Beri Kail Bukan Beri Ikan Nak Makan Murah Pun Iya Juga Patut Masak Usaha Lah Walau Pun Sedikit


 
Bantu miskin tegar jana pendapatan, bukan terus beri wang, kata kumpulan penggunaKetua Aktivis PPIM, Nadzim Johan, berkata pemberian wang tunai dikhuatiri akan menyebabkan rakyat kumpulan bawahan terus bergantung kepada ehsan kerajaan.
Nora Mahpar - 25 Feb 2023, Aktiviti pertanian kecil-kecilan tidak melibatkan kos tinggi boleh membantu meningkatkan pendapatan golongan miskin tegar untuk jangka panjang, kata Ketua Aktivis PPIM. (Gambar Bernama)KUALA LUMPUR: Kerajaan perlu membantu kumpulan miskin tegar menjana pendapatan tambahan bukan sekadar menyalurkan bantuan tunai seperti bantuan tambahan RM600 di bawah Sumbangan Tunai Rahmah (STR) diumum dalam Belanjawan 2023.
Ketua Aktivis Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM), Nadzim Johan, berkata pendekatan tunggal seperti itu dikhuatiri akan membuatkan rakyat kumpulan bawahan terus bergantung harap kepada ihsan kerajaan untuk jangka panjang.
Menurutnya, bantuan sedemikian juga tidak memberi tambah nilai kepada kumpulan miskin tegar, yang realitinya memerlukan satu inisiatif untuk membawa mereka keluar daripada kepompong kemiskinan.
“Tambahan RM600 itu tak ke mana pun, sepatutnya kerajaan salurkan dalam bentuk yang lebih produktif yang boleh menjana hasil bagi kumpulan penerima.
“Contohnya, kerajaan bagi pilihan buat perniagaan kecil-kecil seperti tanaman cendawan atau usahakan sayur-sayur hidroponik yang tidak memerlukan kos tinggi,” katanya kepada FMT, mengulas bantuan tunai tambahan RM600 di bawah STR bagi kategori miskin tegar.
Dalam pembentangan Belanjawan 2023 semalam, perdana menteri yang juga menteri kewangan Anwar Ibrahim mengumumkan tambahan bantuan sebanyak RM600, daripada RM2,500 yang diterima ketika ini.
Sumbangan itu akan disalurkan dalam bentuk bakul makanan dan baucar barangan makanan asas bernilai RM600, yang menjadikan keluarga dalam kumpulan miskin tegar layak menerima sumbangan sehingga maksimum RM3,100.
Seorang pengamal perubatan, Dr Maamor Mansor, pula berpendapat usaha kerajaan memperkenalkan Skim Perubatan Madani untuk golongan B40 dipuji, namun menggesa kerajaan meluaskan jumlah perlindungan kepada penerimanya.
“Skim kesihatan kerajaan pusat perlu memberi lebih nilai daripada Iltizam Selangor Sihat yang ditawarkan kerajaan Selangor.
“Ia perlu ditambah baik termasuk tingkat jumlah perlindungan, tambah klinik panel, selain membenarkan penerimanya menjalani pemeriksaan kesihatan berkala untuk mengesan penyakit lebih awal,” katanya.
Beliau turut berharap skim itu dapat dilaksanakan segera bagi mengurangkan kesesakan di klinik kerajaan dan hospital awam ketika ini.
Belanjawan Madani 2023 memperuntukkan RM120 juta untuk skim Perubatan Madani khusus bagi golongan miskin mendapatkan rawatan kesihatan di klinik dan pengamal perubatan am swasta, sama seperti dilaksanakan kerajaan pimpinan Pakatan Harapan (PH) di Selangor.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2023/02/beri-kail-bukan-beri-ikan-nak-makan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Buat Sendiri Serunding Halia Ikan Bilis Untuk Makan Ketika Berpantang Lebih Murah Sedap

Buat Sendiri Serunding Halia Ikan Bilis Untuk Makan Ketika Berpantang Lebih Murah Sedap

papar berkaitan - pada 1/3/2023 - jumlah : 252 hits
Serunding halia ikan bilis biasanya menjadi penyedap makanan ketika dalam pantang Lauk pantang agak kosong jadi bila ditambah dengan serunding halia ikan bilis memang boleh membangkitkan selera makan ibu berpantang Selain itu halia juga bol...
Makan Bulan Nak Jadi Best Friend Balik Sebaknya Tengok Anak Awal Ashaari Lepas Rindu

Makan Bulan Nak Jadi Best Friend Balik Sebaknya Tengok Anak Awal Ashaari Lepas Rindu

papar berkaitan - pada 1/3/2023 - jumlah : 226 hits
Anak mana yang tidak rindukan ibu dan bapanya selepas berpisah lama Anak kedua pasangan selebriti Awal Ashaari dan Scha Alyahya Lila Amina mengundang hiba orang ramai bila mana menangis tatkala melihat bapanya yang pulang dari mengerjakan u...
Cute Senang Nak Buat Idea Menu Jamuan Sekolah Anak Paling Senang Nak Masak

Cute Senang Nak Buat Idea Menu Jamuan Sekolah Anak Paling Senang Nak Masak

papar berkaitan - pada 15/2/2023 - jumlah : 214 hits
Apa menu anda untuk jamuan anak Hujung tahun ini mak mak mula sibuk untuk menyediakan menu jamuan akhir tahun di sekolah anak Tak payah bersusah payah menu ringkas sememangnya jadi kesukaan anak anak kita Idea simple menggunakan roti dan nu...
Makan Sedap Kat Port Dickson Singgah Warung Salai Port Dickson Menikmati Masak Lomak

Makan Sedap Kat Port Dickson Singgah Warung Salai Port Dickson Menikmati Masak Lomak

papar berkaitan - pada 24/2/2023 - jumlah : 101 hits
Assalamualaikum Kali nie jauh kami jalan jalan cari makan Sampai ke Negeri Sembilan Ada kisah sebenarnya macam mana boleh sampai ke sini Dah lapar tu kami Google makanan sedap kat Port Dickson Terus la Encik Google bawa ke sini Makan sedap ...
Sebelum Nak Menulis Komen Kena Fikir Baik Baik Kena Lah Jadi Orang Yang Bijak Dan Bukan Membuat Fitnah

Sebelum Nak Menulis Komen Kena Fikir Baik Baik Kena Lah Jadi Orang Yang Bijak Dan Bukan Membuat Fitnah

papar berkaitan - pada 15/2/2023 - jumlah : 102 hits
Buat konten TikTok fitnah orang Bila orang dedah kerja jahat dia terus tutup akaun Lepas tu buat report polis sebab trauma Gila ni ada macam macam jenis
Anak Reject Nasi Buatkan Sup Tepung Resipi Mudah Nak Buat Makan Pun Bertambah Tambah

Anak Reject Nasi Buatkan Sup Tepung Resipi Mudah Nak Buat Makan Pun Bertambah Tambah

papar berkaitan - pada 1/3/2023 - jumlah : 142 hits
Kadang kadang ada anak yang reject untuk makan nasi Mungkin mereka tak berselera jika dipaksa makan Sesetengah anak pula mempunyai kegemaran sendiri sebagai contoh lebih minat makan pasta atau mi Oleh itu sebagai ibu kita perlu kreatif dala...
Mereka Bayar Untuk Makan Bukan Nak Dengar Anak Men4ngis Betty Rahmad Tegur Influencer

Mereka Bayar Untuk Makan Bukan Nak Dengar Anak Men4ngis Betty Rahmad Tegur Influencer

papar berkaitan - pada 22/2/2023 - jumlah : 112 hits
Tindakan seorang influencer atau personaliti media sosial mengeluarkan kenyataan apa kata korang bungkus makan kat rumah gara gara anak lelakinya dipandang serong ketika menangis di kedai makan menarik perhatian pelakon Betty Rahmad Patut m...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

Malayia S Forex Trading Landscape Opportunities And Challenges

Tukar Kanta Mata Untuk Melihat Seni Politik Anwar

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

The Dab 1a A Limited Edition Electric Production Motorcycle From France



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Terkahwin Adik Beradik Sendiri Tanpa Sengaja Apa Status Anak Sumbang Mahram

6 Ciri Harimau Jadian

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Ukraine Approaching Total Collapse

Police Probe Chaos Incident Outside Mosque In Penang

Budaya Pot Luck Jimat Kos Makanan Lebih Banyak Pilihan