Bola Sepak Universiti Al Azhar Tapi Mengapa Pas


 

SUKAN
Anak M'sia wakili pasukan bola sepak Al-AzharBOLA sepak merupakan sukan yang paling terkenal di dunia pada masa kini. Kejayaan dan kemajuan permainan bola sepak boleh menaikkan imej sesebuah institusi.

Hari ini, bola sepak menjadi satu industri, kerjaya, alat diplomasi dan elemen nasionalisma."Kunci utama untuk menjadi seorang pemain bola sepak yang baik adalah bermula dengan minat mendalam terhadap dunia bola sepak," itu antara kata-kata ketua pasukan bola sepak mahasiswa Universiti Al-Azhar, Ahmad Syahman Izani, 22.

Menurut Syahman atau lebih dikenali sebagai Man, beliau mula bermain bola sepak sejak kecil dan terlibat dalam pelbagai kejuaraan bola sepak.Beliau diberikan kepercayaan untuk menjadi ketua pasukan bola sepak sejak pasukan itu ditubuhkan pada tahun 2015.

Anggota pasukan bola sepak ini terdiri daripada pelajar Malaysia yang menuntut di Mesir terutamanya mahasiswa daripada Universiti Al-Azhar.Al-Fiz FC telah menyertai sebanyak 13 perlawanan yang diadakan di Padang Wafa Al Amal, Cairo Mesir dan telah memenangi tiga perlawanan.

Pasukan ini dibarisi oleh 13 pemain utama. Antaranya ialah Ahmad Syahman Izani, Ahmad Syakirin Hanafi, Ahmad Naimmuazam Yusof, Amirul Asyraf Sidek, Ahmad Muaz Amran, Imtiaz Saudi, Ahmad Fathi Sabri dan Hanif Othman.Pemain-pemain tersebut berumur sekitar 22 tahun hingga 25 tahun yang berasal dari seluruh negara. 



Mengapa PAS?

Jersi yang disarungkan oleh pemain Al-Fiz FC tersebut ditaja oleh seorang Pemuda PAS Parlimen Pasir Mas, Kelantan dan juga seorang usahawan terkenal di Mesir dan Kelantan.

Apabila bercakap mengenai sukan, harus diakui tidak banyak sukan yang menyediakan pemakaian yang mematuhi garis panduan mengikuti perspektif Islam.

"Kebanyakan ahli sukan perlu memikirkan sendiri cara bagaimana ingin menutup aurat."Dalam masa yang sama, kita dapat menjadi contoh kepada orang bukan Islam bahawa bersukan tidak menghalang umat Islam untuk menonjolkan bakat," ujarnya.

Oleh itu, beliau mencadangkan agar pasukan bola sepak perlu mencontohi pasukan di bawah Kerajaan Kelantan yang mewajibkan pasukannya untuk menutup aurat.Bagaimanapun, katanya, minat yang mendalam terhadap dunia bola sepak tidak menghalang beliau untuk meneruskan pelajaran sehingga ke menara gading.

Syahman yang merupakan anak ketiga daripada enam adik beradik tetap berpegang dengan prinsip hidupnya bahawa beliau perlu seimbangkan antara akademik dan bola sepak.Pelajar lulusan Ulum Islamiah ini sentiasa berpegang pada nasihat ibu bapanya untuk mengekalkan momentum pelajarannya yang kini sudah berada di tahun akhir.

Mengulas lanjut mengenai gambar beliau menyambut Hari Raya Aidilfitri di Dubai bersama rakan-rakan yang tersebar di media sosial baru-baru ini, beliau tidak menyangka gambar itu akan 'viral'.

"Kami memilih lokasi untuk beraya di Dubai kerana tidak dapat pulang berhari raya di kampung halaman."Hal ini kerana kami masih mempunyai komitmen terhadap peperiksaan akhir yang dijalankan pada bulan Ramadan yang lalu," ujarnya.

Tambah beliau, gambar bersama rakan-rakan yang dikongsikan di akaun instagram miliknya menjadi tular selepas akaun milik 'igkelantan' turut berkongsi di media sosial tersebut. - HARAKAHDAILY 8/8/2019
Lihat lagi..Ini Peluang Kerja Dan Jadi Usahawan. (1)Hanya 30 Hari, Dapat Kerja Dan Boleh Jadi Usahawan...(2)Pembelanjaran Gunting Rambut Secara Ringkas..(3)Dari Ambil Alih Kedai Gunting Bapa, Kini Jadi Juta...(4)

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.ibnuhasyim.com/2019/08/bola-sepak-universiti-al-azhar-tapi.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Fam Aksi Mantap Malaysia B 15 Hasil Daripada Dna Bola Sepak Negara

Fam Aksi Mantap Malaysia B 15 Hasil Daripada Dna Bola Sepak Negara

papar berkaitan - pada 2/8/2019 - jumlah : 246 hits
FAM memuji aksi cemerlang para pemain B 15 setakat ini Terbaru skuad P Maniam menewaskan Australia 3 0 Dalam kenyataan media terbaru FAM mereka menegaskan permainan mantap skuad P Maniam adalah hasil daripada DNA bola sepak Malaysia yang me...
Jangan Sembang Nak Perbaiki Mutu Bola Sepak Negara Kalau Etika Kebersihan Pun Gagal Syed Saddiq

Jangan Sembang Nak Perbaiki Mutu Bola Sepak Negara Kalau Etika Kebersihan Pun Gagal Syed Saddiq

papar berkaitan - pada 30/7/2019 - jumlah : 263 hits
Sabtu lalu berlangsungnya perlawanan akhir Piala FA 2019 di antara pasukan Kedah dan Perak yang menyaksikan pasukan Kedah menjulang kejuaraan dengan keputusan 1 0 di Stadium Nasional Bukit Jalil Namun selepas perlawanan tersebut seorang lel...
Inter Milan Buka Lembaran Baru Karier Bola Sepak Saya Lukaku

Inter Milan Buka Lembaran Baru Karier Bola Sepak Saya Lukaku

papar berkaitan - pada 15/8/2019 - jumlah : 290 hits
PENYERANG Inter Milan Romelu Lukaku menyifatkan suasana latihan di kelab baharunya itu sangat berbeza berbanding di pasukan lamanya Manchester United Menurutnya latihan di Inter lebih efektif dan mencabar buatnya selain yakin ia mampu mengo...
Tulisan Jawi Dimusnahkan Di Zaman Umno Kerajaan Ph Cuba Membaikinya Tapi Umno Dan Pas Meroyan

Tulisan Jawi Dimusnahkan Di Zaman Umno Kerajaan Ph Cuba Membaikinya Tapi Umno Dan Pas Meroyan

papar berkaitan - pada 13/8/2019 - jumlah : 393 hits
Apa yang menjadi fakta tulisan jawi dimusnahkan oleh umno kawan Pas skrg di zaman khir johari lagi Kerajaan PH pula ingin kembalikan semula tulisan jawi Meskipun ada bberapa pihak dari kaum cina dan india termasuk dari MCA dan MIC komponen ...
Formula Bersama Bersatu Bn Pas Boleh Jadikan Azmin Pm Tapi

Formula Bersama Bersatu Bn Pas Boleh Jadikan Azmin Pm Tapi

papar berkaitan - pada 1/8/2019 - jumlah : 240 hits
News Diterbitkan Hari ini 6 49 petangKumpulan Otai Reformis hari ini mengakui Azmin Ali boleh dilantik sebagai perdana menteri sekiranya timbalan presiden PKR itu bersama beberapa ahli parlimen yang setia dengannya bergabung dengan BN dan P...
Tunggakan Gaji Pemain Bola Sepak Cecah Rm6 4 Juta

Tunggakan Gaji Pemain Bola Sepak Cecah Rm6 4 Juta

papar berkaitan - pada 5/8/2019 - jumlah : 196 hits
Persatuan Pemain Bola Sepak Profesional Malaysia mendedahkan beberapa pasukan bola sepak dalam negara masih mempunyai tunggakan gaji kepada para pemain sehingga mencecah RM6 4 juta secara keseluruhannya Ketua Pegawai Eksekutif PFAM Izham Is...
Bola Sepak U15 Pemain Merupakan Aset Penting Negara

Bola Sepak U15 Pemain Merupakan Aset Penting Negara

papar berkaitan - pada 12/8/2019 - jumlah : 203 hits
JOHORTIMES MY Please Subscribe to JohorTimes Youtube https www youtube com channel UCBGyB6bgPwLLTOahiWTGuFQ Facebook https www facebook com johortimes my Twitter https www twitter com JohorTimes Instagram https www instagram com JohorTimes ...
Sebagai Peminat Bola Sepak Apa Impian Anda

Sebagai Peminat Bola Sepak Apa Impian Anda

papar berkaitan - pada 14/8/2019 - jumlah : 229 hits
Jika impian anda adalah datang ke UK untuk tengok aksi pasukan Premier League kegemaran anda secara langsung anda perlu membaca sehingga habis Hasil kerjasama dengan Astro sempena musim Premier League 2019 2020 yang baru berlangsung Coca Co...
Bola Sepak Aff B 15 2019 Malaysia Tundukkan Thailand

Bola Sepak Aff B 15 2019 Malaysia Tundukkan Thailand

papar berkaitan - pada 12/8/2019 - jumlah : 222 hits
JOHORTIMES MY Please Subscribe to JohorTimes Youtube https www youtube com channel UCBGyB6bgPwLLTOahiWTGuFQ Facebook https www facebook com johortimes my Twitter https www twitter com JohorTimes Instagram https www instagram com JohorTimes ...
Nasi Briyani Kukus Padu Sedap Uii Percuma Ayam Briyani Untuk Ibu Mengandung Patutla Ramai Beratur Beli

Nak Rasa Cromboloni Sedap Boleh Ke Flour Crown Jitra

Nostalgia Bedak Sejuk

Buah Ciku 10 Khasiat Pelbagai Jenis Penyakit

Adik Ipar Nak Tumpang Rumah Kemudian Datang Lagi Sorang Akhirnya Kami Laki Bini Dah Kurus Kering

Kempen Pn Dijangka Menggila Selepas Usaha Serang Kerajaan Tak Berhasil

Stop The Drip Stay Warm A Guide To Oil Tank Replacement Services

Kelantan Kereta Rumah Ditembak Suspek Diburu Polis



5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard


Sayur Kucai Dan Taugeh Untuk Makan Tengah Hari

Adira Suhaimi Kasih Chord

Bila Duit Nak Masuk

Dumbing Down Our Education System Via Politicians And Theocrats

Opening Young People S Eyes To Workers Rights

Prm Denies Being Sponsored To Split Malay Vote In Kkb