Bisu Uighur Punca China Ceroboh


PADA 31 Mei lalu, Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) mendedahkan pihaknya mengesan penerbangan mencurigakan 16 pesawat tentera udara China memasuki ruang udara Zon Maritim Malaysia di Kota Kinabalu, Sabah dan menghampiri ruang udara nasional.

Hanya empat hari selepas insiden itu, kapal pengawal pantai China pula didakwa berlegar berdekatan Beting Patinggi Ali, Sarawak.

Kenapakah tentera China berani bertindak sedemikian? Mungkinkah kerana ia melihat Malaysia tidak berani bersuara dengan segala tindak-tanduk negara itu yang bertentangan dengan undang-undang antarabangsa termasuk penindasan dan kekejaman yang dilakukan terhadap etnik Uighur yang beragama Islam?

Sebagai sebuah negara Islam, semangat solidariti sesama saudara seagama bukan sahaja perlu ditunjukkan terhadap rakyat Palestin, malah perlu diberikan kepada semua umat Islam yang sedang menghadapi penindasan.

Sama seperti rakyat Palestin kehilangan tanah air yang menjadi milik Israel pada 1948, etnik Uighur juga kehilangan kemerdekaan mereka pada 1949 setelah wilayah Xinjiang diceroboh tentera komunis China.

Mereka menjadi mangsa penindasan dan kekejaman terburuk dalam sejarah dunia moden sama seperti yang dilalui oleh rakyat Palestin.

Kisah penindasan dan kekejaman terhadap etnik Uighur ini hampir terlepas daripada perhatian dunia. Hanya beberapa bulan kebelakangan ini berita penderitaan mereka mula dibangkitkan oleh media tempatan dan antarabangsa.

Laporan penindasan dan kekejaman yang dilakukan ke atas mereka sangat mengejutkan seperti dilarang memakai tudung, diharam berpuasa, menahan golongan belia selama bertahun-tahun tanpa sebab, memantau hidup mereka dengan ketat, memisahkan anak daripada keluarga dan menyeksa tahanan.

Amat menyedihkan, tiada sesiapa yang berani bersuara terhadap nasib malang yang terpaksa dilalui oleh etnik Uighur ini termasuk dalam kalangan negara Islam seperti Malaysia.

Etnik Uighur terpaksa bergantung harap dan mendapatkan bantuan daripada negara bukan Islam dan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) hak asasi manusia dari negara-negara Barat.

Orang Islam adalah saudara kepada orang Islam lain. Semangat solidariti yang sentiasa dilaung-laungkan oleh umat Islam di serata dunia harus dijadikan sebagai panduan asas bagi kita membantu semua umat Islam yang teraniaya.

Protes atau bantahan keras yang berterusan harus dikenakan terhadap China tanpa mengambil kira faktor kepentingan politik, ekonomi ataupun hubungan diplomatik yang kita ada dengan mereka.

Jika faktor ini yang menyebabkan kita tidak berani bersuara terhadap penindasan etnik Uighur, maka jangan salahkan China jika mereka beranggapan kita tidak akan bertindak balas apabila ruang udara dan perairan diceroboh.

Malaysia perlu berani bersuara membela nasib etnik Uighur dan pada masa sama tidak boleh berdiam diri terhadap tindakan tentera China yang mengancam keselamatan dan kedaulatan negara kita.

Sekiranya Malaysia hanya duduk diam berhubung perkara ini, dibimbangi China akan menjadi lebih berani dan akan terus melakukan pencerobohan ke dalam kawasan milik Malaysia pada masa akan datang.

Oleh: PROFESOR MADYA DR. MUZAFFAR SYAH MALLOW
Universiti Sains Islam Malaysia (USIM)

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://tungkaranhati.blogspot.com/2021/06/bisu-uighur-punca-china-ceroboh.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Laut China Selatan Punca Perang Dunia Ketiga

Laut China Selatan Punca Perang Dunia Ketiga

papar berkaitan - pada 11/6/2021 - jumlah : 422 hits
Aminuddin YahayaMutakhir ini tersebar berita kapal kapal perang China dan Amerika sedang berlegar di Laut China Selatan sehingga dikatakan mengganggu kerja penggalian minyak oleh Petronas Kapal perang Australia juga dilihat meronda bersama ...
Bunga Kemboja Merah Pinggan Porcelin Dari China Dan Bucida Di Halaman Rumah

Bunga Kemboja Merah Pinggan Porcelin Dari China Dan Bucida Di Halaman Rumah

papar berkaitan - pada 23/6/2021 - jumlah : 392 hits
0004 BUNGA KEMBOJA MERAHFoto bunga kemboja merah ini baru saja dirakam di halaman rumah sendiri Cantik kombinasi warnanya iaitu putih kuning dan kemerahan Usia sebenar pokok kemboja ini sudah melebihi 5 tahun Saya telah mengalihkan keduduka...
Mengapa China Mempunyai Dasar Yang Sukar Terhadap Bitcoin Dan Cryptocurrency Lain

Mengapa China Mempunyai Dasar Yang Sukar Terhadap Bitcoin Dan Cryptocurrency Lain

papar berkaitan - pada 23/6/2021 - jumlah : 212 hits
Dasar sulit cryptocurrency China menyebabkan penurunan harga cryptocurrency China meningkatkan tekanan peraturan terhadap cryptocurrency sekali lagi tetapi sekarang kelihatan sekitar 90 kapasiti perlombongan bitcoin di negara ini akan ditut...
We Ll Soon Overtake China In Covid 19 Deaths Says Kit Siang

We Ll Soon Overtake China In Covid 19 Deaths Says Kit Siang

papar berkaitan - pada 22/6/2021 - jumlah : 248 hits
Of the 62 918 active cases currently 880 are receiving treatment in ICUs PETALING JAYA Malaysia will most likely overtake China in terms of the number of Covid 19 deaths by the end of this week according to DAP veteran Lim Kit Siang He said...
Miliarder Ini Dipanggil Pemerintah China Karena Posting Puisi Kuno

Miliarder Ini Dipanggil Pemerintah China Karena Posting Puisi Kuno

papar berkaitan - pada 22/6/2021 - jumlah : 159 hits
Miliarder teknologi bernama Wang Xing mendapat panggilan dari otoritas China setelah memposting puisi kontroversial di akun media sosialnya Bos Meituan perusahaan aplikasi pesan antar populer di China ini mendapat peringatan dari otoritas C...
The Central Ring Gallery By Studio A In Hefei China

The Central Ring Gallery By Studio A In Hefei China

papar berkaitan - pada 23/6/2021 - jumlah : 231 hits
Project The Central Ring Gallery Architects Studio A Location Hefei City Anhui Province China Area 323 100 sf 177 873 Photographs by Chen Su Fang Chun The Central Ring Gallery by Studio A A floating art gallery together with its The post ap...
Zhongzhou Peninsula City Sales Center By Myp Design In Qingdao City China

Zhongzhou Peninsula City Sales Center By Myp Design In Qingdao City China

papar berkaitan - pada 26/6/2021 - jumlah : 228 hits
Project Zhongzhou Peninsula City Sales Center Architects MYP Design Location Qingdao City Shandong Province China Area 11 172 sf Photographs by Ouyang Yun Casting Time Through Design Flowers in spring and autumn moonlight breeze in the summ...
Demi Merangsang Semangat Para Pelajar Datang Ke Sekolah Guru Wanita Di China Berpakaian Menjolok Mata

Demi Merangsang Semangat Para Pelajar Datang Ke Sekolah Guru Wanita Di China Berpakaian Menjolok Mata

papar berkaitan - pada 29/6/2021 - jumlah : 215 hits
DEMI MERANGSANG SEMANGAT PARA PELAJAR DATANG KE SEKOLAH GURU WANITA DI CHINA BERPAKAIAN MENJOLOK MATA Sebuah fenomena unik terjadi di dalam dunia pendidikan di China di China justru diterapkan dasar yang memerlukan para guru tampil menarik ...
China Rilis Foto Terbaru Mars Lewat Robot Penjelajah Zhurong

China Rilis Foto Terbaru Mars Lewat Robot Penjelajah Zhurong

papar berkaitan - pada 28/6/2021 - jumlah : 194 hits
China Rilis Foto Terbaru Mars Lewat Robot Penjelajah Zhurong Badan Antariksa Nasional China merilis foto foto suasana permukaan Planet Mars yang ditangkap kamera robot penjelajah Zhurong Robot Zhurong untuk pertama kalinya berhasil merekam ...
Transit Aliran Automatik Di Putrajaya Percuma Selama Tiga Bulan

Rumah Terbuka Wld Raya 2024

Pramugari Malaysia Airlines Meninggal Dunia Tak Sempat Pulang Ke Tanah Air

Apa Itu Wang What Is Money

Doubletree By Hilton Presents Signatures Across The State A Makan Kitchen Showcase

Beyond Lettuce Wraps Unleash The Power Of Low Carb Bread

Dapsy Open Up Uitm S Cardiothoracic Surgery Post Grad To Non Bumi To Prepare For Ageing Population Challenges

Buasir Otak Tv Telefon Apa Kuat Mencarut Be Like



10 Fakta Biodata MK K Clique Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Gandingan Erysha Emyra Yang Beristerikan Siti Hajaar Syeikh Nordin

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bunga Salju Slot Tiara Astro Ria

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria


Definisi Umur Warga Emas

Pangkat Tentera Darat Malaysia Lencana

Sebutkan Satu Ayat Tentang Rahasia Yahudi By Dr Hm Rakib S H M Ag

Ai Team Subscribers Mei 21 2024

Misi Memburu Awan Karpet Di Bukit Taisho Bahau Gagal

Watikah Zahid Hamidi Untuk Bn Hadapi Prn Sabah