Bersatu Sertai Mn Secara Rasmi Bulan Depan



(Edisi 9) – Genap sebulan lagi Muafakat Nasional (MN) yang dibentuk bersama antara UMNO dan Pas akan menyambut ulang tahun pertama pada 14 September ini.
Menerusi piagam yang ditandatangani oleh Presiden UMNO, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi dan Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang bukan sahaja melibat kedua-dua parti itu, tetapi membawa bersama parti-parti komponen masing-masing.
UMNO membawa bersama rakan-rakan dalam Barisan Nasional (BN) iaitu MCA dan MIC serta beberapa parti kecil lain manakala Pas pula membawa rakan dari Gagasan Sejahtera.
Bagaimanapun, Setiausaha Agung BN, Tan Sri Annuar Musa hari ini membayangkan keanggota MN akan bertambah menjelang ulang tahun pertamanya bulan depan.
Menerusi akaun twitternya, beliau yang juga sekretariat bersama MN berkata, usaha UMNO dan Pas mempelopori politik wasatiyah (sederhana) menerusi pendekatan taawun dan taayush telah membawa keberhasilan kepada ummah.
“Sambutan ulang tahun pertamanya September ini bakal menyaksikan MN diperkasakan dengan penyertaan anggota baharu serta jalinan strategik yang lebih melebar,” ciapnya.
Walaupun Annuar yang juga Menteri Wilayah Persekutuan itu tidak menyebut nama parti yang akan menjadi anggota baharu MN tersebut, namun cukup mudah diduga bahawa parti tersebut ialah Bersatu.

Beberapa bayangan telah diberikan oleh para pemimpin kedua-dua parti UMNO dan Pas sebelum ini berhubung penyertaan Bersatu menjelang PRU-15 yang dijangka diadakan lebih awal.
Ahmad Zahid selepas mengadakan pertemuan dengan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin baru-baru ini memberitahu tentang hasrat Bersatu untuk bergabung dalam MN.
Perkara itu diperkukuh oleh kenyataan Ahli Parlimen Bagan Datuk itu di Slim minggu lalu, bahawa BN, Pas dan Bersatu aku berbincang berhubung pengagihan kerusi PRU-14.
Abdul Hadi juga beberapa kali menyatakan sokongan kepada Muhyiddin dan akan terus menyokong bekas Timbalan Presiden UMNO itu sebagai Perdana Menteri.
Malah beliau juga beberapa kali menyebut bahawa MN bersetuju untuk mengekalkan Muhyiddin sebagai Perdana Menteri selepas PRU-15 nanti.
Walaupun baru berusia kurang lima tahun, Bersatu gagal menjadi sebuah parti yang kukuh walaupun parti itu mendominasi pemerintahan kerajaan PN termasuk memegang jawatan Perdana Menteri.
Pemecatan enam Ahli Parlimen Bersatu diketuai oleh bekas Pengerusi parti, Tun Dr Mahathir Mohamad telah membawa penubuhan parti baharu, Parti Pejuang Tanah Air (Pejuang).
Ekoran itu, semakin ramai anggota Bersatu mula meninggalkan parti tersebut dan akan dijangka akan menyertai Pejuang selepas pendaftarannya diterima.
MEROSOT
Dalam keadaan Bersatu yang keahliannya semakin mengecil dan kekuatan dalaman dikatakan semakin merosot, parti itu tiada pilihan lain melainkan berganding bahu dengan pakatan politik yang lebih besar dan kukuh.
Ini ditambah dengan hasrat mereka mahu memperkukuhkan PN sebagai sebuah parti politik semakin sukar berikutan kedudukan parti itu sendiri, selain ditolak oleh UMNO dan Pas.
Jika benar Bersatu secara rasmi menyertai MN bulan depan, maka semakin kukuhlah muafakat tersebut untuk menghadapi PH dalam PRU-15, dan Pilihan Raya Kecil (PRK) Slim ini menjadi satu lagi medan pengukuhan ketiga-tiga parti Melayu-Islam tersebut.
 


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.malaysia-today.net/2020/08/14/bersatu-sertai-mn-secara-rasmi-bulan-depan/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bekas Mp Pkr Sertai Bersatu

Bekas Mp Pkr Sertai Bersatu

papar berkaitan - pada 8/8/2020 - jumlah : 300 hits
Anggota Parlimen Segamat Dr Santhara Kumar menjelaskan beliau menyertai Bersatu atas prinsip dan kerelaan dirinya sendiri Dia turut menyifatkan faktor Bersatu yang lebih terbuka kepada semua kaum selain berteraskan Perlembagaan negara mendo...
Rentasan 726 Masa Depan Bersatu Semakin Kabur

Rentasan 726 Masa Depan Bersatu Semakin Kabur

papar berkaitan - pada 13/8/2020 - jumlah : 245 hits
MENARIK DALAM RENTASAN 7261 SIAPA LAGI YANG TINGGAL DALAM BERSATU 2 PIMPINAN PAS PERDAYA AHLINYA SEJAK 2011 3 BERSATU PERLEKEH GUNA LAMBANG DACING 4 SPRM SIASAT KES RASUAH AHLI DEWAN UNDANGAN NEGERI TERENGGANU
Bersatu Sertai Mn Umno Dengar Pandangan Akar Umbi Netizen

Bersatu Sertai Mn Umno Dengar Pandangan Akar Umbi Netizen

papar berkaitan - pada 19/8/2020 - jumlah : 301 hits
SHAH ALAM Pandangan akar umbi dan netizen akan diberikan keutamaan sebelum Muafakat Nasional membuat sebarang keputusan untuk menerima penyertaan daripada parti lain Presiden UMNO Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi berkata perkara itu juga akan ...
Redzuan Sangkal Zahid Bersatu Tak Mohon Tapi Di Jemput Sertai Muafakat Nasional

Redzuan Sangkal Zahid Bersatu Tak Mohon Tapi Di Jemput Sertai Muafakat Nasional

papar berkaitan - pada 2/8/2020 - jumlah : 250 hits
KUALA LUMPUR Ahli Majlis Pimpinan Tertinggi Bersatu Redzuan Md Yusof menyangkal kenyataan Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi bahawa Bersatu ada membuat permohonan untuk menyertai Muafakat Nasional Redzuan berkata sebaliknya Bersatu yang mener...
Bersatu Parti Yang Semakin Tiada Masa Depan

Bersatu Parti Yang Semakin Tiada Masa Depan

papar berkaitan - pada 13/8/2020 - jumlah : 168 hits
Sekurang kurangnya dua perkara sedang menggugat kedudukan Bersatu ketika ini Pertama kewujudan parti baru pimpinan Tun Mahathir Mohamad Kedua keengganan UMNO menyertai Perikatan Nasional atau PN jauh sekali untuk parti yang kalah pilihanray...
Tuan Ibrahim Pas Alu Alukan Bersatu Untuk Sertai Muafakat Nasional

Tuan Ibrahim Pas Alu Alukan Bersatu Untuk Sertai Muafakat Nasional

papar berkaitan - pada 16/8/2020 - jumlah : 266 hits
nbsp KUALA LUMPUR PAS mengalu alukan dan menyambut baik pengumuman Majlis Pimpinan Tetinggi BERSATU yang telah bersetuju untuk menyertai Muafakat Nasional Timbalan Presiden PAS Dato Sri Ustaz Tuan Ibrahim Tuan Man berkata penyertaan BERSATU...
6 Ahli Parlimen Amanah Bersama Bersatu Sertai Muafakat Nasional

6 Ahli Parlimen Amanah Bersama Bersatu Sertai Muafakat Nasional

papar berkaitan - pada 19/8/2020 - jumlah : 433 hits
Enam Ahli Parlimen Amanah dijangka akan keluar parti untuk bersama Bersatu menyertai Muafakat Nasional Difahamkan kumpulan itu akan diketuai bekas Menteri YB Salahuddin Ayub yang juga Ahli Parlimen Pulai Selain itu YB Hasanuddin Mohd Yunus ...
Akar Umbi Umno Kurang Senang Bersatu Sertai Muafakat Nasional Tok Mat

Akar Umbi Umno Kurang Senang Bersatu Sertai Muafakat Nasional Tok Mat

papar berkaitan - pada 19/8/2020 - jumlah : 364 hits
Astro AwaniOgos 18 2020 Mohamad berkata pandangan semua pihak perlu diambil kira memandangkan isu berkenaan adalah satu keputusan besar buat parti itu Gambar failSEREMBAN Hasrat Parti Pribumi Bersatu Malaysia menyertai Muafakat Nasional men...
Valencia Dah Pokai Janji Bayar Gaji Pemain Bulan Depan

Valencia Dah Pokai Janji Bayar Gaji Pemain Bulan Depan

papar berkaitan - pada 19/8/2020 - jumlah : 182 hits
Masalah kewangan Valencia kini telah memasuki episod baharu apabila kelab La Liga tersebut dilaporkan membayar gaji pemain dengan nota janji hutang Bukan lagi satu rahsia kelab Sepanyol tersebut terkesan dengan impak kewangan yang serius ek...
Help Shape Ai With Malaysian Values Says Anwar

Friendly Fire Between Umno Youth Head And Bersatu Counterpart Opens A Can Of Worms

Nasi Briyani Kukus Padu Sedap Uii Percuma Ayam Briyani Untuk Ibu Mengandung Patutla Ramai Beratur Beli

Nostalgia Bedak Sejuk

Negeri Sembilan Akan Menaikan Gaji Penjawat Awam

Buah Ciku 10 Khasiat Pelbagai Jenis Penyakit

Adik Ipar Nak Tumpang Rumah Kemudian Datang Lagi Sorang Akhirnya Kami Laki Bini Dah Kurus Kering

Hiburan Saya Rasa Mereka Ada Masa Depan Yang Baik Abby Abadi Dedah Aslam Kini Bawa Grab Dan Berniaga



5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard


Ara Johari Delulu Chord

Apakah Pekerjaan Yang Paling Baik

Orang Yang Solatnya Tidak Diterima Allah Baca Supaya Ibadah Solat Kita Tidak Sia Sia

Deep Dive 5 Historic Lots From Gooding S Geared Online Sale

Tiba Tiba Datang Rasa Nak Bersalin Doktor Kongsi Apa Patut Ibu Ayah Buat Jangan Panik

Ini Kata Kata Terakhir Korban Penganiayaan Senior Stip Sebelum Dipukuli Hingga Tewas