Bukan Tak Boleh Beli Mainan Tapi Jangan Cepat Mengalah Dengan Anak Baru Dia Lebih Hargai


Anak kecil memang tidak lepas dari mainan. Ke mana sahaja dia pergi, jika nampak mainan pasti hendak memilikinya. Bagaimana cara nak dapat ? Itu mengikut kreativiti mereka. Ada yang menangis, ada yang tantrum dan ada yang minta tanpa tangisan.
Disebabkan ‘kreativiti’ anak ramai mak ayah yang mengalah dengan anak kerana tak mahu anak mengamuk dan buat drama air mata depan orang.
Menurut seorang bapa, Mohd Fadhli yang berkongsi tipnya, anak saya tidak terlepas dari itu. Bila mengenali mainan, dia kerap meminta bila pergi ke mana. Kali pertama atau kedua boleh lagi kita ikut permintaan mereka. Namun bila kali ketiga kita perlu merasionalkan mereka.

Antara langkah yang saya akan buat ialah;
Bual bual dengan anak, kaitkan permainan dengan kehidupan. Permainan ini kita bermain untuk gembira bukan untuk selamanya. Ada ketika kita happy happy. Tak semua waktu kita perlu happy2. Perlu cakap. Dia mengerti atau tidak itu bukan alasan.
Anak-anak ini cukup kuat installnya. Setiap apa yang diperkatakan akan di simpan dalam otak. Penzahirannya tidak di ketahui. Oleh itu, ibu bapa mainkan peranan yang penting menyampaikan mesej yang bermanfaat sepanjang masa.
Tekankan pada anak konsep bersyukur. Barang mainan di rumah masih elok dan boleh digunakan. Di sini ibu ayah boleh berikan mesej agar menghargai setiap pemberian agar mainan tersebut tahan lama.
Penekanan bersyukur juga boleh dipupuk dengan mendidik anak- anak melalui konsep menabung. Duit yang sepatutnya kita beli mainan adalah lebih baik kita menabung.
Saya selalu beritahu dan installkan dalam diri anak saya, duit yang ada kita masuk tabung untuk tengok kaabah. Akhirnya setiap duit yang dia dapat dari mak tok…tok abah dan wan akan diberi pada saya sambil cakap
“Duit ni khaulah nak tengok KAABAH ”

Tegas pada anak. Sebelum pergi mall atau pasar malam. Saya akan cakap dengan anak , ” tengok jer, jangan macam-macam “.
Hasilnya sampai di mall atau pasar anak anak ini tidak akan meminta. Walaupun kita lalu di hadapan penjualan mainan, dia akan ajuk balik “tengok je, jangan macam2 “. Hehehe
Saya pernah singgah di tempat jual mainan. Anak saya akan tengok jer. Dia tak minta pun, apatah lagi nak merengek menangis. Sampai penjual mainan pelik, kenapalah budak ni tak minta mainan.
Ugut anak dengan mainan. Ugutan ini berbentuk ganjaran. Anak-anak ini mudah akan patuh pada arahan kita bila tiba-tiba mereka di kejutkan oleh ibu ayah.
Saya selalu cakap dengan anak.
” Abi dah beli mainan, pasni kakak mesti solat tau. Ingat tu ”
Dia nak ikut atau tidak terpulang pada dia. Ketika nak solat kita tegaskan kembali mengenai ugutan tadi.
“Khaulah, cepat solat ngan abi. Tadikan abi dah belikan mainan khaulah. Kalau tak, nanti abi tak belikan lagi, tak pun abi bagi kat orang lain nak ? ”
Ugutan sebegini biasanya dia akan ikut. Tapi jangan sampai terlalu memaksa. Cara kita sebagai ibu ayah berkomunikasi sebenarnya mampu mempengaruhi minda anak.

Ibu ayah perlu BIJAK
Bukan nak kata saya bijak. Tapi jom kita jadi bijak sama sama. Hari ini ramai ibu ayah suka ikut permintaan anak-anak mereka sejak dari kecil. Apa mereka nak semua diberi tanpa ada sanggahan dan merasionalkan setiap tindakan. Bila budak tu menangis di marah dan di rotan.
Lumrah anak-anak memang dekat dengan mainan. Maka kita perlu raikan mereka dengan mainan. Tetapi jangan pula terlalu manja dan berikan anak dengan mainan sahaja. Belajarlah tarik tali dengan anak.
Biasanya anak-anak yang telah dibiasakan dengan pemberian tanpa ada sanggahan, anak anak ini akan cepat memberontak kerana kemahuan mereka tidak dapat ditunaikan. Maka berlakulah pertengkaran dan sesuatu yang tidak baik apabila dewasa. Akhirnya mereka mencari kawan-kawan yang boleh memuaskan kemahuan mereka.
Zaman kini, ibu ayah perlu cakna trending, dan budaya anak muda. Jangan hanya mahu ikut cara lama. Benar cara lama sangat membantu tetapi pelbagaikan method kerana anak-anak kita telah banyak pendedahan tanpa sempadan.
Kredit: Mohd Fadhli

KELAS ONLINE BREASTFEEDING PERCUMA dengan daftar Pa&Ma BF VIP Eksklusif member! Hanya RM20 sahaja. Daftar https://toko.ideaktiv.com/product/pama-bf-vip-eksklusif/

Mama jom rileks jap, klik link ni!
(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)
The post Bukan Tak Boleh Beli Mainan, Tapi Jangan Cepat Mengalah Dengan Anak. Baru Dia Lebih Hargai! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/bukan-tak-boleh-beli-mainan-tapi-jangan-cepat-mengalah-dengan-anak-baru-dia-lebih-hargai/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Dalam Rumah Tangga Jangan Berkira Ada Duit Lebih Dulukan Isteri Anak Baru Berkat

Dalam Rumah Tangga Jangan Berkira Ada Duit Lebih Dulukan Isteri Anak Baru Berkat

papar berkaitan - pada 1/10/2021 - jumlah : 260 hits
Rezeki duit rezeki anak semua tu rahsia Allah Cuma kita haruslah berusaha dan memohon doa dari Nya tanpa putus asa Mungkin disebalik kesulitan yang kita alami ada lagi orang lain yang lebih susah Perkongsiaan yang sangat bermanfaat dari Abu...
Anak Suka Masuk Benda Dalam Mulut Mengutip Skilnya Bagus Jangan Terus Tarik Tapi Pantau

Anak Suka Masuk Benda Dalam Mulut Mengutip Skilnya Bagus Jangan Terus Tarik Tapi Pantau

papar berkaitan - pada 23/9/2021 - jumlah : 250 hits
Perasan tak anak anak di usia 6 bulan ke atas semua benda nak masuk mulut sehinggakan ibu pula yang risau takut anak tertelan Sebenarnya tindakan bayi memasukkan objek ke dalam mulut adalah satu proses pembelajaran baru untuk mereka Menurut...
Ingatkan Kebiasaan Nyinyir Bisa Jadi Budaya Agnez Mo Jari Nggak Boleh Lebih Cepat Dari Otak

Ingatkan Kebiasaan Nyinyir Bisa Jadi Budaya Agnez Mo Jari Nggak Boleh Lebih Cepat Dari Otak

papar berkaitan - pada 14/9/2021 - jumlah : 210 hits
Miris dengan anggapan kebebasan berpendapatan tanpa dibarengi dengan tanggung jawab Agnez tekankan jangan sampai jadi budaya di media sosial
Nak Beli Mainan Kena Kumpul Duit Sendiri Gigih Anak Menabung Dah Dapat Lagi Puas Hati

Nak Beli Mainan Kena Kumpul Duit Sendiri Gigih Anak Menabung Dah Dapat Lagi Puas Hati

papar berkaitan - pada 1/10/2021 - jumlah : 267 hits
Bukan saja anak kita sendiri ada waktunya culas untuk menabung Ada bulan bulan tertentu yang terbabas dek mengutamakan keperluan lain Namun mendidik anak menabung dan menyimpan perlu dilakukan sejak kecil lagi Nak beli mainan kena kumpul du...
Sedapnya Nama Baby Ali Ringkas Tapi Sedap Izreen Azminda Perkenalkan Nama Anak Ketiga

Sedapnya Nama Baby Ali Ringkas Tapi Sedap Izreen Azminda Perkenalkan Nama Anak Ketiga

papar berkaitan - pada 30/9/2021 - jumlah : 317 hits
Selamat melahirkan anak ketiganya pada 21 September lalu Izreen Azminda tampil berkongsi nama indah buat putera ketiganya itu pada hari ke tujuh kelahiran Menerusi Instagramnya Izreen dan suami sepakat menamakan bayi comel mereka dengan nam...
Nasi Ayam Simple Tapi Terlajak Sedap Untuk Anak Ibu Ni Kongsikan Resipinya Terbaik

Nasi Ayam Simple Tapi Terlajak Sedap Untuk Anak Ibu Ni Kongsikan Resipinya Terbaik

papar berkaitan - pada 29/9/2021 - jumlah : 237 hits
resepi nasi ayam simple Retrieving data Wait a few seconds and try to cut or copy again Selain Nasi Arab Nasi Ayam juga antara pilihan terbaik keluarga untuk juadah berbuka nanti Anak anak pun bukan main suka kalau mama sediakan nasi ayam T...
Resipi Stik Labu Dengan Nasi Kudapan Simple Tapi Buat Anak Kenyang Sedap Sungguh

Resipi Stik Labu Dengan Nasi Kudapan Simple Tapi Buat Anak Kenyang Sedap Sungguh

papar berkaitan - pada 28/9/2021 - jumlah : 251 hits
Labu sahaja sudah cukup mengenyangkan inikan pula digabungkan bersama nasi Pasti anak kekeyangan dan lena tidurnya Finger food atau jejari labu dengan nasi ini sudah semestinya disukai anak kita Mana tidaknya rasanya yang manis buat anak te...
Demi Cari Duit Beli Aksesori Toca Boca Anak Wawa Zainal Jadi Pelakon

Demi Cari Duit Beli Aksesori Toca Boca Anak Wawa Zainal Jadi Pelakon

papar berkaitan - pada 15/9/2021 - jumlah : 273 hits
Siapa sangka anak kedua kepada pasangan Wawa Zainal dan Aeril Zafrel iaitu Hayla Maghfiratul Azkiyaa 6 kini bergelar pelakon Hal tersebut dikongsikan sendiri oleh Wawa menerusi kemas kini di Instagram Storynya semalam Menerusi hantaran ters...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

The Dab 1a A Limited Edition Electric Production Motorcycle From France

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Karakteristik Generasi Z Memahami Cara Mereka Mendapatkan Informasi

Pertama Kali Guna Servis Cuci Karpet

Kmum Dakwa Insiden Syarahan Pro Israel Disengajakan

Kronologi Serangan Israel Terhadap Iran

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City