Biar Anak Lelaki Tahu Rasa Susah Pandai Berdikari Kelak Jadi Suami Bertanggungjawab


Ilmu yang datangnya dari sejak kecil lagi sebenarnya perlu ditanam dalam diri anak-anak lelaki kita supaya kelak mampu menjadi anak dan suami yang baik kepada isteri dan anak-anaknya.
Didiklah anak-anak kita khususnya anak lelaki akan segala urusan di dalam rumah. Biar mereka belajar selok belok dapur agar mendidik mereka menjadi lebih bertanggungjawab kelak. Luahan dan perkongsian saudara Muhammad Yusof di facebooknya ini wajar kita jadikan ikutan dalam mendidik anak-anak kecil kita.

Kita rasa remeh namun anak belajar daripada apa yang dilihat di sekelilingnya. Jadi berusahalah untuk memberikan ilmu sebanyak mungkin dan pengalaman yang berfaedah buat anak kita di masa depan.
Ajar anak kenal selok belok dapur
Tengah aku beli surat khabar tadi tiba-tiba bini telefon ‘darling tolong belikan cabai hidup..’
Cabai hidup? Ah, mencabar jugak ni. Cabai tu aku tau la cili/lada. Cabai hidup ni spesis mana pulak?
Aku pun pergilah ke pasar basah lepas tu aku cari kedai yang tak berapa ramai orang. Malu bhai pergi kedai ramai orang, sat gi aku tanya ‘bang, yang mana ya cabai hidup?’ mesti tiba-tiba masa akan jadi jeda dan masyarakat sekeliling akan memandang ke arah ko sambil berbisik-bisik sesama mereka ‘dia ni cabai hidup pun tak kenai’.

Aku aim satu kedai ni sorang pak cik yang jaga dan tak tak berapa ramai sangat orang time tu. Ada sorang budak, mungkin anak dia kot kat depan kedai dia ni.
Aku pun tanya acik yang jaga kedai tu ‘Acik, cabai hidup yang mana ya?’. Seperti yang dijangka, aku tengok pak cik tu senyum je. Dia kata kat budak tadi ‘Mat, hang tunjuk abang ni cabai hidup yang mana..’
‘Bang yang depan abang merah tulah cabai hidup, yang sebelah dia cabai melaka, yang tu cabai kering. Yang dalam botol tu lada hitam..’ Fuh detail budak tu bagi kat aku. Pak cik tadi senyum je aku tengok.

Bawa anak pergi pasar
Aku rasa benda basic ni walaupun nampak macam biasa tapi pada aku ia adalah ilmu parenting yang sangat bagus untuk diterapkan kepada anak-anak kita sekarang. Tak kiralah anak lelaki ke, anak perempuan ke.
Yang ada anak jom kita biasakan anak-anak kita bila ke pasar, kenalkan dengan sayur, buah, ulam-ulam, jenis-jenis ikan dan kalau kita balik kampung, mungkin kita boleh buat task pada dorang untuk mengenal pokok-pokok yang ada di sekeliling rumah kita.
Yelah takkan nanti bila dorang dah besar, bila isteri suruh beli halia nak buat nasi lemak. Takkan kita nak google halia tu macamana kan? Malu beb, malu.

Sebab tu mak-mak kita dulu-dulu, setiap hari suruh kita bangun awal, suruh kemas bilik, basuh basikal sendiri, beli barang kat kedai, sapu sampah, sidai baju, lipat baju. Anak lelaki ke perempuan ke dulu mak kita paksa je buat.
Aku dulu fikir kenapalah mak-mak ni paksa buat kerja, dah la tak bagi upah. Baru landing nak tengok Dragon Ball, tiba-tiba mak panggil suruh beli kunyit kat kedai, ah, rasa nak telepon je teledera time tu. Hehe.

Bersedia jadi suami bila berkeluarga
Tapi itulah 10-20 tahun ke depan bila dah dewasa, dah matang, baru aku perasan yang apa yang mak aku suruh buat tu adalah ilmu parenting yang sangat berguna buat anaknya menghadapi kehidupan berkeluarga. Betul tak?
Dalam diam tak diam, mak-mak kita sebenarnya dah macam ahli nujum yang mampu untuk dedahkan kepada kita apa yang akan bakal kita lalui untuk jadi yang terbaik sebagai suami dan sebagai isteri.

Ilmu parenting ni yang kurang kita buat kat anak kita, sekarang ni kan? Parent sekarang tak berapa nak harap anak buat kerja sendiri. Berdikari. Semua kita tolong mereka buat sampaikan kerja sekolah pun kadang-kadang ada parent tolong buatkan.
Dalam masa yang sama, ajarlah juga anak-anak tentang slanga atau dialek daerah suami atau isteri sebagai meraikan silang budaya antara keluarga. Walaupun pada awalnya mungkin anak-anak keliru tapi akhirnya benda tu akan jadi normal pada mereka.

Aku belajar sesuatu hari ini tentang ilmu parenting. Walaupun ianya datang dari pasar basah. Ini yang orang kata ilmu terbaik kadang datangnya daripada jalanan.
Dalam kita sedar tak sedar ilmu parenting terbaik adalah daripada mak-mak kita sebenarnya, walaupun dorang takde pun belajar tinggi tapi ilmu pengurusan keluarga mereka, kalau nak diiktiraf dengan sijil, aku rasa PHD pun takkan sama dengan air tangan ibu kita dalam membesarkan kita.
Sambil-sambil kita ajar anak buat kerja rumah kita ingatkanlah anak-anak kita apa yang kita suruh dorang buat ataupun tegur, semuanya ada sebabnya. Walaupun dorang mungkin akan mengeluh, nanti bila dorang dah besar dan bekerluarga, macam aku, dorang mesti akan tiba-tiba teringat momen tu sambil terfikir ‘betul jugak apa mak aku cakap dulu..’.
Percayalah.
Artikel berkaitan: Nak Ajar Anak Masak Tapi Risau Dapur Berkecah, Kotor Sikit Je, Asal Anak Dapat Pengalaman & Ilmu
Memasak Tak Jadikan Anak Lelaki Lembut, Biar Dia Biasa Dengan Dapur, Banyak Kelebihannya
Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti atau event yang dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)
The post Biar Anak Lelaki Tahu Rasa Susah, Pandai Berdikari, Kelak Jadi Suami Bertanggungjawab! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/biar-anak-lelaki-tahu-rasa-susah-pandai-berdikari-kelak-jadi-suami-bertanggungjawab/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Anak Dan Suami Isteri Boleh Cari Tapi Adik Beradik Tak Mungkin Boleh Ganti Jaga Hubungan Kita

Anak Dan Suami Isteri Boleh Cari Tapi Adik Beradik Tak Mungkin Boleh Ganti Jaga Hubungan Kita

papar berkaitan - pada 4/4/2021 - jumlah : 369 hits
Anak Dan Suami Isteri Boleh Cari Tapi Adik Beradik Tak Mungkin Boleh Ganti Jaga Hubungan Kita Menjaga hubungan silaturrahim dengan adik beradik kita sebenarnya bukanlah satu hal yang boleh diperlekehkan Besar tanggungjawabnya menjaga hubung...
Isteri Tertidur Sambil Jaga Anak Suami Senyap2 Pakaikan Gelang Emas

Isteri Tertidur Sambil Jaga Anak Suami Senyap2 Pakaikan Gelang Emas

papar berkaitan - pada 13/4/2021 - jumlah : 208 hits
Siapa yang tidak gemar akan kejutan daripada suami tersayang Lebih lebih lagi setelah penat menguruskan rumah tangga mood terus bertukar gembira apabila menerima hadiah yang tidak disangka sangka Itu boleh digambarkan dengan pasangan Instaf...
Kisah Kubur Suami Dipenuhi Ular Berbisa Bila Mati Kerana Abaikan Nafkah Kepada Isteri Dan Anak Anak

Kisah Kubur Suami Dipenuhi Ular Berbisa Bila Mati Kerana Abaikan Nafkah Kepada Isteri Dan Anak Anak

papar berkaitan - pada 27/3/2021 - jumlah : 831 hits
Kisah kubur Suami Dipenuhi Ular Berbisa Bila Mati Kerana Abaikan Nafkah Kepada Isteri Dan Anak Anak Ya Allah takutnya bila kita menghadapi kisah macam ini Sesungguhnya kisah yang saya nak kongsikan nanti amat memberi keinsafan kepada kita s...
Perkara Mudah Tapi Wajib Ajar Anak Jaga Tertib Lepas Mandi Ingatkan Anak Tentang Rasa Malu

Perkara Mudah Tapi Wajib Ajar Anak Jaga Tertib Lepas Mandi Ingatkan Anak Tentang Rasa Malu

papar berkaitan - pada 7/4/2021 - jumlah : 319 hits
Perkara perkara yang mudah dan ringkas seperti selepas mandi dan selepas keluar dari tandas mungkin dirasakan kurang penting untuk diajarkan pada anak Namun hakikatnya hal hal sebegini perlu diajar pada anak kita Sebagai mak ayah kita perlu...
Kuatkan Hatiku Bila Rindu Anak Anak Hanya Mampu Peluk Baju Terakhir Arwah Suami

Kuatkan Hatiku Bila Rindu Anak Anak Hanya Mampu Peluk Baju Terakhir Arwah Suami

papar berkaitan - pada 7/4/2021 - jumlah : 320 hits
Betullah orang kata rindu orang yang tiada adalah sangat sukar nak diungkapkan dengan kata kata Namun siapa kita untuk menafikan takdir Allah Walaupun berat untuk menerima hakikat ini hati tetap kena reda Seperti perkongsian seorang isteri ...
Anak Kita Semua Pandai Jangan Bandingkan Adik Beradik Risau Mereka Pendam Perasaan

Anak Kita Semua Pandai Jangan Bandingkan Adik Beradik Risau Mereka Pendam Perasaan

papar berkaitan - pada 7/4/2021 - jumlah : 270 hits
Hati hati ya Sebagai mak ayah kita kadangkala tak perasan yang kita suka lebihkan anak Anak yang ada persamaan karakter dengan kita kita sayang Anak yang lain sikit karakternya atau yang ada karakter kita tak suka sering jadi punching bag u...
Mama Tak Malu Ada Anak Autisme Lagi Bangga Sebab Danish Boleh Berdikari Sendiri

Mama Tak Malu Ada Anak Autisme Lagi Bangga Sebab Danish Boleh Berdikari Sendiri

papar berkaitan - pada 30/3/2021 - jumlah : 326 hits
Dalam soal zuriat semua ibu bapa pastinya mengharapkan anak yang dilahirkan sempurna dan membesar dengan normal Namun jika Allah pilih kita untuk membesarkan anak istimewa pasti ada ganjaran pahala Betul cabaran membesarkan anak istimewa bu...
Tak Hanya Soal Suara Suami Suara Tuhan Keinginan Atta Punya Anak 15 Juga Dikecam Komnas Perempuan

Tak Hanya Soal Suara Suami Suara Tuhan Keinginan Atta Punya Anak 15 Juga Dikecam Komnas Perempuan

papar berkaitan - pada 9/4/2021 - jumlah : 201 hits
Meski baru hanya keinginan Komnas Perempuan mengingatkan Atta kalau wanita bukanlah pabrik anak
Tentang Berbagi Peran Dalam Rumah Tangga Suami Istri Makin Mesra Anak Tumbuh Dengan Cinta

Tentang Berbagi Peran Dalam Rumah Tangga Suami Istri Makin Mesra Anak Tumbuh Dengan Cinta

papar berkaitan - pada 31/3/2021 - jumlah : 233 hits
Misalnya nih jangan anggap enteng peran suami yang harusnya membantu istri mengasuh anak saat ia sedang sibuk memasak Nah lo
Reviving Abandoned Housing Projects Is Turning Nightmare To Hope

8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Penyalahgunaan Kuasa Penyakauan Harta Rakyat Oleh Mahathir Wajib Didedahkan

Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Let S Be Reasonable Tun M Don T Call The Kettle Black

Isu Buang Beras Sardin Semuanya Sudah Rosak Busuk Bekas Ahli Parlimen Kuala Krau

Membongkar Kejayaan Pembayaran Dan Pemenang Di Wecopytrade Dan Wemastertrade

Pra Pesanan Samsung Ai Tv Berpeluang Memenangi Hadiah Bernilai Rm140 000



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Lunch Di Don Kari Kepala Ikan Seksyen 16 Shah Alam Shah Alam Selangor

Lotter Sumandak Cantik Chord

Selangor Ph To Continue Working With Bn Despite Likely Mca Mic Polls Snub

Mahb S Sacking Of Staff With High Medical Bill Unlawful Court Rules

Decision On Sabah Pkr Chief To Be Made Soon Says Anwar

Moira World Tour 2024 Malaysia Dipilih Sebagai Lokasi Pertama