Buat Semakan Borang Calon Sebelum Hari Penamaan


Siti A’isyah Sukaimi   
SEMUA bakal calon berhasrat bertanding Pilihan Raya Kecil (PRK) Dewan Undangan Negeri (DUN) Rantau digesa membuat semakan awal pengisian borang pencalonan sebelum hari penamaan calon.

Mereka boleh berbuat demikian di Pejabat Pegawai Pengurus iaitu di Bilik Gerakan Pejabat Daerah dan Tanah Seremban atau di Pejabat Pilihan Raya Negeri Sembilan.

Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) Azhar Azizan Harun berkata, tujuan semakan awal ini adalah untuk memastikan semua bakal calon mengisi borang itu dengan betul dan menepati syarat serta kelayakan ditetapkan bagi mengelakkan berlakunya kesilapan pengisian borang semasa hari penamaan calon.

“Langkah ini dapat menjamin proses penamaan calon pada hari penamaan calon berjalan lancar dan mengikut tempoh masa yang ditetapkan.

“Malah, ia juga dapat memberi peluang kepada parti yang calonnya didapati tidak layak semasa semakan awal untuk membuat persiapan sewajarnya sebelum hari penamaan calon,” katanya dalam kenyataan, hari ini.

Beliau berkata, kertas penamaan calon yang lengkap diisi dan disemak hendaklah dikemukakan oleh bakal calon atau penyokong atau pencadangnya kepada Pegawai Pengurus semasa hari penamaan calon di pusat penamaan calon, pada Sabtu, 30 Mac ini.

Katanya, selain itu, bakal calon turut digesa untuk membuat pembayaran deposit (deposit pilihan raya dan deposit bahan kempen) lebih awal.

“Bakal calon juga diminta untuk mengambil pas calon, pencadang dan penyokong selepas bayaran deposit dibuat bagi tujuan kebenaran memasuki pusat penamaan calon.

“Ini adalah untuk memastikan semua proses penamaan calon dapat diselesaikan dengan lebih cepat dan berjalan lancar pada hari penamaan calon kelak,” katanya.

PRK DUN Rantau ditetapkan pada 13 April ini, manakala tarikh penamaan calon pada 30 Mac dan tarikh mengundi awal pada 9 April.

Pada 18 Januari lalu, Mahkamah Persekutuan di Putrajaya menolak rayuan Datuk Seri Mohamad Hasan bagi membatalkan keputusan Mahkamah Pilihan Raya Seremban pada 16 November tahun lalu yang mengisytiharkan kemenangan beliau di kerusi DUN Rantau pada Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU-14) adalah tidak sah dan terbatal.

Calon PKR bagi DUN Rantau pada PRU-14, Dr S Streram merangkap Naib Ketua PKR Cabang Rembau memfailkan petisyen pada 23 Mei tahun lalu untuk membatalkan keputusan SPR yang mengisytiharkan Mohamad memenangi kerusi DUN Rantau.

Mohamad yang ketika itu Menteri Besar Negeri Sembilan menang kerusi itu tanpa bertanding pada PRU-14 selepas Pegawai Pengurus Pilihan Raya bagi kawasan Parlimen Rembau, Amino Agos Suyub tidak membenarkan Dr Streram masuk ke pusat penamaan calon kerana tiada pas calon SPR.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2019/03/buat-semakan-borang-calon-sebelum-hari.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Proses Penamaan Calon Prk Rantau Berlangsung Hari Ini

Proses Penamaan Calon Prk Rantau Berlangsung Hari Ini

papar berkaitan - pada 30/3/2019 - jumlah : 242 hits
30 03 2019 Calon BN Pilihan Raya Kecil Rantau Datuk Seri Mohamad Hasan beramah mesra dengan pengundi berhampiran Pusat Penamaan Calon di sini hari ini SEREMBAN 23 Rejab 1440H Sabtu Proses penamaan calon bagi Pilihan Raya Kecil Dewan Undanga...
Malam Ini Anwar Turun Lagi Di Rantau Menjelang Hari Penamaan Calon

Malam Ini Anwar Turun Lagi Di Rantau Menjelang Hari Penamaan Calon

papar berkaitan - pada 29/3/2019 - jumlah : 338 hits
W FAUDZINPertarungan di Rantau bukannya mudah PH dikatakan Under dog kerana lawannya kali ini adalah penyandang Kerusi sebelum ini bahkan lebih dari itu calon Umno Bn di Rantau Mohammad Hassan atau Tok Mat adalah Pemangku Presiden Umno dan ...
Lima Hari Sebelum Ibunda Wafat Ustadz Abdul Somad Sempat Sampaikan Ini

Lima Hari Sebelum Ibunda Wafat Ustadz Abdul Somad Sempat Sampaikan Ini

papar berkaitan - pada 18/3/2019 - jumlah : 352 hits
Ustadz Abdul Somad bersama Ibunda Hj Rohana Ibunda Ustadz Abdul Somad Rohana dikabarkan wafat pada hari ini Senin 18 Maret 2019 sebelum adzan subuh berkumandang Ibu Hj Rohana wafat saat dalam perawatan Rumahsakit Sansani jalan Soekarno Hatt...
Sebelum Eksekusi 2 Pelaku Intai Calon Pendeta Selama Seminggu

Sebelum Eksekusi 2 Pelaku Intai Calon Pendeta Selama Seminggu

papar berkaitan - pada 29/3/2019 - jumlah : 174 hits
Sebelum Eksekusi 2 Pelaku Intai Calon Pendeta Selama Seminggu Di TKP kedua tersangka menaruh dua batang kayu di tengah jalan dan bersembunyi Begitu melintas mereka keluar yang langsung mencegat dan menarik korban Melinda dan NP ke kebun saw...
Mk Putuskan Batas Waktu 7 Hari Bagi Calon Pemilih Yang Ingin Pindah Tps

Mk Putuskan Batas Waktu 7 Hari Bagi Calon Pemilih Yang Ingin Pindah Tps

papar berkaitan - pada 28/3/2019 - jumlah : 184 hits
MK Putuskan Batas Waktu 7 Hari Bagi Calon Pemilih yang Ingin Pindah TPS MK menyatakan pemilih yang belum sempat mengurus surat keterangan pindah memilih dapat menggunakan KTP elektronik untuk memilih dengan syarat melapor ke KPUD maksimal 7...
Spr Belum Terima Laporan Kesalahan Sepanjang Proses Penamaan Calon

Spr Belum Terima Laporan Kesalahan Sepanjang Proses Penamaan Calon

papar berkaitan - pada 31/3/2019 - jumlah : 310 hits
dan Astro Awani AZMI Setakat ini kita tidak menerima apa apa laporan tentang insiden tidak diingini Gambar fail SEREMBAN Suruhanjaya Pilihan Raya belum menerima apa apa laporan kesalahan pilihan raya termasuk sepanjang berlangsungnya proses...
Semakan Ujian Kelayakan Calon Guru Pismp Ambilan 2019

Semakan Ujian Kelayakan Calon Guru Pismp Ambilan 2019

papar berkaitan - pada 2/4/2019 - jumlah : 421 hits
Semakan panggilan Ujian Kelayakan Calon Guru bagi calon guru yang memohon kemasukan ke Program Ijazah Sarjana Muda Perguruan ambilan 2019 Tarikh Tempoh Semakan UKCG Semakan boleh dibuat secara online bermula dari 2 April 2019 hingga 8 April...
Pas Anggap Terlalu Awal Bincang Pertukaran Mb Perlis

Opening Young People S Eyes To Workers Rights

Calon Bersatu Prk Kkb Tidak Dapat Sokongan Parti Pas

Penyokong Diseru Jalankan Tanggungjawab Sebagai Pemilik Sabah Fc

Dumbing Down Our Education System Via Politicians And Theocrats

Bila Duit Nak Masuk

Perasaan Bila Orang Namakan Kucing Mereka Dgn Nama Anda

Deep Dive 5 Historic Lots From Gooding S Geared Online Sale



Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia


First Impressions Make A Powerful Impact With A Creative Digital Business Card

Restoran Di Jepun Buang 25 Set Nasi Lemak Kena Tipu Ejen Dari Malaysia

Kumpulan Pro Palestin Kecam Kehadiran Syarikat Bekal Senjata Kepada Israel

Prk Kkb Boleh Tak Umno Tarik Undi Melayu

Bonus R 5000 Jogue Ca A T Queis Onlin

Calon Bersatu Prk Kkb Tunggang Isu Kematian Teoh Beng Hock