Betulkah Ajaran Sesat Prof Dr Wan Maseri Wan Ahmad Tidak Pernah Diajar Di Dalam Pas







Sebelum saya mengulas panjang, kita baca dulu apa yang dinyatakan oleh PJ Pas Pahang, YB Us Rosli Abdul Jabar di dalam isu ini:


KENYATAAN MEDIA PAS PAHANG BERHUBUNG DENGAN ISU PENDEKATAN AJARAN PROF DR WAN MASERI WAN AHMAD.


Berikutan tersebarnya berita di media sosial dan banyak persoalan di bangkitkan berkaitan pendekatan ajaran Prof Dr Wan Maseri Wan Ahmad yang dikaitkan dan cuba dipalitkan oleh pihak tertentu dengan PAS, berikut adalah respon kami :


1. Beliau telah meletakkan semua  jawatannya di dalam PAS awal tahun 2019 lagi.


2. Berhubung dengan ajarannya, beliau tidak pernah membawa pendekatan ajarannya di dalam organisasi PAS.


3. Beliau dipilih sebagai calon PRU 14 adalah kerana kapasiti beliau sebagai ahli dan jawatankuasa Muslimat PAS Kuantan, ketika itu isu ajaran beliau belum tercetus.


4. Semua ajaran beliau bukan silibus kepada program tarbiyyah PAS kerana PAS telah pun mempunyai silibus sendiri yang telah disusun oleh Dewan Ulama dan Lajnah Tarbiyyah PAS dan PAS tidak pernah mengiktiraf pendekatan ajaran beliau sebagai modul sistem tarbiyyah PAS.


5. Selama ini beliau bergerak menyebarkan pendekatan ajarannya secara individu bukan melalui jawatannya di dalam PAS dan juga bukan sebagai program parti.


6. PAS menghormati semua warta yang telah dikeluarkan oleh majlis atau institusi fatwa negeri-negeri yang berkaitan pendekatan ajaran tersebut.


7. Namun PAS Pahang tetap mengucapkan terima kasih kepada beliau di atas jasa dan pengorbanan beliau selama ini yang membantu perjuangan PAS, termasuklah kesediaan beliau untuk menjadi calon PAS pada PRU 14 baru-baru ini.


Semoga kita semua sentiasa di dalam pemeliharaan Allah swt, sentiasa berada  di laluan petunjuk Allah swt kerana tiadalah sebaik-baik pemberi petunjuk melainkan Allah swt.


Terima kasih.


YB USTAZ ROSLI ABDUL JABAR
PESURUHJAYA PAS PAHANG.


Pertamanya, saya ingin katakan betulkah ajaran Prof Dr Wan Maseri ini tidak pernah diajar dan diperkenalkan di dalam Pas?  Daripada beberapa sumber berita dan gambar yang diperolehi, ternyata Prof Dr Wan Maseri turut membawa ajarannya ke dalam banyak program anjuran Pas.  


Saya tidak menyalahkan PJ Pas Pahang di atas kenyataan beliau yang jelas bertentangan dengan fakta sebenar.  Mungkin YB Us Rosli tidak tahu banyak tentang kegiatan Prof Dr Maseri atau sememangnya ustaz berbohong 'wajib' demi nama Pas?  Ya, saya tahu di dalam Pas ada hukum membolehkan berbohong demi parti Pas.


Paling menarik, Prof Dr Maseri yang difatwakan ajarannya sesat itu tetap mendapat ucapan terima kasih daripada Pas.  Malangnya, ramai ustaz2 Pas yang hanya berbeza pendapat dengan Pas telah dimaki hamun dan dicerca malah di label macam2.  Lihat apa yang berlaku kepada Us Suhaimi Md Saad , Us Syed Anis, Us Yusof Embong dan ramai lagi termasuk yang terbaru saya lihat adalah Us Mawardi.  Mereka semuanya masih setia dengan Pas, tetapi dikatakan berbagai2 hanya kerana berbeza pendapat dengan beberapa pendekatan Pas.  


Apa pun, jelas kepada kita bahawa Pas di era Hadi Awang adalah parti politik sama seperti parti2 lain termasuk MIC.  Ramai teman2 Pas masih ternanti2 bilakah munculnya Mujaddid baru yang akan membetulkan kembali Pas ke landasan yang selari dengan Islam seperti di era Almarhum Us Fadzil Noor dan Almarhum Tok Guru Nik Aziz.  


WFAUZDIN NS






Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wrlr.blogspot.com/2020/10/betulkah-ajaran-sesat-prof-dr-wan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pas Pahang Sahkan Semua Ajaran Dr Wan Maseri Bukan Silibus Program Tarbiyyah Pas

Pas Pahang Sahkan Semua Ajaran Dr Wan Maseri Bukan Silibus Program Tarbiyyah Pas

papar berkaitan - pada 21/10/2020 - jumlah : 298 hits
KUANTAN PAS Pahang mengesahkan semua ajaran yang disebarkan bekas ahli jawatankuasa Muslimat PAS Kuantan Profesor Dr Wan Maseri Wan Ahmad bukan silibus kepada program tarbiyyah PAS Pesuruhjaya PAS Pahang Rosli Abdul Jabar berkata ini kerana...
Mufti Negeri Sembilan Haramkan Ajaran Sesat Dibawa Bekas Ahli Jawatankuasa Pas Kuantan

Mufti Negeri Sembilan Haramkan Ajaran Sesat Dibawa Bekas Ahli Jawatankuasa Pas Kuantan

papar berkaitan - pada 21/10/2020 - jumlah : 1072 hits
KUALA LUMPUR Tular dokumen keputusan Mesyuarat Jawatankuasa Fatwa Negeri Sembilan yang telah mengharamkan ajaran dibawa oleh bekas Ahli Jawatankuasa PAS Kuantan Prof Dr Wan Maseri Wan Mohd Menerusi surat bertarikh 23 September lalu Jawatank...
Ajk Pas Kuantan Didakwa Sebar Ajaran Sesat Mufti Haram Ajaran Disebar

Ajk Pas Kuantan Didakwa Sebar Ajaran Sesat Mufti Haram Ajaran Disebar

papar berkaitan - pada 21/10/2020 - jumlah : 466 hits
SITI NUR ZAWANI MISCONTular dokumen keputusan Mesyuarat Jawatankuasa Fatwa Negeri Sembilan yang telah mengharamkan ajaran dibawa Ahli Jawatankuasa Pas Kuantan Prof Dr Wan Maseri Wan Mohd Menerusi surat bertarikh 23 September lalu Jawatankua...
Bertenang Rakyat Jangan Bimbang Jika Darurat Diisytihar Prof Dr Nik Ahmad Kamal

Bertenang Rakyat Jangan Bimbang Jika Darurat Diisytihar Prof Dr Nik Ahmad Kamal

papar berkaitan - pada 24/10/2020 - jumlah : 346 hits
Hasimi MuhamadKenderaan yang membawa Perdana Menteri Tan Sri Muhyidddin Yassin tiba di Istana Abdulaziz Indera Mahkota Kuantan bagi menghadap Yang di Pertuan Agong Al Sultan Abdullah Riayatuddin Al Mustafa Billah Shah pada Jumaat Gambar BER...
Suspek Bunuh Anak Berusia 8 Bulan Dipercayai Ikut Ajaran Sesat

Suspek Bunuh Anak Berusia 8 Bulan Dipercayai Ikut Ajaran Sesat

papar berkaitan - pada 14/10/2020 - jumlah : 278 hits
Rakyat Malaysia semalam digemparkan dengan tragedi pembunuhan seorang bayi berusia 8 bulan yang dibunuh bapa kandungnya yang berumur 40 tahun di Kampung Sungai Dua Melawi Bachok Lebih memilukan apabila jenazah Wan Mohamad Afiq Wan Roslan di...
Umno Pas Agree To Register Muafakat Nasional With Ros

Umno Pas Agree To Register Muafakat Nasional With Ros

papar berkaitan - pada 20/10/2020 - jumlah : 233 hits
Umno and PAS have agreed to officially register Muafakat Nasional with the Registrar of Societies In a joint statement the parties secretaries general Annuar Musa and Takiyuddin Hassan said the leadership of MN is also committed to strength...
Umno Pas Setuju Daftar Muafakat Nasional

Umno Pas Setuju Daftar Muafakat Nasional

papar berkaitan - pada 20/10/2020 - jumlah : 388 hits
Kepimpinan UMNO dan PAS telah bersetuju untuk mendaftarkan Muafakat Nasional secara rasmi dengan Pendaftar Pertubuhan Malaysia Dalam satu kenyataan bersama hari ini kepimpinan Muafakat Nasional telah bersepakat secara bersama untuk terus me...
Gelagat Pemimpin Pas Bila Jadi Kerajaan Pusat Paling Meloyakan

Gelagat Pemimpin Pas Bila Jadi Kerajaan Pusat Paling Meloyakan

papar berkaitan - pada 20/10/2020 - jumlah : 233 hits
Menjadi tahap bahaya jika menjadi parti dominan kerajaan Takut jadi seperti perumpamaan mahal tali dari berok Banyak yang dicakap yang dijadikan perjuangan sebelum jadi kerajaan sekarang jadi habuk Dulu kalau tak sokong apa yang diperjuangk...
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

The Evolution Of Adult Entertainment

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

What You Should Know About New Construction Plumbing



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Ramai Netizen Dan Rakyat Teruja Gembira Bila Dimaklumkan Tun Mahathir Antara Yang Sedang Disiasat Sprm

Masak Lemak Ikan Bawal Cermin Dengan Belimbing Buluh

Utilizing Crowdfunding For Business

Pemandu E Hailing Pengguna Muslim Wajiib Abaikan Grab Kenyataan Media Ppim 26 04 2024

Selamat Bersara Contoh Ucapan Hari Persaraan Poster

Juyaya Semun Ngintu Gawai Chord