Bertemu Dengan Pimpinan Dunia Islam




 Alhamdulillah, saya sempat berkunjung ke Istana Yamamah di Riyadh untuk bertemu Putera Mahkota dan Perdana Menteri Arab Saudi, Mohammed bin Salman bin Abdulaziz Al-Saud sebelum berangkat pulang ke tanah air.




Kunjungan ini menutup lawatan saya ke Riyadh bagi menghadiri Mesyuarat Khas Forum Ekonomi Sedunia (WEF) sejak malam kelmarin.


Perbincangan kami menyentuh soal hubungan dua hala Malaysia dan Arab Saudi serta isu-isu serantau. Saya zahirkan penghargaan terhadap kepemimpinan yang dipamerkan Kerajaan Arab Saudi terkait urusan hal ehwal umat Islam, termasuk dalam konflik Palestin-Israel.


Saya lontarkan pandangan betapa seluruh negara Arab dan negara-negara Islam, khususnya Arab Saudi perlu senada dan tegas dalam menuntut keadilan buat rakyat Palestin dengan memastikan Israel diheret ke muka pengadilan atas segala jenayah dan kezaliman di luar batas kemanusiaan yang dilakukan terhadap Palestin sejak puluhan tahun.


Di samping terus memperjuangkan hak perlindungan dan akses bantuan kemanusiaan, semua pihak juga perlu menyuarakan bantahan terhadap pencerobohan dan pendudukan haram Israel di tanah Palestin, yang menjadi punca utama konflik ini berpanjangan.


Perbincangan kami turut menyentuh hubungan perdagangan dan pelaburan kedua-dua negara. Saya maklumkan kesediaan Malaysia untuk bersama-sama dalam Visi 2030 Arab Saudi dengan meneroka ruang kerjasama baharu, terutama dalam bidang tenaga boleh diperbaharui dan hidrogen.


Saya juga mengalu-alukan kehadiran pelabur-pelabur dari Arab Saudi ke Malaysia untuk meneroka potensi pelaburan dalam projek bernilai tinggi seperti ekonomi digital dan hijau, kecerdasan buatan (AI), tenaga bersih, pertahanan, elektrik dan elektronik serta aeroangkasa.


Saya maklumkan Malaysia sudah bersedia untuk mempengerusikan ASEAN tahun depan, termasuk menganjurkan Sidang ASEAN-GCC-China.


Penghargaan turut saya berikan kepada Kerajaan Arab Saudi yang bermurah hati memperuntukkan 31,600 kuota haji untuk Malaysia tahun ini.


Di akhir pertemuan, saya mengulangi jemputan buat Putera Mahkota untuk melakukan kunjungan rasmi ke Malaysia sesegera mungkin.


Saya percaya lawatan kali ini telah memperkukuhkan lagi hubungan erat antara Malaysia dan Arab Saudi, di samping membuka pelbagai potensi pelaburan yang bakal menyumbang kepada kemakmuran rakyat Malaysia keseluruhannya, Insya-Allah.


#MalaysiaMADANI






Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2024/05/bertemu-dengan-pimpinan-dunia-islam.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Momen Wakasau Marsdya Tni Andyawan Bertemu Angkatan Militer Udara Dunia Ini Isi Pembahasannya

Momen Wakasau Marsdya Tni Andyawan Bertemu Angkatan Militer Udara Dunia Ini Isi Pembahasannya

papar berkaitan - pada 8/5/2024 - jumlah : 99 hits
Wakasau Marsdya TNI Andyawan Martono melaksanakan pertemuan dengan sejumlah pemimpin Angkatan Udara dunia
Saya Rindu Sudah Setahun Meninggal Dunia Cha Eunwoo Peringati Mendiang Moonbin

Saya Rindu Sudah Setahun Meninggal Dunia Cha Eunwoo Peringati Mendiang Moonbin

papar berkaitan - pada 19/4/2024 - jumlah : 140 hits
Sedar tak sedar dah setahun Moonbin ASTRO meninggalkan dunia ini Artikel Berkaitan Dalam satu entri di Instagram Cha Eun woo yang merupakan ahli ASTRO telah memperingati kematian rakan baiknya itu Dalam Instagram Story dia memuat naik foto ...
Bekas Kpn Hanif Omar Meninggal Dunia

Bekas Kpn Hanif Omar Meninggal Dunia

papar berkaitan - pada 20/4/2024 - jumlah : 106 hits
BEKAS ketua polis negara Tun Hanif Omar meninggal dunia awal pagi tadi pada usia 85 tahun Menerusi kiriman di Facebook anak lelakinya Abdul Rahmat Omar Mohamed Haniff berkata bapanya antara pegawai polis kanan paling lama berkhidmat di nega...
Pelajar Lelaki 14 Tahun Meninggal Dunia Ketika Merentas Desa

Pelajar Lelaki 14 Tahun Meninggal Dunia Ketika Merentas Desa

papar berkaitan - pada 20/4/2024 - jumlah : 170 hits
SYAMILAH ZULKIFLIIbu Allahyarham yang tidak dapat menahan sebak ketika dikunjungi di HTAN KUALA PILAH DIKEMAS KINI Seorang pelajar lelaki sebuah sekolah menengah di sini rebah sebelum disahkan meninggal dunia ketika menyertai kejohanan mere...
Noorkhiriah Disangka Sudah Meninggal Dunia Hanya Kerana Akak Hidup Lagi Dik Baru 5 Hari Kau Dah Arwah Kan Akak

Noorkhiriah Disangka Sudah Meninggal Dunia Hanya Kerana Akak Hidup Lagi Dik Baru 5 Hari Kau Dah Arwah Kan Akak

papar berkaitan - pada 19/4/2024 - jumlah : 177 hits
Pelakon hebat Noorkhiriah menerusi Instagram memuat naik hantaran tentang komen yang mendakwa dirinya sudah meninggal dunia nbsp var currentUrlTwo window location hostname window location pathname console log var v
Dapat Sokongan Ramai Lovely Runner Trending Di 133 Tempat Seluruh Dunia

Dapat Sokongan Ramai Lovely Runner Trending Di 133 Tempat Seluruh Dunia

papar berkaitan - pada 18/4/2024 - jumlah : 128 hits
Drama fantasi Lovely Runner telah berjaya menarik perhatian penonton di seluruh dunia Artikel Berkaitan Menurut carta OTT platform global Rakuten Viki Lovely Runner telah menduduki tempat pertama dalam tontonan di 133 wilayah seluruh dunia ...
Rafique Gives Statement To Police Over Ceramah About Pm

Exquisite Diamond Pendants Malaysia Diamond Talk

Penafian Sprm Tak Cukup Anwar Mesti Saman Bloomberg Peguam

Free Credit Rm50 No Deposit How To Boost Your Bankroll Without Spending A Dime

Kaitan Al Arqam Rufaqa Dan Gisbh Dengan Pas

Sang Saka Penipu

Syarikat Berkaitan Gisbh Berisiko Di Batalkan

Is Dap Mis Painted Or Deserving Of Its Image


echo '';
Muzikal Lawak Superstar 2024 Keputusan Markah Mingguan Peserta Musim 4 Kemaskini Setiap Minggu Selepas Live

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Salju Rindu Di Bumi Auckland Tonton

5 Kelebihan Utama Bergelar Penjawat Awam di Malaysia

8 Fakta Biodata Anna Jobling Pelakon Drama Berepisod Hai Cinta Dengarkanlah Bintang Filem Lembayung Dan Juri Muzikal Lawak Superstar 2024

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Kelas Tahanan Cikgu Hiragi Adaptasi Siri Mr Hiiragi s Homeroom Slot DramaVaganza Astro Ria


Persoalan Mengenai Tanda Tanda Kiamat Menurut Islam Beserta Jawapan

Doa Ketika Mimpi Buruk

Remaja Dihanyut Arus Deras Ditemukan Lemas Ibu Masih Hilang

Thyta House By Lassa Architects In Lefkada Greece

Lirik Lagu Adiwira Firdaus Rahmat Faizal Tahir

Gerbang Lod Di Palestin Nabi Isa Skan Membunuh Dajjal