Biar Tnb Tanggung Diskaun Elektrik Rm500 Juta Boleh Beli Ventilator




Anggota Majlis Tertinggi Umno, Abdul Rahman Dahlan mecadangkan supaya diskaun caj elektrik sebanyak dua peratus ditanggung oleh TNB dan bukan oleh kerajaan.
Beliau berkata kerajaan sebaliknya boleh menggunakan wang subsidi RM500 juta itu untuk membeli alat bantuan pernafasan atau ventilator serta peralatan perubatan lain untuk menangani wabak Covid-19 yang semakin menular di Malaysia.
“Harga minyak dan arang batu sudah murah dan kos operasi TNB sudah berkurangan. Biarlah diskaun itu ditanggung oleh TNB bukannya kerajaan.
“RM500 juta subsidi kerajaan itu boleh digunakan untuk membeli ventilator dan peralatan kesihatan yang lain dalam menghadapi kes-kes yang dijangka akan memuncak dalam beberapa minggu akan datang,” katanya dalam satu kenyataan yang diterbitkan di Umno Online.
Semalam, Perdana Menteri Muhyiddin Yassin mengumumkan diskaun dua peratus bagi semua pengguna lain dalam sektor komersial, perindustrian dan pertanian serta pengguna domestik susulan kesan ekonomi yang disebabkan oleh pandemik Covid-19.
Beliau berkata diskaun itu membabitkan anggaran peruntukan RM500 juta dan akan dimanfaatkan oleh lebih daripada 10 juta isi rumah.
Selain itu, Abdul Rahman juga membuat beberapa cadangan, termasuk membenarkan pengusaha kimia untuk menukar bisnes kepada membuat hand sanitizer walaupun tidak ada lesen daripada Kementerian Kesihatan atau Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna untuk berbuat demikian.
“Stok hand sanitizer amat terhad dan ianya amat penting untuk pembersihan tangan. Kompoun untuk membuat hand sanitizer tidaklah sukar atau complicated sangat. Lagipun ianya tidak dimakan jadi lesen-lesen tertentu itu boleh dimansuhkan.
“Kalau supply botol plastik tidak mencukupi, benarkan mereka menjual dalam bentuk kuantiti yang boleh diisi dalam botol kosong yang dibawa oleh pembeli,” katanya.
Bekas ahli Parlimen Kota Belud itu berkata semua material atau produk dari China yang tersadai di gudang di pelabuhan Malaysia harus dibenarkan untuk dilepaskan tanpa kuarantin yang terlalu panjang.
“Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) berpandangan jangkitan virus melalui hantaran package atau hantaran barangan sangat rendah. Sekurang-kurangnya kilang di Malaysia masih boleh beroperasi,” katanya.
Selain itu, Abdul Rahman turut mencadangkan supaya pengusaha restoran makan dibenarkan untuk terus beroperasi tanpa pelanggan.
“Sekurang-kurangnya mereka boleh menghantar makanan melalui Food Panda atau Grab Food. Budak-budak yang menghantar makanan pun boleh cari pendapatan dalam keadaan sekarang ini,” katanya.
Pemimpin Umno itu juga menggesa kerajaan supaya menharamkan short selling di Bursa Malaysia di mana pelabur boleh menjual saham yang tidak pegang mereka dengan harapan dapat membeli saham tersebut pada harga yang rendah.
Katanya, ini akan menyebabkan harga saham mendapat tekanan jualan dan harga akan jatuh lagi.
Malam semalam, Muhyiddin mengumumkan bahawa kerajaan akan mengenakan perintah pergerakan terhad selama dua minggu bermula 18 Mac hingga 31 Mac.
Perintah itu antara lain membabitkan perkara berikut:
1. Pengharaman semua perhimpunan massa, termasuk kegiatan keagamaan, olahraga, sosial dan kebudayaan.
Semua premis perniagaan perlu ditutup, kecuali pasaraya, pasar basah, kedai runcit dan kedai serbaneka.
2. Semua rakyat Malaysia dilarang ke luar negara manakala rakyat Malaysia yang pulang dari luar negara diwajibkan menjalani pemeriksaan kesihatan dan kuarantin diri selama 14 hari.
3. Sekatan masuk kepada pelancong dan pelawat asing.
4. Penangguhan semua sekolah dan institusi pembelajaran.
5. Semua institusi pengajian tinggi dan pusat latihan kemahiran perlu ditutup.
6. Semua premis kerajaan dan swasta mesti ditutup kecuali perkhidmatan penting – air, elektrik, tenaga, telekomunikasi, perkhidmatan pos, pengangkutan, maritim, bahan api, gas, pelincir, penyiaran, perkhidmatan kewangan, perbankan, penjagaan kesihatan, farmasi, penjara, pelabuhan, lapangan terbang, keselamatan, pertahanan, pembersihan dan pembekalan makanan.
Lebih banyak maklumat mengenai perintah itu dijangka diumumkan hari ini.
Mkini




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2020/03/17/biar-tnb-tanggung-diskaun-elektrik-rm500-juta-boleh-beli-ventilator/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=biar-tnb-tanggung-diskaun-elektrik-rm500-juta-boleh

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Diskaun Bil Elektrik Tnb Selama 6 Bulan

Diskaun Bil Elektrik Tnb Selama 6 Bulan

papar berkaitan - pada 21/3/2020 - jumlah : 371 hits
Kesan daripada arahan duduk di rumah berkuat kuasa mulai 18 Mac 31 Mac 2020 ialah penggunaan elektrik yang akan meningkat secara mendadak Maklum sajalah bila semua dah duduk di rumah mesti akan guna lebih banyak elektrik untuk TV phone PC l...
Covid 19 Kerajaan Akan Tanggung Kos Diskaun Elektrik Dr Shamsul Anuar

Covid 19 Kerajaan Akan Tanggung Kos Diskaun Elektrik Dr Shamsul Anuar

papar berkaitan - pada 20/3/2020 - jumlah : 271 hits
Kerajaan akan menanggung kos pemberian diskaun bil elektrik sebanyak RM662 juta yang mana kos diskaun bagi negeri Sarawak berjumlah RM122 5 juta dan Sabah RM37 5 juta kata Menteri Tenaga dan Sumber Manusia Datuk Dr Shamsul Anuar Nasarah Kos...
Tnb Menawarkan Diskaun Bil Elektrik Selama Enam Bulan 2 Untuk Rakyat Dan 15 Untuk Perniagaan

Tnb Menawarkan Diskaun Bil Elektrik Selama Enam Bulan 2 Untuk Rakyat Dan 15 Untuk Perniagaan

papar berkaitan - pada 20/3/2020 - jumlah : 273 hits
Kesan jangka pendek arahan duduk di rumah yang berkuat kuasa tiga hari lalu ialah penggunaan elektrik akan naik secara mendadak Sebelum bil elektrik menjadi beban kepada rakyat Tenaga Nasional Berhad telah mengumumkan diskaun ke atas bil el...
Boleh Keluarkan Kwsp Akaun 2 Rm500 Setiap Bulan Guna Wang Sebaik Mungkin Beli Barang Berpada Pada Pm

Boleh Keluarkan Kwsp Akaun 2 Rm500 Setiap Bulan Guna Wang Sebaik Mungkin Beli Barang Berpada Pada Pm

papar berkaitan - pada 23/3/2020 - jumlah : 298 hits
Akibat penularan wabak Covid 19 ramai rakyat Malaysia mula berasa bimbang dengan ekonomi diri dan negara Ada yang mula terjejas dan tidak bergaji malahan ada yang kehilangan kerja ketika ini Prihatin dengan situasi yang dialami negara Perda...
Pm Umum Bantuan Bulanan Rm600 Untuk Pekerja Diskaun Caj Elektrik Hadapi Kesan Covid 19

Pm Umum Bantuan Bulanan Rm600 Untuk Pekerja Diskaun Caj Elektrik Hadapi Kesan Covid 19

papar berkaitan - pada 17/3/2020 - jumlah : 269 hits
PUTRAJAYA Bantuan kewangan sebanyak RM600 sebulan untuk tempoh maksimum 6 bulan akan diberikan kepada pekerja yang terpaksa mengambil cuti tanpa gaji susulan penularan wabak Covid 19 kata Perdana Menteri Muhyiddin Yassin Beliau berkata mere...
Enam Bulan Diskaun Bil Elektrik 2 Hingga 15 Peratus

Enam Bulan Diskaun Bil Elektrik 2 Hingga 15 Peratus

papar berkaitan - pada 20/3/2020 - jumlah : 225 hits
Kerajaan berhasrat memberikan diskaun bil elektrik kepada semua kategori pengguna dari 1 April hingga 30 Sept bagi membantu meringankan beban berikutan wabak Covid 19Menteri Tenaga dan Sumber Asli Shamsul Anuar Nasarah berkata sebanyak 15 p...
Samsung Galaxy Fold Kini Boleh Didapati Dengan Diskaun Rm2000

Samsung Galaxy Fold Kini Boleh Didapati Dengan Diskaun Rm2000

papar berkaitan - pada 24/3/2020 - jumlah : 247 hits
Samsung Galaxy Fold merupakan telefon pintar dengan skrin boleh lipat pertama daripada Samsung io telah dilancarkan pada tahun lepas pada harga melangkaui RM8 000 Bagi anda yang berhasrat untuk mendapatkan telefon pintar ini kini pihak SenQ...
12 Fungsi Lain Kad Matriks Selain Kegunaan Di Kampus Macam Macam Diskaun Boleh Dapat

12 Fungsi Lain Kad Matriks Selain Kegunaan Di Kampus Macam Macam Diskaun Boleh Dapat

papar berkaitan - pada 9/3/2020 - jumlah : 361 hits
small Cover image via SAYS Seismik small 1 Kenny Rogers Roasters Diskaun 25 ke atas jumlah bil bermula dari jam 2pm 6pm pada hari biasa Tertakluk kepada terma dan syarat br br p p 2 Seoul Garden Makanan bagi pelajar akan menjadi lebih murah...
Kerajaan Negeri Sarawak Beri Diskaun Bil Elektrik Air Selama Enam Bulan Dari April Hingga September

Kerajaan Negeri Sarawak Beri Diskaun Bil Elektrik Air Selama Enam Bulan Dari April Hingga September

papar berkaitan - pada 24/3/2020 - jumlah : 354 hits
Abang Johari pada sidang di Wisma Bapa Malaysia hari ini mengumumkan Pakej Bantuan Khas Sarawakku Sayang bagi mengurangkan kesan COVID 19 Gambar Muhammad Rais Sanusi Sarawak beri diskaun bil elektrik air selama enam bulan dari April hingga ...
The Evolution Of Adult Entertainment

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Pm Akan Umum Sspa Terbaik Pernah Diperkenalkan Kerajaan

Pelepasan Cukai Sukan 2024 Senarai 103 Sukan Tersenarai

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Pemilik Kereta Tertekan Hon Kerana Panik Polis

Cara Guna Cimb Dan Cara Check Status Loan Cimb



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


M U S M

Data Drives Dollars How Competitive Intelligence Optimizes Sales Marketing Roi

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Cabaran Getir Menanti Ph Di Kkb

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

World Bank Report Says Malaysian Children Not Learning Enough In Schools