10 Orang Peguam Siti Bainun Tarik Diri



10 orang peguam siti bainun Tarik diri. Dua lagi peguam Siti Bainun Ahd Razali telah menarik diri daripada mewakili pengasas Rumah Bonda dalam kes mengabaikan dan mendera gadis Sindrom Down dikenali sebagai Bella. Dua peguam itu ialah Nurul Hafidzah Hassan dan Asiah Abd Jalil. Bermakna kesemua 10 orang peguam yang mewakilinya menarik diri.
Pada Isnin (16 Jan), tiga daripada lima peguamnya iaitu peguam bela utama Nur A’minahtul Mardiah Md Nor, Mohammad Farhan Maaruf dan Nur Ellena Mohamed Razif, masing-masing dari firma berbeza, turut dilaporkan menarik diri daripada kes itu. .
Dengan penarikan semua lima peguam, Siti Bainun kini tidak mempunyai perwakilan undang-undang di mahkamah. 10 orang peguam siti bainun Tarik diri
Dalam prosiding Selasa, hakim Mahkamah Sesyen Izralizam Sanusi memberitahu Siti Bainun bahawa mahkamah menerima notis penarikan diri yang difailkan Nurul Hafidzah dan Asiah pada Isnin.
“Saya menerima notis mereka pada pukul 9 malam semalam. Saya akan beri tarikh baharu dan anda perlu melantik peguam baharu secepat mungkin. Jika anda berasa kecewa dan tidak berpuas hati dengan peguam, anda boleh membuat laporan kepada Badan Peguam Malaysia,” katanya. berkata. Siti Bainun dilihat menangis sambil mengesat air mata.
Izralizam kemudian menasihati wanita itu supaya segera melantik peguam baharu kerana dia mempunyai hak untuk berbuat demikian, tertakluk kepada pematuhan perintah dan prosedur mahkamah bagi memastikan kes berjalan lancar.
“Saya tidak mahu sebarang isu mengatakan anda tidak diberi peluang yang mencukupi untuk membela diri. Anda juga boleh mendapatkan semua dokumen untuk perbicaraan daripada lima firma dengan segera kerana anda perlu mempertahankan diri.
“(Tetapi) jangan libatkan peguam dari tiga atau empat firma…seorang peguam sudah memadai asalkan dia boleh komited.
“Sekiranya anda bermain-main dalam melantik peguam baharu, saya akan meneruskan perbicaraan kes itu tanpa seorang peguam,” tegas hakim itu.
Siti Bainun bagaimanapun berkata beliau telah memohon bantuan guaman daripada Yayasan Bantuan Guaman Kebangsaan dan akan melantik peguam baharu.
Mahkamah kemudian menetapkan 26 dan 27 Jan untuk perbicaraan pembelaan disambung semula.
Pada 24 Nov tahun lepas, hakim memerintahkan Siti Bainun membela diri atas dua pertuduhan mengabaikan dan mendera Bella selepas pihak pendakwaan berjaya membuktikan kes prima facie terhadapnya di akhir kes pendakwaan.
Siti Bainun, 30, didakwa melakukan kesalahan itu di sebuah unit kondominium di Wangsa Maju antara Februari dan Jun 2021.
Pertuduhan didakwa mengikut Seksyen 31(1)(a) Akta Kanak-Kanak 2001 yang membawa hukuman penjara sehingga 20 tahun atau denda RM50,000 atau kedua-duanya sekali, jika sabit kesalahan.
Baca juga:
Jawatan Kosong Di Kumpulan Wang Persaraan (KWAP) Ambilan Januari Kategori Penerima Sumbangan Tunai Rahmat STR 2023 Sumbangan Tunai Rahmah : Cara Semakan, Permohonan, Pembayaran Bagi Tahun 2023 Kes Penderaan Melibatkan Kanak-Kanak OKU Terdahulu, Bainun Razali diperintahkan membela diri terhadap dua pertuduhan mengabai dan mendera gadis Sindrom Down berusia 13 tahun Bella antara Februari dan Jun tahun lepas.
Hakim Mahkamah Sesyen Izralizam Sanusi memutuskan demikian hari ini, selepas mendapati pihak pendakwaan berjaya mengemukakan bukti yang boleh dipercayai yang membuktikan setiap ramuan penting kesalahan terhadapnya.
Izralizam berkata, penghakimannya berdasarkan keterangan 22 saksi pendakwaan yang memberi keterangan sepanjang perbicaraan.

Ketika membacakan alasan penghakimannya, Izralizam memutuskan bahawa sekumpulan pakar perubatan Hospital Kuala Lumpur dan keterangan doktor mengenai kecederaan fizikal Bella membuktikan unsur kesalahan itu.
“Parut di seluruh badan Bella, termasuk parut melecur di kedua-dua belah tangannya, menunjukkan bahawa ia adalah luka bakar tahap kedua, dan kecederaan itu bukan kecederaan yang tidak disengajakan atau berlaku sendiri.
“Penjaganya di Rumah Kebajikan Taman Sinar Harapan di Seremban turut memberi keterangan bahawa Bella trauma selepas tinggal bersama tertuduh, Bella dilihat takut dengan orang ramai apabila pulang ke rumah kebajikan itu dan menjerit dalam tidur.
“Siti Bainun cuai menjaga Bella yang diletakkan di bawah jagaannya atas perintah mahkamah yang diperoleh September tahun lalu.
“Seandainya Siti Bainun tidak mengabaikan Bella, penderaan fizikal dan emosi ke atasnya tidak akan berlaku,” katanya sambil membacakan penghakimannya selama kira-kira 22 minit, ke galeri penuh mahkamah yang mula menangis teresak-esak ketika dia sampai ke arah akhir penghakimannya.
Bilik itu dipenuhi aktivis dan individu yang mengasaskan gerakan #Justice4Bella, termasuk rakan karib Siti Bainun yang turut memberi keterangan terhadapnya dalam perbicaraan.
Izralizam kemudian berkata kes prima facie telah dibuat terhadap pengasas Rumah Bonda berusia 30 tahun itu dan mengarahkannya membela diri.
Dia kemudian memberi Siti Bainun tiga pilihan – memberi keterangan bersumpah dari kandang saksi, memberi keterangan tidak bersumpah dari kandang tertuduh di mana dia tidak boleh disoal balas atau memilih untuk berdiam diri, dalam kes ini mahkamah mesti meneruskan untuk mensabitkannya.
Siti Bainun melalui peguam Mohammad Farhan Maaruf berkata beliau akan memberikan keterangan akuan bersumpah dari kandang saksi dan pihak pembelaan telah menyediakan lima saksi termasuk Siti Bainun untuk memberi keterangan.
Hakim kemudian menetapkan 5 hingga 9 Disember untuk tarikh perbicaraan.
Siti Bainun, memakai pakaian berwarna gelap dan tudung merah jambu, berdiri teguh di kandang dan dilihat sekali-sekala mengangguk sepanjang prosiding hari ini.
Bagaimanapun, penghakiman Isralizam menyebabkan dia menangis, dan dia tinggal beberapa lama di galeri mahkamah, ditemani keluarganya, untuk mengumpul diri sebelum pulang ke rumah selepas prosiding hari ini ditangguhkan.
Pendakwaan dikendalikan Timbalan Pendakwa Raya Nor Azizah Mohamad, Zilfinaz Abbas, Zahida Zakaria, Fazeedah Faik dan Shakira Aliana Alias ​​manakala peguam Nur’Aminahtul Mardiah Md Nor, Mohammad Farhan Maaruf, Nurul Hafidzah Hassan, Asiah Abd Jalil dan Nur Ellena Mohamed Razif mewakili Siti Bainun.
Turut hadir hari ini ialah Datuk Khairul Anwar Rahmat, Datuk Ikbal Salam, dan Mohd Radzi Yatiman yang dilantik oleh Tunku Mahkota Johor Tunku Ismail Sultan Ibrahim untuk mengadakan sidang pemerhati bagi pihaknya.
Peguam dalam satu kenyataan berkata, keputusan hari ini adalah manifestasi perjuangan yang dihadapi masyarakat dalam mencari keadilan untuk Bella.
Siti Bainun diperintahkan membela diri terhadap dua pertuduhan mengabai dan mendera mangsa, yang disebut sebagai Bella, sehingga dia mengalami kecederaan fizikal dan emosi.
Kesalahan itu didakwa dilakukan di sebuah kondominium di Wangsa Maju di sini, antara Februari dan Jun 2021.
Kesalahan mengikut Seksyen 31(1)(a) Akta Kanak-Kanak 2001 dan membawa hukuman penjara sehingga 20 tahun atau denda RM50,000 atau kedua-duanya jika sabit kesalahan.
“Insaf” Moga dengan artikel tentang 10 orang peguam siti bainun Tarik diri dapat memberi pengajaran kepada kita semua agar berlaku ihsan terhadap sesiapa sahaja lagi-lagi kalau insan tersebut adalah seorang yang lemah dan dan berdaya melawan kita kembali. Kita tidak tahu bilakah hukuman akan menimpa terhadap tindakan yang dilakukan. Kalau tak didunia, Allah balas kat akhirat. Paling teruk didunia pun dah kena hukuman apatah lagi diakhirat azab menanti. Semoga kita sentiasa insaf dengan muhasabah diri lalu bertaubat kepada tuhan yang maha pengampun. Dia lah yang Maha memberi pengampunam terhadap hamba-hambanya yang bertaubat. Akan tetapi jika dosa dengan sesama manusia perlu minta maaf juga dengan orang yang telah kita sakiti.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.sistemguruonline.my/2023/01/10-orang-peguam-siti-bainun-tarik-diri.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Nurul Hafidzah Jawab Punca Tarik Diri Jadi Peguam Siti Bainun

Nurul Hafidzah Jawab Punca Tarik Diri Jadi Peguam Siti Bainun

papar berkaitan - pada 20/1/2023 - jumlah : 89 hits
Nurul Hafidzah jawab punca tarik diri jadi peguam Siti Bainun Nurul Hafidzah menjelaskan punca pihaknya menarik diri daripada mewakili Siti Bainun KES penderaan kanak kanak melibatkan pengasas Rumah Bonda Siti Bainun Ahd Razali terus meraih...
Tarik Diri Jadi Peguambela Siti Bainun Ini Respon Peguam Kontroversi Hafidzah Hassan

Tarik Diri Jadi Peguambela Siti Bainun Ini Respon Peguam Kontroversi Hafidzah Hassan

papar berkaitan - pada 19/1/2023 - jumlah : 211 hits
Awal minggu lalu media tempatan melaporkan bahawa peguam peguam yang mewakili Orang Kena Tuduh Siti Bainun dalam kes penderaan kanak kanak istimewa iaitu adik Bella telah menarik diri secara 8216 berjemaah 8217 Kini Siti Bainun difahamkan a...
Bainun Sebak 2 Lagi Peguam Tarik Diri

Bainun Sebak 2 Lagi Peguam Tarik Diri

papar berkaitan - pada 18/1/2023 - jumlah : 145 hits
Kuala Lumpur Pengasas Rumah Bonda Siti Bainun Ahd Razali sebak apabila diberitahu Mahkamah Sesyen di sini tadi dua lagi peguam yang mewakilinya dalam kes pertuduhan mengabai dan menganiaya remaja sindrom Down Bella menarik diri Ini menjadik...
3 Majlis Agama Tarik Diri Dari Mencelah Dalam Kes Allah

3 Majlis Agama Tarik Diri Dari Mencelah Dalam Kes Allah

papar berkaitan - pada 20/1/2023 - jumlah : 96 hits
Hidir Reduan Abdul RashidMahkamah Rayuan hari ini membenarkan tiga majlis agama Islam negeri bertindak sebagai amicus curiae dalam rayuan kerajaan terhadap keputusan Mahkamah Tinggi berhubung hak penggunaan kalimah Allah oleh wanita beragam...
3 Lawyers Withdraw From Representing Siti Bainun Proceedings Postponed

3 Lawyers Withdraw From Representing Siti Bainun Proceedings Postponed

papar berkaitan - pada 17/1/2023 - jumlah : 122 hits
The defence trial of Rumah Bonda founder Siti Bainun Ahd Razali who was charged with neglecting and abusing a 13 year old Down syndrome girl known as Bella has been postponed to tomorrow after three of her lawyers withdrew themselves from r...
Siti Bainun To Make Defence In Bella Case On Jan 16

Siti Bainun To Make Defence In Bella Case On Jan 16

papar berkaitan - pada 14/1/2023 - jumlah : 128 hits
Siti Bainun Ahd Razali founder of Rumah Bonda is to make her defence against charges of neglect and child abuse PETALING JAYA Rumah Bonda founder Siti Bainun Ahd Razali is to enter her defence against charges of neglect and abuse of a 13 ye...
Sami Bunuh Diri Kerana Cemburu Selepas Jatuh Cinta Pada Cucu Sendiri

Sami Bunuh Diri Kerana Cemburu Selepas Jatuh Cinta Pada Cucu Sendiri

papar berkaitan - pada 17/1/2023 - jumlah : 101 hits
KOSMO Phra Uthit ditemui mati tergantung di sebatang pokok di dalam hutan ThaigerBANGKOK Seorang sami di Thailand yang sebelum ini menyerang cucu perempuannya yang berusia 17 tahun telah ditemui mati tergantung di dalam hutan lapor portal b...
Hiburan Tudung Mana Keluar Pulak Rambut Perang Lama Diam Diri Penampilan Baru Zizie Izette Dipersoal

Hiburan Tudung Mana Keluar Pulak Rambut Perang Lama Diam Diri Penampilan Baru Zizie Izette Dipersoal

papar berkaitan - pada 18/1/2023 - jumlah : 229 hits
Setelah sekian lama tidak mendengar perkhabaran pelakon Datin Seri Zizie Izette Abdul Samad atau lebih dikenali sebagai Zizie Izette gambar terbarunya telah menarik perhatian ramai Pelakon yang juga merupakan isteri kepada ahli Parlimen Kin...
Syamsul Yusof Masih Membisu Ambil Langkah Berdiam Diri

Syamsul Yusof Masih Membisu Ambil Langkah Berdiam Diri

papar berkaitan - pada 16/1/2023 - jumlah : 82 hits
Pelakon dan pengarah tersohor Syamsul Yusof masih mengambil langkah berdiam diri apabila isteri pertamanya yang juga aktres Puteri Sarah Liyana hadir ke mahkamah bagi memfailkan penceraian Difahamkan pemilik nama Mohd Syamsul Mohd Yusof itu...
Jkn Pahang Rampas Produk Ubat Tidak Berdaftar Kosmetik Tiada Notifikasi Bernilai Rm1 Juta

Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja

The Hardest Singing Show

Cerita Foto Sepanjang Minggu

Drama Puaka Cuti Semester Lakonan Mark Adam Zaki Azeman

Jadilah Wanita Yang Mahal Thalia Baiduri Harap Wanita Jaga Darjat Jangan Bergaduh Kerana Buaya

Kkb Polls Indians And The Futility Of Voting

Jpsm Mengesahkan Kegiatan Pembalakan Di Bukit Beserah Berlaku Dalam Kawasan Tanah Persendirian



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Tips Mudah Jadi Miskin

Baby Car Seat Malaysia Safety Standards What Parents Need To Know

Antara Momen Yang Umi Akan Rindu

From Dreadful To Delightful Conquering Gear Engagement In Dodge Transmissions

Lelaki Miang Tanggal Seluar Budak Direman

Leave Pang Alone Skjcs Aren T Illegal Umno Man Tells Fadhli