Biodata Dato Sri Siti Nurhaliza


Assalamualaikum dan Selamat Petang... Hai Pembaca Semua... 11 Januari 2023 hari ini adalah hari lahir Dato' Sri Siti Nurhaliza.  Tidak heranlah station radio hari ini memutarkan lagu-lagu Tokti.


Biodata Siti NurhalizaSiti dilahirkan pada hari Khamis, 11 Januari 1979 (bersamaan 12 Safar 1399 Hijrah) 


Bertempat : Di Berek Polis Kampung Awah, Temerloh, Pahang


Anak keempat dalam tujuh adik-beradik kepada pasangan Tarudin Ismail (1942–2009), seorang pegawai polis berpangkat Koperal dan Siti Salmah Bachik (lahir 1948), seorang surirumah dan peniaga.


Beliau berasal daripada keluarga penggemar muzik, yang mana adik-beradiknya, Saiful Bahri, Siti Norsaida dan Siti Nursairah juga bekerja sebagai penyanyi, adik-beradiknya yang lain termasuk Saiful Suhairil (meninggal dunia), Saifullizan, Mohd Hafiz dan Mohd Ali.


Datuknya, Bachik Abdul Rahman ialah seorang pemain biola yang terkenal, manakala ibunya seorang penyanyi irama etnik yang terkenal. Siti merupakan penyanyi utama kumpulan 'Family Group', yang diasaskan oleh bapa saudaranya, Abdul Rahim Bachik. 


Sepupu beliau, Rafidah Ibrahim juga bergiat aktif dalam bidang muzik dan lakonan.


Sewaktu zaman kanak-kanak, beliau juga terlibat dalam pelbagai aktiviti sekolah dan kokurikulum, termasuk sukan dan pidato. Siti menerima pendidikan awalnya di Sekolah Tabika Perkep, Balai Polis Kampung Awah, Temerloh. Di sinilah beliau mula menyerlahkan bakat nyanyian pada usia enam tahun ketika mempersembahkan lagu tradisional "Sirih Pinang" di acara akhir tahun persekolahan.


Beliau mendapat pendidikan awal di Sekolah Rendah Kebangsaan Clifford, kemudian menyambung pelajarannya di peringkat menengah di Sekolah Menengah Kebangsaan Clifford Kuala Lipis, Pahang.


Dibesarkan dari sebuah keluarga sederhana, pada usia 9 tahun, beliau bangun tidur seawal jam 4:00 pagi untuk membantu ibunya membuat dan menjual pelbagai kuih buatan sendiri di kawasan kejiranan beliau, di mana kadangkala, Siti juga membawa turun tiga tangga, meja sementara ke jalan utama untuk membuka sebuah gerai kecil.


Beliau mengulas bahawa semua kesusahan bukan sahaja membantu beliau untuk menjadi lebih berjimat ketika berbelanja, tetapi juga untuk menjadi lebih yakin apabila berkomunikasi dengan orang ramai.


Beliau juga berkata bahawa seluruh pengalaman yang telah membantu untuk meningkatkan kemahiran vokal beliau apabila menjerit untuk menarik perhatian pelanggan.


Selain mengambil bahagian dalam pelbagai pertandingan nyanyian tempatan, Siti juga pernah mengikuti bapa saudaranya, Abdul Rahim Bachik untuk persembahan jemputan seperti majlis perkahwinan dan majlis makan malam yang telah membantu beliau memberi pendedahan persembahan secara langsung.


Pada usia 13 tahun, Siti mengikut bapa saudaranya ke persembahan jemputan seperti majlis pernikahan dan jamuan kenduri untuk untuk mendedahkan diri sebagai penyanyi secara langsung, sehingga meraih sambutan baik daripada masyarakat setempat. 


Siti juga pernah memenangi pertandingan nyanyian pertamanya pada usia 12 tahun, apabila menyanyi lagu patriotik "Bahtera Merdeka" di sebuah Karnival Kuala Lipis sempena "Nyanyian Bulan Kemerdekaan". Siti seorang yang aktif dalam sukan terutamanya bola jaring ketika di bangku sekolah; ini terbukti di Fiesta Media Idola 2006 di Kuantan apabila beliau menjadi pembawa obor bersama pelakon, Fasha Sandha.


Pada 1994, pada usia 15 tahun, beliau muncul dalam Minda Pelajar, sisipan pendidikan akhbar Berita Harian selepas persembahan kumpulannya di sekolah dikesan oleh Tamrin Anuar, wartawan Berita Harian ketika itu.


Pada 2014, beliau teringat semula wawancara ini sebagai pendedahan pertama beliau dalam industri hiburan.  Siti berkata: "Berita dalam Minda Pelajar itu seperti petunjuk kepada saya untuk menceburi bidang seni walaupun ketika itu saya memasang impian untuk menjadi seorang polis." Beliau juga pernah membawakan peranan kecil di dalam sebuah drama TV bersama Zizie Ezette ketika menduduki Tingkatan 4.

Sumber : Siti_NurhalizaAntara lagu yang Bonde minat dengar sehingga kehari ini adalah :PURNAMA MERINDU
Bermaknakah tiap baris kata-kata
Ataukah hanya di bibir saja
Bersungguhkah rindu yang engkau pamerkan
Ataukah sekadar hanya lakonan
 
Rindu telah melekat dalam hatiku
Walau awan berlalu
Rinduku tak berubah, arah
 
Purnama mengambang
Cuma berteman
Bintang berkelipan dan juga awan
Siapa tahu
Rindu yang mencengkam di hatiku
 
Aku meminta pada yang ada
Aku merindu pada yang kasih
Aku merayu padamu yang sudi
Merinduku
 
Purnama mengambang berbagai warna
Bila embun pun datang bintang purnama
Tinggallah aku sendirian bertemankan malam sepi
 
Aku meminta pada yang ada
Aku merindu pada yang kasih
Aku merindu padamu yang sudi memujuk
 
Hiaskanlah cinta di jari manisku
Sinarkan bagai gemerlap kencana
Tandakanlah kasih dimercu kalbu
Serikanlah purnama yang merindu

Di kesempatan ini, Bonde ambil untuk mengucapkan Selamat Hari Lahir untuk Dato' Sri Siti Nurhaliza.
Kalau anda, Anda suka lagu Tokti yang mana satu ?
  ~ Bonde Senyum Riang ~

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.bondezaidalifah.com/2023/01/biodata-dato-sri-siti-nurhaliza.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
10 Orang Peguam Siti Bainun Tarik Diri

10 Orang Peguam Siti Bainun Tarik Diri

papar berkaitan - pada 18/1/2023 - jumlah : 169 hits
10 orang peguam siti bainun Tarik diri Dua lagi peguam Siti Bainun Ahd Razali telah menarik diri daripada mewakili pengasas Rumah Bonda dalam kes mengabaikan dan mendera gadis Sindrom Down dikenali sebagai Bella Dua peguam itu ialah Nurul H...
3 Lawyers Withdraw From Representing Siti Bainun Proceedings Postponed

3 Lawyers Withdraw From Representing Siti Bainun Proceedings Postponed

papar berkaitan - pada 17/1/2023 - jumlah : 118 hits
The defence trial of Rumah Bonda founder Siti Bainun Ahd Razali who was charged with neglecting and abusing a 13 year old Down syndrome girl known as Bella has been postponed to tomorrow after three of her lawyers withdrew themselves from r...
Tarik Diri Jadi Peguambela Siti Bainun Ini Respon Peguam Kontroversi Hafidzah Hassan

Tarik Diri Jadi Peguambela Siti Bainun Ini Respon Peguam Kontroversi Hafidzah Hassan

papar berkaitan - pada 19/1/2023 - jumlah : 211 hits
Awal minggu lalu media tempatan melaporkan bahawa peguam peguam yang mewakili Orang Kena Tuduh Siti Bainun dalam kes penderaan kanak kanak istimewa iaitu adik Bella telah menarik diri secara 8216 berjemaah 8217 Kini Siti Bainun difahamkan a...
Wn Sri Langka Jadi Otak Pelaku Pembunuhan Wanita Di Kota Tangerang

Wn Sri Langka Jadi Otak Pelaku Pembunuhan Wanita Di Kota Tangerang

papar berkaitan - pada 30/12/2022 - jumlah : 175 hits
Tiga pelaku pembunuhan pencurian dengan kekerasan dan penadahan barang curian terhadap Eli Sugiarti wanita yang ditemukan tewas mengambang di Sungai Cisadane Kota Tangerang akhirnya berhasil ditangkap polisi Ketiganya berinisial RSH YOM dan...
Rekonstruksi Wn Sri Lanka Tersangka Pembunuhan Wanita Bertato Jalani 46 Adegan

Rekonstruksi Wn Sri Lanka Tersangka Pembunuhan Wanita Bertato Jalani 46 Adegan

papar berkaitan - pada 5/1/2023 - jumlah : 99 hits
Di rumah tersebut tersangka memerankan 41 adegan mulai dari tersangka belajar melakukan pembunuhan melalui jaringan internet hingga membawa mobil korban ke lokasi pembuangan di jembatan Serpong Cisauk
Motorcyclist Killed In Crash With Mpv Along Jalan Sri Aman Serian

Motorcyclist Killed In Crash With Mpv Along Jalan Sri Aman Serian

papar berkaitan - pada 31/12/2022 - jumlah : 120 hits
Police photo shows the damaged motorcycle at the scene of the accident KUCHING A motorcyclist was killed in an accident with a multipurpose vehicle at KM63 Jalan Sri Aman Serian around 8am yesterday Sri Aman acting police chief
Macam Langit Dan Bumi Watie Nyanyi Netizen Dakwa Try Hard Nak Tiru Suara Arwah Siti Sarah

Macam Langit Dan Bumi Watie Nyanyi Netizen Dakwa Try Hard Nak Tiru Suara Arwah Siti Sarah

papar berkaitan - pada 15/1/2023 - jumlah : 122 hits
Baru baru ini Watie Hanifiah telah menjadi perhatian ramai setelah memuat naik video di laman Instagram sedang menyanyi lagu Indonesia berjudul Rapuh penuh dengan emosi Setelah memuat naik video berkenaan netizen kebanyakkannya memuji kelun...
Siti Bainun To Make Defence In Bella Case On Jan 16

Siti Bainun To Make Defence In Bella Case On Jan 16

papar berkaitan - pada 14/1/2023 - jumlah : 127 hits
Siti Bainun Ahd Razali founder of Rumah Bonda is to make her defence against charges of neglect and child abuse PETALING JAYA Rumah Bonda founder Siti Bainun Ahd Razali is to enter her defence against charges of neglect and abuse of a 13 ye...
Telekung Siti Khadijah Modish Lian Li Warna Hitam Yang Menawan Hati

Telekung Siti Khadijah Modish Lian Li Warna Hitam Yang Menawan Hati

papar berkaitan - pada 30/12/2022 - jumlah : 196 hits
Rancak eh sana sini sale hujung tahun Semua pakat buat YES menipislah poket Sale biasa biasa tu memang tak kisahlah Tak pandang sangat Tapi bila datang Sale yang luar biasa ni mudah tergoda Bila dah tergoda kena tengok bajet pula Kalau ada ...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Penyalahgunaan Kuasa Penyakauan Harta Rakyat Oleh Mahathir Wajib Didedahkan

Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Let S Be Reasonable Tun M Don T Call The Kettle Black

Isu Buang Beras Sardin Semuanya Sudah Rosak Busuk Bekas Ahli Parlimen Kuala Krau

Membongkar Kejayaan Pembayaran Dan Pemenang Di Wecopytrade Dan Wemastertrade

Fam What Happened To The World Cup Tickets

Pra Pesanan Samsung Ai Tv Berpeluang Memenangi Hadiah Bernilai Rm140 000



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Lunch Di Don Kari Kepala Ikan Seksyen 16 Shah Alam Shah Alam Selangor

Lotter Sumandak Cantik Chord

Selangor Ph To Continue Working With Bn Despite Likely Mca Mic Polls Snub

Mahb S Sacking Of Staff With High Medical Bill Unlawful Court Rules

Decision On Sabah Pkr Chief To Be Made Soon Says Anwar

Moira World Tour 2024 Malaysia Dipilih Sebagai Lokasi Pertama