Bila Anak Makin Pasif Kurang Bercakap Rajin Rajinlah Bawa Anak Main Pantai


Bersahabat dengan alam sememangnya banyak manfaatnya. Selain melihat pokok-pokok, bermain dengan pasir di pantai juga antara terapi paling mujarab untuk semua. Bukan hanya anak kecil, kita yang dewasa juga mampu merawat masalah hati dan tekanan dengan pantai dan pasir.
Tidak hairalah anak kecil begitu disarankan untuk bermain pasir di pantai jika mengalami masalah tantrum atau tidak aktif. Benar seperti yang dikongsikan oleh Hajar Syazwan ini, bawalah anak bermain pasir. Terapi untuk semua.

1. Bila badan rasa penat. Pergi lah ke pantai. Tanggalkan selipar dan berjalan di atas pasir dengan berkaki ayam. Rasakan kaki memijak pasir pantai. Sekali sekala biarkan kaki terkena ombak pantai. Tenang rasanya.
2. Bila baru lepas bergaduh dengan pasangan. Bawalah pasangan ke pantai supaya mereka boleh menenangkan hati, reflect diri melihat apa hikmah pergaduhan sebentar tadi.
3. Bila lepas balik kerja, ada sesuatu di luar jangkaan berlaku di pejabat dan tempat kerja. Pergi la ke pantai. Tenangkan diri sebentar sebelum pulang ke rumah. Bawa pulang positif vibe ke rumah.
4. Mental burnout sebab terlalu banyak berfikir. Banyak kerja tak siap yang masih bertangguh. Pergi lah ke pantai. Bagi otak hirup udara pantai, organ badan bersentuhan dengan alam semula jadi untuk merangsang saraf-saraf yang tertekan.

5. Bila anak semakin pasif, tak aktif. Asyik main telefon je. Kurang bercakap. Bawalah mereka ke pantai. Supaya badan mereka bergerak. Motor skill halus dan kasar di aktifkan.
6. Bila anak tantrum, suka menangis menjerit. Suka rosakkan barang rumah, suka usik adik-adik. Bawalah dia ke pantai. Biarkan dia menjerit, berlari, bermain dengan pasir pantai.
Kanak-kanak ada tekanan dia. Tekanan di sekolah, tekanan berkawan, tekanan pelajaran, tekanan expectation parent, dan tekanan keinginan bermain yang terhalang.

Remaja ada tekanan dia. Tekanan dalam pelajaran, tekanan dalam perhubungan, tekanan dalam pemilihan hala tuju kerjaya, tekanan berkawan, tekanan media sosial.
Orang dewasa ada tekanan dia. Tekanan dalam pekerjaan, tekanan dalam perniagaan, tekanan dalam hubungan, tekanan dengan anak-anak, tekanan dengan family, tekanan kewangan, tekanan kesihatan.
Orang tua ada tekanan dia. Tekanan kesihatan yang makin merosot, tekanan anak-anak abaikan, tekanan dalam pekerjaan masih perlu bekerja dalam keadaan pelupa dan sakit lutut, tekanan kewangan hutang belum habis.

Tiada siapa yang boleh lari daripada tekanan. Tapi orang yang menang adalah orang tahu cara melepaskan tekanan dengan baik.
Tekanan yang tak di lepaskan dengan baik akan di lepaskan dengan cara tak baik. Tekanan yang tak di lepaskan, akan jadi gunung berapi yang tunggu masa untuk meletus. Kasihan badan kita.
Alam semula jadi sentiasa jadi terapi terbaik untuk semua jenis masalah dan penyakit. Manfaatkan.
Menarik: Sesi Pembelajaran Interaktif, Anak Lebih Yakin Dengan Kelas Bahasa Inggeris di Novakid!
Nak bawa anak dekati alam dan jalan hujung minggu, jom ke Farm In The City.

Dah masuk hujung tahun ni, biasanya mama papa pasti buat persediaan anak-anak masuk ke sekolah. Apa yang patut kita nak buat supaya anak-anak tak kekok dan teruja nak ke sekolah?
Jom ikuti perkongsian ilmu bermanfaat dari Dr Tengku Putri Zainab Ab Malek (Pakar Perunding Pediatrik), Pn Nurul Sheriena Musa (Konsultan Perkembangan Kanak-kanak & Terapis Cara Kerja) serta sharing dari selebriti Yana Samsudin bagaimana dia melatih anaknya untuk belajar tiga bahasa.
Daftar di https://toko.ideaktiv.com/product/tip-a-z-anak-ready-ke-sekolah/

Mama jom rileks jap, klik link NI!
Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti atau event yang dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)
The post Bila Anak Makin Pasif, Kurang Bercakap, Rajin-Rajinlah Bawa Anak Main Pantai! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/bila-anak-makin-pasif-kurang-bercakap-rajin-rajinlah-bawa-anak-main-pantai/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bawa Kek 2 Anissa Buat Suprise Beritahu Syahmi Hamil Anak Kedua Tahniah

Bawa Kek 2 Anissa Buat Suprise Beritahu Syahmi Hamil Anak Kedua Tahniah

papar berkaitan - pada 13/11/2021 - jumlah : 329 hits
Youtuber Syahmi Sazli ada memuatnaik sebuah video di lan Instagram di mana isterinya Anissa Faizul membuat kejutan memberitahu yang dia sedang hamil anak kedua mereka Di dalam video itu Anissa dan rakan rakannya dilihat membawa kek untuk Sy...
Bila Anak Tantrum Suka Menangis Menjerit Bawalah Dia Ke Pantai

Bila Anak Tantrum Suka Menangis Menjerit Bawalah Dia Ke Pantai

papar berkaitan - pada 18/11/2021 - jumlah : 196 hits
Ia membuktikan percutian alam seperti pantai memiliki lebih banyak manfaat daripada berkunjung ke pusat kesihatan atau pusat hiburan urban kata J Aaron Hipp salah seorang penyelidik yang dipetik dari Medical Daily Selain sebagai tempat rekr...
Han Yuki Tak Meragam Walaupun Travel Jauh Cik Epal Kongsi Tips Bawa Anak Holiday

Han Yuki Tak Meragam Walaupun Travel Jauh Cik Epal Kongsi Tips Bawa Anak Holiday

papar berkaitan - pada 11/11/2021 - jumlah : 157 hits
Insta selebriti Cik Epal berkongsi di laman instagramnya beberapa keping gambar dan video dia serta keluarga sedang bercuti di Itali Athens dan Santorini Namun yang menarik perhatian ramai di setiap posting Cik Epal anak anaknya langsung ti...
Potret Cantik Lidi Brugman Yang Hamil Anak Kedua Makin Mesra Sama Lucky Perdana

Potret Cantik Lidi Brugman Yang Hamil Anak Kedua Makin Mesra Sama Lucky Perdana

papar berkaitan - pada 29/11/2021 - jumlah : 213 hits
Istri Lucky Perdana Lidi Brugman tengah hamil anak kedua Penampilannya begitu mencuri perhatian ia terlihat semakin cantik dan memesona Selain itu Lidi pun terlihat semakin mesra dengan suami Intip potretnya yuk
Hiburan Sanggup Tahan Mata Belum Lancar Bercakap Tapi Dah Pandai Mengaji Niena Baharun Kongsi Perkembangan Anak Sulung

Hiburan Sanggup Tahan Mata Belum Lancar Bercakap Tapi Dah Pandai Mengaji Niena Baharun Kongsi Perkembangan Anak Sulung

papar berkaitan - pada 23/11/2021 - jumlah : 229 hits
Keletah anak sulung kepada pelakon Adiel Mikael yang kini berusia tiga tahun telah mencuit hati netizen apabila si cilik itu dilihat gemar mengaji Al Quran pada lewat malam Perkara itu dikongsikan Niena atau nama sebenarnya Amaniena Baharun...
Sebab Saintifik Mengapa Perlu Bawa Anak Bercuti

Sebab Saintifik Mengapa Perlu Bawa Anak Bercuti

papar berkaitan - pada 29/11/2021 - jumlah : 134 hits
Bawa anak keluarga pergi bercuti ni perlukan komitmen juga Tambah anak kecil kecil renyah Kalau bukan kaki jalan memang konfem x bawa anak berjalan Tapi sebolehnya as parents perlu juga usaha bawa anak anak bercuti at least SETAHUN SEKALI J...
Jom Ke Farm In The City Bawa Anak Kenal Binatang

Jom Ke Farm In The City Bawa Anak Kenal Binatang

papar berkaitan - pada 23/11/2021 - jumlah : 482 hits
Awal awal pkp mula beransur di tamatkan memang dah plan ngan Mr D nak bawa Humaira ke zoo memandangkan dia dah besar dah sekolah banyak belajar tentang haiwan tapi sebab Covid dan PKP asyik tengok bamgar kat buku dan dokumentari kat tv je l...
Bosan Duduk Rumah Ketika Pkp Jom Main Game Percuma Dengan Anak Anak Di Plays Org

Bosan Duduk Rumah Ketika Pkp Jom Main Game Percuma Dengan Anak Anak Di Plays Org

papar berkaitan - pada 12/11/2021 - jumlah : 176 hits
Mesti ramai yang stress dengan PKP kan Nak rentas daerah tak boleh apatah lagi nak rentas negeri Aku sendiri dah hampir setahun tak balik kampung kerana pandemik Covid 19 ni Rindu kat mak ayah di kampung memang tak terkata Tapi nak buat mac...
Pantai Tempat Terbaik Untuk Sensori Anak Biarlah Comot Asalkan Dapat Explore

Pantai Tempat Terbaik Untuk Sensori Anak Biarlah Comot Asalkan Dapat Explore

papar berkaitan - pada 24/11/2021 - jumlah : 185 hits
Buat aktiviti dengan anak tak perlu permainan mahal pun Apa yang penting perkembangan otak anak sentiasa aktif Sesekali ibu ayah boleh bawa anak dekatkan diri dengan alam Antaranya adalah bawa ke pantai Kenapa Menerusi perkongsian Puan Shaz...
Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City

High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Masdo Perih Jerih Chord

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Isn T Akmal S Call To Reject Passport Renewal Based On Bm Fluency A Disservice Amid Looming Kkb Polls

Saat Jenazah Berada Di Liang Lahad

The Evolution Of Adult Entertainment