Beguk Mudah Menjangkit Pada Kanak Kanak Dan 5 Gejala Jangkitan Virus Beguk


Beguk Mudah Menjangkit pada Kanak-kanak dan 5 Gejala Jangkitan Virus Beguk 26 Pernahkah anda menghidapi beguk (mumps) ? Beguk merupakan satu penyakit berjangkit akibat daripada jangkitan virus. Ia lebih kerap menjangkiti kanak-kanak dan memberi kesan kesakitan kepada sesiapa yang menghidapnya. Artikel ini menerangkan apakah itu beguk, gejala-gejala beguk, cara mengesan beguk, cara merawat beguk, dan petua tradisional untuk mengurangkan beguk.
Apakah itu Beguk? Beguk merupakan satu penyakit yang disebabkan oleh jangkitan virus. Beguk merupakan penyakit disebabkan oleh virus beguk dikenali sebagai RNA Paramyxovirus. Ia merupakan penyakit yang sering menjangkiti kanak-kanak di seluruh dunia, dan masih merupakan ancaman kesihatan di dunia negara-negara dunia ketiga.
Beguk menyebabkan bengkak dan rasa sakit pada kelenjar parotid, mudah berjangkit dan virus merebak melalui titisan daripada mulut, hidung dan tekak. Beguk boleh berjangkit selepas 3 atau 4 hari selepas pembengkakan bermula.
Bengkak pada kelenjar liur merupakan ciri penonjolan biasa. Bengkak yang menyakitkan pada bahagian kerandut zakar (orchitis) dan rash boleh berlaku. Simptom ini biasanya tidak teruk pada kanak-kanak. Bagi remaja dan orang dewasa, komplikasi seperti mandul atau separa mandul adalah lebih biasa, sungguhpun masih jarang dari segi bilangan mutlak.
Beguk Mudah Menjangkit pada Kanak-kanak dan 5 Gejala Jangkitan Virus Beguk 27 Gejala-gejala Beguk Tanda dan gejala jangkitan beguk bermula selepas 12-25 hari berhubungan dengan orang yang dijangkiti. Sesetengah orang yang dijangkiti beguk tiada simptom awal. Jika anak anda dijangkiti virus beguk, anak anda mungkin mengalami tanda-tanda berikut:
1. Demam2. Gejala ini biasanya hilang dalam masa 10–12 hari3. Sakit kepala4. Mulut kering dan hilang selera5. Keletihan6. Pembengkakan pada satu atau kedua-dua kelenjar parotid7. Hilang selera makan8. Selsema Komplikasi Beguk Jika Semakin Teruk Kebiasaannya perlu diketahui bahawa virus beguk ini selalunya akan baik dengan sendiri tanpa menggunakan sebarang rawatan termasuk menggunakan antibiotik. Bagaimanapun, beguk boleh menyebabkan komplikasi lebih teruk kepada sesetengah pesakit. Beberapa komplikasi tersebut adalah :
1. Encephalitis (Pembengkakan pada otak)2. Meningitis (Pembengkakan pada lapisan otak)3. Pancreatitis (Inflamasi pada pankreas)4. Orchitis (Lebam pada testis) berlaku pada lelaki dewasa5. Pekak Cara Merawat Beguk Majoriti daripada pesakit yang menghadapi penyakit ini akan baik dengan sendirinya tanpa memerlukan sebarang ubat. Apabila dijangkiti virus beguk, tubuh badan akan menghasilkan antibodi untuk membunuh virus tersebut. Jika anda atau anak anda mempunyai beguk, anda boleh melakukan beberapa tips ini untuk mengurangkan penderitaan anda dan anak anda. Berikut adalah langkah-langkah yang boleh anda ambil:
Cara-cara merawat beguk di rumah1. Menggunakan ubat paracetamol:
Untuk mengurangkan suhu, sakit kepala mahupun untuk mengurangkan sakit di kawasan beguk tersebut2. Mengambil lebih minuman:
Ia bertujuan untuk mengelakkan dehidrasi dan kekeringan3. Tuam kawasan beguk/ bengkak dengan air sejuk:
Untuk mengurangkan rasa sakit.4. Tidak menghantar anak ke taska:
Bagi orang yang telah dijangkiti hendaklah tinggal di rumah sehingga ianya tidak boleh lagi berjangkit (iaitu sehingga 9 hari selepas pembengkakan kelenjar saliva) atau sehingga bengkak tersebut hilang.5. Elakkan makanan pedas dan masam:
Mengurangkan kelenjar parotid daripada bekerja menghasilkan air liur6. Makan makanan yang lembut:
Kebiasaannya pesakit akan ada masalah untuk menelan7. Dapatkan rawatan segera di klinik dan hospital jika bertambah teruk Beguk Mudah Menjangkit pada Kanak-kanak dan 5 Gejala Jangkitan Virus Beguk 28 Kaedah Pengesanan Beguk Disebabkan beguk boleh didiagnos secara klinikal, bermakna ujian makmal tidak perlu dilakukan melainkan doktor mengesyaki punca kepada pembengkakan kelenjar parotid adalah berbeza. Sekiranya anda perlu kepada ujian laboratori, sampel air liur pesakit yang disyaki menghidap beguk akan diambil dan disaring di dalam makmal. Jumlah antibodi virus beguk yang dikesan akan membantu para doktor bagi membuat diagnosis. Cara Pencegahan Beguk Beguk juga boleh dicegah dengan vaksin. Vaksin beguk ini diberi pada umur 12 bulan dan kemudian ketika berumur 7 tahun sebagai sebahagian daripada vaksin MMR iaitu (mumps, measles and rubella).
Petua Tradisional Merawat Pembengkakan Beguk Selain daripada ubat dari doktor, anda boleh menggunakan cara orang lama untuk merawat beguk iaitu caranya sapukan nila dan cuka pada tempat bengkak. Anda boleh mencuba cara ini, bagaimanapun jika ia tidak berkesan kepada anda atau simptom anda bertambah teruk, anda harus berhenti melakukannya dan segera merujuk kepada doktor.
Soalan FAQs Berkenaan Beguk Apakah itu beguk? Beguk menyebabkan bengkak dan rasa sakit pada kelenjar parotid, mudah berjangkit dan virus merebak melalui titisan daripada mulut, hidung dan tekak.
Apakah beguk mempunyai ubat khusus merawatnya? Tiada ubat khusus
Apakah kuman yang menyebabkan jangkitan beguk? RNA Paramyxovirus


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.sistemguruonline.my/2024/04/beguk.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kanak Kanak Lelaki 2 Tahun Lemas Terjatuh Dalam Tasik

Kanak Kanak Lelaki 2 Tahun Lemas Terjatuh Dalam Tasik

papar berkaitan - pada 21/4/2024 - jumlah : 98 hits
Seorang berusia dua tahun ditemui selepas terjatuh ke dalam tasik berhampiran Masjid Universiti Teknologi PETRONAS Difahamkan kejadian berlaku semasa keluarga mangsa menunggu waktu solat Zuhur Kanak kanak Lelaki 2 Tahun Lemas Penolong Penga...
Erdogan Lebih 14 000 Kanak Kanak Dibunuh Israel Tewaskan Kekejaman Hitler

Erdogan Lebih 14 000 Kanak Kanak Dibunuh Israel Tewaskan Kekejaman Hitler

papar berkaitan - pada 18/4/2024 - jumlah : 51 hits
BernamaDengan membunuh lebih 14 000 kanak kanak yang tidak bersalah di Gaza Israel telah pun mengalahkan pemimpin Nazi Adolf Hitler kata Presiden Turkiye pada Rabu Dengan sokongan tanpa syarat dari Barat Israel melakukan pembunuhan beramai ...
243 Juta Kanak Kanak Asia Terdedah Ancaman Gelombang Haba

243 Juta Kanak Kanak Asia Terdedah Ancaman Gelombang Haba

papar berkaitan - pada 13/4/2024 - jumlah : 65 hits
BANGKOK Data Tabung Kanak Kanak Pertubuhan Bangsa Bangsa Bersatu menunjukkan lebih 243 juta kanak kanak di seluruh Pasifik dan Asia Timur terdedah kepada peningkatan suhu yang boleh meningkatkan risiko penyakit berkaitan haba dan kematian P...
Jualan Online Telekung Kanak Kanak Pra Ramadhan 2018

Jualan Online Telekung Kanak Kanak Pra Ramadhan 2018

papar berkaitan - pada 12/4/2024 - jumlah : 80 hits
Jualan Online Telekung Kanak kanak Pra Ramadhan 2018 Setiap anak yang lahir dari rahim seorang ibu sifatnya bersih dan suci Sebaik menjenguk dunia menjadi tanggungjawab kedua dua ibu dan bapanya untuk mencorak dan mewarnakannya Jika putih p...
Skmm Akan Tutup Akaun Sosial Media Kanak Kanak Setuju Atau Tidak

Skmm Akan Tutup Akaun Sosial Media Kanak Kanak Setuju Atau Tidak

papar berkaitan - pada 22/4/2024 - jumlah : 82 hits
Kawalan akaun media sosial untuk kanak kanak bawah 13 tahun Satu tindakan yang baik selain daripada mengawal privasi kanak kanak malaysia daripada di exploitasi Mungkin boleh ditambah satu klausa bagi kanak kanak yang berkecimpung dalam dun...
Obesiti Di Kalangan Kanak Kanak Dedah Risiko Hidap Macam Macam Penyakit

Obesiti Di Kalangan Kanak Kanak Dedah Risiko Hidap Macam Macam Penyakit

papar berkaitan - pada 23/4/2024 - jumlah : 80 hits
di kalangan dedah risiko hidap macam macam penyakit Jika berat badan anak anak tidak dikawal sejak dari awal mereka berisiko untuk menjadi golongan dewasa yang obesiti Obesiti Di Kalangan Kanak kanak Dedah Risiko Hidap Macam macam Penyakit ...
Perintah Berkurung Untuk Kanak Kanak Bawah 13 Tahun

Perintah Berkurung Untuk Kanak Kanak Bawah 13 Tahun

papar berkaitan - pada 24/4/2024 - jumlah : 86 hits
Hmetro nbsp Paris Seorang datuk bandar di Perancis memperkenalkan perintah berkurung pada waktu malam untuk kanak kanak bawah 13 tahun dalam langkah terbaharu seumpama itu di Perancis untuk membendung dakwaan keganasan belia Beberapa bandar...
Semakin Ramai Kanak Kanak Masuk Hospital Akibat Vape E Rokok

Semakin Ramai Kanak Kanak Masuk Hospital Akibat Vape E Rokok

papar berkaitan - pada 24/4/2024 - jumlah : 109 hits
Bernama SputnikMoscow Kemasukan ke hospital akibat menghisap vape dan e rokok telah meningkat sebanyak 733 peratus sejak empat tahun lalu dalam kalangan mereka yang berumur di bawah 20 tahun Angka berkenaan termasuk kanak kanak di bawah umu...
Makan Coklat Expired Kanak Kanak Umur Setahun Alami Keracunan Muntah Darah

Makan Coklat Expired Kanak Kanak Umur Setahun Alami Keracunan Muntah Darah

papar berkaitan - pada 23/4/2024 - jumlah : 67 hits
Seorang budak perempuan mengalami muntah darah selepas memakan sebungkus coklat yang telah tamat tempoh dibeli oleh saudaranya di sebuah kedai runcit di Patila India Sumber foto www freepik com Bagaimanapun keadaan kesihatan kanak kanak ber...
Igp Chief Editor Of English Portal To Be Questioned Over Forest City Casino Claim

8 Tip Tingkatkan Sales Homestay Anda

Cara Memasarkan Homestay Anda

Dapatkan Porsche Design Honor Magic6 Rsr Di Honor Experience Store Terpilih Pada 5 Mei

Overcoming Funding Challenges

Samsung Knox Empowering Consumer Security In The Galaxy A55 5g

Dr Zaliha Terus Kunci Mulut Berkaitan Titah Adendum Minta Rujuk Ulasan Pm

Moisturizer Terbaik 2024 Tekstur Water Based 9 Kebaikan Yang Sesuai Untuk Semua Jenis Kulit



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan


Satu Kesulitan Tidak Mungkin Menang Melawan Dua Kemudahan Tetap Optimis

Nostalgia Bedak Sejuk

Lima Gandingan Makanan Hebat Untuk Pemakanan Sihat Dari Susan Bowerman

Nasi Briyani Kukus Padu Sedap Uii Percuma Ayam Briyani Untuk Ibu Mengandung Patutla Ramai Beratur Beli

Experience The Bee Heat Ac Difference Experience Superior Comfort

Dua Lelaki Warga Asing Empat Lari 70 Meter Sahaja