Bongkar Aib S Muhammad V Atau Tembung Pm Agung



Bekas ketua hakim senaraikan kesilapan Sultan Muhammad V
Bekas Ketua Hakim Negara, Abdul Hamid Mohamad mendakwa Yang di-Pertuan Agong, Sultan Muhammad V melakukan beberapa kesilapan semasa menduduki takhta, termasuk berhubung pengampunan ke atas Presiden PKR, Anwar Ibrahim.
Menulis dalam satu rencana yang disiarkan di laman Umno Online dan juga laman web peribadinya, Abdul Hamid berkata, adalah satu kesilapan bagi Seri Paduka untuk memberitahu Perdana Menteri Dr Mahathir bahawa baginda bersetuju untuk mengampunkan Anwar.
"Bahawa adalah satu kesilapan bagi Yang di-Pertuan Agong memberitahu Dr Mahathir bahawa baginda bersetuju untuk mengampunkan Anwar sebelum mesyuarat Lembaga Pengampunan dan menerima kunjungan Anwar.“Lebih buruk lagi apabila Seri Paduka memberitahu Anwar bahawa beliau diampunkan kerana ketidakadilan yang dilakukan kepadanya.“Itu demoralise mahkamah, pendakwa raya dan polis kerana ia seolah-oleh menyatakan bahawa mereka kelihatan seperti alat kerajaan sebelumnya,” katanya.
Luar waktu pejabat
Selain peristiwa itu, bekas ketua hakim negara itu juga menyentuh tentang semasa pemerintahan Yang di-Pertuan Agong, baginda sering mengadakan majlis-majlis angkat sumpah di luar waktu pejabat.
Ini, katanya, termasuk majlis mengangkat sumpah pelantikan kontroversi Md Rauf Sharif sebagai ketua hakim Negara dan Zulkefli Ahmad Makinuddin sebagai presiden mahkamah rayuan untuk tempoh lanjutan yang dilakukan pada waktu malam.
“Begitu juga majlis angkat sumpah Richard Malanjum sebagai ketua hakim negara. Ini adalah fungsi rasmi Yang di-Perttuan Agung yang serius. Ia patut dilakukan di waktu pejabat,” katanya.
Abdul Hamid juga berkata, majlis mengangkat sumpah Dr Mahathir sebagai perdana menteri ketujuh negara juga wajar diberi perhatian khusus.
Katanya, apa yang berlaku pada malam 9 Mei sebaik sahaja pengumuman keputusan pilihan raya ke-14 menunjukkan bahawa Pakatan Harapan (PH) telah mendapat majoriti, Dr Mahathir telah ke Istana Negara untuk mengangkat sumpah sebagai perdana menteri.
Tanpa diundang
Ini, kerana, beliau takut kiranya akan berlaku lompatan parti oleh ahli-ahli parlimen yang baru dipilih itu yang akan menyebabkan PH kehilangan majoriti.
“Bagi saya, adalah memalukan bagi seorang bakal perdana menteri untuk pergi tanpa diundang, pada waktu malam, mungkin untuk mengejutkan Yang di-Pertuan Agong jika baginda sedang beradu, untuk mengangkat sumpah beliau sebagai perdana menteri.“Kedua, Agong tidak sepatutnya nampak seperti menjalankan tugasnya di bawah tekanan. Seri Paduka berhak memuaskan dirinya siapa, menurut pendapatnya, mempunyai sokongan majoriti Ahli-Ahli Parlimen yang baru dipilih itu,” katanya.
Menurut Abdul Hamid, jika ahli-ahli Parlimen yang baru dipilih hendak menyeberang dan menyeberang balik malam itu, mereka seharusnya dibenarkan berbuat demikian.
“Sekurang-kurangnya, Seri Paduka sepatutnya berpeluang untuk memuaskan diri baginda siapa yang mempunyai sokongan majoriti, pada siang hari keesokan harinya,” katanya.
Sambil menyifatkan upacara mengangkat sumpah perdana menteri adalah upacara paling penting yang dilakukan oleh Yang di-Pertuan Agong, kata bekas ketua hakim negara itu, ia perlu dilakukan di majlis yang sesuai.
“(Ia) dihadiri oleh para VIP termasuk, saya cadangkan, mantan perdana menteri terakhir, dan disiar secara langsung oleh televisyen.“Ia akan membuktikan bahawa demokrasi berjalan dengan baik di Malaysia. Ia juga menunjukkan kematangan ahli-ahli politik di Malaysia..“Saya harap di masa hadapan Yang diPertuan Agong tidak akan tunduk kepada tekanan. Biarkan calon perdana menteri piket di luar Istana Negara sepanjang malam jika beliau mahu,” katanya. (K/Mk)

Lihat ini..
S/Muhammad V Letak Jawatan Yang di-Pertuan Agong H...Agong Pertama Letak Jawatan, Apa Komen Tun M?Agug Turun Takhta Demi Mantan Miss Moscow? Ini, Be...Eric Liew Tuduh Agung 'Sibuk Berzina', Polis Tinda...8 Fakta YDP Agung Dan Tun M. M'sia, Menurut Berita...Berkahwin Sebab Sultan Muhammad V Letak Jawatan YD...Bongkar Aib S/Muhammad V, Atau Tembung PM/Agung?Video


3:38
PANAS!!! Bekas Ketua Hakim Negara Senaraikan Kesilapan Sultan ...
DramaOne
YouTube - 2 jam lalu
3:16
Mengejutkan!! Bekas ketua hakim senaraikan kesilapan Sultan ...
DURIAN MERAH
YouTube - 50 minit lalu
1:01
Ketua Hakim Negara letak jawatan

KiniTV - 13 Jun 2018
1:35
(Development only) 'Itu tak betul!' - Bekas Ketua Hakim Negara
KiniTV
KiniTV - 14 Sep 2018
Hasil carian web

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.ibnuhasyim.com/2019/01/bongkar-kesilapan-smuhammad-v-atau.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Berundur Atau Dipecat Agung Sultan Muhammad V Dispekulasikan Tamat Perkhidmatan Lebih Awal

Berundur Atau Dipecat Agung Sultan Muhammad V Dispekulasikan Tamat Perkhidmatan Lebih Awal

papar berkaitan - pada 3/1/2019 - jumlah : 745 hits
Berundur Atau Dipecat Agung Sultan Muhammad V Dispekulasikan Tamat Perkhidmatan Lebih Awal
6 Moment Paling Diingati Sepanjang Sultan Muhammad V Menjadi Yang Di Pertuan Agung

6 Moment Paling Diingati Sepanjang Sultan Muhammad V Menjadi Yang Di Pertuan Agung

papar berkaitan - pada 9/1/2019 - jumlah : 368 hits
Sultan Muhammad V mengumumkan perletakan jawatan sebagai Yang di Pertuan Agong berkuatkuasa pada 6 Januari lalu Baginda yang sebelum itu dikenali sebagai Tengku Muhammad Faris Petra telah dilantik sebagai Yang di Pertuan Agong pada 13 Disem...
Jodoh Dengan Sahabat Baik Sendiri Keliru Antara Perasaan Sekadar Kawan Atau Timbul Rasa Cinta Baca Ni

Jodoh Dengan Sahabat Baik Sendiri Keliru Antara Perasaan Sekadar Kawan Atau Timbul Rasa Cinta Baca Ni

papar berkaitan - pada 6/1/2019 - jumlah : 742 hits
Jodoh Dengan Sahabat Baik Sendiri Mula Mula Memang Awkard Mengenal cinta platonik kekeliruan antara perasaan sekadar kawan atau sesungguhnya timbul rasa cinta di dalam jiwa Ada ketika cinta menimbulkan dilema yang tiada bernoktah ada masa c...
Di Malaysia Siapa Yang Ada Cukup Kekuatan Untuk Memulangkan Sumber Dari Skandal Lama Atau Baru

Di Malaysia Siapa Yang Ada Cukup Kekuatan Untuk Memulangkan Sumber Dari Skandal Lama Atau Baru

papar berkaitan - pada 6/1/2019 - jumlah : 334 hits
If any Boleh mulakan dengan Mahathir Paklah Najib Zahid Muhyiddin KJ Mantan MB Dan MB semasa Mantan Menteri Dan Menteri Semasa Tidak ketinggalan Ketua Menteri Pulau Pinang Hadi Awang Tidak juga lupaAnwar SIAPA lagi yang tertinggal
Perda Kota Pontianak Mengenai Aturan Minta Bantuan Atau Sumbangan Di Jalan

Perda Kota Pontianak Mengenai Aturan Minta Bantuan Atau Sumbangan Di Jalan

papar berkaitan - pada 7/1/2019 - jumlah : 213 hits
Dalam salah satu pemberitaan di portal berita online yang dipublikasikan pada hari Jum at mengenai Satuan Polisi Pamong Praja Kota Pontianak menertibkan sekelompok orang yang menamakan dirinya Ikatan Keluarga Besar Khatulistiwa Plaza ketika...
China Ingin Taiwan Bersatu Secara Sukarela Atau Kekerasan

China Ingin Taiwan Bersatu Secara Sukarela Atau Kekerasan

papar berkaitan - pada 6/1/2019 - jumlah : 308 hits
China mencadangkan Taiwan supaya bersatu bagi memudahkan pelbagai urusan ekonomi politik dan ketenteraan Walaupun Taiwan hanyalah sebuah pulau kecil tinggal bersebelahan China namun ia turut mempunyai potensi tersendiri seperti mana Singapu...
Raja Raja Melayu Dilaporkan Bersidang Di Istana Negara Agong Berikutnya Dari Pahang Johor Atau Perak

Raja Raja Melayu Dilaporkan Bersidang Di Istana Negara Agong Berikutnya Dari Pahang Johor Atau Perak

papar berkaitan - pada 7/1/2019 - jumlah : 473 hits
Raja raja Melayu dilaporkan sedang bersidang di Istana Negara di Kuala Lumpur Adalah dipercayai ini susulan selepas Sultan Muhammad V bertindak turun takhta sebagai Yang di Pertuan Agong Sultan Muhammad V dipilih oleh Persidangan Raja raja ...
New Zealand Membuka Peluang Bercuti Sambil Belajar Atau Bekerja Untuk Rakyat Malaysia

New Zealand Membuka Peluang Bercuti Sambil Belajar Atau Bekerja Untuk Rakyat Malaysia

papar berkaitan - pada 7/1/2019 - jumlah : 311 hits
Selepas Australia yang menawarkan visa buat pelajar dan pelancong Malaysia kini anda juga boleh pergi ke New Zealand sebagai destinasi seterusnya Ini kerana New Zealand kini membuka peluang bercuti sambil belajar atau bekerja buat rakyat Ma...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Asan Lembu The Movie

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Hospital Kuala Pilah

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Tawarkan Lebih Pilihan Pembiayaan Kepada Mahasiswa

Hari Ini 2 Al Hamdulillah Padi Dalam Pasu

Menu Sahur

Terkejut Jumpa Segenggam Paku Dalam Lemang

Pemain Newcastle Tonali Dituduh Melanggar Peraturan Pertaruhan Bahasa Inggeris

Akmal Sokong Mb Johor Tularkan Isu Kesesakan Tambak Johor