Berbaloi Ke Beli Jam Tangan Jenama G Shock


G-shock adalah merupakan jenama jam tangan yang dikeluarkan oleh syarikat jam tangan terkemuka iaitu Casio. Jenama ini telah menjadi salah satu ikon dalam dunia jam tangan selama beberapa dekad yang lalu.
 
Sebut sahaja nama G-Shock, boleh dikatakan ramai orang yang kenal dengan jenama ini.

Jenama G-Shock sangat sinonim dengan dengan fungsi-fungsi canggihnya, dan jenama ini juga merupakan pilihan popular dalam kalangan mereka yang menginginkan jam tangan yang tahan lasak dengan rekabentuk yang menarik.
 
Namun, persoalan yang seringkali ditanyakan oleh bakal pengguna adalah,
“Adakah berbaloi membeli jam tangan jenama G-Shock?”
 
Perbincangan dalam artikel ini, kita akan cuba merungkai persoalan tersebut dan kita akan cuba bantu anda buat keputusan yang sewajarnya.
 
Kita akan bincangkan, apakah keistimewaan model jam tangan dari jenama ini, kelemahannya serta kita cuba bandingkan dengan alternatif lain yang mungkin dapat membantu anda untuk buat keputusan yang lebih baik.

 
Kelebihan Jam Tangan G-Shock Kita akan mulakan dengan melihat apakah kelebihan yang terdapat pada model jam dari jenama ini.
 
(1) Ketahanan dan kekuatan Jam tangan jenama G-Shock ini amat terkenal dengan reputasinya menghasilkan jam yang tahan lasak dan mampu berfungsi dengan baik walau dalam situasi yang cukup ekstrem.
 
Jenama ini dibangunkan bagi mengatasi situasi yang agak ekstrem misalnya seperti perlu berhadapan dengan keadaan hentakkan, getaran dan tekanan yang kuat.
 
Sejarah mengenai penciptaan janama ini bermula apabila Kikuo Ibe yang merupakan seorang jurutera ingin mencipta seutas jam tangan yang boleh bertahan dan masih tetap berfungsi dengan baik walaupun jam tersebut jatuh ke lantai.
 
Pada masa lalu, kebanyakkan jam tangan akan pecah berderai sebaik sahaja ianya terjatuh atas lantai. Justeru model ini dibangunkan bagi mengatasi masalah tersebut.
 
Model G-Shock telah melalui pelbagai ujian ketahanan seperti ujian melempar dari pesawat terbang dan tekanan dari kenderaan yang melintas diatasnya.
 
(2) Fungsi yang pelbagai Jam tangan dari jenama G-Shock ini bukan semata-mata tentang ketahanannya.
 
Ia juga sebenarnya dilengkapi dengan fungsi yang pelbagai, yang mungkin tak terdapat pada lain-lain model yang ada dipasaran.
 
Terdapat model G-Shock yang mempunyai fungsi radio-controlled, yang membolehkan ia menerima isyarat radio bagi memastikan ia sentiasa dapat memaparkan waktu yang sebenar dilokasi tersebut.
 
Salah satu model yang mempunyai fungsi tersebut adalah G-Shock Rangeman GW9400.
Boleh lihat disini.

Model ini dilengkapi dengan Multiband 6 Atomic Timekeeping, yang boleh menerima isyarat daripada enam stesen masa atom berbeza di seluruh dunia.
 
Ini bermakna, tak kira dimana anda berada jam ini akan memaparkan waktu yang tepat bersesuaian dengan lokasi semasa anda.
 
Selain itu, ada juga model yang dilengkapi dengan fungsi Tough Solar. Fungsi ini dapat mengecas bateri jam tangan tersebut secara automatik, apabila terdedah kepada sumber cahaya matahari ataupun sumber dari cahaya lampu.
 
Fungsi ini boleh membuatkan bateri jam tangan anda boleh bertahan lama, tanpa perlu menukar bateri yang baru. Bateri jam anda akan terus dicas secara automatik asalkan terdapat sumber cahaya.
 
Tambahan lagi, kita juga boleh lihat ada lagi fungsi tambahan yang dilengkapi pada jam G-Shock misalnya seperti
1. Alarm
2. Stopwatch
3. Kalendar
4. Kompas
5. Termometer
6. Barometer
7. Altimeter
8. Step Tracker
 
Ya, lazimnya lagi mahal harga sesebuah model tersebut, akan ada lagi banyak fungsi yang boleh dimainkan oleh model tersebut.
 
(3) Reka bentuk yang menarik Saya tak pasti sama ada anda akan bersetuju dengan saya mengenai poin ini ataupun tidak.
 
Namun pada pandangan mata saya, G-Shock mempunyai banyak model dan reka bentuk yang sangat menarik.

Atas sebab itu juga, kita boleh perhatikan ada banyak jam tangan tiruan atau jam tangan dengan jenama yang tak dikenali, turut menghasilkan jam tangan yang designnya seakan-akan G-Shock.
 
(4) Reputasi yang terkemuka Jenama ini mempunyai reputasi yang sangat baik dalam industri.
 
Banyak pemilik G-Shock juga memberikan ulasan positif tentang ketahanan jam tangan ini.
 
Namun anda perlu pastikan, bahawa anda membeli jam tangan G-Shock yang original, bukannya yang copy ori ataupun yang memang tiruan.
 
Kalau anda beli yang copy ori, besar kemungkinan anda tak akan mendapat manfaat yang sama seperti mana yang diperolehi oleh pengguna jam tangan original.
 
Apakah kekurangan jam jenama G-Shock? Kita dah bercerita mengenai beberapa kelebihan yang terdapat pada jam tangan G-Shock.
 
Rasanya tak lengkap kalau kita tak sentuh serba sedikit mengenai kekurangan yang ada pada jenama jam ini. Lagipun, bila kita nak buat penilaian sama ada ianya berbaloi ataupun tidak untuk dibeli, kita perlu tahu apakah kelebihan dan kekurangan yang ada pada barangan tersebut.
 
(1) Harga yang agak mahal Harga jam tangan G-Shock sebenarnya mahal.
 
Bukan semua orang mampu untuk mendapatkannya.
 
Malahan dekat luar sana, ada banyak lagi model jam tangan yang lebih murah berbanding G-Shock yang mampu untuk menjalankan fungsi yang lebih kurang sama.
 
Lagipun, fungsi utama jam itu sendiri adalah untuk menunjukkan waktu. Setuju?
 
Kalau orang yang betul-betul bersungguh-sungguh nak dapatkan jam tangan G-Shock yang original, mungkin terpaksa bersabar dan kumpul duit untuk beberapa bulan sebelum dapat beli model jam tangan ini.
 
Kadang-kadang disebabkan kita kurang sabar, ada antara kita yang beli sahaja apa-apa model asalkan jenama G-Shock, sedangkan ada model lain yang kita lebih berkenan.
 
Tapi kita tak dapat beli disebabkan harganya yang agak mahal.
 
(2) Rekabentuk yang kasual Walaupun design G-Shock ini banyak yang menarik, namun ia sebenarnya lebih sesuai dipakai untuk suasana yang lebih kasual, ketika bersukan dan semasa melakukan aktiviti lasak.
 
Jam ini mungkin kurang sesuai dipakai untuk situasi formal atau untuk tujuan bisnes. Ia mungkin akan memberikan gambaran yang kurang tepat terhadap diri anda, jika anda mengenakan aksesori yang kurang sesuai dengan tema.
 
Justeru, untuk upacara rasmi, model dan jenama ini mungkin bukan pilihan yang terbaik.
 
(3) Fungsi yang tak diperlukan Ada banyak fungsi-fungsi yang begitu canggih yang terdapat pada seutas jam tangan.
 
Seperti yang saya ada sebutkan tadi, bergantung pada jenis model tertentu, jam anda mungkin dilengkapi dengan fungsi seperti step tracker, termometer, altimeter, barometer, tough solar dan mampu bertahan dalam air berkedalaman 200 meter.
 
Persoalannya ialah, adakah anda benar-benar akan menggunakan kesemua fungsi jam tersebut?
 
Adakah anda akan pergi melakukan aktiviti scuba atau menyelam ke dasar laut yang memerlukan anda mempunyai jam yang boleh bertahan di kedalaman hingga 200 meter?
 
Atau adakah anda akan masuk ke dalam hutan, dan mendaki gunung yang tinggi hingga anda memerlukan jam tangan yang mampu untuk berfungsi sebagai kompas, termometer, altimeter, barometer dan sebagainya.
 
Atau sebenarnya anda hanya akan gunakan jam tersebut untuk mengetahui waktu semasa sahaja?
 
Sebenarnya semua ini terpulang pada anda.
Saya bukanlah ingin menghalang anda membeli jam ini.
 
Pada saya, jika anda ada duit dan memang minat dengan model ini, beli sahajalah.
 
Macam saya sendiri, saya beli jam tangan G-Shock sebab saya suka dan saya minat. Soal harga, itu saya tolak ketepi.
 
(4) Saiz yang besar Ada beberapa model yang saya kira saiznya agak besar, dan kurang sesuai dipakai oleh individu yang mempunyai saiz pergelangan tangan yang agak kecil.
 
Lebar tali jam G-Shock juga sebenarnya agak lebar.
 
Boleh jadi ianya agak lebar disebabkan untuk melindungi pergelangan tangan si pemakai jika berlaku sebarang kemalangan. Maklumlah, jam ini sesuai dipakai ketika melakukan aktiviti lasak atau bersukan.
 
Jika berlaku kemalangan, contohnya seperti terjatuh, tali jam ini dapat melindungi pergelangan tangan dari tercedera.
 
(5) Terlalu banyak model tiruan Disebabkan jam tangan G-Shock ini mempunyai pasaran dan peminatnya yang tersendiri, maka tak hairanlah kalau diluar sana terdapat banyak penjual yang menjual jam tiruan ataupun copy ori.
 
Justeru anda perlu berhati-hati apabila ingin membeli jam tangan model G-Shock ini.
 
Sebagai langkah berjaga-jaga, anda boleh ikuti tips membeli jam tangan G-Shock Original jika anda baru pertama kali ingin beli model ini.
 
Alternatif bagi jenama G-Shock Jam tangan jenama G-Shock bukanlah satu-satunya jenama jam yang didatangkan dengan design yang sporty dan ala-ala military. Diluar sana masih ada lagi jenama alternatif yang anda boleh pilih.
 
Kalau anda merasakan jenama ini kurang sesuai dengan citarasa anda, anda boleh cuba lihat jenama lain misalnya
1. Suunto
2. Casio Pro Trek
3. Luminox
4. Timex Expedition
5. Garmin
6. Citizen Promaster
7. Victorinox Swiss Army
8. Seiko Prospex
 
Tapi kalau setelah anda melihat alternatif bagi jam G-Shock, dan anda merasakan memiliki jam G-Shock adalah pilihan yang lebih baik, maka saya cadangkan anda beli sahaja jenama G-Shock.
 
Kesimpulan Kita telahpun bincangkan mengenai beberapa kelebihan dan juga kekurangan yang ada pada jam tangan dari jenama G-Shock ini.
 
Pada pandangan anda secara peribadi, adakah berbaloi beli jam tangan ini?
Jawapan sebenar pasti berbeza antara setiap orang.
 
Jika anda seorang yang memerlukan jam tangan yang bersifat tahan lama, ada pelbagai fungsi dan mempunyai rekabentuk yang menarik, G-Shock mungkin adalah salah satu jenama yang sangat baik yang anda patut pilih.
 
Namun jika anda memerlukan jam tangan yang lebih sesuai dipakai dalam situasi yang formal, jenama ini mungkin kurang sesuai untuk keperluan anda.
 
Jika wang bukan perkara yang menjadi penghalang, saya rasa tak salah kalau anda beli sahaja dua atau tiga jam dari jenama dan model yang berbeza. Sesetengah orang memang menjadikan jam tangan sebagai koleksi dan bukan sekadar mempunyai seutas jam tangan sahaja.
 
Tapi kalau anda hanya boleh beli satu jam sahaja, saya syorkan anda belilah jam mengikut keperluan anda.
Tentukan, apakah ciri jam yang penting bagi anda, dan buatlah keputusan yang sewajarnya.
 
Jangan sampai sebab nak beli jam yang bergaya, anda terpaksa ikat perut dan tak berjaya bayar benda-benda lain yang lebih penting.
 
 
The post Berbaloi ke beli jam tangan jenama G-Shock? appeared first on Sabree Hussin Dot Biz.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://sabreehussin.biz/berbaloi-ke-jam-tangan-jenama-g-shock/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tips Ampuh Agar Nggak Lagi Datang Terlambat Buang Jauh Jauh Jam Karet

Tips Ampuh Agar Nggak Lagi Datang Terlambat Buang Jauh Jauh Jam Karet

papar berkaitan - pada 1/10/2023 - jumlah : 149 hits
Siapa juga yang betah dijuluki jam karet atau dijuluki si tukang ngaret Ini tips yang wajib kau coba biar kamu bisa lebih on time dan buang jauh jauh julukan jam karet ataupun si tukang ngaret
Tips Jitu Berbahasa Asing Dengan Cepat Dalam Hitungan Jam

Tips Jitu Berbahasa Asing Dengan Cepat Dalam Hitungan Jam

papar berkaitan - pada 2/10/2023 - jumlah : 133 hits
Kalau kamu sudah berusaha mempelajari bahasa asing tapi masih mentok sekarang saatnya menengok enam tips berikut ini
5 Manfaat Dari Membuat Kerajinan Tangan

5 Manfaat Dari Membuat Kerajinan Tangan

papar berkaitan - pada 16/10/2023 - jumlah : 133 hits
Tidak hanya berguna untuk mengisi waktu luang ternyata membuat kerajinan tangan memiliki banyak manfaat yang baik untuk kesehatan hingga hubungan interpersonal dan kelompok
Foto Momen Eks Mentan Syahrul Yasin Limpo Ditahan Kpk Pakai Rompi Oranye Dan Tangan Diborgol

Foto Momen Eks Mentan Syahrul Yasin Limpo Ditahan Kpk Pakai Rompi Oranye Dan Tangan Diborgol

papar berkaitan - pada 14/10/2023 - jumlah : 75 hits
Syahrul Yasin Limpo resmi ditahan KPK setelah menjalani pemeriksaan berjam jam sejak ditangkap pada Kamis malam
Syahrul Yasin Limpo Dijemput Paksa Dengan Tangan Terborgol Kuasa Hukum Merapat Ke Kpk

Syahrul Yasin Limpo Dijemput Paksa Dengan Tangan Terborgol Kuasa Hukum Merapat Ke Kpk

papar berkaitan - pada 13/10/2023 - jumlah : 113 hits
Syahrul Yasin Limpo digelandang ke gedung Merah Putih KPK Jakarta Selatan Kamis malam
Kisah Pilu Bocah 13 Tahun Tewas Di Tangan Ibu Kandung

Kisah Pilu Bocah 13 Tahun Tewas Di Tangan Ibu Kandung

papar berkaitan - pada 13/10/2023 - jumlah : 104 hits
Saat jasadnya ditemukan warga korban sudah dalam kondisi berlumuran darah
Hiburan Sanggup Beratur Lebih 3 Jam Walaupun Sering Dikritik Kieda Crepe Syukur Ramai Masih Support Bisnes Dessert

Hiburan Sanggup Beratur Lebih 3 Jam Walaupun Sering Dikritik Kieda Crepe Syukur Ramai Masih Support Bisnes Dessert

papar berkaitan - pada 2/10/2023 - jumlah : 204 hits
Biarpun sering dikecam ramai dan didakwa selalu sengaja membuat isu agar menjadi perhatian manisan yang dijual oleh Kieda Crepe tetap menjadi pilihan hati orang ramai Baru baru ini di laman Kieda dia ada memuat naik suasana ketika melakukan...
Bertemu Selama Satu Jam Jokowi Antar Sby Ke Mobil

Bertemu Selama Satu Jam Jokowi Antar Sby Ke Mobil

papar berkaitan - pada 3/10/2023 - jumlah : 102 hits
Sampai saat ini masih belum diketahui isi pertemuan di Istana Bogor itu
Ringsek Usai Kecelakaan Di Senayan Ini Spesifikasi Ferrari Berkecepatan 325 Km Per Jam

Ringsek Usai Kecelakaan Di Senayan Ini Spesifikasi Ferrari Berkecepatan 325 Km Per Jam

papar berkaitan - pada 10/10/2023 - jumlah : 107 hits
Ferrari berwarna merah melaju kencang menyeruduk sejumlah kendaraan yang tengah berhenti
Adapting To Consumer Behavior

Mcmc S Police Report Against Writer Murray Hunter Is High Handed And Has A Chilling Effect On Freedom Of Speech

Keluarga Berang Terima Kiriman Jenazah Individu Lain

Kfc Malaysia Tutup Lebih 100 Restoran Francais Kesan Boikot

Optimizing Your Twitter Feed Strategies For Positive Content Filtering

There Is An Awakening

App Inarah

Netizen Mohon Maaf Asyik Mengutuk Ruhainies Beri Respon Saya Dah Tak Fikir Sekarang Nak Fokus On Being Happy



5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Racun Rihanna Slot Samarinda TV3


Drama Khilaf Yang Tertulis

Hari Pekerja 2024 Sejarah Tema Sambutan

Cik Piah Nak Suami Raya Chord

Dap Sudah Perangai Sama Sakau Kenapa Tiada Tindakan Terhadap Nga Kor Ming Azmin Ali

Polis Raub Menahan Empat Lelaki Bantu Siasatan Kes Gaduh Di Pakir Sebuah Kuil Pada Ahad Lalu

Gear Up With The New Bike Exif Merch Store