Berdamailah Dengan Sejarah Menyegarkan Pemikiran Wasati Dalam Menyorot Tragedi Berdarah Memali






Antara watak² rapat dalam peristiwa Memali dan masih hidup adalah ; Dato' Yusuf Husain (Pak Cup) dan Ustaz Abd Wahab Hasan (Us Awang Lanai), keduanya merupakan orang kanan Ust Ibrahim dan YDP Pas Baling ketika peristiwa itu berlaku. 


2. Tanpa perlu berbolak balik, peristiwa Memali berlaku kerana 'desakan' UMNO Baling melalui jurucakapnya dalam Perhimpunan Agung UMNO, Dato' Saroji Harun (alm) supaya Ustaz Ibrahim diambil tindakan . 


3. Tidak boleh dinafikan bahawa peristiwa Memali sememangnya tercetus berpunca dan bersebab dari pertembungan Pas dan UMNO, itulah faktanya!!! 


4. Namun, dengan perkembangan zaman, watak penting dalam peristiwa Memali ini, Pak Cop telah bersetuju untuk berdamai dengan sejarah (memaafkan UMNO walaupun pahit katanya) setelah 34 tahun peristiwa itu berlaku.


5. Bagus, dan itulah sepatutnya yang dilakukan, biarlah sejarah merekodkan dan biarlah mereka yang terlibat diadili di mahkamah Mahsyar kelak. 


6. Pendokog kuat kepada fatwa syahidnya penduduk Memali yang masih hidup antaranya adalah Ustaz Awang Lanai, saya tak pasti apakah beliau juga sudi berdamai dengan sejarah kerana partinya telah 'berdamai' dengan UMNO itu. 


7. Apapun, sebagai noktah permulaan atas perdamaian dengan sejarah itu, kita seharusnya perlu menyegarkan kembali pemikiran Wasati (pertengahan dan tidak taksub kepada kumpulan atau parti, tetapi setia kepada kebenaran). 


8. 2015, apabila Amanah ditubuhkan, Ustaz Awang antara orang yang mengeluarkan pandangan supaya 'puak² tu dibunuh' (boleh jadi yang dimaksudkan politik mereka) bersandarkan sepotong ayat Al Quran dan juga cuplikan dari kitab Ahkam As Sultaniah, berita ini dilaporkan oleh Harakah, pemberita yang melaporkan bernama Izwan Halim (tetapi telah di404kan). Ini bukan pemikiran Wasati. 


9. Berdamai dengan sejarah memerlukan kita berhati² dalam berinteraksi dengan pergolakan semasa. Jangan pula 'tala' hujah dan dalil sejarah kepada pihak yang tidak disenangi pada ketika ini. 


10. Amanah, sebuah parti yang lahir hasil dari krisis dan konflik, baja yang menyuburkannya adalah pemikiran 'ganas' takfiri yang sentiasa menjadikannya sebagai 'tempat lepas geram' akan sentiasa menyegarkan pemikiran Wasati dalam berpolitik. 


Kita sentiasa 'tengah', tidak melampau, InsyaAllah.


By Ustaz Ridzwan Abu Bakar
19 Nov 2020








Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wrlr.blogspot.com/2020/11/berdamailah-dengan-sejarah-menyegarkan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kegembiraan Enam Remaja Bertukar Tragedi

Kegembiraan Enam Remaja Bertukar Tragedi

papar berkaitan - pada 20/11/2020 - jumlah : 160 hits
Oleh MOHAMAD FAIZAL HASHIM ANGGOTA bomba sedang membawa mayat remaja yang mati lemas di Sungai Skudai berhampiran Kampung Jaya Sepakat Senai Gambar Bomba JohorKULAI Kegembiraan enam remaja memancing di Sungai Skudai berhampiran Kampung Jaya...
Telefilem Tragedi Balik Kampung

Telefilem Tragedi Balik Kampung

papar berkaitan - pada 23/11/2020 - jumlah : 393 hits
Telefilem Tragedi Balik Kampung Tragedi Balik Kampung yang akan disiarkan pada Sabtu 9 Mei 2020 pukul 9 malam di TV3 Malam ini ulangsiar kembali bagi menggantikan Muzik Muzik Separuh Akhir 35 Episod 3 yang ditunda Telefilem TRAGEDI BALIK KA...
Move On Bro Umno Kena Keluar Dari Kotak Pemikiran Lama

Move On Bro Umno Kena Keluar Dari Kotak Pemikiran Lama

papar berkaitan - pada 8/11/2020 - jumlah : 255 hits
Isu sekarang kita mahukan idea daripada semua individu Untuk membantu menyelesaikan masalah ekonomi negara dalam menghadapi covid19 Sengketa tahi politik boleh start semula tahun 2022 nanti Umno perlu ingat yang cetuskan masalah politik sab...
Idea Pandang Ke Borneo Pemikiran Jauh Diluar Kotak Abdul Rahman Dahlan

Idea Pandang Ke Borneo Pemikiran Jauh Diluar Kotak Abdul Rahman Dahlan

papar berkaitan - pada 13/11/2020 - jumlah : 185 hits
Dua hari yang lalu ahli parlimen Pekan dan mantan Perdana Menteri Malaysia Datuk Sri Mohd Najib Tun Razak telah memperkenalkan idea Dasar Pandang ke Borneo di parlimen Dalam ucapan bajet beliau Najib mencadangkan supaya sudah tiba masanya u...
Tragedi Mi Kari Babi Patut Sedarkan Umat Islam Kepentingan Bmf

Tragedi Mi Kari Babi Patut Sedarkan Umat Islam Kepentingan Bmf

papar berkaitan - pada 14/11/2020 - jumlah : 270 hits
ismaweb netKenapa KPDNHEP tidak dedah nama restoran terkenal tersebut BANGI 28 Rabiulawal 1442H Sabtu Kejadian sebuah restoran terkenal didakwa menyajikan mi kari menggunakan daging babi sepatutnya menyedarkan umat Islam tentang kepentingan...
Aksi Aktivis Ham Peringati 22 Tahun Tragedi Semanggi I

Aksi Aktivis Ham Peringati 22 Tahun Tragedi Semanggi I

papar berkaitan - pada 13/11/2020 - jumlah : 97 hits
Aksi Aktivis HAM Peringati 22 Tahun Tragedi Semanggi I Mereka mendatangi Gedung Kejagung yang terbakar dengan membawa karangan bunga dan surat kepada Jaksa Agung Dalam aksinya mereka menuntut penuntasan kasus pelanggaran HAM dalam Tragedi S...
Tiada Lagi Sambutan Mengenang Peristiwa Memali

Tiada Lagi Sambutan Mengenang Peristiwa Memali

papar berkaitan - pada 21/11/2020 - jumlah : 112 hits
Lazimnya setiap tahun pada bulan November parti lebai akan berhimpun bagi mengingati peristiwa Memali Semenjak nikah muta ah dengan parti pengkhianat tebuk atap kita lupakan kisah Memali ye nanti member kita terasa pulak dah syok jadi keraj...
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

The Evolution Of Adult Entertainment

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Mentafsir Pilihan Raya Kecil Kkb

Sarapan Apom Manis Bubur Campur Di Padang Speedy Teluk Intan

Apakah Berhijab Harus Dari Hati

Cerita Hari Jumaat

Time Sensitive Recognizing And Reacting To Infantile Spasms

Kedah Akan Cipta Rekod Dengan Penutupan Mbi Kedah Melalui Saman