Belanjawan 2022 Perkasakan Ekonomi Wanita


USTAZAH SALAMIAH MOHD NOR

MENYENTUH berkenaan Bajet 2022 sebanyak RM332.1 bilion, lebih daripada RM241.25 juta diperuntukkan khusus untuk wanita. Ini bermakna kerajaan memberi ruang yang sangat luas kepada wanita untuk menjana ekonomi. Oleh itu, kita ucapkan tahniah dan syabas kepada kerajaan kerana prihatin terhadap kemampuan wanita untuk menjana ekonomi negara dan menyumbang dalam sektor ini. 
Ia juga menunjukkan suatu pengiktirafan daripada pihak kerajaan kepada wanita yang sebenarnya sangat berpotensi untuk melonjakkan pendapatan sendiri, keluarga dan negara. Dengan peruntukan yang khusus ini, kita tahu bahawa wanita boleh memperkasa ekonomi mereka untuk kebaikan keluarga dan juga masyarakat serta negara.
Dalam masa yang sama sebenarnya, dengan memperkasakan ekonomi wanita ini ia juga memberikan ruang dan peluang pekerjaan bukan sahaja kepada wanita malah kepada rakyat negara ini.
Oleh itu, wanita Malaysia perlu mengambil peluang untuk memanfaatkan peruntukan yang besar ini. Wanita perlu lebih kreatif untuk meneroka bidang baru walaupun mencabar sebagai menyahut seruan kerajaan ini dan berusaha untuk menjana pendapatan isi rumah masing-masing. 
Kemudian, saya juga suka menyebut bahawa bagaimana daripada peruntukan tersebut, RM5 juta diperuntukkan untuk yayasan kepimpinan wanita, yang melibatkan wanita dalam sektor ekonomi, latihan kepimpinan muda dan juga program wanita. Jadi melalui inisiatif ini juga, kita lihat bagaimana usaha yang dilakukan ini, tidak lain dan tidak bukan untuk melahirkan kepimpinan usahawan wanita. 
Wanita perlu juga meneroka bidang baru, bagi mereka yang belum meneroka tetapi mesti yakin bahawa mereka boleh mengubah nasib, keadaan diri masing-masing ataupun keluarga masing-masing demi memperkasakan ekonomi dan juga sumbangan kepada negara.
Kita lihat juga bagaimana kerajaan dalam program MyKasih Kapital, peruntukan diberikan sebanyak RM6.25 juta. Tujuannya adalah untuk menjana pendapatan daripada rumah, berniaga dalam talian. Bermakna kita lihat situasi hari ini perlu dimanfaatkan.
Perubahan ekonomi melalui e-dagang, perniagaan dari rumah, sebenarnya ia melibatkan hampir 5,000 wanita, melibatkan peluang pekerjaan itu 5,000 dan melibatkan 2,000 orang ibu tunggal. 
Oleh itu, bagi mereka yang kita tahu bahawa peruntukan-peruntukan lain daripada RM241 juta tadi, kita lihat bahawa, ia akan menaikkan taraf hidup wanita, mereka juga berpeluang memperkembangkan perniagaan masing-masing dan kita mengharapkan dengan peruntukan yang besar ini juga wanita akan tampil sebagai golongan korporat yang mampu menguruskan ekonomi mereka. 
Sebahagian daripada wanita di Malaysia ini, sebenarnya memiliki potensi yang sangat besar untuk menguruskan perniagaan masing-masing kerana mereka bukan sahaja biasa menjadi pekerja bawahan tetapi sebahagian besar mereka memiliki kemahiran, kebolehan dan kemampuan kerana mereka juga sudah pun melalui proses pembelajaran di institusi pengajian tinggi.
Jadi kita hendak menyebutkan bukan sahaja wanita B40 dan M40 mengambil peluang ini sebagai ketua isi rumah, ibu tunggal, wanita yang bekerja untuk membantu keluarga tetapi sebenarnya ia memberi peluang kepada seluruh wanita di negara untuk lahir sebagai golongan usahawan setanding dengan kaum lelaki.
Semoga akan lahir Khadijah di Malaysia ini iaitu seperti isteri Rasulullah S.A.W, yang kita tahu bahawa sebagai golongan usahawan yang disegani ketika itu oleh bangsa Arab sendiri.
USTAZAH SALAMIAH MOHD NOR -Naib Ketua Dewan Muslimat PAS Malaysia – HARAKAHDAILY

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://dialograkyat.blogspot.com/2021/12/belanjawan-2022-perkasakan-ekonomi.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kerajaan Negeri Pahang Umumkan Belanjawan 2022 Dengan Anggaran Lebihan Rm5 79 Juta

Kerajaan Negeri Pahang Umumkan Belanjawan 2022 Dengan Anggaran Lebihan Rm5 79 Juta

papar berkaitan - pada 10/12/2021 - jumlah : 165 hits
KUANTAN Kerajaan negeri Pahang pada Isnin membentangkan Belanjawan 2022 bertemakan Kemakmuran Negeri Manfaat Bersama Rakyat Sejahtera dengan anggaran lebihan RM5 79 juta Menteri Besar Pahang Datuk Seri Wan Rosdy Wan Ismail berkata melalui B...
Ismail Jamin Belanjawan 2022 Akan Dilaksana Dengan Penuh Hemah

Ismail Jamin Belanjawan 2022 Akan Dilaksana Dengan Penuh Hemah

papar berkaitan - pada 16/12/2021 - jumlah : 145 hits
BERNAMA Ismail berjanji kerajaan persekutuan akan memanfaatkan mandat yang diberikan kepada kepimpinannya dengan sebaik mungkin Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob Gambar Bernama Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob menyatakan komitmennya un...
13 1 Remaja Wanita B40 Tidak Mampu Beli Tuala Wanita

13 1 Remaja Wanita B40 Tidak Mampu Beli Tuala Wanita

papar berkaitan - pada 16/12/2021 - jumlah : 134 hits
BERNAMA 16 4 daripada golongan itu menyatakan mereka mengalami kesulitan untuk membeli produk pengurusan haid Kemiskinan haid dialami golongan miskin bandar ketika pandemik Kajian dilaksanakan kementerian pembangunan wanita keluarga dan mas...
Isteri Terkejut Surat Saman Suami Gambar Wanita Lain Kamera Aes Jadi Bukti Curang

Isteri Terkejut Surat Saman Suami Gambar Wanita Lain Kamera Aes Jadi Bukti Curang

papar berkaitan - pada 16/12/2021 - jumlah : 414 hits
AES atau Automated Enforcement System adalah satu kaedah penguatkuasaan peraturan dan undang undang lalu lintas secara automatik yang beroperasi 24 jam tanpa henti walau dalam apa jua cuaca AES juga beroperasi dengan pemasangan kamera autom...
Geram Kena Ragut Wanita Balas Dendam Bawa Lari Motosikal Peragut

Geram Kena Ragut Wanita Balas Dendam Bawa Lari Motosikal Peragut

papar berkaitan - pada 16/12/2021 - jumlah : 213 hits
Tular di media sosial sebuah video memaparkan seorang wanita di Indonesia membalas dendam dengan melarikan sebuah motosikal milik peragut yang meragut beg tangannya Sebuah video yang dimuat naik di akaun Instagram memomedsos kelihatan seora...
Kereta Wanita Terbabas Dakwa Nampak Pocong

Kereta Wanita Terbabas Dakwa Nampak Pocong

papar berkaitan - pada 16/12/2021 - jumlah : 219 hits
Seorang pekerja kilang nyaris maut apabila kereta dipandunya terhumban ke dalam parit akibat cuba mengelak objek misteri seperti pocong yang merintangi jalan di Kampung Sungai Baru Mangsa yang hanya dikenali Janariah 38 berkata dalam kejadi...
Leiaki Kntoi Cuurangg Seiepas Lstri Nampak Gmbar Saman Suaminya Membonceng Wanita Lain

Leiaki Kntoi Cuurangg Seiepas Lstri Nampak Gmbar Saman Suaminya Membonceng Wanita Lain

papar berkaitan - pada 17/12/2021 - jumlah : 209 hits
Pihak berkuasa Thailand menghantar surat saman kepada seorang penunggang motosikal berserta dengan gambar dirinya melakukan kesalahan Namun surat itu diterima dan dibuka oleh isterinya yang mendapati lelaki itu membonceng seorang wanita yan...
Hiburan Wanita Buat Aduan Jadi Mangsa Gangguan Seksual Libatkan Pekerja Pihak Mall Tak Ambil Serius Hanya Gelak

Hiburan Wanita Buat Aduan Jadi Mangsa Gangguan Seksual Libatkan Pekerja Pihak Mall Tak Ambil Serius Hanya Gelak

papar berkaitan - pada 17/12/2021 - jumlah : 148 hits
Baru baru ini seorang wanita warganegara bernama Rachel berkongsikan kisah mengenai dirinya menjadi mangsa gangguan seksual di sebuah pusat membeli belah yang melibatkan pekerja disana tular di media sosial Hal ini diceritakan di Instagram ...
Konsert Cinta Di Awan Siti Nurhaliza Tambah Lagi Sehari

Lelaki Miang Tanggal Seluar Budak Direman

Biasa Dari Negeri Yang Tak Pernah Lihat Kepesatan Negeri Yang Lebih Maju Dia Nampak Kedai Proses Ayam Ja

From Dreadful To Delightful Conquering Gear Engagement In Dodge Transmissions

Sustainability And Metal Buildings A Data Driven Approach To Eco Friendly Construction

Why Pm Anwar Rafizi Steven Sim Should Be Worried About World Bank S Report On M Sian Education

Contoh Inspirasi Poster Ucapan Selamat Hari Pekerja 2024

Exploring The Impact Of Aluminum In Contemporary Design



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan


Enhance Your Look With Special Occasion Makeup

Lirik Lagu Perih Jerih Masdo

Rumah Terbuka Anisya And The Geng

Security Status Not Satisfied

How Often Should You Clean Your Air Ducts A Guide For Laval Homeowners

Ugutan Klopp Punca Salah Berang