Berkuasa Sita Harta Bekas Suami Culas 5 Fast Fact Tentang Mahkamah Khas Perkahwinan Yang Akan Beroperasi Mei Ini


Berkuasa Sita Harta Bekas Suami Culas, 5 ‘Fast Fact’ Tentang Mahkamah Khas Perkahwinan Yang Akan Beroperasi Mei Ini! Penubuhan Mahkamah Khas Perkahwinan, Hadhanah dan Nafkah dijangka akan beroperasi pada bulan Mei ini.
Rata-rata ramai netizen menyokong penubuhan Mahkamah Khas Perkahwinan ini kerana ia dikatakan membela hak bekas isteri dan anak-anak yang terabai. Jom ketahui lebih lanjut tentang Mahkamah Khas Perkahwinan, Hadhanah dan Nafkah ini.
Mahkamah khas perkahwinan
1. INOVASI TANGANI KELEWATAN MAHKAMAH SYARIAH Antara tujuan utama penubuhan Mahkamah Khas Perkahwinan ini adalah bagi menyelesaikan masalah kelewatan penyelesaian kes di Mahkamah Syariah sehingga adakalanya menimbulkan keluhan di kalangan masyarakat awam, selain daripada dapat memastikan setiap perintah yang dikeluarkan dapat dilaksana dan dikuatkuasakan.
Dr Mujahid berkata, Mahkamah Perkahwinan, Hadhanah dan Nafkah ini bermaksud untuk menyelesaikan secara sekali gus kerana kebiasaan amalan pada hari ini, proses untuk perceraian, proses menuntut nafkah dan hak penjagaan mengambil tempoh yang agak panjang.
3. DIWUJUDKAN DI 2 PERINGKAT
Mahkamah khas ini bakal diwujudkan di dua peringkat mahkamah iaitu Mahkamah Tinggi Syariah bagi tuntutan nafkah dan hadhanah (RM50,000 dan ke atas) yang dikenali sebagai Mahkamah Tinggi Khas Hadhanah dan Nafkah.
Manakala di peringkat mahkamah rendah pula, diwujudkan Mahkamah Rendah Khas Perkahwinan dan Mahkamah Rendah Khas Nafkah.
3. DIBERI KUASA MENYITA HARTA BEKAS SUAMI YANG CULAS TERHADAP NAFKAH Antara isu yang paling banyak dikongsi berkaitan penubuhan Mahkamah Khas Perkahwinan ini di media sosial adalah berkaitan kuasa menyita harta bekas suami yang culas memberi nafkah kepada bekas isteri dan anak-anak.
Ini adalah bagi memastikan hak wanita dan anak-anak sentiasa terjaga. Ingin Minta Cerai Dari Suami? Isteri Baca Dulu Nasihat Pakar Ini!
4. IDEA PENUBUHAN
Cadangan penubuhan mahkamah khas ini dicetuskan sendiri oleh Ketua Hakim Syarie MSWP, YAA Tuan Haji Ibrahim bin Deris ketika membentangkannya kepada Dato’ Seri Jamil Khir selaku Pengerusi Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan yang bertanggungjawab kepada mengenai hal ehwal Islam bagi Wilayah-wilayah Persekutuan.
5. BAKAL BEROPERASI MEI 2019
Menurut Dr Mujahid, setakat ini proses pengoperasian mahkamah berada pada peringkat akhir bagi mendapatkan pandangan daripada pelbagai pihak berhubung pentadbirannya, sebelum ia dibentangkan di mesyuarat Kabinet.
Ia dijangka akan mengambil sedikit masa lagi dan dijangka beroperasi bulan Mei 2019 ini.
INISIATIF YANG BAIK Tentunya ini merupakan inisiatif yang baik, bukan?
Diharapkan sedikit sebanyak kes ini dapat membantu mengendalikan kes-kes pengabaian dengan lebih efisyen dan cepat, apatah lagi yang melibatkan kezaliman terhadap wanita dan anak-anak.
Sumber: Sirap limau
The post Berkuasa Sita Harta Bekas Suami Culas, 5 ‘Fast Fact’ Tentang Mahkamah Khas Perkahwinan Yang Akan Beroperasi Mei Ini! appeared first on .


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.apakes.com/berkuasa-sita-harta-bekas-suami-culas-5-fast-fact-tentang-mahkamah-khas-perkahwinan-yang-akan-beroperasi-mei-ini/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Mahkamah Khas Perkahwinan Berkuasa Sita Harta Suami Enggan Bayar Nafkah Bekas Isteri

Mahkamah Khas Perkahwinan Berkuasa Sita Harta Suami Enggan Bayar Nafkah Bekas Isteri

papar berkaitan - pada 18/3/2019 - jumlah : 227 hits
Mahkamah Khas Perkahwinan Hadhanah dan Nafkah yang dijangka beroperasi pada Mei 2019 ini mempunyai kuasa menyita harta lelaki yang culas membayar nafkah kepada bekas isteri dan setakat ini pengoperasian mahkamah tersebut berada di peringkat...
Mahkamah Khas Perkahwinan Bakal Beroperasi Mulai Mei Ini

Mahkamah Khas Perkahwinan Bakal Beroperasi Mulai Mei Ini

papar berkaitan - pada 17/3/2019 - jumlah : 207 hits
KUALA LUMPUR Mahkamah Khas Perkahwinan Hadhanah dan Nafkah yang antara lain akan diberi kuasa menyita harta bekas suami yang culas memberi nafkah kepada bekas isteri dijangka beroperasi pada Mei ini Menteri di Jabatan Perdana Menteri Mujahi...
Video Saya Doakan Awak Okay Dan Sebaknya Doa Nonny Nadirah Buat Bekas Suami

Video Saya Doakan Awak Okay Dan Sebaknya Doa Nonny Nadirah Buat Bekas Suami

papar berkaitan - pada 18/3/2019 - jumlah : 432 hits
Saya Doakan Awak Okay Dan Genap Setahun Ulang Tahun Perkahwinan Pertama Sebak Doa Nonny Nadirah Buat Bekas Suami Hari ini genap setahun ulang tahun perkahwinan Nonny Nadirah bersama dengan bekas suaminya Mohamed Mustain Mohamed Adnan Meski ...
Kerajaan Akan Tubuh Mahkamah Khas Rasuah

Kerajaan Akan Tubuh Mahkamah Khas Rasuah

papar berkaitan - pada 20/3/2019 - jumlah : 257 hits
Putrajaya akan menubuhkan satu mahkamah khas rasuah supaya kes kes berkaitan salah laku tersebut dapat dipercepatkan kata Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad Dr Mahathir berkata cadangan itu selaras dengan inisiatif pelan antirasuah nasiona...
Mahkamah Khas Rasuah Ditubuhkan

Mahkamah Khas Rasuah Ditubuhkan

papar berkaitan - pada 19/3/2019 - jumlah : 192 hits
PUTRAJAYA Mahkamah khas rasuah dicadang untuk ditubuhkan bagi memastikan kes kes rasuah diberi masa dan penekanan oleh mahkamah yang tertumpu untuk kes tersebut kata Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad Beliau berkata Jawatankuasa Khas K...
Penjualan Tanah Membina Kem Tentera Vs Penubuhan Mahkamah Khas Rasuah

Penjualan Tanah Membina Kem Tentera Vs Penubuhan Mahkamah Khas Rasuah

papar berkaitan - pada 20/3/2019 - jumlah : 281 hits
Putrajaya akan menubuhkan satu mahkamah khas rasuah supaya kes kes berkaitan salah laku tersebut dapat dipercepatkan kata Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad Dr Mahathir berkata cadangan itu selaras dengan inisiatif pelan antirasuah nasiona...
Nak Anak Hebat Kurang Bermasalah Pujuk Ajar Suami Kita Untuk Cakna Sensitif Tentang Anak

Nak Anak Hebat Kurang Bermasalah Pujuk Ajar Suami Kita Untuk Cakna Sensitif Tentang Anak

papar berkaitan - pada 13/3/2019 - jumlah : 249 hits
Anak anak kebanyakkanya lebih rapat dengan ibunya kerana ayah sibuk mencari rezeki Masa anak anak bersama si ibu lebih banyak berbanding bersama dengan ayah Kadang kadang anak tak sempat berjumpa dengan ayahnya kerana faktor pekerjaan yang ...
Pandangan Ulamak Tentang Kerajan Pakatan Harapan

Pandangan Ulamak Tentang Kerajan Pakatan Harapan

papar berkaitan - pada 22/3/2019 - jumlah : 359 hits
Para ulama berpandangan kerajaan PH tidak boleh lagi menerus kan pemerintahan nya Ini kerana selama lebih kurang 10 bulan perkara utama yang menjadi asas ijtihad ulama ialah mudharat pada islam Perkara ini sangat terang dan jelas apabila be...
Backstabbing Drama In The Opposition Pas Sabotaging Bersatu By Attacking Chinese Vernacular Schools

Pas Anggap Terlalu Awal Bincang Pertukaran Mb Perlis

Calon Bersatu Prk Kkb Tidak Dapat Sokongan Parti Pas

Opening Young People S Eyes To Workers Rights

Bila Duit Nak Masuk

Penyokong Diseru Jalankan Tanggungjawab Sebagai Pemilik Sabah Fc

Sayur Kucai Dan Taugeh Untuk Makan Tengah Hari

Dumbing Down Our Education System Via Politicians And Theocrats



Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia


Vanny Vabiola Sudahi Saja Chord

Ustadz Yang Membodoh Bodohi Jemaahnya Kata Frans Donal Di Bali By Dr H

Lirik Campak Bintang Faizal Tahir M Nasir

Faisal Halim Alami Kecederaan Disimbah Asid

Lemas Tiga Beranak Ditemukan Tidak Lagi Bernyawa Selepas Mandi Manda Di Sungai Balak

Peminat Tempatan Puas Oneus Gegar Kuala Lumpur Di Konsert Jelajah Ke 2 La Dolce Vita