Beza Arak Dan Rasuah Sama Seperti Beza Bodoh Atau Gila Hadi


Manzaidi Mohd Amin Abdul Hadi Awang KUALA LUMPUR – Kemudaratan minum arak dan perbuatan rasuah adalah sama bahaya, kata Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang.
Beliau berkata, perbezaan kedua-dua perkara itu sama seperti perbandingan mana yang lebih berat, antara bodoh dan gila.
Kata beliau, sama ada arak atau rasuah, bodoh atau gila, ia juga sama bahaya antara mencuri dan merompak.
“Timbul persoalan mana lebih berbahaya antara kemudaratan arak dan rasuah. Saya kata, keduanya sama berat antara bodoh dan gila, dan sama bahaya antara mencuri dan merompak.
“Jawapan kepada persoalan ini ialah sama bahaya, hanya terdapat perbezaan pada cara, pendekatan dan lapangan sahaja, tetapi arak dan rasuah diharamkan oleh Islam.
“Jika dilihat secara zahir, gila itu lebih bahaya daripada jahil dan bodoh, tetapi kos untuk mengawal orang gila lebih murah banding mengatasi kebodohan dan kejahilan,” katanya dalam tulisan Minda Presiden Pas yang dimuatnaik menerusi Facebooknya, hari ini.
Baru-baru ini, Presiden Persatuan Patriot Kebangsaan (Patriot), Datuk Mohamed Arshad Raji dilaporkan mempersoalkan langkah yang diambil Kementerian Wilayah Persekutuan untuk menghentikan lesen penjualan minuman keras mulai Oktober tahun depan.
Beliau turut menyifatkan kenyataan Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Ahmad Marzuk Shaary, kemungkinan kerajaan akan memperluaskan larangan penjual arak di kedai runcit dan serbaneka di seluruh negara, sebagai tidak masuk akal.
Mengulas lanjut dalam tulisannya, Abdul Hadi menyatakan, jenayah mencuri dan merompak tidak boleh dibiarkan tanpa dilaksanakan tindakan pencegahan dan diberikan hukuman yang berbeza.
Bukan hanya salah satu pihak sahaja yang dihukum kerana dianggap lebih berbahaya, sedangkan satu pihak lagi dibebaskan kerana kurang bahaya.
Bahkan, ujarnya, Islam sendiri mengharamkan perbuatan rasuah dan mencuri dengan nas yang nyata dalam al-Quran dan Hadis.
Tetapi, pada masa sama, Islam membenarkan arak bagi penganut agama lain yang menghalalkannya kerana kebebasan individu dan hak bagi diri serta kaumnya sahaja dengan syarat tidak mengganggu masyarakat sekeliling yang lain.
“Adapun rasuah diharamkan oleh semua agama tanpa sebarang pengecualian.
“Hukuman bagi perbuatan meminum arak dan rasuah dalam Islam adalah berbeza. Kesalahan meminum arak termasuk dalam jenayah hudud bagi penganut Islam sahaja, dan hukuman hudud tidak boleh dikenakan ke atas golongan bukan Islam.
“Adapun masalah rasuah termasuk dalam hukuman takzir sama ada dipenjara, sebatan, buang daerah, dirampas harta sehingga dijatuhkan hukuman bunuh kerana berbeza keadaan pelaku dan tahapnya,” katanya.
Beliau menjelaskan, hukuman meminum arak juga berbeza, tetapi keduanya tetap bahaya dalam beberapa aspek, yang mana perbezaan itu tidak boleh dinisbahkan dengan timbangan kilogram atau ukuran meter.
Abdul Hadi yang juga Ahli Parlimen Marang berkata, apabila salah satunya diharamkan secara mutlak, tidak boleh kesalahan lain diberikan lesen untuk berjalan secara mutlak.
Begitu juga apabila berlaku kebocoran tingkah laku dalam kawalan sehingga mengakibatkan kemudaratan kepada umum, boleh dibuat undang-undang tambahan melibatkan juga penganut bukan Islam.
“Contohnya, apabila mereka yang mabuk menyebabkan berlaku perlanggaran undang-undang jalan raya melibatkan kemalangan yang tidak mengira agama dan bangsa, mengganggu masyarakat awam dan mempengaruhi pihak lain dalam masyarakat.
“Keadaan ini akhirnya menghilangkan keharmonian dan keluhuran moral bermasyarakat madani, maka hukum agama dan adat hendaklah dirungkai mengikut Siyasah Syariyyah atau Maqasid Syariyyah,” katanya. – Malaysiagazette


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2020/11/beza-arak-dan-rasuah-sama-seperti-beza.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Patriot Persoal Mana Lebih Buruk Minum Arak Atau Rasuah

Patriot Persoal Mana Lebih Buruk Minum Arak Atau Rasuah

papar berkaitan - pada 22/11/2020 - jumlah : 358 hits
Mohamed Arshad Raji KUALA LUMPUR Persatuan Patriot Kebangsaan akhirnya bersuara apabila kerajaan Perikatan Nasional menyentuh isu arak bukan hal berkaitan menangani atau membanteras rasuah Presidennya Datuk Mohamed Arshad Raji mempersoalkan...
Persiapan Terengganu Fc Musim Depan Sama Seperti Tahun Ini

Persiapan Terengganu Fc Musim Depan Sama Seperti Tahun Ini

papar berkaitan - pada 23/11/2020 - jumlah : 303 hits
Kuala Terengganu Jurulatih Terengganu Nafuzi Zain menyangkal Sang Penyu tidak mampu cabaran walaupun dikhabarkan tidak akan berbelanja besar bagi musim 2021 Lazimnya pasukan pasukan akan memilih untuk mempunyai lebih ramai pilihan pemain se...
Dap Bodoh Arak Bukan Diharamkan Diperketatkan Penjualannya Untuk Atasi Masalah Mabuk Dan Sosial

Dap Bodoh Arak Bukan Diharamkan Diperketatkan Penjualannya Untuk Atasi Masalah Mabuk Dan Sosial

papar berkaitan - pada 18/11/2020 - jumlah : 281 hits
DAP Wilayah Persekutuan akan mengumpul bantahan daripada pihak berkepentingan yang terjejas dengan peraturan baru penjualan arak beralkohol tinggi oleh Dewan Bandaraya Kuala Lumpur Pengerusi DAP Wilayah Persekutuan Tan Kok Wai berkata dia a...
Bitto Up10tion Positif Covid 19 Artis Hadiri Program Muzik Sama Seperti Cnblue Nct Jalani Pemeriksaan

Bitto Up10tion Positif Covid 19 Artis Hadiri Program Muzik Sama Seperti Cnblue Nct Jalani Pemeriksaan

papar berkaitan - pada 30/11/2020 - jumlah : 398 hits
Sedih apabila mendengar seorang anggota kumpulan UP10TION iaitu Bitto disahkan positif COVID 19 Hal tersebut dikhabarkan sendiri oleh agensi naungannya iaitu TOP MEDIA di mana Bitto menerima maklumat bahawa dia merupakan kontak rapat kepada...
Influencer Key Opinion Leader Sama Atau Tidak

Influencer Key Opinion Leader Sama Atau Tidak

papar berkaitan - pada 25/11/2020 - jumlah : 301 hits
Ramai diantara kita keliru tentang penggunaan istilah Influencer Ramai juga diantara kita yang aktif dan mempunyai jumlah pengikut yang ramai di social media mudah menggelarkan diri mereka sendiri sebagai influencer Ini memang tidak dapat d...
Klebang Ipoh Atau Klebang Melaka Nama Tempat Yang Sama Di Malaysia

Klebang Ipoh Atau Klebang Melaka Nama Tempat Yang Sama Di Malaysia

papar berkaitan - pada 25/11/2020 - jumlah : 568 hits
Baru baru ni adik ipar k fiezz ada post di facebook dia promo kek coklat moist yang dia jual Di bawah sekali dia ada tulis untuk COD di Klebang Ipoh Jenis k fiezz ni kalau tengok orang post apa apa kalau ada komen mesti k fiezz akan terbaca...
Larang Jual Arak Apa Beza Bir Dan Arak

Larang Jual Arak Apa Beza Bir Dan Arak

papar berkaitan - pada 22/11/2020 - jumlah : 275 hits
Ape beza Arak dan Bir sama lah Hat Carlsberg Tiger Heineken tu Bir lah Sejak Bila Wine Vodka Wiski juak kat Kedai Serbaneka dan Kedai Runcit Nampak tak macam mana Anuar Musa nak game Bani Melayu Sejak minggu lepas bila DBKL buat kenyataan a...
Broker Blok Besar Utama Adalah Sama Ada Umno Atau Dap

Broker Blok Besar Utama Adalah Sama Ada Umno Atau Dap

papar berkaitan - pada 5/12/2020 - jumlah : 434 hits
Pas dah umum takkan sertai kerajaan baru Perak Keseluruhan dun di perak 59 Untuk bentuk kerajaan perlukan sekurang kurangnya 30 kerusi Kita andaikan UMNO sekarang punyai upperhand untuk bentuk kerajaan maka mereka perlukan lagi 5 kerusi unt...
Rasuah Berleluasa Denda Murah Atau Mereka Tak Takut Undang Undang

Rasuah Berleluasa Denda Murah Atau Mereka Tak Takut Undang Undang

papar berkaitan - pada 26/11/2020 - jumlah : 209 hits
Oleh Ainul Illia Meor Suzurudin Sistem penggiliran PDRM masih tak mencukupi perlu penyelesaian lain BANGI Inisiatif Polis Diraja Malaysia membuat sistem penggiliran pegawai pegawai kanan yang memegang jawatan penting masih tidak mencukupi b...
Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Membongkar Kejayaan Pembayaran Dan Pemenang Di Wecopytrade Dan Wemastertrade

Kaswi Gula Melaka

Effective Networking In Business

Doa Masuk Pasar Baca Doa Ini Apabila Pergi Ke Pasar

Lafaz Tasbih Kaffarah Sebagai Doa Pembersih Majlis

Rabbana Atina Fid Dunya Hasanah