Blockout 2024 Buli Atau Ajar


 

Dalam dunia yang serba-serbi dipengaruhi alam maya atau dunia dalam talian, ‘mengajarkan’ seseorang khusus pempengaruh terkenal yang tidak bersikap atau bermunafik atas sesuatu isu nampaknya menjadi ‘senjata’ protes yang berkesan. Ia amat berkesan sehingga saya menyedari beberapa artis, pengarang malah tukang masak terkenal kini terpaksa menunjukkan sikap dalam isu genosid di Palestina, walaupun pada mulanya mampu menulikan telinga.
Ideanya mudah, pengekor media sosial ingin menegaskan yang dunia harus bersatu atas nama kemanusiaan sejagat. Jikalau kamu enggan atau tidak peduli — maka berhijrahlah ke planet lain — justeru dalam sibuk dan geger genosid yang menimpa Palestin, pengikut media sosial menggerakkan #Blockout2024 untuk menyasarkan selebriti dan pempengaruh tersohor yang langsung tidak bersuara tentang isu ini. Atau lebih buruk, mereka menyasarkan secara jelas artis yang bersekongkol dengan rejim Zionis.
Artis atau pempengaruh ini dalam banyak keadaan selalu memaparkan kemewahan mereka, sedangkan di waktu yang sama kita sedang menyaksikan kesengsaraan secara terbuka di Palestin. Mereka membutakan mata atau memekakkan telinga, seakan-akan tiada langsung sifat manusiawi. Dalam kelompok pelakon, seorang aktres kelahiran Malaysia misalnya tergamak menerima medal dari Presiden Joe Biden di Rumah Putih pada 4 Mei yang lalu.
Sikap diam diri mereka inilah yang menjadi sasaran Gen Z, iaitu anak-anak muda yang kebanyakannya pengguna aktif media sosial. Bermula di Amerika Syarikat sebagai membantah pesta fesyen Met Gala pada 6 Mei 2024, pengguna media sosial memutuskan bahawa parameter sebenar keihsanan insan adalah kesedaran kemanusiaan khusus apabila ia melibatkan kekejaman yang berlaku di Palestin. Makanya pelayar media sosial mengajak orang ramai untuk unfollow bahkan menyekat (block) akaun milik selebriti yang disenaraikan. Pergerakan ini serta-merta menunjukkan kejayaan besar apabila selebriti yang dikatakan ‘pro-Israel’ dengan sekelip mata kehilangan jutaan pengikut dalam masa beberapa hari sahaja.
Ia malah memaksa ramai selebriti untuk mulai memikirkan perihal ketersohoran mereka iaitu laba yang terjejas ekoran penyusutan jumlah pengikut atau pelayaran maya. Justeru, ramai yang perlahan-perlahan dengan malu-malu menunjukkan hipokrasi mereka bersolidariti dengan mangsa kekejaman Zionis di Palestin. Selepas kejayaan kempen ini di Amerika Syarikat, pelayar media sosial di Malaysia ikut menyahut seruan dengan turut menyenaraikan nama-nama mereka yang dikatakan wajar disekat Malaysia.
Timbul satu kemusykilan. Adakah gerakan ini satu pembulian siber atau sebetulnya satu protes yang sihat? Untuk menilai hal ini, kita wajar memahami tujuan Blockout 2024 terlebih dahulu.
Seperti yang dinyatakan, Blockout 2024 satu gerakan dalam talian oleh pengguna untuk melakukan boikot digital dengan menyasarkan artis, selebriti, dan pempengaruh yang diam di saat Israel mengganyang Gaza, Palestin. Ia boleh menjadi satu isyarat bahawa mereka berpihak kepada Zionis atau pro genosid. Medan boikot tersebut adalah TikTok, Instagram, dan di X yang mana niat mereka untuk menjejaskan kemampuan mereka memperagakan produk justeru menyasarkan pendapatan pasif mereka di dalam talian itu. Dalam banyak keadaan boikot ini diisytiharkan terlebih dahulu dan senarai mereka yang akan diboikot juga diedar.
Ini berbeza dengan buli siber. Ini kerana ia perbuatan mengancam, memalukan, atau menakutkan seseorang melalui medium elektronik seperti mesej teks (SMS), chatting, e-mel, laman web sosial, telefon bimbit, atau permainan internet. Ia boleh jadi dalam bentuk mengganggu dan mengancam; menyalahgunakan kata laluan atau nama skrin orang lain atau menyamar sebagai orang lain; memuat naik komen atau gambar yang tidak senonoh; sexting seperti tindakan menghantar gambar, mesej, atau video berunsurkan seksual menggunakan telefon bimbit; atau, memulaukan individu tertentu daripada sesuatu kumpulan internet dengan sengaja.
Nah di sinilah ada garis halus yang perlu dianalisis.
Pembuli siber selalunya mustahil dikenalpasti kerana mereka boleh dan memilih untuk merahsiakan identiti sebenar. Juga, buli siber yang kronik akan mendorong mangsa menjadi resah, murung serta penyakit lain berkaitan dengan tekanan. Ada kes yang mana buli siber menyebabkan mangsa membunuh diri. Buli siber salah di sisi undang-undang. Akan tetapi memulau artis atau pempengaruh kerana enggan bersuara demi Palestina adalah sah di sisi undang-undang di mana pengguna tidak meletakkan sasaran dengan risiko nyawa.
Dalam banyak keadaan artis, selebriti, pempengaruh ini selalunya bersuara dalam isu-isu global yang lain, tetapi memilih berdiam diri dalam isu Palestin. Misalnya, mereka mungkin terpaling membantah serangan Rusia terhadap Ukraine tetapi berpura-pura tiada apa yang berlaku di Palestin. Tukang masak selebriti pula sering menunjukkan skil dan kesenian mereka dalam menyediakan sajian. Namun mereka berpura-pura tidak tahu apa yang berlaku di Utara Gaza di mana kebuluran meluas sedang terjadi ekoran Israel menyekat ketibaan bantuan dan bekalan makanan.
Terdapat juga pengarang sastera yang ketika menulis novel bukan main lagi menjadikan insiden 13 Mei 1969 sebagai tema perjuangan, atau rasisme sebagai bumbu karangan; akan tetapi gagal menyatakan apa-apa dalam keadaan genosid yang sedang kelihatan terang-terang di Rafah. Mereka juga pura-pura tiada apa yang berlaku walaupun kononnya anti rasisme, sedangkan dasar Zionis di Palestin apartheid yang memualkan.
Justeru gerakan Sekat 2024 atau Blockout 2024 ini nampaknya bukanlah pembulian. Ia satu protes atau kemogokan dari melawati atau melayari akaun sosial tertentu yang dirasakan tidak bermoral kerana enggan bersikap kepada pihak yang makruf.
Apa yang berlaku di Palestin bukanlah isu agama. Ia isu kemanusiaan yang perlu diberi perhatian. Jika ada pempengaruh memilih untuk tidak menggunakan pengaruhnya maka ia menunjukkan mereka tidak peduli. Sedangkan dalam banyak hal lain mereka boleh sahaja cakna dan konon mengambil berat. Justeru yang dipulaukan itu hipokrasi mereka. Protes ini berjaya menelanjangkan perangai artis dan selebriti terkenal. Bahawa mereka itu hipokrit dan hanya mementingkan keuntungan.
Maka tidak hairanlah ada yang segera menaikkan status pro-Palestin atau meminta pengendali akaun mereka berbuat sesuatu yang kelihatan seperti simpatisan, sedangkan sebelum ini mereka hanya membisu. Ternyata duit atau keuntungan menjadi pendorong mereka bersuara dan siapa diri mereka yang sebenar telah pun terdedah. - FMT
Artikel ini adalah pandangan penulis dan tidak semestinya mewakili MMKtT.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://malaysiansmustknowthetruth.blogspot.com/2024/05/blockout-2024-buli-atau-ajar.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Blockout 2024 Kempen Ini Semakin Marak Nama Selebriti Malaysia Juga Disebut

Blockout 2024 Kempen Ini Semakin Marak Nama Selebriti Malaysia Juga Disebut

papar berkaitan - pada 14/5/2024 - jumlah : 75 hits
HarapandailyKempen Blockout 2024 yang menyeru masyarakat dunia memboikot puluhan selebriti Hollywood yang tidak peduli dengan perang genosid di Palestin marak di platform X Gerakan itu juga mengajak warga global menyekat akaun media sosial ...
Pengambilan Guru Jawatan Pegawai Pendidikan Dg41 Mei 2024 Latest

Pengambilan Guru Jawatan Pegawai Pendidikan Dg41 Mei 2024 Latest

papar berkaitan - pada 15/5/2024 - jumlah : 90 hits
Universiti Malaya kini sedang membuka jawatan Pegawai Pendidikan DG41 Mei 2024 untuk permohonan bagi mereka yang berminat Universiti Malaya adalah merupakan sebuah Universiti Awam yang merupakan antara Universiti berprestij di peringkat glo...
Kpu Berencana Setiap Tps 600 Pemilih Di Pilkada 2024

Kpu Berencana Setiap Tps 600 Pemilih Di Pilkada 2024

papar berkaitan - pada 15/5/2024 - jumlah : 62 hits
Dengan bertambahnya jumlah pemilih dalam satu TPS maka bisa memudahkan data masuk
Huawei Innovative Product Launch Event 2024

Huawei Innovative Product Launch Event 2024

papar berkaitan - pada 15/5/2024 - jumlah : 103 hits
Recently AlongMurni had the opportunity to witness the Huawei Innovative Product launch ceremony held at the Kuala Lumpur Convention Centre It s a fully immersive encounter that AM can explore these devices first hand and integrate into Mal...
Permohonan Tajaan Kursus Pengawas Hutan 2024 Dibawah Institut Latihan Perhutanan

Permohonan Tajaan Kursus Pengawas Hutan 2024 Dibawah Institut Latihan Perhutanan

papar berkaitan - pada 15/5/2024 - jumlah : 89 hits
Permohonan adalah dipelawa daripada warganegara Malaysia yang berminat untuk mengikuti Kursus Sijil Perhutanan Pengawas Hutan di Institut Latihan Perhutanan Jabatan Perhutanan Semenanjung Malaysia Permohonan Kursus Pengawas Hutan 2024 Dibaw...
Selamat Hari Guru 2024

Selamat Hari Guru 2024

papar berkaitan - pada 16/5/2024 - jumlah : 162 hits
Assalamualaikum WBTIlmu yang bermanafaat antara tiga amalan yang dibawa selepas terpisah badan dan nyawa Ilmu yang bermanafaat juga punca rezeki tidak putus ketika masih hidup lebih lagi jika ilmu yang dikongsi memberi rezeki kepada orang l...
Pbakl 2024 Tip Sebelum Berkunjung Ke Pbakl Di Pwtc

Pbakl 2024 Tip Sebelum Berkunjung Ke Pbakl Di Pwtc

papar berkaitan - pada 16/5/2024 - jumlah : 113 hits
Pesta Buku ke 41 akan kembali lagi pada 24 Mei ini erbesar di Malaysia akhirnya kembali lagi untuk kali yang ke 41 Memang tak pernah tak teruja setiap kali PBKL diadakan setiap tahun tapi bagi mereka yang pertama kali ke PBAKL umi nak kongs...
Tarikh Haji 2024 Tarikh Penerbangan Info Penting Untuk Jemaah Haji

Tarikh Haji 2024 Tarikh Penerbangan Info Penting Untuk Jemaah Haji

papar berkaitan - pada 16/5/2024 - jumlah : 102 hits
Tarikh Haji 2024 Tarikh Penerbangan Info Penting Untuk Jemaah Haji Selepas berakhirnya bulan Syawal kini tibalah bulan Zulkaedah Bulan Zulkaedah adalah merupakan bulan yang ke 11 dalam kalendar Hijrah Ia adalah salah satu daripada bulan bul...
Laws On Caning Make Ratifying Un Convention Hard Says Saifuddin

Unseen Power Of The Administrative State

Ada Apa Sebenarnya Dengan Ikhlas

Seludup Dadah Dari Luar Negara Guna Kurier

Aeon Bank Bank Digital Patuh Syariah Pertama Malaysia

Anwar Lebih Untung Dari Sunak Dan Biden

Malaysia Perlu Anjakan Sektor Pelancongan Kata Pm

Palestin Hancur M Sia Masih Konsert S Norhaliza



Berapakah Tahap Kepanasan Suhu Api Dapur Gas Anda

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dedaun Hijau Di Angin Lalu Slot Megadrama Astro Ria

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Nuh Dan Nayla Slot Akasia TV3

Resepi Nasi Goreng Seafood Paling Mewah dan Terliur Meriah Ramuan Didalamnya

5 Perangai Pemandu Malaysia Yang Buat Memandu Jadi Tak Seronok


Aeon Bank Bank Digital Patuh Syariah Pertama Malaysia

Menyemai Literasi Di Era Artificiai Intelligence

Pemandu E Hailing Didakwa Heret Penumpang Keluar Tinggalkan Di Tengah Lebuh Raya

Happy Birthday Rania Izzara Turns One

Kerajaan Tak Kawal Tiktok Kementerian Komunikasi

42 Wanita Warga Asing Ditahan Dalam Op Noda Khas Di Seremban