Berapa Kali Perlu Kita Mandi Dalam Sehari



Berapa kalikah anda mandi dalam sehari? Atau anda mandi hanya apabila perlu? Pernahkah anda terfikir berapa banyak kerap kalikah anda perlu mandi dalam sehari? 

Berapa Kali Perlu Kita Mandi Dalam Sehari?
Credit Pic : SUMBER
Bagi mengetahui dengan lebih lanjut, jangan malu untuk teruskan bacaan anda melalui artikel ini. Mungkin selepas ini boleh mengubah tabiat lama anda.

Berapa Kali Perlu Kita Mandi Dalam Sehari?
Mandian Mengikut Jenis Kulit

Setiap individu memiliki jenis kulit yang berbeza, dan setiap kulit yang berbeza ini boleh berubah keadaannya bergantung kepada cuaca dan persekitaran. Ada individu yang memiliki jenis kulit yang normal, tetapi ada juga yang memiliki jenis kulit yang agak kering. Oleh itu, bagi mereka yang mempunyai jenis kulit kering, kulit mereka akan menjadi lebih kering pada musim sejuk jika mandi dengan kerap. Tahu mengapa?

Sebenarnya, mandi yang terlalu kerapdan lama akan menanggalkan lapisan minyak semula jadi yang terdapat pada permukaan kulit. Minyak ini berfungsi sebagai lapisan perlindungan yang mengekalkan kelembapan kulit daripada menjadi kering akibat persekitaran luar kulit. Bukan sahaja kekerapan mandi yang boleh mempengaruhi hal ini, malah waktu mandi dan suhu air turut boleh menjejaskan kelembapan kulit.


Kenapa Tidak Boleh Mandi Terlalu Lama?

Anda sebenarnya tidak digalakkan untuk mandi terlalu lama. Cukup lah sekadar hanya beberapa minit untuk menghilangkan kekotoron dan terus keluar dari bilik mandi anda. Mandian yang terlalu lama sehingga menjangkau 20 atau 30 minit boleh menanggalkan lapisan minyak semula jadi kulit anda atau juga disebut sebagai ‘sebum’. 

Selain itu, anda disarankan untuk mandi dengan menggunakan air bersuhu suam atau pada suhu bilik. Air mandian yang terlalu sejuk atau panas sangat tidak digalakkan. Saranan ini juga adalah atas satu sebab yang sama; lapisan minyak semula jadi kulit.


Bagaimana Hendak Menentukan Kekerapan Mandian Harian?

Sebenarnya, tiada bilangan khusus untuk mandian yang ideal. Kuncinya adalah anda perlu mengenal pasti diri anda sendiri. Apakah jenis kulit anda dan keadaan semasa diri anda. Bagi mereka yang banyak terlibat dengan kerja-kerja fizikal dan luar bangunan, anda mungkin perlu lebih kerap mandi berbanding mereka yang bekerja di dalam ruangan berpendingin hawa. 

Individu yang bekerja di kawasan beriklim tropika yang terkenal dengan cuaca hujan dan panas, anda perlu lebih kerap mandi berbanding mereka yang tinggal di kawasan yang sejuk. Kenapa? Kerana cuaca yang panas dan lembap menjadikan anda lebih berpeluh dan berbau. 

Bagi mereka yang bekerja di kawasan yang agak terdedah kepada kekotoron. Mereka yang kerap berpeluh, anda disarankan untuk mandi dengan lebih kerap terutamanya apabila baju anda sudah mula dibanjiri peluh. 

Peluh juga dapat merengsakan kulit, dan sekiranya anda membiarkan tubuh badan dibasahi peluh dalam waktu yang lama, ia akan mendedahkan anda kepada risiko jangkitan bakteria atau kulat. Anda juga boleh mendapat penyakit kulit yang dipanggil ‘dermatitis neglecta’ sekiranya anda tidak mandi berminggu-minggu atau berbulan-bulan.

Bagi mengelakkan kekeringan kulit setelah mandi, sapukan pelembap pada kulit anda. Ia membantu mengekalkan kelembapan kulit dan mengelakkan kekeringan. Bagi mereka yang selalu berpeluh pula, tidak perlu ‘berlagak’ seperti anda berada di negara-negara bermusim sejuk dengan tidak mandi dalam sehari.

Kami hanya kasihankan rakan sekerja anda, apatah lagi yang berada betul-betul bersebelahan dengan anda. Hendak ditegur busuk, risau terasa je. 

SUMBER

Baca Juga : Kenapa Gigi Cepat Rosak Sebelum Usia Tua



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dakcaii.blogspot.com/2020/07/berapa-kali-perlu-kita-mandi-dalam.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Hiburan Sharnaaz Ahmad Gembira Dapat Jumpa Anak Tiga Kali Sehari

Hiburan Sharnaaz Ahmad Gembira Dapat Jumpa Anak Tiga Kali Sehari

papar berkaitan - pada 3/7/2020 - jumlah : 430 hits
Sanggup mengetepikan konflik yang wujud antara dirinya dan isteri Noor Nabila demi cahaya mata mereka Jebat Jayden pelakon Sharnaaz Ahmad kini dikhabarkan bahagia menjalani kehidupan seharian selepas tiada lagi halangan untuk bertemu Jebat ...
Obses Cuci Muka Banyak Kali Sehari Untuk Elak Diserang Wabak 4 Sebab Kenapa Tindakan Ini Salah

Obses Cuci Muka Banyak Kali Sehari Untuk Elak Diserang Wabak 4 Sebab Kenapa Tindakan Ini Salah

papar berkaitan - pada 17/7/2020 - jumlah : 177 hits
Tak sangka 2020 merupakan tahun yang melelahkan buat kita Ingatkan betul lah dah ada kereta terbang menghiasi langit tapi lain pula cerita apabila semua umat manusia kini hidup dalam ketakutan dek jelmaan raksasa COVID 19 Nak keluar rumah p...
Pulangkan Balik Sihir Kepada Tuannya Dengan Membaca Surah Az Zalzalah 3 Kali

Pulangkan Balik Sihir Kepada Tuannya Dengan Membaca Surah Az Zalzalah 3 Kali

papar berkaitan - pada 28/6/2020 - jumlah : 1829 hits
Bagi mereka yang menghantarnya mungkin akan menjadi satu kepuasan tanpa memikirkan mereka yang menanggung Bahkan tidak memikirkan apa yang bakal ditanggung olehnya di akhir hayat dan ketika saat dijemput pulang oleh Malaikat Izrail Namun se...
Aneh Tapi Nyata Bayi Lahir Tanpa Kedua Tangan Dan Kedua Kaki Dokter Bingung Pertama Kali Terjadi

Aneh Tapi Nyata Bayi Lahir Tanpa Kedua Tangan Dan Kedua Kaki Dokter Bingung Pertama Kali Terjadi

papar berkaitan - pada 29/6/2020 - jumlah : 311 hits
Peristiwa aneh tapi benar benar nyata terjadi di India di tengah wabah Virus Corona yang terus meningkat Kasus Virus Corona di India saat ini telah mencapai 529 577 kasus dan jumlah kematian 16 103 orang India berada di urutan keempat sebag...
Bersalin 3 Kali Tapi Anak Dah 6 Ibu Ni Kongsi Pengorbanan Berganda Lahirkan Kembar Tak Mudah

Bersalin 3 Kali Tapi Anak Dah 6 Ibu Ni Kongsi Pengorbanan Berganda Lahirkan Kembar Tak Mudah

papar berkaitan - pada 29/6/2020 - jumlah : 408 hits
Mengandungkan serta melahirkan anak kembar menjadi idaman kebanyakan wanita Seronok bila dapat anak kembar ni tak perlu bersalin banyak kali tapi anak dah ramai Sebenarnya ia bukanlah sekadar seronok tetapi sebuah pengorbanan yang besar Sem...
Lepas Kebakaran Di Hsa Kali Kedua Tmj Dr Hisham Mula Bersuara

Lepas Kebakaran Di Hsa Kali Kedua Tmj Dr Hisham Mula Bersuara

papar berkaitan - pada 29/6/2020 - jumlah : 259 hits
Ekoran insi1den keb4karan h0spital Sultanah Aminah petang semalam Putera Mahkota Johor Tunku Ismail Sultan Ibrahim mend kwa Putrajaya mengabaikan pembangunan di negeri itu Tunku Ismail berkata sudah empat tahun Sultan Johor Sultan Ibrahim S...
Bior Betik Jering Ubat Kanser Yang Beribu Kali Lebih Kuat Dari Kemoterapi

Bior Betik Jering Ubat Kanser Yang Beribu Kali Lebih Kuat Dari Kemoterapi

papar berkaitan - pada 28/6/2020 - jumlah : 479 hits
Tak lama lagi mungkin jering naik harga skrg RM30 kgUbat Kanser yang Beribu Kali Lebih Kuat dari Kemoterapi ANDA SUKA MAKAN JERING Ternyata JERING merupakan buah ajaib untuk membunuh sel KANSER beribu kali lebih kuat dari Kemoterapi Spt dik...
Elak Jatuh Banyak Kali Di Lubang Yang Sama Saifuddin

Elak Jatuh Banyak Kali Di Lubang Yang Sama Saifuddin

papar berkaitan - pada 26/6/2020 - jumlah : 256 hits
By 26 June 2020Datuk Seri Saifuddin Nasution Ismail foto SYAFIQ AMBAK 06 MAC 2020 PULAU PINANG Masa bekerjasama dengan Tun Dr Mahathir Mohamad telah mengajar kami untuk mengelak daripada terjatuh ke dalam lubang yang sama banyak kali kata S...
Rahsia Mandi Limau Nipis

Rahsia Mandi Limau Nipis

papar berkaitan - pada 8/7/2020 - jumlah : 686 hits
Khasiat Limau Nipis dalam PerubatanLimau nipis atau nama botaninya citrus aurantifolia Pohon limau nipis boleh mencapai ketinggian hingga 4 meter lebih pendek dari limau purut Buahnya berbentuk bulat sebesar bola ping pong dengan kulit luar...
Reviving Abandoned Housing Projects Is Turning Nightmare To Hope

8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Penyalahgunaan Kuasa Penyakauan Harta Rakyat Oleh Mahathir Wajib Didedahkan

Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Let S Be Reasonable Tun M Don T Call The Kettle Black

Afidivit Sokong Tahanan Rumah Najib Razak Ada Kesilapan

Pra Pesanan Samsung Ai Tv Berpeluang Memenangi Hadiah Bernilai Rm140 000

Membongkar Kejayaan Pembayaran Dan Pemenang Di Wecopytrade Dan Wemastertrade



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Happy Birthday

The Power Of Ai In Cybersecurity Cyrebro S Mdr With A Brain

Tahanan Rumah Adakah Peruntukan Seumpama Itu

Kkb By Election Boycott By Mca Mic A Walk In A Slippery Park For Ph Dap

Titah Adendum Tengku Zafrul Enggan Dedah Kesilapan Afidavit Difailkan Zahid

Hafizh Syahrin Arrc 2024 Jdt Racing Team