Berdosa Jenayah Syarak Ingkar Sop Covid 19 Mufti


 Oleh SAFINA RAMLI

Wan Salim Wan Mohd. Noor GEORGETOWN: Umat Islam yang ingkar dengan prosedur operasi standard (SOP) bagi mencegah penularan wabak Covid-19 seperti cuba merentas negeri telah melakukan satu jenayah syarak dan perbuatan itu adalah berdosa.
Menurut Mufti Pulau Pinang, Datuk Seri Dr. Wan Salim Wan Mohd. Noor, ini kerana mengikut fatwa rasmi yang dikeluarkan oleh institusi-institusi kefatwaan termasuk di Mesir dan Arab Saudi, umat Islam adalah wajib mematuhi SOP yang ditetapkan oleh pihak berkuasa yang bertujuan untuk mencegah penularan pandemik Covid-19.
“Perlu diingatkan agama Islam amat prihatin terhadap kesihatan awam dan menggalakkan diambil langkah-langkah pencegahan sebagai cara paling berkesan dalam menyekat merebaknya sesuatu penyakit atau membatasinya dalam kawasan tertentu sahaja,” katanya di sini hari ini.
PKP dilaksana di seluruh negara dengan larangan baharu berkaitan aktiviti Aidilfitri berkuat kuasa Rabu ini termasuk tidak dibenarkan merentas negeri dan daerah.
Mengulas lanjut Wan Salim berkata, terdapat banyak nusus atau dalil daripada ayat-ayat al-Quran dan hadis yang melarang perhimpunan yang mencampurkan antara para pesakit dan mereka yang sihat.
“Malah, untuk menghalang jangkitan penyakit dan wabak, maka, solat Jumaat dan solat berjemaah boleh atau harus ditangguhkan buat sementara sehingga keadaan pulih dan kembali normal,” katanya.
Dalam pada itu, beliau berkata, mengeratkan silaturahim ketika Hari Raya Aidilfitri tidak hanya terhad kepada amalan ziarah sahaja.
“Kemajuan peralatan komunikasi dan teknologi maklumat zaman kini memudahkan ahli-ahli keluarga dan kenalan berhubung antara satu sama lain,” katanya.
Tambah beliau, para ulama di negara-negara Asia Barat juga telah memfatwakan tanpa menziarahi ibu bapa dalam tempoh penularan wabak sekarang tidak dianggap menderhaka terhadap kedua-duanya.
“Malah, sebaliknya Islam tidak mengharuskan penganutnya mendedahkan diri sendiri, anak-anak dan anggota keluarga kepada bahaya termasuk jangkitan penyakit.
“Menziarah ibu bapa dan keluarga dalam suasana sebegini boleh menyebabkan penyakit berpindah kepada mereka,” katanya. -UTUSAN ONLINE


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2021/05/berdosa-jenayah-syarak-ingkar-sop-covid.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Patuh Sop Cara Terbaik Kawal Covid 19

Patuh Sop Cara Terbaik Kawal Covid 19

papar berkaitan - pada 19/5/2021 - jumlah : 232 hits
Menyalahkan kerajaan dalam soal kegagalan mengawal wabak Covid 19 bukan satu kaedah membawa kebaikan Budaya suka menyalahkan pihak lain tidak akan mengubah keadaan Cuba tanya apa peranan rakyat untuk mengawal wabak Covid 19 yang kembali men...
215 Dikompaun Tak Rekod Butiran Diri Asas Sop Pun Ramai Ingkar

215 Dikompaun Tak Rekod Butiran Diri Asas Sop Pun Ramai Ingkar

papar berkaitan - pada 3/5/2021 - jumlah : 166 hits
Oleh Kelihatan seorang pengunjung memeriksa suhu badan serta mengimbas aplikasi MySejahtera sebelum masuk ke Bazar Ramadan di Jalan Raja Alang Kampung Baru baru baru ini GAMBAR hiasan Abd Razak Aid SERAMAI 500 individu ditahan polis selepas...
Hukuman Lebih Berat Vvip Dan Selebriti Langgar Sop Covid 19

Hukuman Lebih Berat Vvip Dan Selebriti Langgar Sop Covid 19

papar berkaitan - pada 17/5/2021 - jumlah : 257 hits
Sejak akhir akhir ini kes membabitkan Instafamous atau selebriti yang melanggar prosedur operasi standard dalam mengekang wabak COVID 19 menjadi topik hangat dalam kalangan masyarakat yang kebanyakannya mahu hukuman setimpal dikenakan kepad...
Cops Probe Dr M S Breach Of Covid 19 Sop In Langkawi

Cops Probe Dr M S Breach Of Covid 19 Sop In Langkawi

papar berkaitan - pada 13/5/2021 - jumlah : 219 hits
Dr Mahathir Mohamad failed to scan the MySejahtera QR Code and record his body temperature when entering a surau in his constituency last Satuday PETALING JAYA Police are investigating former prime minister Dr Mahathir Mohamad over allegati...
Ingkar Sop 47 Termasuk Pemilik Pusat Hiburan Dikompaun Rm280 000

Ingkar Sop 47 Termasuk Pemilik Pusat Hiburan Dikompaun Rm280 000

papar berkaitan - pada 10/5/2021 - jumlah : 214 hits
GEORGE TOWN 27 Ramadan 1442H Ahad Seramai 47 individu termasuk pemilik sebuah pusat hiburan di Jalan Sultan Ahmad Shah di sini dikenakan kompaun berjumlah RM280 000 kerana ingkar prosedur operasi standard Perintah Kawalan Pergerakan Bersyar...
Wan Rosdy Gesa Rakyat Pahang Patuhi Sop Situasi Covid 19 Di Negeri Ini Belum Reda

Wan Rosdy Gesa Rakyat Pahang Patuhi Sop Situasi Covid 19 Di Negeri Ini Belum Reda

papar berkaitan - pada 15/5/2021 - jumlah : 257 hits
KUANTAN Jawatankuasa Pengurusan Bencana Negeri Pahang melaporkan situasi terkini wabak pandemik COVID 19 di negeri ini masih belum reda terutamanya di daerah Kuantan Demikian kenyataan rasmi yang dibuat oleh Menteri Besar Pahang Datuk Seri ...
Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Too Soon To Tell Analyst Says On Mipp S Prospects In Pn

Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Govt Opposition Should Agree On Redelineation Formula Says Bersatu Man

Kuala Kubu Baharu Of Fortress On Estuary And Lee S Legacy

Malayia S Forex Trading Landscape Opportunities And Challenges

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Buat Apa Jika Terseliuh

Lafaz Zikir Hari Jumaat Dan Selawat Nabi Serta Fadhilatnya

Apa Itu Istighfar

21 Amazing Mother S Day Gifts For The Food Lover

Kelam Kabut Semua Buat Sendiri Daler Yusof Kongsi Pengalaman Urus Isteri Pertama Kali Berpantang Di Malaysia

Doktor Kongsi Tip Cepatkan Proses Bersalin Elok Buat Bila Dah Hujung Hujung Kehamilan