Berhenti Ambil Pekerja Warga Asing Di Pasar Selayang Kata Annuar Musa



Pasar Selayang yang terkenal dengan warga Rohingya jangan lagi dilabel sebagai Little Myanmar, sebaliknya perlu dikekalkan nama asal.

Tan Sri Annuar Musa sebagai Menteri Wilayah Persekutuan mengingatkan ‘tauke’ atau majikan perniagaan di Pasar Selayang agar mengambil pekerja tempatan dan bukannya warga asing. Hal ini kerana mengambil pekerja warga asing seolah-olah menggalakkan mereka menjadikan kawasan itu sebagai lubuk mata pencarian.

Akibatnya, jumlah mereka akan menjadi terlalu ramai dan mendominasi pekerjaan yang terdapat di Pasar Selayang tersebut. Menurut spot check yang dilakukan semasa PKP juga mendapati bilangan mereka menjadi ramai sehingga mencecah ratusan ribu di sesuatu kawasan.

Kajian data UNHCR juga menunjukkan seramai hampir 46,740 pula adalah dalam kalangan kanak-kanak dan remaja bawah 18 tahun yang lahir di Malaysia.

Di saat PKP, majikan telah menggantikan pekerja asing dengan pekerja tempatan di sekitar Pasar Borong KL sejak fasa 1 PKP iaitu 20 April yang lepas.
“Saya terkejut apabila dilaporkan hari ini lebih 1 ribu orang tempatan bekerja di pasar borong (KL). Persoalannya boleh pula ambil pekerja tempatan, kenapa sebelum ini ambil pekerja asing?
“Jawapannya, mungkin kerana majikan mahu jimat dari segi bayaran upah kerana upah warga asing jauh lebih murah jika dibandingkan dengan pekerja tempatan. Hal ini kerana faktor peraturan gaji minimum yang perlu dipatuhi oleh majikan untuk pekerja tempatan.
“Tetapi jika sesuatu perniagaan itu untung, kenapa majikan begitu kedekut untuk menggaji pekerja tempatan dengan tahap gaji minimum. Walhal begitu banyak kelebihan mengambil pekerja tempatan dari warga asing. Pekerja asing kebanyakannya kurang mengamalkan kebersihan yang baik, tiada permit perjalanan dan bukan warganegara,” katanya pada sesi langsung FB Kementerian Wilayah Persekutuan hari ini.

Annuar juga berharap pengambilan warga tempatan itu terus dilaksanakan pada masa akan datang dan merayu majikan atau tauke agar sayangilah negara dan berhentilah mengambil warga asing sebagai pekerja di Pasar Borong KL.

“Terdapat ramai warga tempatan dan gelandangan yang mahu bekerja, malah sesetengahnya hari ini sudah selesai menjalani temuduga.
“Saya tidak mahu lagi lihat pasar borong ini jadi Little Myanmar atau Little Arakan, sebaliknya Selayang perlu kekal dikenali sebagai Selayang,” katanya.

Tan Sri Annuar telah mengarahkan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) melihat perkara tersebut dengan serius dan selesaikan masalah ini dengan tegas dan telus.
“Saya tahu perkara ini susah untuk dilaksanakan, ada tauke atau majikan yang tak suka dengan apa yang saya sebutkan tetapi kita tak mahu lihat Chow Kit, Selayang dipenuhi warga asing. Saya juga mendapat laporan Little India dan Petaling Street juga didominasi dengan warga asing. Ini sangat mengecewakan.
“Utamakan pekerja tempatan, mungkin agak sedikit mahal tapi ia berbaloi dan tidak salah berkongsi keuntungan dengan rakyat sendiri“, tegas Annuar.
“Jika hanya fokus kepada keuntungan dengan sanggup ambil warga asing, maka akan terjadilah apa yang kita lihat sekarang di mana kawasan ini sesak dipenuhi dengan warga asing sehingga masyarakat tempatan menjadi tidak selesa dan kita sendiri rasa tidak selamat,” katanya.



MR :  Satu pendekatan terbaik


Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt





............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
[email protected]


©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mindarakyat.blogspot.com/2020/05/berhenti-ambil-pekerja-warga-asing-di.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kegiatan Penjajaan Tanpa Lesen Warga Asing Di Pasar Harian Selayang Adalah Video Lama Yang Ditularkan Semula

Kegiatan Penjajaan Tanpa Lesen Warga Asing Di Pasar Harian Selayang Adalah Video Lama Yang Ditularkan Semula

papar berkaitan - pada 29/4/2020 - jumlah : 288 hits
Dewan Bandaraya Kuala Lumpur ingin menjelaskan mengenai video yang telah tular berhubung kegiatan penjajaan tanpa lesen oleh warga asing di sekitar Pasar Harian Selayang DBKL mendapati video tersebut adalah video lama yan
Pasar Mini Kotor Warga Asing Ditutup

Pasar Mini Kotor Warga Asing Ditutup

papar berkaitan - pada 10/5/2020 - jumlah : 334 hits
DEWAN Bandaraya Kuala Lumpur menutup sebuah pasar mini di Sentul hari ini kerana dikendalikan warga asing dengan ruang niaga kotor Datuk Bandar Kuala Lumpur Datuk Nor Hisham Dahlan berkata serbuan jam 4 50 petang itu dilakukan selepas mener...
28 Pekerja Warga Asing Positif Covid 19 Kkm Sahkan Kesan Kluster Tapak Pembinaan

28 Pekerja Warga Asing Positif Covid 19 Kkm Sahkan Kesan Kluster Tapak Pembinaan

papar berkaitan - pada 4/5/2020 - jumlah : 368 hits
Satu lagi kluster baharu dikesan dari tapak pembinaan Kuala Lumpur selepas 28 pekerja pembinaan warga asing dilaporkan positif virus PKC Kementerian Kesihatan Malaysia menerusi Ketua Pengarah Kesihatan Datuk Dr Noor Hisham Abdullah men
Kami Hanya Mampu Berdoa Kata Pekerja Asing Lapar Kehabisan Wang Akibat Pkp

Kami Hanya Mampu Berdoa Kata Pekerja Asing Lapar Kehabisan Wang Akibat Pkp

papar berkaitan - pada 27/4/2020 - jumlah : 319 hits
Kira kira 80 pekerja binaan warga Indonesia dan Bangladesh yang tinggal di rumah kongsi antara kediaman mewah dan bangunan pejabat kini kehabisan wang dan terpaksa kelaparan setiap hari dengan ada yang mempunyai isteri dan anak Beberapa min...
Keterlaluan Wajibkan Majikan Saring Semua Pekerja Asing Kata Mef

Keterlaluan Wajibkan Majikan Saring Semua Pekerja Asing Kata Mef

papar berkaitan - pada 6/5/2020 - jumlah : 290 hits
Kumpulan majikan mengkritik langkah mewajibkan majikan menanggung kos saringan Covid 19 ke atas pekerja asing masing masing mengatakan ia tidak kena pada masanya berikutan perniagaan bergelut untuk memulakan semula operasi selepas sekatan h...
Gempar Imigresen Serbu Warga Asing Di Selayang Ratusan Ditahan

Gempar Imigresen Serbu Warga Asing Di Selayang Ratusan Ditahan

papar berkaitan - pada 11/5/2020 - jumlah : 318 hits
Pihak berkuasa hari ini mengadakan serbuan terhadap warga asing tanpa dokumen di Selayang Operasi itu dibuat di kawasan perintah kawalan pergerakan diperketatkan sekitar pasar borong Kuala Lumpur dan dilakukan di saat perintah itu dijangka ...
Ipd Gombak Nafi Operasi Tangkap Warga Asing Besar Besaran Di Selayang

Ipd Gombak Nafi Operasi Tangkap Warga Asing Besar Besaran Di Selayang

papar berkaitan - pada 28/4/2020 - jumlah : 482 hits
SHAH ALAM 27 APRIL Ibu Pejabat Polis Daerah Gombak hari ini menafikan video tular berkaitan operasi tangkapan warga asing termasuk Rohingya secara besar besaran di Selayang Situasi tersebut sebaliknya merupakan pemindahan 52 warga asing di ...
Warga Asing Tidak Dibenar Masuk Malaysia Kata Putrajaya

Warga Asing Tidak Dibenar Masuk Malaysia Kata Putrajaya

papar berkaitan - pada 7/5/2020 - jumlah : 300 hits
Menteri Kanan Keselamatan Ismail Sabri Yaakob berkata kerajaan masih mengekalkan polisi tidak membenarkan warga asing memasuki negara buat masa ini termasuk menerusi laluan udara Beliau berkata perkhidmatan penerbangan termasuk AirAsia hany...
Lambakan Warga Asing Di Malaysia Bimbangkan Rakyat

Lambakan Warga Asing Di Malaysia Bimbangkan Rakyat

papar berkaitan - pada 25/4/2020 - jumlah : 353 hits
Kerajaan perlu bertindak segera khuatir masalah makin membarah 24 04 2020 Naib Presiden Isma Prof Zainur Rashid ZainuddinBANGI 1 Ramadan 1441H Jumaat Kerajaan khususnya Kementerian Dalam Negeri Kementerian Sumber Manusia dan agensi berkaita...
Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Isn T Akmal S Call To Reject Passport Renewal Based On Bm Fluency A Disservice Amid Looming Kkb Polls

Honor X7b Telefon Pintar 5g Kini Di Kedai Seluruh Negara Pada Rm899

Azmin Pledges To Tell All On May 11

Selepas Menjadi Penumpang Umno Bakal Terkubur Pada Pru16

Utilizing Crowdfunding For Business



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Jadual Dan Keputusan Piala Thomas Piala Uber 2024

Reaching Out

Iddah Wanita Kematian Suami

Berebut Kasih

Tinggi Protein Dan Mikronutrien Ini Manfaat Ikan Susu Untuk Kesihatan

Upiak Hari Raya Duit Tak Ada Chord