Belum Sempat Suap Nasi Lalat Dulu Masuk Mulut


PENDUDUK menunjukkan lalat yang diperangkap di Kampung Tualang, Beruas hari ini.



LUMUT: “Setiap hampir dua bulan sekali, mesti lalat ‘serang’ kami sampaikan ada masa nak makan pun susah, belum sempat suap nasi, lalat dulu dah masuk dalam mulut”.

Demikian cerita Rashid Leman, 51, salah seorang daripada hampir 800 penduduk Kampung Tualang dan Kampung Buruk Bakul, Beruas dekat sini, yang menghadapi masalah gangguan lalat tidak berkesudahan sejak kira-kira 30 tahun lalu.

Dia dan penduduk di dua kampung itu percaya masalah itu berpunca daripada perusahaan penternakan ayam yang masih menggunakan kaedah sistem terbuka, terletak kira-kira 600 meter dari penempatan penduduk.

Terdapat hampir 600 penduduk tinggal di 106 rumah di Kampung Tualang dan kira-kira 200 penduduk tinggal di 33 kediaman di Kampung Buruk Bakul.

Menurut Rashid, masalah gangguan lalat akan berlaku sekurang-kurangnya selama tiga minggu setiap 45 hari iaitu selepas perusahaan yang memiliki 16 reban itu menjual ayamnya dalam tempoh tersebut.

Rashid kadangkala meletakkan sehingga 10 perekat perangkap lalat sekeliling rumah setiap hari tetapi gangguan lalat tetap berlaku seolah-olah serangga itu membiak setiap masa.

“Adik-beradik dan saudara-mara pun tidak mahu datang ke sini dan kalau datang pun mereka tidak selesa mahu menjamah makanan, malah pernah orang luar datang keluar kereta sekejap terus masuk balik dalam kenderaannya apabila dihurung lalat,” katanya di sini hari ini.

Mohamad Amir Kasim, 47, pula memberitahu, penduduk sudah berjumpa pengusaha ternakan ayam itu dan individu tersebut mendakwa sudah melakukan tindakan tertentu bagi mengurangkan masalah tetapi keadaan tetap tidak berubah.

Menurutnya, ternakan ayam itu mula beroperasi pada 1986 dan ketika itu rumah penduduk tidak sebanyak sekarang yang mana perusahaan sudah tidak sesuai lagi berada di kawasan kampung tersebut.

“Sudah tiba masanya perusahaan itu berpindah sekurang-kurangnya 10 kilometer dari penempatan penduduk, cubalah pemilik itu bina reban di belakang rumahnya, dia pun pasti tidak sanggup.

“Sampai bila kami mahu terus hidup sambil ‘dihurung’ lalat, kita bimbang akan mendatangkan lebih banyak kesan termasuk kesihatan jika berterusan berada dalam situasi begini,” katanya.

Bagi Hamzah Md Nor, 62, pula masalah dihadapi bukan sahaja gangguan lalat tetapi juga bau busuk najis ayam terutama hari hujan kerana rumahnya yang paling hampir dengan kawasan reban tersebut iaitu pada jarak kira-kira 600 meter.

Ketua Kampung bagi kedua-dua kampung itu, Abu Hassan Abdullah, 68, berkata, isu tersebut sering menjadi agenda utama setiap kali mesyuarat Jawatankuasa Pembangunan dan Keselamatan Kampung (JPKK), mesyuarat parti politik serta dengan agensi kerajaan lain.

Jelasnya, aduan juga sudah diajukan banyak kali kepada wakil rakyat, Pejabat Daerah dan Tanah Manjung, Majlis Perbandaran Manjung, Pejabat Kesihatan Daerah, Jabatan Perkhidmatan Veterinar (JPV) dan pelbagai agensi lain.

Sementara itu, Yang Dipertua Majlis Perbandaran Manjung (MPM), Syamsul Hazeman Md. Salleh mengesahkan MPM ada menerima aduan berkaitan perkara itu dan telah melaksanakan semakan bersepadu dengan JPV Daerah Manjung selaku agensi utama pengawalan lesen ternakan haiwan.

“Kami juga membuat semakan lapangan berhubung operasi reban ayam ini dan telah mengambil langkah untuk memberi notis serta tempoh penambahbaikan pengurusan reban dalam tempoh ditetapkan bagi kawasan yang telah mendapat lesen JPV. Sebanyak 26 notis dikeluarkan termasuk di kawasan aduan yang dimaksudkan,” jelasnya.

Menurutnya, MPM turut mengesyorkan supaya tindakan penguatkuasaan diambil oleh JPV bagi membendung isu dan aduan yang berpunca dari aktiviti perladangan ayam di bawah Enakmen Perladangan Unggas 2005 yang tidak mengikut spesifikasi yang ditetapkan termasuk tidak memperbaharui lesen bagi pengusaha yang gagal mematuhi syarat.

Tegasnya, MPM menyarankan agar JPV sebagai agensi yang bertanggungjawab secara langsung bagi pengeluaran permit perladangan ayam dan enakmen yang berkaitan mengambil langkah terhadap isu yang dibangkitkan oleh awam.

“Tindakan perundangan terhadap penternak ayam dengan tidak membaharui lesen bagi tahun 2022 atau mewajibkan penternak ayam mematuhi enakmen dan memastikan kaedah amalan penternak baik harus dilaksanakan oleh pemain industri penternakan,” katanya.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://beritaup2date.blogspot.com/2021/07/belum-sempat-suap-nasi-lalat-dulu-masuk.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Zaman Firaun Dulu Yang Ikut Semua Pergi Masuk Neraka Bang Pemuda Ini Ditahan Pdrm

Zaman Firaun Dulu Yang Ikut Semua Pergi Masuk Neraka Bang Pemuda Ini Ditahan Pdrm

papar berkaitan - pada 25/7/2021 - jumlah : 251 hits
Ketika kerajaan menggesa semua rakyat Malaysia untuk patuh prosedur operasi standard bagi membendung penularan wabak COVID 19 tetap ada pihak yang ambil ringan mengenainya Mungkin kerana belum ada ahli keluarga yang terdekat meninggal dunia...
Lelaki Meng4du Kipas Bot Pvtus Rakan Pula Tenang Makan Nasi Dulu

Lelaki Meng4du Kipas Bot Pvtus Rakan Pula Tenang Makan Nasi Dulu

papar berkaitan - pada 5/8/2021 - jumlah : 292 hits
Untuk yang selalu turun ke laut tentunya pernah melalui pelbagai cab4ran dan dvgaan yang boleh berlaku tanpa dijangka Sama seperti situasi yang dikongsikan oleh lelaki ini apabila kipas bot yang dinaiki mereka ini pvtus ketika berada di ten...
Hiburan Dulu Bau Gucci Sekarang Bau Hanyir Ayam Amelina Gigih Cari Rezeki Jual Nasi Ayam

Hiburan Dulu Bau Gucci Sekarang Bau Hanyir Ayam Amelina Gigih Cari Rezeki Jual Nasi Ayam

papar berkaitan - pada 19/7/2021 - jumlah : 252 hits
Ratu dangdut terkenal Amelina kini dilaporkan tidak menang tangan menguruskan perniagaan menjual Nasi Ayam Rindu serta Nasi Minyak Asyik sebagai alternatif mencari pendapatan sampingan sepanjang Perintah Kawalan Pergerakan kini BACA Adverti...
Sang Putri Gagal Masuk Sekolah Negeri Di Singapura Denada Proses Yang Terpenting Ibu Tetap Bangga

Sang Putri Gagal Masuk Sekolah Negeri Di Singapura Denada Proses Yang Terpenting Ibu Tetap Bangga

papar berkaitan - pada 5/8/2021 - jumlah : 193 hits
Walaupun sang anak nggak lulus Denada tetap memberikan semangat untuk anaknya supaya tetap semangat belajar
Contohilah Labuan Kini 26 Kes Dulu Beribu Ribu

Contohilah Labuan Kini 26 Kes Dulu Beribu Ribu

papar berkaitan - pada 16/7/2021 - jumlah : 150 hits
Contohilah Labuan kini 26 kes dulu beribu ribu Tindakan kesihatan awam serta pemberian vaksin Covid 19 kepada penduduk adalah langkah terbaik dalam membendung penularan jangkitan Covid 19 di Lembah Klang Ketua Pengarah Kesihatan Tan Sri Dr ...
Tak Jadi Kesalahan Mp Cuba Masuk Ke Parlimen Fahmi

Tak Jadi Kesalahan Mp Cuba Masuk Ke Parlimen Fahmi

papar berkaitan - pada 4/8/2021 - jumlah : 191 hits
Siasatan polis ke atas Ahli ahli Parlimen yang dihalang daripada memasuki Bangunan Parlimen pada 2 Ogos lalu menjadi tanda tanya berhubung kesalahan yang telah dilakukan Ahli Parlimen Lembah Pantai Fahmi Fadzil yang dirakam percakapan di IP...
Azmin Keluar Bersatu Masuk Pejuang Itu Tidak Benar

Azmin Keluar Bersatu Masuk Pejuang Itu Tidak Benar

papar berkaitan - pada 4/8/2021 - jumlah : 173 hits
Oleh JUANI MUNIR ABU BAKAR MOHAMED AZMIN ALI PETALING JAYA Parti Pejuang Tanah Air menafikan satu berita tular yang mendakwa Ahli Parlimen Gombak Datuk Seri Mohamed Azmin Ali menyertai parti itu setelah keluar daripada Parti Pribumi Bersatu...
Hiburan Buang Nama Orang Tu Dulu Suey Zeoy Rahman Teman Zarina Anjoulie Buang Tatu Di Badan

Hiburan Buang Nama Orang Tu Dulu Suey Zeoy Rahman Teman Zarina Anjoulie Buang Tatu Di Badan

papar berkaitan - pada 17/7/2021 - jumlah : 459 hits
Pelakon penuh kontroversi Zarina Anjoulie dilaporkan telah berkunjung ke sebuah klinik kecantikan dengan tujuan untuk membuang tatu di badannya Turut kelihatan pelakon dan pengacara Zoey Rahman yang setia di sisi menemani aktres itu melakuk...
Jenis Pelaburan Terbaik Di Malaysia

Kenaikkan Harga Hotel Bajet Bakal Jejaskan Industri Pelancongan Negara

Datin Thalia Terkilan Dengan Sikap Buruk Pembantu Rumahnya

Kadir Jasin Warns Pmx Ph Against Falling Into The Trap To Free Najib

Pjd Link Cancellation Fahmi Tells Govt Critics To Read Pwd Statement

Pm Political Stability Making Malaysia Valued Investment Destination

Either You Are For The Working Class Or Against It Anwar You Can T Both Run With The Foxes And Hunt With The Hounds

Persatuan Hotel Bajet Sarankan Penggunaan Pekerja Asing Untuk Industri Perhotelan



8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik


Tukar Lesen Memandu Malaysia Ke Lesen Nsw Australia

Wordpress Block Patterns Give You Superpowers

Video 2 Helikopter Bertembung Ketika Raptai Di Pangkalan Tldm Lumut

9 Tips Mengajar Murid Kelas Belakang

Status Puasa Qadha Puasa 6 Syawal

Pesawat Helikopter Tldm Di Lumut Terhempas