Biadab Terhadap Raja Umany Wajar Diharamkan Wira Putra


Manzaidi Mohd Amin Meor Mohd Hilmi Meor Zainun KUALA LUMPUR – Kenyataan Persatuan Pemuda Baharu Universiti Malaya (UMANY) sangat kurang ajar dan bersifat provokasi ekstrem terhadap Yang di-Pertuan Agong.
Ketua Penerangan Pergerakan Wira Putra Malaysia, Meor Mohd Hilmi Meor Zainun berkata, kenyataan itu mengundang kemarahan rakyat khususnya masyarakat Melayu.
Tegasnya, tindakan UMANY itu secara tidak langsung menunjukkan mereka bukan warganegara Malaysia yang baik, sebaliknya mempamerkan diri sebagai pengkhianat negara kerana tidak berpegang kepada prinsip Rukun Negara  yang kedua, iaitu Kesetiaan kepada Raja dan Negara.
“Tindakan UMANY ini seolah mencabar dengan menghina institusi Raja Berperlembagaan dan menghina Yang di-Pertuan Agong khususnya dengan menyatakan, “…walaupun Malaysia mengekalkan sistem pemerintahan beraja, Raja hanyalah mempunyai status simbolik yang telah dianugerahkan oleh Perlembagaan Persekutuan…”
“Kita berpendapat kenyataan jelas menampakkan kebodohan dan kebebalan pemikiran mereka dengan mengatakan kedudukan Raja-Raja Melayu itu adalah anugerah dalam Perlembagaan Persekutuan.
“Sedangkan umum tahu Raja-Raja Melayu itu adalah ketua dalam negeri masing-masing dan Yang di-Pertuan Agong adalah ketua negara yang mempunyai peranan dan kedudukan yang begitu tinggi dalam Perlembagaan Persekutuan,” katanya dalam kenyataan kepada media.
UMANY dalam Facebooknya semalam dilaporkan berkata, Malaysia telah meneruskan demokrasi berparlimen dan raja berperlembagaan sejak penubuhannya.
Maka, di bawah sistem itu, walaupun Malaysia mengekalkan sistem monarki, raja hanya mempunyai status simbolik yang diberikan oleh Perlembagaan Persekutuan.
Menurut persatuan itu, Artikel 40, perenggan 1A Perlembagaan, Ketua Tertinggi Persekutuan (YDPA) harus bertindak sesuai dengan nasihat yang dibuat oleh Kabinet.
Menurut Meor Mohd Hilmi, sejarah juga membuktikan Raja-Raja Melayu adalah tuan tanah di Tanah Melayu ini.
Beliau mengesa kerajaan melucutkan kewarganegaraan individu dalam UMANY dengan segera kerana jelas tidak taat dan tidak setia kepada Perlembagaan Persektuan melalui perbuatan atau percakapan mereka.
Katanya, perbuatan seumpama itu ada terkandung dalam Perlembagaan Persekutuan, Bahagian 3: Kewarganegaraan – Bab 2: Penamatan Kewarganegaraan – Pekara 25: Perlucutan kewarganegaraan melalui pendaftaran di bawah Perkara 16A atau 17 atau melalui penaturalisasian – (1A).
“Kita dapat merasai kenyataan UMANY ini seperti cuba menyemai ideologi komunisme dan kebencian terhadap Raja-Raja Melayu serta Yang di-Pertuan Agong dengan menangguk di air keruh, iaitu berusaha membawa masuk, menyebarkan semangat sentimen kebencian rakyat Thailand terhadap maharaja mereka dalam negara ini.
“UMANY juga dilihat seolah cuba mempengaruhi pemikiran masyarakat Malaysia supaya membenci institusi Raja-Raja Melayu dan Yang di-Pertuan Agong.
“Kebarangkalian mereka mahu melenyapkan terus institusi Raja-Raja Melayu di bumi Malaysia ini juga mungkin boleh berlaku. Jadi, persatuan itu wajar diharamkan,” katanya. – MalaysiaGazette


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2020/11/biadab-terhadap-raja-umany-wajar.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Surat Umany Jangan Biadab Terhadap Agong Gpms

Surat Umany Jangan Biadab Terhadap Agong Gpms

papar berkaitan - pada 31/10/2020 - jumlah : 307 hits
Mohd Alif Anas Md Noor Malaysiakini Gabungan Pelajar Melayu Semenanjung mengecam tindakan University of Malaya Association of New Youth yang mengeluarkan kenyataan melalui laman Facebook mereka mengenai kuasa KDYMM Seri Paduka Baginda Yang ...
Pertikaikan Institusi Raja Universiti Malaya Kutuk Dan Gesa Siasat Kenyataan Umany

Pertikaikan Institusi Raja Universiti Malaya Kutuk Dan Gesa Siasat Kenyataan Umany

papar berkaitan - pada 1/11/2020 - jumlah : 261 hits
KUALA LUMPUR Universiti Malaya mengutuk kenyataan Persatuan Pemuda Baharu Universiti Malaya yang disifatkan sebagai tidak menghormati institusi raja Sehubungan itu satu siasatan segera akan dilakukan oleh pihak pengurusan tertinggi universi...
Razlan Desak Kerajaan Padam Segera Api Provokasi Umany

Razlan Desak Kerajaan Padam Segera Api Provokasi Umany

papar berkaitan - pada 6/11/2020 - jumlah : 178 hits
Kerajaan diminta bertegas dengan Persatuan Pemuda Baharu Universiti Malaya yang didakwa melakukan provokasi melampau terhadap institusi raja berperlembagaan di negara ini Ahli Majlis Tertinggi UMNO Datuk Razlan Rafii juga mahu kerajaan mema...
Umany Sedition Probe Cops Arrest Ex Leader During House Search

Umany Sedition Probe Cops Arrest Ex Leader During House Search

papar berkaitan - pada 8/11/2020 - jumlah : 270 hits
Police today arrested a former Universiti Malaya student leader while carrying out a house search as part of a sedition probe UM Association of New Youth former president Wong Yan Ke was detained after police reportedly turned up to search ...
2 Umany Leaders Grilled By Cops After Fb Post On Agong

2 Umany Leaders Grilled By Cops After Fb Post On Agong

papar berkaitan - pada 6/11/2020 - jumlah : 249 hits
Universiti Malaya Association of New Youth s president and vice president spent three hours being questioned at the Kajang police station today PETALING JAYA Universiti Malaya Association of New Youth president Yap Wen Qing and vice preside...
Kenyataan Rais Yatim Hampir Sama Dengan Umany Kata Bersih

Kenyataan Rais Yatim Hampir Sama Dengan Umany Kata Bersih

papar berkaitan - pada 10/11/2020 - jumlah : 223 hits
Badan reformasi pilihan raya Bersih 2 0 mendakwa pihak berkuasa bersikap berat sebelah kerana mengambil tindakan ke atas aktivis pelajar berhubung kenyataan di Facebook mengenai Yang di Pertuan Agong dengan berkata bekas menteri pusat Rais ...
Rais Yatim Said Something Similar To Umany Statement Says Bersih

Rais Yatim Said Something Similar To Umany Statement Says Bersih

papar berkaitan - pada 10/11/2020 - jumlah : 183 hits
Provided by Free Malaysia Today Bersih 2 0 said former minister Rais Yatim had said something similar to what UM students body is accused of PETALING JAYA The electoral reform group Bersih 2 0 has accused the authorities of bias in taking a...
Umany President To Be Questioned Over Controversial Facebook Post On King

Umany President To Be Questioned Over Controversial Facebook Post On King

papar berkaitan - pada 5/11/2020 - jumlah : 253 hits
The leader of a Universiti Malaya student body will be giving his statement to the police over a controversial Facebook post made by the group PETALING JAYA The president of a student body which sparked controversy over a Facebook post on t...
Polis Tahan Bekas Presiden Persatuan Pelajar Um Umany

Polis Tahan Bekas Presiden Persatuan Pelajar Um Umany

papar berkaitan - pada 8/11/2020 - jumlah : 240 hits
malaysiakini comDikemaskini Hari ini 9 31 pmPolis hari ini menahan bekas pemimpin siswa Universiti Malaya ketika melakukan penyiasatan dan penggeledahan di sebuah rumah Bekas presiden Persatuan Pemuda baru Universiti Malaya Wong Yan Ke dita...
Kenapa Bini Aku Tak Cantik

Rumah Terbuka Wld Raya 2024

Tutorial Cara Daftar Asb Online Dan Cara Semak Asb Guna Ic

Biodata Shalin Zulkifli Ratu Boling Tenpin Negara

Pramugari Malaysia Airlines Meninggal Dunia Tak Sempat Pulang Ke Tanah Air

Transit Aliran Automatik Di Putrajaya Percuma Selama Tiga Bulan

Flexibility In Business Operations

Apa Itu Wang What Is Money



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bunga Salju Slot Tiara Astro Ria

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia


From The Dock To Rubbing Shoulders With Pmx Kk Mart Founder Shows Steely Resurgence With Uzbek Expansion Plan

Our Corrupt And Exploitative Business Community Is A Part Of The Problem Not A Part Of The Solution

Secawan Kopi Bersama Oat Krunch

Berdasarkan Kisah Sebenar Percintaan Tragis Antara Dayang Istana Dengan

Acer Swift 14 Ai Diperkenalkan Sebagai Laptop Pc Ai Pertama Jentera Brand Ini

Bersatu Perlis Nafi Wujud Pergolakan Dalam Pn Perlis