Bila Bayi Asyik Meragam Tak Mahu Tidur Ibu Jadi Risau Cuba Buat Kaedah Urutan Ni 5 Minit Je Pasti Nyenyak


Urutan boleh buat bayi kurang meragam dan tidur lena. Mama dan papa kena rajin urut. Hanya lima minit diperlukan! Ikuti langkah-langkah ini.
Dengan hanya beberapa minit , sentuhan dan belaian ibu boleh menjadi perangsang kepada perkembangan psikologi bayi. Urutan bayi sememangnya istimewa dan memberikan banyak manfaat kepada bayi. Ia mampu menjadikan bayi yang selalu meragam menjadi lebih tenang dan mudah diurus.

KELEBIHAN URUTAN KEPADA BAYI
Si manja tidur lebih lena. Mengelakkan bayi daripada kolik atau kembung perut. Memudahkan buang air besar bagi bayi sembelit. Menghilangkan lenguh badannya yang lama berbaring setiap hari. Menguatkan otot bayi. Membantu bayi menguasai setiap tahap perkembangan fizikalnya seperti meniarap, merangkak, berjalan dan sebagainya. Urutan bayi juga membantu bayi kuasai kemahiran motor halus dengan lebih mudah. Bagi bayi pramatang, urutan akan membantu meningkatkan berat badan bayi dengan lebih cepat. Ia adalah penyumbang kepada ikatan kasih sayang anda kepada bayi. Ia adalah salah satu cara untuk bonding dengan bayi. Urutan kepada bayi memberi kesan positif terhadap keseimbangan emosi dan psikologi. Kajian mendapati urutan  kepada bayi sangat penting untuk perkembangan serta tumbesaran bayi dan memberi perlindungan daripada jangkitan pada peringkat awal kehidupan seseorang bayi. Dalam pada itu, urutan penting untuk merangsang perkembangan bayi pra matang. Boleh merangsang bayi dan kanak-kanakkumpulan yang memerlukan rawatan khusus antaranya seperti sindrom Down, cerebral palsy, asma dan autisme. URUTAN AMAT DISARANKAN KEPADA BAYI PRAMATANG
Lebih menakjubkan, kajian ke atas bayi pra matang yang diberikan urutan pada kepala, bahu, belakang badan, kaki dan tangan selama lima minit setiap sesi dengan kekerapan tiga kali sehari menunjukkan pertambahan berat badan antara 21 hingga 47 peratus. Urutan dilakukan secara betul dan konsisten di samping penyusuan susu ibu membolehkan mereka mencapai berat yang ditetapkan dan boleh discaj daripada wad neonatal lebih awal.
BILA URUTAN BOLEH DILAKUKAN?
Waktu yang sesuai yang dicadangkan untuk melakukan urutan ialah antara waktu menyusu bayi, sekurang-kurangnya 30 minit selepas menyusu. Pastikan masa urutan ialah dua jam selepas bayi menyusu dan bayi dalam keadaan mood yang baik.

Ia adalah cara bagi mengelak bayi tidak begitu lapar atau begitu kenyang. Masa yang baik untuk mengurut ialah semasa bayi jaga(tidak tidur) dan waktu selepas mandi waktu pagi kerana kulitnya masih lembap. Urutan sebelum tidur juga  akan membantu bayi anda untuk menenangkan diri, relaks dan seterusnya bersedia untuk tidur dengan lena.
PERSEDIAAN SEBELUM URUTAN
Pastikan suhu bilik tidak terlalu panas dan tidak terlalu sejuk. Baringkan bayi anda di atas tuala, lipatan kain atau pelapik menukar lampin di bawahnya. Anda mungkin lebih suka membiarkan bayi memakai baju jika keadaan agak sejuk. Atau biarkan dia bebas tanpa pakaian sekali-sekala. Namun pastikan bilik tidak sejuk.
Sambil mengurut anda boleh bercakap dengan bayi. Jika memasang sebarang audio , pastikan ia perlahan supaya bayi anda boleh mendengar anda bercakap dengannya.

Sediakan kelengkapan yang diperlukan untuk mengurut iaitu minyak untuk mengurut seperti minyak zaitun/ minyak kelapa/ minyak argan yang diperbuat daripada bahan semula jadi , tuala kecil, baju untuk dipakaikan kepada bayi anda selepas selesai urutan dan peralatan menukar lampin yang biasa digunakan.
LANGKAH DEMI LANGKAH URUTAN BAYI
Urutan bayi berbeza dengan urutan orang dewasa. Pastikan  urutan tidak memberikan tekanan yang kuat kepada bayi. Gosokan yang lembut sudah memadai.
KAKI
Bahagian kaki adalah kawasan yang kurang sensitif. Seelok-eloknya mulakan sesi urutan pada bahagian ini.

1.Tekan bahagian tengah tapak kaki dengan lembut menggunakan kedua belah ibu jari anda. Jangan lupa urut juga bahagian paha hingga ke pergelangan kaki bayi. Lakukan pada kedua-dua belah kaki.

 
2.Lakukan juga toe squeeze iaitu jari-jari kaki dipicit satu persatu. Lakukan dengan gerakan memutar dan diakhiri dengan tarikan lembut di setiap hujung jari kaki bayi anda. Lakukan pada kedua-dua belah kaki.
LENGAN

Seterusnya, lakukan urutan  pada pangkal lengan tangan kanan dan kiri. Ia diurut secara gerakan memicit secara lembut.  Kemudian, cuba buka tapak tangan bayi secara perlahan. Ia bertujuan untuk tarik lembut jari-jari bayi. Lakukan rolling pada lengan bayi. Buat gerakkan atas ke bawah. Perkara yangs sama dilakukan pada tangan sebelah lagi.
MUKA

Mulakan dengan open book  iaitu anda perlu melurut muka dari bahagian tengah ke luar. Urutan pada bahagian muka perlu dilakukan dalam keadaan tenang.  Urut juga bahagian pangkal hidung dan lurut ke arah pipi. Bahagian bawah bibir bayi juga perlu diurut. Lakukan secara perlahan dan lembut pada bahagian muka bayi. Bagi bayi yang kerap menangis atau mempunyai masalah pertumbuhan gigi, jangan lupa lakukan urutan ini.
PERUT

Urut perlahan-lahan dengan mengunakan tangan kiri dan kanan bersilih ganti dengan melakukan gerakan Sun & Moon. Pergerakan ini harus bermula dari kiri dan ke kanan. Sebagai tambahan, anda boleh membuat urutan dengan membuat gerakan  I, L, U. Urutan di bahagian perut dipercayai dapat mengurangkan masalahkembung perut/ kolik dan sembelit.
BAHAGIAN BELAKANG

Baringkan bayi untuk melakukan bahagian belakangnya. Urutan ini dikenali sebagai  swoop neck to bottom di mulai daripada bahagian leher menghala ke pinggang. Urut belakang bayi dengan menggerakkan tangan ke atas dan ke bawah. Akhir sekali, letakkan jari di bahagian tengah belakang bayi. Urut dengan lembut sehingga ke bahagian punggung bayi.
Urutan bahagian belakang dapat menghilangkan rasa ketegangan oleh bayi akibat terlalu lama berbaring.

 
The post Bila Bayi Asyik Meragam Tak Mahu Tidur Ibu Jadi Risau, Cuba Buat Kaedah Urutan Ni, 5 Minit Je Pasti Nyenyak! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/bila-bayi-asyik-meragam-tak-mahu-tidur-ibu-jadi-risau-cuba-buat-kaedah-urutan-ni-5-minit-je-pasti-nyenyak/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bayi Selalu Meragam Tanpa Sebab Cuba Buat Aktiviti Rangsangan Ini Di Rumah Untuk Kurangkan

Bayi Selalu Meragam Tanpa Sebab Cuba Buat Aktiviti Rangsangan Ini Di Rumah Untuk Kurangkan

papar berkaitan - pada 27/7/2020 - jumlah : 283 hits
Minda si kecil ibarat span Apa sahaja rangsangan yang diterimanya akan membantu bayi untuk membina sambungan antara sel sel otaknya Tidak sekadar untuk penerokaan minda ia juga dapat membantu bayi kurang meragam Menurut atau lebih mesra den...
Bayi 6 Bulan Ke Bawah Berisiko Tinggi Tersedak Susu Doktor Pesan Ibu Ayah Buat 5 Langkah Ini

Bayi 6 Bulan Ke Bawah Berisiko Tinggi Tersedak Susu Doktor Pesan Ibu Ayah Buat 5 Langkah Ini

papar berkaitan - pada 3/8/2020 - jumlah : 387 hits
Bayi 6 bulan bulan ke bawah mudah tersedak susu Pemilihan puting susu dan teknik memberikan susu penting untuk diperhatikan Ikuti penerangan doktor ini Dr Farhanah Pegawai Perubatan Eva Emily Clinic Klinik Ibu dan Anak telah berkongsi beber...
Tengok Anak Tidur Cuba Muhasabah Diri Banyaknya Silap Kita Pada Anak Tanpa Sengaja

Tengok Anak Tidur Cuba Muhasabah Diri Banyaknya Silap Kita Pada Anak Tanpa Sengaja

papar berkaitan - pada 28/7/2020 - jumlah : 261 hits
Anak anak kita semuanya hebat Setiap dari mereka dah ada rezeki masing masing Kadang kadang kita sendiri sebagai ibu bapa pun tak sangka keistimewaan yang ada pada anak Janganlah sesekali kita merasa kecewa merasa anak kita tidak seperti an...
Nak Sunatkan Bayi Perempuan Ini Info Dari Doktor Yang Ibu Ayah Perlu Tahu

Nak Sunatkan Bayi Perempuan Ini Info Dari Doktor Yang Ibu Ayah Perlu Tahu

papar berkaitan - pada 26/7/2020 - jumlah : 250 hits
Berbeza dengan amalan berkhatan bagi lelaki berkhitan bagi bayi perempuan tidak dijelaskan mahupun disarankan dari aspek perubatan Ia lebih kepada tuntutan agama atau amalan tradisi masyarakat Menurut Dr Rosni JAmalludin Pakar Pediatrik KPJ...
Marah Kerana Dikejutkan Daripada Tidur Anak Syaiton Nirrajim Pukul Ibu Sampai Ma Ti

Marah Kerana Dikejutkan Daripada Tidur Anak Syaiton Nirrajim Pukul Ibu Sampai Ma Ti

papar berkaitan - pada 5/8/2020 - jumlah : 226 hits
KUALA LUMPUR Berang dikejutkan daripada tidur seorang lelaki tergamak memukul ibu kandungnya hingga ma ti dalam kejadian dekat Jinjang Utara di sini Kejadian berlaku kira kira jam 7 30 malam pada Jumaat lalu ketika mangsa berusia 70 an itu ...
Kusut Bila Anak Tantrum Rupanya Ada Kaitan Dengan Perkembangan Otak Anak Ibu Ayah Boleh Cuba Kawal Dengan 7 Cara Ini

Kusut Bila Anak Tantrum Rupanya Ada Kaitan Dengan Perkembangan Otak Anak Ibu Ayah Boleh Cuba Kawal Dengan 7 Cara Ini

papar berkaitan - pada 7/8/2020 - jumlah : 334 hits
Tantrum adalah salah satu perkara yang biasa bagi kanak kanak dua tahun ke atas Pada fasa ini ibu ayah perlu lah banyakkan bersabar kerana ia ada kaitan dengan perkembangan otak si manja Ibu ini telah berkongsi mengenai tantrum yang dihadap...
Terpisah Kerana Covid 19 Bayi Lima Bulan Akhirnya Kembali Ke Pangkuan Ibu Linangan Air Mata Saksi Pertemuan Semula

Terpisah Kerana Covid 19 Bayi Lima Bulan Akhirnya Kembali Ke Pangkuan Ibu Linangan Air Mata Saksi Pertemuan Semula

papar berkaitan - pada 8/8/2020 - jumlah : 299 hits
Tak dapat bayangkan apa yang dilalui oleh seorang ibu muda yang terpaksa berpisah dengan bayi yang baru dilahirkan ekoran penularan pandemik Covid 19 yang melanda seluruh dunia sejak awal tahun ini Hanya air mata yang menemani saat disatuka...
Teknik Urutan Kasih Bantu Pengeluaran Susu Ibu Suami Boleh Urut Hanya 3 Step Je

Teknik Urutan Kasih Bantu Pengeluaran Susu Ibu Suami Boleh Urut Hanya 3 Step Je

papar berkaitan - pada 8/8/2020 - jumlah : 375 hits
Apabila ibu menyusu kekurangan susu badan biasanya orang orang tua akan suruh pergi mengurut Ye ini salah satu alternatif selain beberapa cara lagi yang boleh dilakukan Menerusi perkongsian daripada Puan teknik Urutan Kasih ini boleh memban...
Ini Sebabnya Bayi 6 Bulan Ke Atas Menangis Macam Sakit Sakit Bila Ibu Tinggalkannya Sekejap

Ini Sebabnya Bayi 6 Bulan Ke Atas Menangis Macam Sakit Sakit Bila Ibu Tinggalkannya Sekejap

papar berkaitan - pada 7/8/2020 - jumlah : 316 hits
Uwaaa uwaa Adik kejap ye mama nak pergi toilet Adik duk dalam playpan ni jap ye Ni ada teddy bear alo lo lo Uwaa uwaa Baby masih tetap menangis bila nampak mamanya meninggalkan dia sendirian Mama dah tak tahan dah terpaksa juga ke emergency...
The Evolution Of Adult Entertainment

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Fahmi Fadzil Perlu Beri Penjelasan Bukan Beri Alasan

Pm Akan Umum Sspa Terbaik Pernah Diperkenalkan Kerajaan

Prof As Dakwa Tak Selamat Kunjungi Malaysia Selepas Sebar Propaganda Sokong Zionis



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


What Is The Lifespan Of Vinyl Windows And How Can You Prolong It

Brauninhas House By Pablo Lanza Arquitetura In Itu Brazil

Banteras Isu 3r Manivanan Cadang 10 Langkah Percepat Siasatan Polis

Analysis Harapan S Uphill Battle To Defend Kuala Kubu Baharu

Kkb By Election Will Be A Confidence Vote For The Anwar Administration

Azmin Pledges To Tell All On May 11