Biarlah Runtuh Apa Yang Pasti Kita Nak Tangkap Dulu Kepala Perasuah Yang Salahguna Duit Semasa Pilihanraya


 
MB dan TMB paling celupar, Sanusi dari Kedah dan Mat Amar dari Kelantan berkata perpaduan PH dan BN takkan bertahan lama dan pasti akan runtuh.

Mereka berkata pembahagian kerusi untuk PRN di 6 negeri pasti akan timbulkan isu. Mat Amar kata, ini sebab sikap UMNO yang mahu jadi abang besar, berdasarkan pengalaman PAS sendiri dalam MN.

Aku gelakkan sajalah. Mereka memang takut bila PH dan BN bersama kerana kemungkinan untuk undi Melayu lari daripada mereka itu agak cerah. Jadi mereka akan sentiasa cuba menghasut.

Aku pun tak tahu bagaimana proses pembahagian kerusi itu dijalankan. Dan sekiranya berlaku sedikit pergeseran, itu benda biasa. Tidaklah mengejutkan.

Cuma aku nak kata, ada 2 perbezaan jelas antara kerjasama PH-BN dengan MN atau PR dahulu.

Pertama, kita ada DS Anwar Ibrahim. Seorang tokoh yang cukup hebat dalam bab menyatukan seteru. Beliau pernah satukan PAS dengan DAP dan kini DAP dengan BN, bahkan dengan GPS pun.

Sikap diplomasi dan tenang DS Anwar memang aset paling berharga dalam kerjasama ini yang aku pasti ia bakal jadikan kerjasama ini sangat utuh.

Keduanya, dalam kerjasama PH-BN ini tiada PAS di dalamnya. Dan itu satu faktor yang sangat penting.

Kalau kita telusuri sejarah, PAS telah sertai banyak kerjasama. Angkatan Perpaduan Ummah, Barisan Alternatif, Pakatan Rakyat, Muafakat Ummah dan yang terbaru, Perikatan Nasional.

Hampir semua yang PAS sertai gagal dengan teruk dan berakhir dengan perpecahan. Kalau kaji, hampir kesemuanya gagal disebabkan oleh PAS sendiri.

Bahkan Muafakat Nasional sendiri gagal apabila PAS haloba nak bermain dua kolam. Dengan UMNO dia hendak, dengan Bersatu pun tak mahu lepas.

Waktu itu aku pun tak faham kenapa PAS nak lekat sangat dengan Bersatu. Cuma lepas kerajaan baru naik, baru aku nampak apa sebenarnya.

Jadi aku positif dalam pembahagian kerusi untuk PRN ini. Sebaliknya yang aku nampak, akan mula pergeseran antara Bersatu dengan PAS selepas ini.

Sebab PAS rasa mereka semakin kuat. Kita boleh lihat dari kenyataan majoriti lebai. Kebanyakannya mula bercakap dengan nada angkuh dan bongkak.

Bersatu pula, sebagai pengeluar modal terbesar, pasti mahu jadi lebih dominan. Tanpa akar umbi, Bersatu terpaksa menunggang jentera PAS serta bertanding di kubu kuat PAS.

Persoalannya, bersediakah PAS? Setakat yang aku ingat, bila dia rasa dia kuat, PAS akan mula besar kepala. Susah nak tengok PAS beralah nanti.

Dan masalah paling besar, akaun Bersatu pula dah dibekukan. Sedangkan itulah umpan untuk jinakkan PAS. Tanpa duit yang banyak, mampukah Bersatu tundukkan nafsu besar lebai?

PRN lambat lagi. Mungkin sempat akaun Bersatu dilepaskan. Atau mungkin juga sempat Mahiaddin dan beberapa yang lain dipenjarakan.

Tapi aku yakin. Kalau Bersatu tak mampu sediakan dana sebesar ketika PRU15 tempohari, PN tak akan bertahan. Alasannya cukup sekadar Bersatu minta kerusi lebih di Kelantan dan Terengganu. Tengoklah nanti. Guane boh?

Raja Gelap

.

 



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2023/02/biarlah-runtuh-apa-yang-pasti-kita-nak.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Mmmmm Dia Ni Dulu Soh Cetak Duit Maklumat Sumbat Gamaknye Tengin Bebenor

Mmmmm Dia Ni Dulu Soh Cetak Duit Maklumat Sumbat Gamaknye Tengin Bebenor

papar berkaitan - pada 14/2/2023 - jumlah : 75 hits
PH tak janji hapus hutang PTPTN dalam manifesto Rafizi bidas Wan FayhsalTimbalan presiden PKR itu meminta Dewan Rakyat mengambil tindakan terhadap Wan Ahmad Fayhsal Wan Ahmad Kamal yang menurutnya mengeluarkan kenyataan mengelirukan 14 Feb ...
Lelaki Pukul Kepala Isteri Dengan Helmet Sebab Tak Nak Bagi Dia Bekerja

Lelaki Pukul Kepala Isteri Dengan Helmet Sebab Tak Nak Bagi Dia Bekerja

papar berkaitan - pada 30/1/2023 - jumlah : 90 hits
Tular di media sosial video seorang lelaki memukul wanita dalam kejadian yang dilaporkan berlaku di Paloh 2 Gua Musang Kelantan pada Khamis lalu nbsp Ketua Polis Daerah Gua Musang Superintendan Sik Choon Foo berkata pihaknya telah menahan s...
Sprm Tumpu Rasuah Skala Besar Dulu Sibuk Tangkap Ikan Bilis

Sprm Tumpu Rasuah Skala Besar Dulu Sibuk Tangkap Ikan Bilis

papar berkaitan - pada 15/2/2023 - jumlah : 134 hits
Perdana Menteri Anwar Ibrahim berkata sasaran utama SPRM ketika ini adalah kepada kes berskala besar bagi menyelamatkan wang rakyat dan tidak lagi hanya kepada kes kecil Selain itu katanya SPRM akan melaksanakan siasatan dan pencegahan yang...
Duit Kwsp Untuk Horey Horey Atau Nak Sara Hidup Ppim Samudera My 12 02 2023

Duit Kwsp Untuk Horey Horey Atau Nak Sara Hidup Ppim Samudera My 12 02 2023

papar berkaitan - pada 15/2/2023 - jumlah : 176 hits
KUALA LUMPUR 12 Februari 2023 Presiden Persatuan Pengguna Islam Malaysia Datuk Nadzim Johan atau Toqqi mencadangkan agar pengeluaran wang simpanan Kumpulan Wang Simpanan Pekerja dikaji semula agar ia dapat dilihat pada sisi yang lebih berke...
Kalau Awak Tak Nak Derma Duit Derma Hati Awak Pada Saya

Kalau Awak Tak Nak Derma Duit Derma Hati Awak Pada Saya

papar berkaitan - pada 13/2/2023 - jumlah : 135 hits
Jangan lupe tekan iklan2 yg ada dalam blog ini Cukup lah hanya sekali Terima kasih Please Click the advertisment Once is enough Thank You AIK BACA JE KOMEN LA SIKIT sumber youtube
Lepas Ni Angkut Berenam Pulak Dekat Nak Bersalin Ds Shahida Enjoy Dulu Sebelum Cuti Lama

Lepas Ni Angkut Berenam Pulak Dekat Nak Bersalin Ds Shahida Enjoy Dulu Sebelum Cuti Lama

papar berkaitan - pada 7/2/2023 - jumlah : 101 hits
Kalau dulu anak lima tidak berapa lama lagi pasangan usahawan Datin Seri Shahida dan suaminya Datuk Seri Alif Syukri bakal menimang cahaya mata keenamnya tidak lama lagi Bakal bersalin sedikit masa lagi ibu cantik jelita ini menghabiskan ma...
Diet Suku Suku Separuh Jom Amalkan

Airasia Santan Menu Baru Harga

Koleksi Kad Pokemon Dilelong Rm330 000

Kelahi Selepas Kemalangan Lelaki Bawa Kereta Lawan Arus

Pas Dikecam Balun Polis Bukan Fahaman Ekstremis

Majlis Perkahwinan Anak Saudara

Yuka Kharisma Cinta Indah Buat Kanda Chord

Muslims Rebuke Rais Yatim S No No To Sarawak S Proposal Of Conducting Friday Sermons In English



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Isu Uitm Kerajaan Kena Berani

Ragam Pelik Kucing

15 Breathtaking Mediterranean Powder Room Ideas From Classic To Modern

Durioo Cara Daftar Subscription

A Lone Wolf Does Not Materialise Naturally

Temui Onew Di Malaysia Dalam Guess Onew Fanmeeting 2024 Pada 27 Julai 2024