Berbulan Bulan Susah Nak Jumpa Beras Tempatan Alih Alih Keluar Beras Madani


ismaweb.net
Ainul IlliaKenapa RM30 untuk 10kg? Siapa pengilang Beras Putih Malaysia Madani?
BANGI, 6 Syabaan 1445H, Jumaat – Keputusan kerajaan memperkenalkan Beras Putih Malaysia Madani bagi menggantikan kategori beras putih tempatan dan import di pasaran negara ini, tidak diterima baik oleh rakyat

Beras itu yang bakal menjadi kategori tunggal bagi beras putih menimbulkan pelbagai persoalan terutama daripada pihak pemain industri dan juga pembeli.

Hairan dengan isu ini, orang awam mula mempersoalkan ke mana perginya beras tempatan selama beberapa bulan lalu, sehingga menyebabkan mereka terpaksa membeli beras import pada harga yang lebih tinggi.

Lebih menambahkan persoalan, kerajaan membuat ‘kejutan’ dengan memperkenalkan Beras Putih Madani Malaysia dengan harga siling baharu.

Kelmarin, Pengerusi Jawatankuasa Menangani Harga Makanan dan Kos Sara Hidup, Mesyuarat Khas Majlis Tindakan Sara Hidup Negara (NACCOL), Datuk Syed Abu Hussin Hafiz Syed Abdul Fasal. berkata, harga siling baharu bagi beras putih ditetapkan pada kadar RM30 bagi kampit 10 kilogram (kg) manakala RM15.50 (5kg) dan RM3.50 (1kg).

Ia akan mula berkuatkuasa pada Isnin (19 Februari) dan beras ini akan berada di pasaran pada 1 Mac.

Syed Abu Hussin Hafiz berkata, penetapan harga siling Beras Putih Malaysia Madani itu juga muncul sebagai mekanisme menoktahkan tindakan pemanipulasian bekalan beras putih tempatan.

Ini kerana, katanya, segelintir pengeluar sebelum ini dikenal pasti mencampurkan beras putih tempatan dengan kampit beras putih import, bertujuan meraih keuntungan lebih.

Membidas kenyataan itu, salah seorang pengguna Facebook, Baba Panjang mempersoalkan harga siling baharu yang ditetapkan kerajaan campuran ini.

“Kenapa RM30? Kenapa tak RM28 ke, RM20 ke? Rasa macam idea kedai 1Malaysia. Dulu pun ada barang-barang 1Malaysia. Ishhh siapa lah pengilang beras madani ni.. Mesti kaya sangat,” katanya.

Shukrie Rieey yang turut tidak berpuas hati dengan pelaksanaan harga siling baharu ini berkata,” Puluhan tahun tak ada isu pun beras tempatan hilang di pasaran. Bila Pakatan Harapan (PH) jadi kerajaan menyusahkan rakyat.”

Manakala pengguna Facebook dengan nama Razaly Othman mempersoalkan ke mana perginya beras tempatan selama beberapa bulan ini.

“Yang hairannya mana perginya berss tempatan? Harga barang naik.. Ingat semakin turun…. Tunaikanlah janji janji semasa berkempen dulu,” katanya.

Sementara itu, Shafiq Hamzah berpandangan bahawa tidak logik beras import yang bernilai RM3,200 bagi setiap per tan metrik perlu dicampurkan dengan beras tempatan yang dikatakan hilang untuk mendapatkan harga jualan RM30 bagi 10kg.

“Kilang beras mana yang nak jual harga macam itu sedangkan mereka nikmati untung daripada harga beras import RM3,200/tan dan dijual pada harga rm40/10kg,” soalnya.

Rahimi Osman pula bimbang akan kesan-kesan yang bakal timbul jika semua beras dijual selaras dengan Harga Beras Putih Malaysia Madani, termasuk beras import.

“Saya risau pengeluar beras import tidak lagi mahu jual beras kerana tidak sepadan. Tinggal beras tempatan sahaja dalam pasaran dan akan timbul masalah lebih besar, tidak cukup beras langsung dalam negara. Rakyat kategori T20, M40 dan B40 akan berebut beli beras.

“Yang berduit boleh simpan bekalan beras banyak-banyak. Yang tiada duit mula tanam ubi kentang balik macam zaman Jepun,” katanya.
Penafian: Kenyataan berita atau artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Media Isma Sdn Bhd atau Portal Islam dan Melayu Ismaweb.net.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wak-labu.blogspot.com/2024/02/berbulan-bulan-susah-nak-jumpa-beras.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Beras Putih Malaysia Madani Penamat Manipulasi Isu Beras Tempatan

Beras Putih Malaysia Madani Penamat Manipulasi Isu Beras Tempatan

papar berkaitan - pada 15/2/2024 - jumlah : 125 hits
HarapandailyNORAINI NORDINTindakan rakus serta haloba mencampurkan beras putih tempatan dengan kampit beras putih import untuk meraih keuntungan berganda bakal ternoktah dengan kemunculanBeras Putih Malaysia Madani Beras Putih Malaysia Mada...
Shuhada Dedah Hafidz Dah 6 Bulan Tak Jumpa Anak Harap Kes Mahkamah Selesai Cepat Duit Nak Pakai Untuk Sekolah Anak

Shuhada Dedah Hafidz Dah 6 Bulan Tak Jumpa Anak Harap Kes Mahkamah Selesai Cepat Duit Nak Pakai Untuk Sekolah Anak

papar berkaitan - pada 8/2/2024 - jumlah : 89 hits
Bekas isteri kepada aktor Hafidz Roshdi Shuhada Shukri berharap agar kes mahkamah dapat diselesaikan secepat mungkin dan bekas suaminya itu memberikan kerjasama yang baik dalam mengikuti prosedur undang undang yang telah ditetapkan Malah Sh...
Pemuda Pas Pahang Kecewa Urus Tadbir Desak Kerajaan Madani Atasi Segera Isu Beras

Pemuda Pas Pahang Kecewa Urus Tadbir Desak Kerajaan Madani Atasi Segera Isu Beras

papar berkaitan - pada 19/2/2024 - jumlah : 169 hits
KUANTAN Pemuda PAS Pahang kecewa dengan tadbir urus Kerajaan Madani dalam menangani krisis bekalan dan penetapan harga beras dalam negara Ketua Pemuda negeri Mohd Zarimi Abu Zih berkata kegagalan komunikasi antara kementerian agensi yang be...
Bila Dia Kata Nak Jumpa Anak Saya Gembira Shakilla Khoriri Rela Lepaskan Anak Ke Fizi Ali Enggan Panjangkan Isu

Bila Dia Kata Nak Jumpa Anak Saya Gembira Shakilla Khoriri Rela Lepaskan Anak Ke Fizi Ali Enggan Panjangkan Isu

papar berkaitan - pada 22/2/2024 - jumlah : 76 hits
Enggan melibatkan anak dalam persengketaan rumah tangga antara pelakon Shakilla Khoriri dengan bekas suaminya Fizi Ali ibu kepada seorang cahaya mata ini dengan rela hati membenarkan anaknya berjumpa Fizi Ingin anak segera bertemu ayah Buka...
Hentikanlah Keluar Kenyataan Bercanggahdalam Isu Beras

Hentikanlah Keluar Kenyataan Bercanggahdalam Isu Beras

papar berkaitan - pada 19/2/2024 - jumlah : 119 hits
KONTROVERSI dan spekulasi membabitkan industri beras negara terutama berkaitan soal jenama serta gred beras putih ketika ini dilihat menimbulkan persoalan mengenai konsep persefahaman serta kebersamaan antara kementerian dan agensi kerajaan...
Mama Papa Pilih Nama Anak Bukan Ikut Trend Biar Ada Maksud Baik Jangan Sampai Nak Sebut Pun Susah

Mama Papa Pilih Nama Anak Bukan Ikut Trend Biar Ada Maksud Baik Jangan Sampai Nak Sebut Pun Susah

papar berkaitan - pada 8/2/2024 - jumlah : 105 hits
Mama dan papa ketika memilih janganlah terikut ikut dengan trend Pilihlah nama yang mempunyai maksud yang baik selain tidak susah hendak disebut akan kekal selamanya Bukan senang hendak ubah sesuka hati apabila nama yang dipilih tidak sesua...
Nak Ke Tandas Pun Susah Seperti Tiada Kehidupan Lee Sungkyung Luah Kesukaran Berlakon Dr Romantic 3

Nak Ke Tandas Pun Susah Seperti Tiada Kehidupan Lee Sungkyung Luah Kesukaran Berlakon Dr Romantic 3

papar berkaitan - pada 9/2/2024 - jumlah : 109 hits
Lee Sung kyung telah berkongsi pengalamannya berlakon dalam drama Dr Romantic 3 ARTIKEL BERKAITAN Baru baru ini Lee Sung kyung telah membuat penampilan sebagai tetamu di dalam rancangan Suchwita milik Suga BTS Di mana pelakon tersebut telah...
Ajar Walaun Kira Kira Bab Beras Naik Beras Madani Jom Kira Untung Ka Rugi

Ajar Walaun Kira Kira Bab Beras Naik Beras Madani Jom Kira Untung Ka Rugi

papar berkaitan - pada 19/2/2024 - jumlah : 128 hits
Mukhlis Eddie Desa HM Beras tempatan dari RM 26 00 tukar jadi beras Madani RM 30 00 naik RM 4 00 Sekerap dari RM 2 50 sekilo masa zaman tebuk atap naik kpd RM 3 50 sekilo zaman Madani tambahan RM 1 00 sekilo Kalau sehari motong dpt 10 kilo ...
Harga Beras Nak Kutuk Kerajaan Pun Patut Patut La Kerajaan Pn Dulu Tak Baik Mana Pun

Harga Beras Nak Kutuk Kerajaan Pun Patut Patut La Kerajaan Pn Dulu Tak Baik Mana Pun

papar berkaitan - pada 22/2/2024 - jumlah : 129 hits
Che IbrahimKesian la ke pesawah dan petani mereka pun ada keperluan dan tanggungan hidup juga Serba benda nak murah kalau mari dari titik peluh orang kampung Yang bagi pandangan atas ni tak cerdik gayanya Dia nak murah ja Mengkedaqah anak b...
Airasia Santan Menu Baru Harga

Koleksi Kad Pokemon Dilelong Rm330 000

Muslims Rebuke Rais Yatim S No No To Sarawak S Proposal Of Conducting Friday Sermons In English

Yuka Kharisma Cinta Indah Buat Kanda Chord

Ulu Tiram Attack Suspect Not Ji Member Initial Link Made Due To Father S Past Says Igp

Apa Jadi Serangan Balai Polis Johor S Pura Ini Komen Pas

Apakah Sebaik Baiknya Manusia

Resepi Sos Hijau Vietnamese Rolls



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Teresa Kok Terkejut Terima Surat Ugutan Bunuh Dan Dua Butir Peluru

Isu Uitm Kerajaan Kena Berani

Ragam Pelik Kucing

15 Breathtaking Mediterranean Powder Room Ideas From Classic To Modern

Durioo Cara Daftar Subscription

A Lone Wolf Does Not Materialise Naturally