Begini Cara Isteri Isteri Rasulullah S A W Jaga Kecantikan Wajah


 Begini Cara Isteri-Isteri Rasulullah S.A.W Jaga Kecantikan Wajah

Mesti ada yang tertanya-tanyakan macam mana wanita-wanita pada zaman dahulu terutamanya pada zaman Rasulullah s.a.w menjaga kecantikan mereka seiring dengan tuntutan agama Islam. Kalau difikirkan, pada zaman tersebut tiada satu pun kedai atau pusat rawatan kecantikan seperti sekarang.
Pada zaman Rasulullah s.a.w, wanita-wanita terutamanya isteri-isteri baginda hanya menggunakan bahan-bahan semula jadi yang ada di sekitar mereka. Setiap satu bahan yang dipakai mempunyai fungsi mereka tersendiri.
Sesuai untuk anda yang ingin mencantikkan kulit tetapi tidak mempunyai bajet yang besar, cara-cara yang dilakukan oleh isteri Rasulullah s.a.w ini boleh dijadikan ikutan.
Timun Menggunakan sayur-sayuran segar, Saidatina Aisyah r.a menggunakan timun sebagai penjagaan dalam kecantikan dan kesihatan.
Menerusi riwayat, Ibn Majah menyatakan sebelum bertemu dengan Rasulullah s.a.w, ibunya menyuruhnya mengambil timun dan kurma basah, dicampurkan untuk mendapatkan tubuh badan yang ideal.



Foto – Boldsky.comFungsi timun adalah untuk mengurangkan lingkaran gelap pada mata, bintik-bintik gelap pada kulit, kesan selaran akibat matahari, menutup liang pori dan meremajakan kulit. Jika anda ingin menggunakan timun, anda boleh menjadikannya sebagai masker. Pakai selama 10-15 minit untuk tiga kali seminggu.
Kurma Saidatina Aisyah r.a berkata, “Ibuku mengubatiku agar aku kelihatan gemuk. Saat dia hendak mempertemukan aku dengan Rasulullah s.a.w dan usaha itu tidak membuahkan hasil sehingga aku makan timun dengan kurma basah. Kemudia aku menjadi gemuk dengan bentuk badan ideal.”  -Hadis Riwayat Ibn Majah
Bagi mendapatkan kecantikan luaran dan dalaman, timun dan kurma haruslah di ambil di awal pagi atau sebelum tidur. Untuk melakukan jus kurma, anda mestilah merendamkan kurma sebanyak 3 biji semalaman dan keesokkan harinya anda boleh kisar untuk dijadikan jus. Kisar tanpa gula untuk mendapatkan jus yang asli.





Foto – Styles At LifeKebaikan kurma ini adalah ia dapat menangkis toksin dan racun dalam badan. Untuk ibu mengandung pula, sangat bagus untuk selitkan kurma dalam diet harian anda kerana ia boleh menguatkan rahim dan mengurangkan pendarahan ketika melahirkan.
Minyak Dzarirah Minyak Dzarirah ini diekstrak daripada batang pohon dzahirah. Ciri-ciri minyak ini bersifat panas dan kering sesuai untuk digunakan bagi mengatasi jerawat, keradangan dan menguatkan jantung.



Foto – Arkib WanistaRasulullah s.a.w berkata, “Letakkan minyak ini di jerawatmu seraya itu membaca doa ‘Ya Allah yang mengecilkan yang besar dan membesarkan yang kecil, kecilkanlah jerawatku ini'” -Hadis yang diakui oleh Adz-Dzahabi diriwayatkan oleh Al-Hakim.
(Adz-Dzahabi mengatakan sanadnya shahih, meski Imam Bukhari dan Imam Muslim tidak meriwayatkan hadis ini dalam kitab sahihnya.)
Di Malaysia, sukar untuk mendapatkan minyak dzarirah ini. Jika anda inginkannya, anda boleh memperolehi daripada luar negara.
Madu Banyak kegunaan dan kebaikan madu yang diperakui untuk digunakan dalam kecantikan. Memilik sifat antibakteria dan mengurangkan parut jerawat, madu juga boleh digunakan untuk kulit yang meradang.





Foto – PinterestBuat sebagai masker, kamu hanya perlukan madu, lemon dan yogurt. Campurkan ketiga-tiga bahan tersebut dan sapu di seluruh permukaan wajah. Biarkan selama 10-15 minit dan bilas. Kamu boleh lakukan ini sebanyak 3 kali seminggu untuk kesan yang lebih ketara.
Minyak Zaitun Mempunyai pelbagai manfaat antaranya memiliki antioksidan yang tinggi untuk mencegah oksidasi. Oksidasi ini adalah proses yang menghasilkan radikal bebas yang membuatkan bahan kimia berpotensi besar untuk merosakkan sel kulit dan menyebabkan kanser.



Foto – Arkib WanistaMinyak zaitun yang mengandungi Vitamin A, D, E dan K yang larut dalam lemak memberikan fungsi yang tersendiri dan berkesan apabila digunakan. Jika anda melihat tanda-tanda penuaan dan kerosakan kulit akibat sinaran UV, sapu minyak zaitun di tempat yang perlu bagi mengurangkannya.
Sangat mudah kan? Selain menjimatkan bajet anda, cara ini pasti dapat membantu anda mendapatkan kulit yang cantik. Berbeza dengan produk-produk di kedai, jika salah baca label dan penggunaannya, boleh mendatangkan kesan yang buruk di kulit. Selamat mencuba!
RUJUKAN: 1, 2, 3, 4


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://qasyahfulmalayworld.blogspot.com/2020/11/begini-cara-isteri-isteri-rasulullah.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Punya 4 Istri Begini Cara Pengusaha Puspo Wardoyo Terapkan Adil Dan Jaga Kerukunan Rumah Tangga

Punya 4 Istri Begini Cara Pengusaha Puspo Wardoyo Terapkan Adil Dan Jaga Kerukunan Rumah Tangga

papar berkaitan - pada 25/10/2020 - jumlah : 232 hits
Puspo Wardoyo tidak hanya dikenal sebagai pengusaha sukses tapi juga kehidupan poligami yang ia jalani Pendiri usaha Ayam Bakar Wong Solo ini diketahui memiliki empat orang istri Setelah menikah pertama pada tahun 1979 Puspo menikah dengan ...
Cara Nak Nasihat Isteri Degil Doa

Cara Nak Nasihat Isteri Degil Doa

papar berkaitan - pada 5/11/2020 - jumlah : 216 hits
Lumrah perkahwinan ada pasang surutnya Ada kalanya rasa tertekan kerana mungkin sebelum kahwin lain lepas kahwin perangai lain Mungkin ada suami yang diuji dengan karenah isteri degil Tapi degil bukan bermakna tak sayang Mungkin cara dan pe...
Isteri Kita Dah Cukup Cantik Jangan Tertipu Kecantikan Luaran Nilailah Dengan Hati

Isteri Kita Dah Cukup Cantik Jangan Tertipu Kecantikan Luaran Nilailah Dengan Hati

papar berkaitan - pada 6/11/2020 - jumlah : 354 hits
Pernah tak sebagai isteri kita rasa tak yakin bila depan suami Seolah olah rasa macam tak selamat je takut suami pandang perempuan lain Boleh dikatakan rata ratanya akan mempunyai perasaan ini kan Bagi suami pula bila tengok perempuan lain ...
Wajah Comel Ismail Leon Moga Terus Terdidik Cara Islam

Wajah Comel Ismail Leon Moga Terus Terdidik Cara Islam

papar berkaitan - pada 30/10/2020 - jumlah : 624 hits
Kisah yang pernah menjadi kontroversi sebelum ini kini wajah comel Tengku Ismail Leon Petra ceria menghiasi akaun Instagram ibunya Rihana Oksana Gorbatenko The post appeared first on
Cara Jaga Mata Sihat Makanan Kesihatan Untuk Mata Prof Dr Muhaya

Cara Jaga Mata Sihat Makanan Kesihatan Untuk Mata Prof Dr Muhaya

papar berkaitan - pada 11/11/2020 - jumlah : 325 hits
Cara Jaga Mata Sihat Makanan Kesihatan Untuk Mata Prof Dr Muhayacara jaga mata sihat makanan kesihatan untuk mataCara Jaga Mata Sihat Makanan Kesihatan Untuk Mata Prof Dr Muhaya
Kes Bunuh Tak Sanggup Cerita Hal Sebenar Kepada Isteri

Kes Bunuh Tak Sanggup Cerita Hal Sebenar Kepada Isteri

papar berkaitan - pada 6/11/2020 - jumlah : 495 hits
KUALA TERENGGANU Walaupun pemergian Siti Nur Surya Ismail 19 yang ditemui mati dengan kesan tetakan di Kampung Lubuk Batu Telemong Hulu Terengganu sudah lima hari berlalu namun keluarga mangsa masih tidak mampu menceritakan hal sebenar kepa...
Hiburan Tolong Isteri Bertungku Suami Farah Nabilah Dipuji Netizen

Hiburan Tolong Isteri Bertungku Suami Farah Nabilah Dipuji Netizen

papar berkaitan - pada 6/11/2020 - jumlah : 449 hits
Umum mengetahui pelakon Farah Nabilah dan suami kini telah selamat menimang cahaya mata sulung pada 22 Oktober lalu Rentetan itu Farah juga khabarnya sedang gembira memikul tanggungjawab sebagai seorang ibu dan masih menjalani proses berpan...
Suami Farah Nabilah Dipuji Tolong Isteri Bertungku

Suami Farah Nabilah Dipuji Tolong Isteri Bertungku

papar berkaitan - pada 6/11/2020 - jumlah : 301 hits
Selamat melahirkan cahaya mata sulung pada 22 Oktober lalu pelakon Farah Nabilah kini sedang menikmati fasa indah sebagai seorang ibu dan masih menjalani proses berpantang Menerusi perkongsian di Instagram Farah tidak lokek berkongsikan per...
Bila Fad Kena Game Dengan Isteri Ingat Hadiahkan Aku Ps5

Bila Fad Kena Game Dengan Isteri Ingat Hadiahkan Aku Ps5

papar berkaitan - pada 4/11/2020 - jumlah : 254 hits
Menerusi satu entri yang dimuat naik di laman Instagram pelawak Fad Bocey memberitahu yang dia punyalah gembira apabila menerima gambar permainan PS5 daripada isterinya namun kegembiraan itu hilang selepas mengetahui gambar tersebut hanyala...
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

The Evolution Of Adult Entertainment

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Cerita Hari Jumaat

Time Sensitive Recognizing And Reacting To Infantile Spasms

Kedah Akan Cipta Rekod Dengan Penutupan Mbi Kedah Melalui Saman

Malaysia S Ex Pm Mahathir Faces Anticorruption Probe

Datuk Beraksi Di Pentas Peragaan Pada Usia 88 Tahun

Pemilik R R Didenda Rm30 000 Jual Petrol Bersubsidi Kepada Rakyat Thailand