Berapa Kuat Bunyi Ekzos Motosikal Dibenarkan


 


Mendengar raungan ekzos motosikal Mat Rempit di jalanan, ramai rakyat Malaysia berharap pihak berwajib melakukan sesuatu.


Jabatan Siasatan dan Penguatkuasaan Trafik Bukit Aman telah mengumumkan bahawa pihaknya akan bekerjasama dengan Jabatan Pengangkutan Jalan dan Jabatan Alam Sekitar untuk menagani isu ekzos motosikal yang diubah suai.


Sebilangan besar penunggang motosikal membantah tindakan itu, dengan beberapa berpendapat bahawa operasi itu tidak tepat pada waktunya kerana ramai masih dalam kesukaran susulan pandemik Covid-19.


JD Lovrenciar, seorang penggemar motosikal dan warga yang bimbang dengan isu itu, menghubungi Malaysiakini dan menimbulkan persoalan mudah - berapa kuat bunyi ekzos yang dibenarkan?


Operasi polis yang mensasarkan kesalahan berkaitan bunyi ekzos motosikal menimbulkan kekeliruan apabila penunggang dari kalangan motosikal 'kapchai' hingga motosikal kembara tidak pasti garis panduan sebenar kekuatan bunyi sesuatu ekzos.


Akta Pengangkutan Jalan 1987 menyatakan bahawa "setiap individu yang mengubah ekzos melakukan kesalahan dan boleh dikenakan denda RM2,000 atau penjara enam bulan", tetapi tidak ada batasan khusus yang disebutkan.


"Apakah kita di sini untuk mendidik, memberi kesadaran dan kepatuhan atau kita di sini untuk menghukum dengan hukuman berat?" tanya Lovrenciar yang mempersoalkan alasan di sebalik tindakan keras itu.


Dia yakin perkara ini dapat diselesaikan dengan mudah jika penunggang ada jalan untuk mendapatkan sijil dan menguji motosikal mereka bagi memeriksa apakah ia berada dalam had undang-undang yang dibenarkan.


Lovrenciar juga menekankan bahawa jika kesalahan serius dalam usaha ini, akses kepada pengubahsuaian motosikal juga harus disekat.


"Sekiranya salah menjual alat ganti (untuk tujuan ubah suai) ini, adalah salah untuk mengizinkan pengimportan alat ganti ini juga. Sekiranya salah mengimport alat-alat ini, mengapa kutip duti?" soalnya.


Lovrenciar berharap agar kerajaan memberi perhatian kepada isu yang dihadapi komuniti bermotosikal. Dia menyorot bahawa sebilangan besar rakyat Malaysia menggunakan motosikal sebagai kenderaan harian dan untuk mencari nafkah.


Rakyat Malaysia malah menganggap penunggang motosikal sebagai wira ketika perintah kawalan pergerakan (PKP) berkuat kuasa apabila mereka membantu menghantar makanan kepada berjuta-juta orang di rumah.


Selagi rakyat Malaysia perlu membuat sesuatu perjalanan dari titik A ke titik B, penunggang motosikal akan sentiasa berkongsi jalan dengan kita. Justeru adalah wajar kebimbangan mereka diberikan perhatian.
Mkini


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.penangkini.com/2021/03/berapa-kuat-bunyi-ekzos-motosikal.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bunyi Kuat Bila Langgar Bumper Ini Penyebabnya

Bunyi Kuat Bila Langgar Bumper Ini Penyebabnya

papar berkaitan - pada 14/3/2021 - jumlah : 889 hits
Pernah tak anda terdenar bunyi kuat terlanggar enjin bawah sewaktu anda brek atau ketika menghadapi bonggol di jalan ABSORBER atau penyerap hentak berfungsi membantu mengawal impak dan pergerakan spring dan suspensi kenderaan untuk meminimu...
Dah Tua Pun Main Cinta Lagi Ka Tak Puas Hati Kena Reject Warga Emas Bakar Motosikal Wanita Yang Dicintainya

Dah Tua Pun Main Cinta Lagi Ka Tak Puas Hati Kena Reject Warga Emas Bakar Motosikal Wanita Yang Dicintainya

papar berkaitan - pada 30/3/2021 - jumlah : 211 hits
Dah tua pun main cinta lagi ka Tak puas hati kena reject warga emas bakar motosikal wanita yang dicintainyaSeorang lelaki berusia 68 tahun tidak berpuas hati cintanya bertepuk sebelah tangan bertindak membakar motosikal seorang wanita yang ...
Harga Lesen Memandu Kereta Motosikal Terkini 2021

Harga Lesen Memandu Kereta Motosikal Terkini 2021

papar berkaitan - pada 31/3/2021 - jumlah : 827 hits
HARGA LESEN MEMANDU KERETA MOTOSIKAL TERKINI 2021 Anda ingin mengambil lesen memandu pada tahun 2021 Nak cari info berkaitan harga lesen memandu kereta motisikal yang terkini Berikut dikongsikan maklumat berkaitan lesen memandu untuk anda H...
Motor Tu Ya Allah Bang Penunggang Motosikal Nyaris Maut Digilis Lori

Motor Tu Ya Allah Bang Penunggang Motosikal Nyaris Maut Digilis Lori

papar berkaitan - pada 28/3/2021 - jumlah : 229 hits
Seorang penunggang motosikal nyaris maut digilis lori dalam kemalangan yang berlaku berdekatan stesen minyak di Jalan Ampangan Seremban Negeri Sembilan Video dashcam saksi menunjukkan kejadian itu berlaku pada jam 8 46 pagi Sabtu 27 Mac 202...
Nahas Trak Polis Terbakar Penunggang Motosikal Maut

Nahas Trak Polis Terbakar Penunggang Motosikal Maut

papar berkaitan - pada 23/3/2021 - jumlah : 238 hits
Astro AwaniTrak polis membawa banduan dalam perjalanan ke Penjara Kuala Krai terbabit kemalangan dan terbakar Foto ihsan pembaca KOTA BHARU Seorang penunggang motosikal maut apabila motosikalnya terbabit kemalangan dengan sebuah trak polis ...
Kalaulah Pakcik Dapat Bersabar 5 Saat Penunggang Motosikal Tiba Tiba Berhenti Tengah Jalan Dirempuh Kereta

Kalaulah Pakcik Dapat Bersabar 5 Saat Penunggang Motosikal Tiba Tiba Berhenti Tengah Jalan Dirempuh Kereta

papar berkaitan - pada 26/3/2021 - jumlah : 384 hits
Kalaulah pakcik dapat bersabar 5 saat Penunggang motosikal tiba tiba berhenti tengah jalan dirempuh keretaSeorang penunggang motosikal dipercayai berusia lingkungan 40 an dirempuh kereta di persimpangan lampu isyarat berdekatan Aeon Bukit I...
7 Modifikasi Motosikal Yang Melanggar Undang Undang

7 Modifikasi Motosikal Yang Melanggar Undang Undang

papar berkaitan - pada 1/4/2021 - jumlah : 346 hits
Kalau teringin sangat2 nak modify motor korang tu boleh bawa motor ke JPJ untuk buat pemeriksaan dulu ye Sekiranya motosikal yang diubah suai untuk tujuan pameran perlumbaan dan sebagainya dan diangkut untuk ke lokasi dengan lori maka itu t...
817 Saman Dikeluar Menerusi Op Khas Ekzos Bising

817 Saman Dikeluar Menerusi Op Khas Ekzos Bising

papar berkaitan - pada 16/3/2021 - jumlah : 427 hits
JOHOR BAHRU 1 Syaaban 1442H Isnin Polis Johor mengeluarkan 817 saman kepada pemilik kenderaan di negeri ini hasil 110 operasi Op Khas Ekzos Bising yang dilancarkan sejak 1 Mac lepas hingga semalam Ketua Polis Johor Datuk Ayob Khan Mydin Pit...
Saya Pakai Ekzos Bising Ni Sebab Nak Halau Babi Alasan Pemilik Motor Ditahan Dalam Ops Khas Ekzos Bising

Saya Pakai Ekzos Bising Ni Sebab Nak Halau Babi Alasan Pemilik Motor Ditahan Dalam Ops Khas Ekzos Bising

papar berkaitan - pada 24/3/2021 - jumlah : 651 hits
Saya pakai ekzos bising ni sebab nak halau babi Alasan pemilik motor ditahan dalam Ops Khas Ekzos BisingOperasi membanteras penggunaan ekzos bising masih giat dilakukan oleh Polis Diraja Malaysia bagi menjaga ketenteraman orang awam yang se...
Selepas Menjadi Penumpang Umno Bakal Terkubur Pada Pru16

Azmin Pledges To Tell All On May 11

Honor X7b Telefon Pintar 5g Kini Di Kedai Seluruh Negara Pada Rm899

Utilizing Crowdfunding For Business

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

Ramai Netizen Dan Rakyat Teruja Gembira Bila Dimaklumkan Tun Mahathir Antara Yang Sedang Disiasat Sprm

Malaysia S Ex Pm Mahathir Faces Anticorruption Probe

What Is The Lifespan Of Vinyl Windows And How Can You Prolong It



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Ask Your Idol About Ops Lalang Don T Be A Hypocrite Fahmi To Saddiq

How Much Longer For Mou On Allocations For Opposition Mps Says Syed Saddiq

Kemeriahan Aidilfitri Bila Anak Anak Pulang Beraya Bersama Keluarga

Beraya Di Kuantan Dan Melaka

Lirik Lagu Katakan Saja Nabila Razali

Jadual Dan Keputusan Piala Thomas Piala Uber 2024