Benarkah Wabak Maut Akan Berlaku Setiap 100 Tahun


Dengan kemelut virus korona daripada China, ramai yang cuba mengaitkan angka 20, yang kalau dilihat dari satu sudut, boleh nampak kebenaran disebaliknya. Virus Wuhan menular pada tahun 2020. Sehingga 28 Januari, virus ini telah menjangkiti 4,000 orang (The New York Times, 2020).


100 tahun sebelumnya ialah giliran Influenza Sepanyol mengundang keuzuran terhadap 500 juta orang. Influenza ini merupakan antara yang paling membunuh dalam sejarah. Namun tidak terhenti di situ, kerana pada tahun 1820 pula penyebaran kolera telah membunuh ramai orang. Dan sekali lagi, 100 tahun sebelumnya, sebuah wabak besar membunuh sekurang-kurangnya 100,000 orang.

Apabila disunting sekali dalam suatu gambar, tularlah kisah menarik bahawa setiap 100 tahun mesti berlaku sejenis wabak. Orang pun pakat kongsikan dan sebarkan pendapat ini dengan gambar seperti dibawah:
Epidemik Cocoliztli 1550 (Mexico)Malaria Amerika Selatan (1650)Campak 13 Koloni (1750)Demam Kuning Amerika (1850)/Influenza Amerika Utara (1850)Kolera Mesir (1950)
Maka pada tahun 2050, kepercayaan yang sama mengatakan akan berlakunya suatu lagi penularan yang mengancam nyawa orang ramai. Ternyata perkaitan sedemikian bertatahkan syirik kerana wujud unsur ramalan. Sebenarnya tragedi ketiga tidak tepat pun kerana Campak 13 Koloni berlaku pada tahun 1747. Dan angka di atas pun ada masalah keralatan dari segi tahun.

Wabak Besar Marseille 1720

Sebelum tahun 1720, suatu wabak yang begitu besar telah menimpa dunia. Catatan sezaman telah merekodkan bahawa tanggapan umum mengatakan inilah kiamat. Tidak kira Islam atau Kristian, semua orang sudah takut. Dari Mekah sampai England, mayat bergelimpangan secara terbuka sekali gus mencetuskan krisis kesihatan jauh lebih teruk daripada wabak sedia ada.

Bakteria yang sama iaitu Yersinia pestis telah menimpa Marseille pada tahun 1720. Kematian 100,000 orang ini juga membunuh aktiviti ekonomi khususnya perdagangan daripada Barat ke Timur. Dan populasi semasa meningkat kembali ke paras pra-wabak 45 tahun kemudian.

Pandemik Kolera 1820

Disini terdapat keralatan dari segi data, kerana pandemik sedemikian tidak bermula pada tahun 1820. Sebaliknya, kota Calcutta telah menjadi punca penyebaran bermula tiga tahun sebelumnya.

India pada masa itu ialah periuk yang sentiasa menanak kolera. Tetapi kali ini lain pula, kerana kolera sedemikian merebak jauh keluar India sampai China dan Laut Mediterranenean.

Kegiatan penjajahan British dan perdagangan dunia juga memudahkan penyebaran ini. Ratusan ribu orang terkorban angkara pandemik ini. Dan setelah dikaji, titik paling awal kolera ini ialah Sungai Ganges yang sangat kotor.

Setelah beribadat, ramai kembali ke kampung mereka sambil membawa bala kolera tanpa disedari. Disebabkan inilah kolera sangat mudah menular sampai senang kata India sangatlah sinonim dengan kolera

Influenza Sepanyol 1820

Keralatan dari segi tarikh ini ibarat sama dengan Campak 13 Koloni yang dikatakan berlaku pada tahun 1850. Sedangkan campak sebenar bermula tiga tahun sebelumnya.

Keralatan yang sama juga berlaku bagi Influenza Sepanyol, kerana titik terawal ialah 1917 di hospital sekitar Etaples, Perancis.

Akibat kekurangan dari segi pengetahuan, maka influenza ini merebak dengan begitu pantas dan tangkas sampai beratus juta orang terkorban kerananya. Kegiatan peperangan dan aktiviti perdagangan global membawa influenza ini ke Amerika Syarikat pun.

Bukan semua perkara mempunyai tarikh sama wajar dikaitkan. Tragedi-tragedi sedemikian bukanlah ulangan 100 tahun.

Ini kerana wabak berlaku pada bila-bila masa pun, khususnya pada zaman-zaman yang serba-serbi kurang dari segi ilmu pengetahuan dan teknologi perubatan.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:
Black Death: Wabak Yang Membunuh 200 Juta NyawaSejarah Perang Biologi Sejak Zaman Purba
sumber: thepatriots



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.sentiasapanas.com/2020/01/wabak-maut-setiap-100-tahun.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Apakah Penularan Wabak Penyakit Merbahaya Berlaku Pada Setiap 100 Tahun Jom Baca Fakta

Apakah Penularan Wabak Penyakit Merbahaya Berlaku Pada Setiap 100 Tahun Jom Baca Fakta

papar berkaitan - pada 28/1/2020 - jumlah : 687 hits
Selalu tiap 100 tahun atau dlm tempuh satu masa akan berlaku revolusi mengikut zaman rupa nya wabak juga menyesuaikan diri mengikut zaman rupanya Coincidence Kalau dibaca ia mungkin kedengaran seperti memes atau bahan jenaka dikaitkan denga...
Wabak Dan Virus Dahsyat Yang Pernah Landa Dunia Yang Pelik Ia Berlaku Setiap 100 Tahun

Wabak Dan Virus Dahsyat Yang Pernah Landa Dunia Yang Pelik Ia Berlaku Setiap 100 Tahun

papar berkaitan - pada 30/1/2020 - jumlah : 1140 hits
Fakta sejarah yang sememangnya tidak dapat dinafikan kerana pada tahun tahun tersebut sememangnya ada penularan wabak penyakit yang menggemparkan seluruh dunia Menggemparkan dan dasyat maksudnya ia memberi kesan secara besar besaran serta j...
Dua Beradik Jatuh Dari Tingkat 4 Adik 3 Tahun Maut Kakak Cedera Parah

Dua Beradik Jatuh Dari Tingkat 4 Adik 3 Tahun Maut Kakak Cedera Parah

papar berkaitan - pada 29/1/2020 - jumlah : 572 hits
Seorang kanak kanak perempuan berusia tiga tahun maut manakala kakaknya berusia enam tahun cedera parah selepas terjatuh dari tingkat empat kuarters guru di sebuah sekolah berasrama di Jalan Sungai Pusu Gombak semalam Kejadian disedari oleh...
Lokasi Paling Selamat Pilihan Saintis Jika Berlaku Wabak Maut Di Seluruh Dunia

Lokasi Paling Selamat Pilihan Saintis Jika Berlaku Wabak Maut Di Seluruh Dunia

papar berkaitan - pada 30/1/2020 - jumlah : 284 hits
Apabila berlaku wabak yang mampu membawa maut disekitar kita berita buruknya ialah tiada tempat untuk melarikan diri namun sekiranya anda berada di tempat yang betul seperti di pulau yang terpisah daripada penyebaran wabak anda mungkin akan...
Setiap Saat Adalah Duit Dari Ceo Jadi Pembantu Jualan Warga Emas 81 Tahun Terus Bekerja Demi Sara Hidup

Setiap Saat Adalah Duit Dari Ceo Jadi Pembantu Jualan Warga Emas 81 Tahun Terus Bekerja Demi Sara Hidup

papar berkaitan - pada 23/1/2020 - jumlah : 246 hits
Ketika umur menjengah ke usia emas rata rata warga tua memerlukan rehat mencukupi dan kurang berkemampuan melakukan kerja kerja fizikal seperti mana mereka di usia muda Dengan bilangan warga emas yang semakin meningkat di Thailand pelbagai ...
Nenek Baik Hati Jahit 100 Topeng Muka Setiap Hari Untuk Mangsa Letusan Gunung Taal Filipina

Nenek Baik Hati Jahit 100 Topeng Muka Setiap Hari Untuk Mangsa Letusan Gunung Taal Filipina

papar berkaitan - pada 18/1/2020 - jumlah : 527 hits
Seorang tukang urut berusia 61 tahun mengambil inisiatif menjahit ratusan topeng muka atas permintaan dan harga yang tinggi selepas letusan gunung berapi Taal yang berlaku di Manila Filipina serta memuntahkan debu panas secara tiba tiba Ros...
Kota Yang Muncul Sehari Dalam 100 Tahun

Kota Yang Muncul Sehari Dalam 100 Tahun

papar berkaitan - pada 31/1/2020 - jumlah : 264 hits
Skotlandia selain terkenal dengan legenda Nessie monster di Danau Lochness juga memiliki sakibul hikayat yang penuh misteri yakni kota Brigadoon Kabarnya kota ini hanya muncul selama 1 hari saja dalam 100 tahun Kota kecil ini terletak di da...
Kanak Kanak Tiga Tahun Maut Ditikam Bapa Saudara

Kanak Kanak Tiga Tahun Maut Ditikam Bapa Saudara

papar berkaitan - pada 28/1/2020 - jumlah : 265 hits
KEMAMAN Ketika di pangkuan saya dia sudah terlalu lemah dan pernafasan tercungap cungap kata datuk kepada kanak kanak perempuan berusia tiga tahun yang maut dipercayai ditikam bapa saudaranya dalam kejadian Felda Cherul 2 Chukai di sini ten...
Angka Pengangguran Di Serang Nyaris Mencapai 10 Ribu Setiap Tahun Bertambah

Angka Pengangguran Di Serang Nyaris Mencapai 10 Ribu Setiap Tahun Bertambah

papar berkaitan - pada 29/1/2020 - jumlah : 293 hits
Tingkat Pengangguran Terbuka di Kota Serang hampir mencapai 10 ribu Pengangguran di Ibu Kota Provinsi Banten tersebut tiap tahunnya terus bertambah Hal tersebut diungkapkan oleh Kepala Dinas Ketenagakerjaan dan Transmigrasi Kota Serang Akhm...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Asan Lembu The Movie

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Hospital Kuala Pilah

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Menu Sahur

Terkejut Jumpa Segenggam Paku Dalam Lemang

Pemain Newcastle Tonali Dituduh Melanggar Peraturan Pertaruhan Bahasa Inggeris

Akmal Sokong Mb Johor Tularkan Isu Kesesakan Tambak Johor

Tanding Solo Pilihan Akhir Jika Umno Mahu Kembali Tadbir Sabah Kata Penganalisis

Netizen Sebak Tengok Anak Lap Air Mata Bella Astillah Ayden Macam Dah Biasa Mesti Mak Dia Selalu Nangis