabah sebelum ini sering mendesak supaya sempadan negara dibuka semula kepada pelancong asing menurut Hajiji Noor KOTA KINABALU Ketua Menteri Hajiji Noor berkata negeri itu bakal mendapat manfaat besar apabila...
Pertemuan Hadi Wakil Taliban Tak Bermakna Malaysia Iktiraf Kerajaan Sementara Afghanistan Kata Menteri

Pertemuan Hadi Wakil Taliban Tak Bermakna Malaysia Iktiraf Kerajaan Sementara Afghanistan Kata Menteri

papar berkaitan - pada 2/3/2022 - jumlah : 162 hits
Abdul Hadi Awang bertemu wakil tetap Taliban di Pertubuhan Bangsa bangsa Bersatu Mohammed Suhail Shaheen di Doha Qatar awal tahun ini PETALING JAYA Pertemuan Duta Khas Perdana Menteri ke Timur Tengah Abdul Hadi Awang dengan wakil tetap Tali...
Malaysia Bincang Kuota Sop Haji Dengan Arab Saudi Kata Menteri

Malaysia Bincang Kuota Sop Haji Dengan Arab Saudi Kata Menteri

papar berkaitan - pada 7/3/2022 - jumlah : 234 hits
Semua butiran lanjut mengenai ibadat haji akan dimaklumkan selepas Menteri di Jabatan Perdana Menteri Idris Ahmad pulang dari Arab Saudi KUANTAN Semua isu berkaitan ibadat haji termasuk prosedur operasi standard kuota dan syarat ditetapkan ...
Adik Fahri Skroepp Yang Viral Dengan Kata Puitis Terbitkan Buku Veteran Patah Hati

Adik Fahri Skroepp Yang Viral Dengan Kata Puitis Terbitkan Buku Veteran Patah Hati

papar berkaitan - pada 22/2/2022 - jumlah : 357 hits
Siapa kenal dengan adik Fahri ni Yang pandai menulis ayat ayat galau viral Kini beliau sudah ada buku tau Antara sedutan ayat ayat viral adik Fahriskroeppreal Bahagia itu sederhana Jangan Lupa Like Share Komen
Kluster Baharu Sabah Babitkan Tapak Pembinaan Di Tenom Kata Masidi

Kluster Baharu Sabah Babitkan Tapak Pembinaan Di Tenom Kata Masidi

papar berkaitan - pada 28/2/2022 - jumlah : 315 hits
Masidi Manjun berkata Sabah mencatatkan jumlah kes baharu di bawah paras 3 000 buat kali pertama sejak 10 Feb lalu KOTA KINABALU Menteri Kerajaan Tempatan dan Perumahan Masidi Manjun berkata satu kluster di tempat kerja iaitu Kluster Toloko...
Migrasi Burung Raptor Ke Malaysia

Migrasi Burung Raptor Ke Malaysia

papar berkaitan - pada 18/2/2022 - jumlah : 155 hits
Oleh Faizul Zubairi Migrasi burung merupakan satu proses perpindahan burung dari satu kawasan ke kawasan yang lain dalam satu tempoh tertentu Pada waktu tertentu dalam setahun burung melakukan migrasi Untuk apakah migrasi itu berlaku Secara...
Tolong Rakyat Malaysia Sain Petisyen Ini

Tolong Rakyat Malaysia Sain Petisyen Ini

papar berkaitan - pada 19/2/2022 - jumlah : 169 hits
Zunar Cartoonist Fan Club ZunarCartoonist ArtistTolong sain petisyen ini Can you add your signature DI PAHANG mereka yang vocal pasal balak kini diambil tindakan In termasuk Puan Sri Shariffa Sabrina Syed Akil seorang aktivis alam sekitar P...
Zahid Risks Ouster From Umno Over Mahb Deal Says Analyst

Sijil Pengembaraan Pelancongan Kolej Komuniti Sandakan Sabah

Sun Sand And Style Discover Your Dream Home In Naples

The Untold Story Tangkapan Aktivis Reformasi April 2001

Sudah Hilang Kredibiliti Majlis Peguam Sesuai Untuk Dibubar

Roh Masuk Semula Ke Dalam Jasad

Orang Cina Kembalilah Kepada Islam

Blackrock Pertahan Urus Niaga Mahb Zahid Berisiko Disingkir Umno



5 Perangai Pemandu Malaysia Yang Buat Memandu Jadi Tak Seronok

Bagaimana Ikan Minum Air Bila Dahaga

Biodata Arfie Shah Adwafri Shah Pelakon Drama Berepisod Nuh Dan Nayla TV3 X Change Astro

5 Sebab Kenapa Sikap Golongan B40 Mampu Menyakitkan Hati Orang Ramai

8 Fakta Biodata Jazmy Juma Khan Hero Remaja Pelakon Drama Berepisod Nuh Dan Nayla TV3 Gandingan Scha Elinnea


15 Front Door Wreath Designs To Make A Grand Entrance This Summer

Pudar Gazza Memandang Langit Yang Sama Chord

How To Assuage Public Fury Social Unrest Over Targeted Fuel Subsidies

Anwar Skips Sungai Bakap Campaign To Focus On National Economy

Zeus4d Unveiling The Exciting World Of Online Casinos

Kisah Di Hujung Minggu