Bukan Semua Anak Minta Terus Dapat Sesekali Kena Biasakan Anak Tunggu Dan Sabar


Jangan terlalu mudah memberi apabila anak meminta sesuatu: They need to feel the struggle. Bila kita berdoa dan meminta apa yang kita inginkan dari Tuhan, adakah Tuhan terus memberi apa yang kita inginkan tu serta merta?
TIDAK.
Tuhan menguji kita dulu,kan?
Dia nak bagi apa yang kita minta,tetapi in His way,not our way.
Dalam pada Dia nak bagi tu… Dia test dulu… makhluk ciptaanNya ini mampu tak nak bersabar dalam setiap ujian yang dihadapi. Mampukah makhluk ciptaanNya ini mampu bertahan,harungi ujian dengan sabar,doa dan tawakal?
Setelah lamaaaaaa ujian tersebut diberi,barulah Dia berikan apa yang kita minta tu.
Sama seperti anak kecil kita juga.
Mereka ada masanya perlu diuji apabila mereka meminta apa yang mereka nak tu,tak semestinya mereka dapat on the spot.

Kita kena faham… kita bukan Tuhan.
Tak setiap masa kita boleh penuhi keinginan anak kita kerana kita dengan anak kita cuma manusia biasa. Punya limitasi tertentu.
Jadi,kenapa perlu kita rasakan,setiap kali anak nak sesuatu,kita kena bagi?
Tak perlu pun sebenarnya.
Andai kata kita tak mampu nak berikan,kita cakap pada anak,kita tak boleh bagi.
Biarlah anak mengamuk mcm mana sekalipun… if we insist of “No means No” maksudnya anak kena faham yang keinginannya tak boleh dipenuhi pada waktu tersebut.
Jadi,itu adalah ujian baginya.
Kita nak dia hadapi ujian tersebut atau kita kesian kat anak?
Saya serahkan pilihan itu kpd anda.
Sebab kalau saya… saya akan anggap itu adalah ujian kecil baginya.
Ada beberapa ujian kecil yang anak perlu lalui seperti:
tidur yang tidak selesa. Tak semestinya tidur mesti di atas katil,berselimut dan harus ada rutin/aircond dan sebaginya. Kalau benarlah anda ingin me’manusia’kan anak anda,sesekali benarkan dia tidur di tempat yang tidak selesa. Kita tak mampu nak terus memberi keselesaan kpd anak kita. Andai kata suatu hari nanti berlaku bencana alam tertentu yang menyebabkan kita perlu berhujan dan berpanas,maka ajarkan dia dari skrg.
Saya tak kata kena sentiasa bagi anak berpanas dan berhujan ya. Ada masa kita kena bagi anak ‘rasa’ ujian seperti ini. Supaya kelak apabila berlaku sesuatu yang di luar jangkaan,anak mampu utk menghadapinya dengan baik. Pada peringkat permulaan memang sukar,tetapi lama kelamaan survival skill anak meningkat,anak jadi mudah nak hidup.
makan tanpa gajet. Saya seringkali dengar keluhan ibu bapa,”anak saya tak boleh makan kalau tak ada gajet”. “Daripada anak saya tak makan,baik saya bagi gajet supaya anak saya makan. Kurang2 dia makan”. “Daripada anak saya berlari sana sini masa makan,lebih baik dia duduk diam,tak kacau orang,tak jatuhkan brg2 kat kedai makan”. Mcm nilah. Kalau benarlah anak kita tu manusia,dia mesti boleh makan tanpa gajet. Tapi saya tak pastilah pulak anak anda tu “apa” dah kalau tak boleh makan tanpa gajet? Maksudnya seumur hidup dia makan,kena pakai gajet ke? Atau masa kecil ni saja? Anda yakin dari awal lagi anda dah introduce gajet masa makan,bila dia dah masuk umur 4 tahun,dia boleh makan tanpa hadap gajet? Anda yakin anak anda satu hari nanti boleh makan tanpa gajet walaupun telah diberikan sejak kecil? Fikir2kanlah.
Anak tak duduk diam masa makan tu hanya satu ujian kecil utk kita. Kita sedang diuji dengan keadaan anak berlari sana sini masa nak makan,tak nak bukak mulut,dan sebagainya. Tapi kita tak fikir,once kita introduce anak tu makan dengan gajet,mcm mana anak boleh berjaya dlm survival skill nya kalau takde gajet? Pernah terfikir kalau berlaku musibah banjir,tiada bekalan elektrik utk caj telefon,bagaimana agaknya reaksi anak anda pada ketika itu jika dia nak makan,tapi gajet tak ada? Waktu makan adalah waktu makan,bukan waktu tengok gajet. Susah mcm mana pun… anda,pasangan dan anak anda sendiri harus belajar menghadap makanan ketika makan,bukan gajet. Ini adalah ujian. Anda tak boleh sabar dengan ujian sekecil ini,maka anda expect anak boleh berhadapan dengan ujian hidup begini?
Banyak lagi sebenarnya ujian2 kecil yang anak kita perlu hadapi dalam pada dia nak membesar ni.
Tugas kita adalah memastikan bahawa anak kita boleh atau tidak berhadapan dengan ujian tersebut. Kalau dia tak boleh,dia nak mengamuk,nak menangis,nak marah… itu fitrah semulajadi seorang insan apabila diuji. Bila kita diuji,kita juga mengamuk,menangis,marah,sedih——>>>kenapa aku diuji sampai mcm ni sekali??????????
Tapi once kita dah settle down,kita bagi masa utk diri kita berfikir…. menerima ujian tersebut seadanya… maka,akan ada sinar buat kita satu hari nanti. Jika sinarnya bukan skrg,tapi mungkin selepas mati kelak.

Bagi anak kecil… dia kena lalui ujian yang segala kemahuan dia pasti ada yang tak dpt dipenuhi. Jadi dia kena marah,kena mengamuk… kita? Bagi masa pada dia. Explain dengan baik. Kenapa kita tak bagi,walaupun dia kecil lagi. Andai kata dia tak dpt menerimanya juga,kita ignore saja sebab kita kena faham,dia dalam proses nak menerima kenyataan tersebut. Kita doa,mudah mudahan anak kita faham. So once dia dah faham,yang tak semua keinginannya dapat dipenuhi,mudahlah kita di kemudian hari.
Masalah kanak2 zaman skrg ni,ramai yang susah nak berhadapan dengan ujian kecil ini sehingga membawa kepada tingkahlaku yang melampau seperti menghentak kepala di dinding,mengamuk berguling-guling,pukul badan sendiri,gigit diri sendiri atau org lain dan sebagainya.
Kdg2 semuanya bermula dari kita.
Terlalu memenuhi apa yang anak inginkan sampai anak tak tahu mcm mana nak settle down sendiri perasaan dia.
Lama kelamaan makin parah,dan kita jugak yang makin susah hidup dengannya. Patutnya anak makin dah besar,makin mudahkan kita,tapi ini tidak. Makin besar makin susah pulak nak faham.
Dah tak bagi faham masa kecil… masa besar makin menjadi jadi lerrrr…
Liyana Raya,
Occupational Therapist (Paediatrik) & Pengurus,
LiyanaRaya Training & Consultancy.
The post Bukan Semua Anak Minta Terus Dapat. Sesekali Kena Biasakan Anak ‘Tunggu’ Dan Sabar appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/bukan-semua-anak-minta-terus-dapat-sesekali-kena-biasakan-anak-tunggu-dan-sabar/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tak Dapat Apa Yang Nak Terus Merajuk Baling Barang Guna Teknik Ni Kawal Anak

Tak Dapat Apa Yang Nak Terus Merajuk Baling Barang Guna Teknik Ni Kawal Anak

papar berkaitan - pada 21/6/2019 - jumlah : 498 hits
Anak suka merajuk dan membaling barang bila kehendaknya tidak diikut antara yang biasa berlaku Keadaan ini jika tak diatasi boleh berlanjutan hingga anak besar Sebagai mak ayah perlu faham dulu kenapa anak bertindak sedemikian dan jangan ce...
Anak Bawah 2 Tahun Jangan Sesekali Lambung Tinggi Tinggi Boleh Berlaku Pendarahan Otak

Anak Bawah 2 Tahun Jangan Sesekali Lambung Tinggi Tinggi Boleh Berlaku Pendarahan Otak

papar berkaitan - pada 12/6/2019 - jumlah : 315 hits
Lambung anak tinggi tinggi pastu tangkap balik dan anak pun ketawa suka Ibu bapa mesti biasa buat begini kan Niatnya hanya nak eratkan bonding dengan anak Memang betul ini antara bonding moment bapa dan anak Lupakan gajet sementara dan main...
Sikit Sikit Merajuk Ingat Bukan Semua Rajuk Anak Kena Pujuk Bila Dah Usia 3 Tahun Ke Atas

Sikit Sikit Merajuk Ingat Bukan Semua Rajuk Anak Kena Pujuk Bila Dah Usia 3 Tahun Ke Atas

papar berkaitan - pada 10/6/2019 - jumlah : 501 hits
Bukan semua rajuk anak kita nak kena pujuk Jika kita pujuk semuanya itulah yang menjadikan dia lenja Masa anak baru 3 tahun ke bawah bolehlah kita pujuk pujuk untuk dia tidak menangis begitu kuat Namun bila anak sudah lebih bijak dan faham ...
Selamat Hari Bapa Buat Semua Ibu2 Yang Besarkan Anak Tanpa Seorang Lelaki Rita Rudaini

Selamat Hari Bapa Buat Semua Ibu2 Yang Besarkan Anak Tanpa Seorang Lelaki Rita Rudaini

papar berkaitan - pada 17/6/2019 - jumlah : 616 hits
Selamat hari bapa buat semua ibu2 yang besarkan anak tanpa seorang lelaki Rita Rudaini Sempena hari bapa yang jatuh pada hari ini media sosial dipenuhi dengan ucapan selamat hari bapa oleh seluruh netizen Para selebriti dan artis juga tidak...
Dadah Anak Mat Sabu Sudah Didakwa Tunggu Hari Bicara

Dadah Anak Mat Sabu Sudah Didakwa Tunggu Hari Bicara

papar berkaitan - pada 20/6/2019 - jumlah : 219 hits
Polis sahkan Ahmad Saiful diikat jamin RM3 000 pada 13 JunBANGI Anak Menteri Pertahanan Mohamad Sabu yang disiasat mengikut Seksyen 15 Akta Dadah Berbahaya 1952 didakwa di mahkamah 13 Jun lalu dan diberi ikat jamin RM3 000 Pemangku Pengarah...
Terus Tawakal Takwa Dan Sabar Isteri

Terus Tawakal Takwa Dan Sabar Isteri

papar berkaitan - pada 13/6/2019 - jumlah : 252 hits
Baru baru ini Malaysia dikejutkan dengan penularan rakaman video kontrovesi mirip seorang menteri di Malaysia melalui laman sosial Pelbagai isu telah timbul menerusi penularan ini dan telah banyak spekulasi telah dibuat Awal pagi semalam ti...
Pengsan Tunggu Anak Ambil Ubat Kepala Pakcik Ini Tercucuk Pada Jeriji Pagar Hospital Taiping

Pengsan Tunggu Anak Ambil Ubat Kepala Pakcik Ini Tercucuk Pada Jeriji Pagar Hospital Taiping

papar berkaitan - pada 14/6/2019 - jumlah : 1101 hits
Kesian pakcik ni niatnya untuk ambil angin selepas menjalani rawatan di Hospital Taiping berakhir dengan tragedi Semalam gambar ngeri muka seorang lelaki tercucuk pada jeriji besi telah tular di media sosial Menurut individu yang mengambil ...
Sekarang Lain Budak Budak Dah Advance Semua Main Gajet Persepsi Ini Rosakkan Anak

Sekarang Lain Budak Budak Dah Advance Semua Main Gajet Persepsi Ini Rosakkan Anak

papar berkaitan - pada 25/6/2019 - jumlah : 461 hits
Di mana mana saja cuba perhatikan dalam kalangan anak kita mesti ada yang akan pegang atau main gajet Situasi ini seolah olah satu kemestian untuk diamkan mereka Jika tak bagi kita nampak anak macam tak boleh duduk diam mudah gelisah dan ak...
Masa Lafaz Cerai Tak Fikir Tapi Bila Tengok Anak Baru Lahir Terus Sebak Rujuk

Masa Lafaz Cerai Tak Fikir Tapi Bila Tengok Anak Baru Lahir Terus Sebak Rujuk

papar berkaitan - pada 28/6/2019 - jumlah : 382 hits
Tangunggjawab sebagai insan yang bergelar ayah tetap harus dilaksanakan walaupun sudah tidak bersama isteri Emosi anak anak tetap harus dijaga dan keperluan mereka tetap perlu dipenuhi Tiada siapa yang inginkan perpisahan dalam rumah tangga...
Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Kelam Kabut Semua Buat Sendiri Daler Yusof Kongsi Pengalaman Urus Isteri Pertama Kali Berpantang Di Malaysia

Vivo Malaysia Memperkenalkan Inisiatif Eksklusif Untuk Pengguna Celcomdigi Di Malaysia

Get To Know About And Benefits Of Bulk Sms For Business

Meet Studio Your New Favorite Way To Develop Wordpress Locally

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Buat Apa Jika Terseliuh

Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Panduan Pemasaran Cara Kampung Yang Mudah Untuk Dibuat Pada Perniagaan Anda

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

The Secret To Effortless Living Collaboration With Ashdown Studio

Prof As Dakwa Tak Selamat Kunjungi Malaysia Selepas Sebar Propaganda Sokong Zionis

Fahmi Fadzil Perlu Beri Penjelasan Bukan Beri Alasan

Alhamdulillah Hujan Turun Lebat