Bersalin Ikut Pintu Atau Tingkap Tak Boleh Pilih Pilih Semuanya Takdir Allah Mana Mana Tetap Sakit


Bersalin secara normal ataupun pembedahan adalah bergantung atas nasihat pakar selepas dia melihat kondisi si ibu. Ada yang kata “untunglah” si ibu kerana melahirkan secara pembedahan, tak perlu rasa sakit. Ada pula yang kata berutung si ibu yang bersalin normal tak perlu berpantang lebih.
Tak kisahlah cara apa sekalipun, kedua-dua kaedah tetap berisiko dan tetap sakit. Kita tak perlu bandingkan kerana ibu-ibu ini tetap ‘struggle’ untuk melahirkan bayi mereka. Bagi yang tertanya-tanya bagaimana dan kenapa bersalin secara pembedahan perlu dilakukan, ikuti perkongsian penuh daripada Dr. Abdul Rahim Nor
Newborn Baby ILMU PEMBEDAHAN CAESAREAN. Artikel 1112. “Apa itu pembedahan Caesarean? Bahaya tak? Anda dilahir melalui ‘PINTU’/Czer atau ‘TINGKAP’/Vaginal? “

Wahai semua ibu-ibu yang mengandung dan wahai bapa-bapa yang mengakibatkan ibu-ibu mengandung.
Wahai anak-anak semua, ia bukan pilihan anda di lahirkan melalui TINGKAP atau PINTU!!
Takdir Allah
Doktor nak nasihat ni, Uoll mesti tau sedikit ilmu bab Czer ni sebelum digelar papa atau mama.

A. Dah lah mengandung 9 bulan, bila mai time nak beranak yang terbaik bersalin secara normal melalui PINTU biasa/faraj.
Orang tua kata KELUAR BERSOPAN. Tapi bila kandungan alami masaalah pada ibu atau bayinya.. pembedahan Czer terbaik…. bersalin keluar je melalui TINGKAP le.
B. Pembedahan caesarean (C-section/Czer) adalah pembedahan oleh pakar perbidanan di bahagian perut & rahim (uterus) ibu untuk melahirkan anda.
Pembedahan czer ada yang dirancang (elektif) atau yang tak dirancang (emergency). Anda atau bayi anda menghadapi komplikasi ketika dalam kehamilan atau semasa proses kelahiran yang mengancam nyawa. Maka anda/bayi anda perlu dilahirkan secepat mungkin, untuk selamatkan nyawa ibu dan anaknya sekali.
Terpaksalah ibu mengandung ni di Czer untuk bersalin & bukan bersalin seperti biasa (vaginal delivery).
C. Sebab-sebab Czer di lakukan:
1. Sebab lakukan Czer kerana dari ibunya, seperti:
(a) Saiz ruang pelvik/punggul sempit dan mengakibatkan kesulitan untuk melahirkan bayi secara normal. Selalunya jika uoll jenis saiz kecil/kemetot
(b) Proses kelahiran terhenti separuh jalan atau slow down, Bukan kerana PKP… Hihihi. Delay progress in delivery menyebabkan anak lemas dalam kandungan sebab serviks belum membesar secukupnya/not ripen lebih pada 5 centimeter. Proses persalinan ini jadi lambat atau terhenti. Czer dimestikan untuk selamatkan bayi yang terapit dalam saluran peranakan.
(c) Posisi uri uri/plasenta previa. Tahu tak ketika bayi dalam kandungan ibu, sumber nutrisi bayi daripada ibu kita lalu masuk melalui placenta ke talipusat & terus kepada kita yang masih fetus. Jika posisi ari-ari ini terlalu rendah atau menutupi cervix, maka jalan lahir normal/vagina akan hadapi ROAD BLOK/tertutup. Terpaksa lah fetus di keluarkan melalui tingkap/dengan operasi caesar.
(d) Abruptio placentae didefinisikan sebagai pemisahan plasenta pramatang dari rahim. Ibu dengan abruptio plasenta, biasanya hadir dengan pendarahan & kontraksi rahim. Janin dalam stress sebab oxygen & nutrisi terputus antara ibu & anak.
(d) Rupture uterus/Pecah Rahim. Terutama bagi ibu-ibu yang ramai anak. Dinding rahim anda dah tak kuat menanggung kontraksi semasa kelahiran ramai fetus yang saiz besar-besar. Hal ni menyebabkan pendarahan pada ibu & mengganggu oksigen pada bayi. Kecemasan Czer amat diperlukan.
(e) Prolaps tali pusat terjadi sebelum feutus keluar melalui serviks & vagina untuk dilahirkan. Kalau ketika ni rahim berkontraksi akan menyebabkan tekanan pada tali pusat yang aliran darah & oxygen ke bayi tersekat. Bayi boleh meninggal. Emergensi Czer diperlukan segera.
(f) Pernah lalui operasi Czer dulu.Doktor dapati ramai ibu-ibu yang pernah Czer tobat lahom serik nak beranak lagi. Tapi setahun kemudian muka tu juga doktor jumpa mengandung lagi. Kelahiran normal vaginal boleh dicuba tapi 90% kelahiran berikutnya di Czer juga kerana takut rahim pecah jika beranak cara biasa.
(g) Diabetes. Jika anda ibu-ibu menderita diabetes gestasional ketika kehamilan atau menderita diabetes, kemungkinan baby BESAR/BIG BABY dalam kandungan. Terpaksa lahir baby besar melalui TINGKAP la dengan Czer.
(h) Preeklampsia. Preeklampsia adalah dimana si ibu ada tekanan darah tinggi ketika kehamilan. Ini akan akibat saluran darah mengecil & mencegah plasenta mendapatkan jumlah darah dan oxigen yang cukup untuk fetus. Operasi Czer diutamakan.
(i) Kalau ibu tu ada Herpes genital aktif di vaginal. Maka kelahiran vaginal tak di galakan untuk elak bayi daripada infeksi virus tersebut.

2. Sebab-sebab lakukan Czer kerana FEUTUS seperti:
A. Ukuran bayi besar/Big baby. Selalunya bayi normal dilahirkan dalam 2.5 – 4 Kg. Kalau lebih, bayi dianggap terlalu besar & berbahaya untuk dilahirkan cara normal Vaginal. Terbaik prosedur Czer diutamakan.
B. Posisi bayi songsang. Percubaan beranak secara normal boleh dicuba. Jika ada kesulitan, Czer amat diperlukan.
C. Bayi pramatang. Bayi tak cukup bulan. Elok Czer untuk selamatkan nyawa baby.
D. Fetal distress. Ia berlaku jika bayi dalam kandungan kurang dapat oxygen.
E. Cacat dalam kandungan. Nasihat melahirkan secara Czer untuk kurangkan komplikasi.
F. Kelahiran kembar. Boleh lahir cara normal tergantung pada posisi bayi dalam rahim, berat bayi & usia kandungan. Demi keselamatan, nyawa & elak komplikasi bagi bayi kembar & ibu. Elok Czer terbaik.
Wahai sahabat-sahabat yang di gelar SUAMI, faham-faham je lah:
Bukan senang NAK DAPAT ANAK.
Bukan senang NAK MENGANDUNG.
Bukan senang NAK BERANAK, ikut pintu atau TINGKAP.
Baru lah tahu…. Bukan senang, NAK SENANG.
**Peringatan:
JANGAN PROMOTE PRODUK anda di artikel kesihatan ni. Anda akan di dakwa KKM.
Kredit: Dr. Abdul Rahim Nor
 
The post Bersalin Ikut Pintu Atau Tingkap Tak Boleh Pilih-Pilih, Semuanya Takdir Allah. Mana-Mana Tetap Sakit! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/bersalin-ikut-pintu-atau-tingkap-tak-boleh-pilih-pilih-semuanya-takdir-allah-mana-mana-tetap-sakit/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Macam Mana Rasanya Sakit Kontraksi Bakal Ibu Perlu Peka Sebelum Dekat Tarikh Bersalin

Macam Mana Rasanya Sakit Kontraksi Bakal Ibu Perlu Peka Sebelum Dekat Tarikh Bersalin

papar berkaitan - pada 12/7/2020 - jumlah : 313 hits
Ramai wanita terutamanya mereka yang baru sahaja pertama kali hamil pasti tertanya bagaimana rasa kontraksi Adakah kontraksi bermakna sudah terdapat bukaan pada faraj saya Ia merupakan satu proses fisiologikal normal bagi membantu para ibu ...
Mengapa Tak Boleh Share Nama Penuh Emak Di Media Sosial Atau Pada Orang Lain

Mengapa Tak Boleh Share Nama Penuh Emak Di Media Sosial Atau Pada Orang Lain

papar berkaitan - pada 16/7/2020 - jumlah : 295 hits
Wanita ini menerangkan kepada kita tentang sihir atau santau untuk perempuan dan lelaki Jadi berhati hati dan sentiasa berwaspada ya Berkenaan kenapa tak boleh share nama tu ada dinyatakan di bawah sebabnya Elak Jadi Mangsa Sihir Atau Santa...
6 Aneka Roti Sandwich Untuk Makan Sendiri Atau Boleh Di Buat Niaga

6 Aneka Roti Sandwich Untuk Makan Sendiri Atau Boleh Di Buat Niaga

papar berkaitan - pada 9/7/2020 - jumlah : 509 hits
6 Aneka Roti Sandwich Untuk Makan Sendiri Atau Boleh Di Buat Niaga Rasanya ramai yang selalu keliru atau tiada idea nak buat sarapan untuk famili tersayang Bukan apa sentiasa memikirkan keasyikan menu yang sama sahaja Namun perkongsian hari...
Anak Boleh Pendam Perasaan Kalau Mak Ayah Pilih Kasih Selalu Puji Anak Lain Je

Anak Boleh Pendam Perasaan Kalau Mak Ayah Pilih Kasih Selalu Puji Anak Lain Je

papar berkaitan - pada 7/7/2020 - jumlah : 1114 hits
Sebagai ibu bapa memang kita tak dapat lari daripada melakukan kesilapan dalam mendidik anak anak Namun ianya bukan satu alasan untuk kita mengabaikan emosi anak ketika mereka membesar Amat peting untuk ibu bapa mengawal emosi dan mempelaja...
Gogopot Delivery Di Mana Mana Boleh Makan Steamboat Dan Grill

Gogopot Delivery Di Mana Mana Boleh Makan Steamboat Dan Grill

papar berkaitan - pada 13/7/2020 - jumlah : 606 hits
Hi Korang Boleh plak sekarang ni musim hujan petang ek rasenya mostly area Klang Valley dan Selangor je kot bile kak lily tepon mak kat Melaka dia cakap ujan apo Semedang panas terik je hah kipas asyik bukak full sampai rasanye nak pasang a...
Tian Chua Perlu Pilih Sama Ada Terus Bersama Keadilan Atau Tinggalkan Parti

Tian Chua Perlu Pilih Sama Ada Terus Bersama Keadilan Atau Tinggalkan Parti

papar berkaitan - pada 4/7/2020 - jumlah : 250 hits
ZALI ZAKRITian Chua perlu segera melepaskan jawatan sebegai Pengerusi Perbadanan Produktiviti Malaysia jika masih mempunyai prinsip dan ingin terus bersama KEADILAN Gesaan ini juga selari dengan keputusan yang dibuat oleh Majlis Pimpinan Pu...
Ibu Boleh Tertekan Bila Dapat Tahu Anak Autisme Minta Pertolongan Amp Carilah Allah Dahulu

Ibu Boleh Tertekan Bila Dapat Tahu Anak Autisme Minta Pertolongan Amp Carilah Allah Dahulu

papar berkaitan - pada 14/7/2020 - jumlah : 213 hits
Bergelar ibu ayah memberi peluang kepada anda untuk melalui pelbagai perkara baharu dalam hidup Timbul pelbagai perasaan suka dan duka dalam membesarkan amanah Allah ini Namun tidak siapa sanggup diuji dugaan hebat seperti memiliki anak ist...
Jangan Tipu Sorok Apa Apa Dari Isteri Instinct Wanita Cukup Kuat Boleh Hidu Semuanya

Jangan Tipu Sorok Apa Apa Dari Isteri Instinct Wanita Cukup Kuat Boleh Hidu Semuanya

papar berkaitan - pada 5/7/2020 - jumlah : 270 hits
Seorang isteri akan tahu apabila suaminya ditimpa kesusahan Seorang ibu akan tahu apabila anak anak ada masalah Begitulah hebatnya instinct seorang wanita Apabila suami dan anak anak kesayangan ditimpa musibah isteri dan ibulah orang pertam...
Istri Harus Patuh Pada Suami Atau Orang Tua Mana Yang Harus Diprioritaskan

Istri Harus Patuh Pada Suami Atau Orang Tua Mana Yang Harus Diprioritaskan

papar berkaitan - pada 2/7/2020 - jumlah : 217 hits
Saat seorang wanita telah berstatus menjadi istri dan memiliki suami yang bekerja di luar kota maka ia bimbang harus mengikuti suami ataukah tidak Terlebih lagi saat ia masih memiliki orangtua yang masih ingin dirawat olehnya Lantas apa yan...
Imf Menyokong Prakiraan Pertumbuhan Kdnk Malaysia Pada 2024 Kepada 4 4

Yoursay Don T Let Little Napoleons Hold Nation To Ransom

Europe S War Jitters

Menu Cadangan Hidangan Rumah Terbuka Hari Raya

Sustainable Weekend Villa By Kanopea Architecture Studio And T3 Architects In Vietnam

Senarai Wakil Piala Thomas Uber Cup Finals 2024 Chengdu

Filem Sheriff

Afidavit Zahid Mungkin Jejas Hubungan Dengan Anwar



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Al Kisahnya Raya 2024

Pengasas Pbrs Joseph Kurup Meninggal Dunia

Manfaat Daun Kucai Untuk Kesihatan Yang Ramai Tak Tahu

Faisal Asahan Kau Bersalah Aku Mengalah Chord

Gugurnya Dosa Waktu Solat

Ai Team Subscribers April 18 2024