Bayi Lelaki Baru Lahir Genggam Alat Pencegah Kehamilan Iud Yang Dipakai Ibunya 2 Tahun Lalu


Seorang bayi lelaki yang baru dilahirkan di Vietnam didakwa menggenggam gegelung kontraseptif yang digunakan ibunya untuk mencegah kehamilan.

Wanita terbabit yang berusia 34 tahun dan mempunyai dua anak sebelum ini dikatakan menggunakan perancang keluarga IUD tersebut kira-kira dua tahun lalu.
Ia didakwa keluar bersama bayi tersebut ketika dia dilahirkan.
Pakar obstetrik, Tran Viet Phuong di Hai Phong International Hospital, utara Vietnam tidak melepaskan peluang untuk mengambil gambar unik tersebut.
“Saya rasa ia foto yang menarik dan tidak menyangka akan mendapat perhatian ramai,” ujarnya.
Menurutnya, IUD tersebut mungkin gagal mencegah kehamilan wanita itu kerana ia telah berubah daripada kedudukan asalnya.
Bayi lelaki sihat itu dilahirkan seberat 3.2 kilogram dan masih berada di bawah pemantauan doktor bersama ibunya.
Difahamkan, IUD yang dimasukkan ke dalam uterus wanita berfungsi untuk melepaskan tembaga atau hormon bagi mengelakkan sperma daripada bersenyawa dengan telur.
Kenali Alat Perancang Keluarga IUD/IUCD, Doktor Kongsi Risiko dan Prosedur Memasangnya. 99% Berkesan Cegah Kehamilan
Terdapat pelbagai jenis alat perancang keluarga. Alat dalam rahim  atau IUD/IUCD adalah salah satu daripadanya. Doktor ini kongsi maklumat tepat mengenai IUCD.
IUCD ialah singkatan daripada Intrauterine Contraceptive Device ialah sejenis alat yang mencegah pelekatan janin pada dinding rahim.
Dr. Muhammad Izzat Abdul Razak telah berkongsi info tepat mengenai IUCD. Berikut ialah perkongsian beliau;

Alat dalam rahim ( IUCD )
Alat ni berupa plastik kecil yg bersalut dgn dawai kuprum yang diletakkan dalam rahim. Ianya ada 1 atau 2 benang halus pada hujungnya supaya boleh nampak tergantung pada pangkal rahim ( serviks)
IUCD boleh berfungsi sebagai alat perancangan keluarga selama 3, 5 atau 10 tahun bergantung pada jenisnya. Kalau ada dah berumur 40 tahun atau lebih, bila IUCD ni dipasang, ianya akan berfungsi sebagai perancangan keluarga sehinggalah mencapai umur menopaus.
Dah menopaus, tak perlu lah lagi pakai perancangan keluarga kan. Bukan untuk mereka yang berumur 40 tahun je, mana-mana peringkat usia pun boleh pakai setelah dipikirkan sesuai oleh Dr.
Kadang-kadang IUCD ni dipanggil ‘coil’ atau ‘copper coil’. Ada pelbagai jenis dan saiz

99% berkesan untuk mengelakkan dari mengandung – maka sangatlah sesuai untuk digunakan. Kurang dari 1 dalam 100 wanita yang menggunakan IUCD sebagai teknik merancang keluarga akan mengandung dalam 1 tahun. Jika IUCD digunakan selama 5 tahun, kurang dari 2 dalam 100 wanita yang menggunakan IUCD akan mengandung sepanjang 5 tahun tu. Efektif kan?
TIDAK PERLU LAGI MAKAN PIL PERANCANG
Bila dah pasang IUCD tu boleh digunakan sehingga sekurang-kurangnya 5 tahun(mengikut jenis) dan tak perlu dah nak ingat nak makan ubat hari-hari seperti pil perancang.
HAID MUNGKIN AKAN JADI LEBIH BANYAK ATAU SAKIT
Period mungkin jadi lebih banyak, panjang atau sakit. Tetapi akan beransur seperti sediakala selepas beberapa bulan. Tapi perlu ingat, IUCD tidak melindungi seseorang wanita itu untuk mendapat penyakit bawaan kelamin kerana fungsinya hanya utk mencegah kehamilan terjadi.
RISIKO-RISIKO YANG BERKAITAN DENGAN IUCD
Risiko kecil mendapat jangkitan kuman untuk 20 hari pertama lepas IUCD dimasukkan.

IUCD boleh terkeluar dari rahim. Mungkin anda pun Tak sedar iucd perkara ni berlaku. Nnti misi atau Dr akan ajar macam mana nak periksa IUCD ni masih ada atau tak dengan meraba hujung benang halus pada hujung IUCD tu.
Jarang berlaku, tapi ada risiko kecil IUCD ni boleh tertembus masuk ke dalam dinding rahim dalam proses memasukkan alat ini. Risiko ini terjadi lagi tinggi jika anda baru lepas bersalin. Simptom merangkumi sakit tapi selalunya takda apa-apa sebab bahagian yang tertembus tu boleh baik dan sembuh dgn sendirinya. Walau bagaimanapun, kejadian IUCD tertembus ni dikurangkan jika prosedur dilakukan oleh doktor yang berpengalaman.
Walaupun susah untuk mengandung jika dah dimasukkan IUCD, tapi JIKA MENGANDUNG, risiko untuk mendapat kehamilan luar rahim meningkat. Perlu diingatkan, dengan pemakaian IUCD tidak meningkatkan risiko seorang wanita tu untuk dapat kehamilan luar rahim jika dibandingkan dengan orang yang tak menggunakan apa-apa teknik perancangan keluarga.
BILA BOLEH MASUKKAN IUCD?
Boleh dimasukkan bila-bila masa dalam kitaran haid, dengan syarat anda TIDAK mengandung.
BAGAIMANA DOKTOR NAK MASUKKAN IUCD?
IUCD dimasukkan ke dalam rahim. Pemeriksaan pada bahagian perut dilakukan untuk menentukan kedudukan rahim.
Masukkan IUCD tak lama pun, paling lambat dalam 5 minit. Mungkin akan ada sakit sikit macam cramping pain dan pendarahan sedikit tapi untuk beberapa hari saja lepas IUCD dimasukkan. Kalau perlu baru makan ubat tahan sakit.
Jumpa doktor dan tanya pasal IUCD. Mungkin ini adalah yang terbaik untuk anda dalam membantu menjarakkan kelahiran. Untuk makluman anda, kawan-kawan doktor perempuan saya pun ramai menggunakan kaedah IUCD sebagai teknik perancangan keluarga. Tengok tu, doktor pun menggunakan sekurang-kurangnya kaedah yang berkesan, bukan rancang-rancang sendiri sebab takut ‘melekat’ lagi.
Info tambahan: Kelahiran bayi lelaki tersebut adalah disebakan IUD yang dipasang tersebut mungkin gagal mencegah kehamilan ibu itu kerana ia telah BERUBAH DARI KEDUDUKAN ASAL.
Kredit: Sinar Harian, Dr. Muhammad Izzat Abdul Razak (Pegawai Perubatan Kesihatan Wanita & Kehamilan)
The post Bayi Lelaki Baru Lahir Genggam Alat Pencegah Kehamilan IUD Yang Dipakai Ibunya 2 Tahun Lalu appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/bayi-lelaki-baru-lahir-genggam-alat-pencegah-kehamilan-iud-yang-dipakai-ibunya-2-tahun-lalu/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kelahiran Yang Unik Tular Gambar Bayi Baru Lahir Sambil Genggam Alat Cegah Kehamilan

Kelahiran Yang Unik Tular Gambar Bayi Baru Lahir Sambil Genggam Alat Cegah Kehamilan

papar berkaitan - pada 8/7/2020 - jumlah : 532 hits
Seorang bayi yang baru lahir tular di Vietnam apabila dia dipercayai memegang alat intrauterin dua tahun lalu Dipercayai IUD keluar bersama bayi tersebut ketika dia dilahirkan Pakar obstetrik Tran Viet Phuong di Hai Phong International Hosp...
Bayi Kembar Baru Lahir Tewas Diterkam 2 Anjing Peliharaan Yang Cemburu

Bayi Kembar Baru Lahir Tewas Diterkam 2 Anjing Peliharaan Yang Cemburu

papar berkaitan - pada 5/7/2020 - jumlah : 371 hits
Dua bayi kembar perempuan yang baru lahir di Brasil diterkam dua anjing peliharaan hingga meninggal Dua hewan yang dipelihara keluarga korban selama lima tahun terakhir ini menjadi cemburu dengan kehadiran si kembar Insiden di Pirip negara ...
Tasya Farasya Akhirnya Ungkap Nama Sang Bayi Yang Baru Lahir Warganet Takjub Dengan Artinya

Tasya Farasya Akhirnya Ungkap Nama Sang Bayi Yang Baru Lahir Warganet Takjub Dengan Artinya

papar berkaitan - pada 3/7/2020 - jumlah : 365 hits
Namanya aja udah cantik apalagi wajahnya ya Jadi penasaran kira kira sang bayi mirip ayah atau ibunya
Risau Ditinggalkan Pasangan Wanita Alami Keguguran Didakwa Sanggup Menyamar Jadi Nurse Dan Culik Bayi Baru Lahir

Risau Ditinggalkan Pasangan Wanita Alami Keguguran Didakwa Sanggup Menyamar Jadi Nurse Dan Culik Bayi Baru Lahir

papar berkaitan - pada 8/7/2020 - jumlah : 301 hits
Seorang wanita didakwa menculik seorang bayi perempuan yang baru lahir dari tempat tidur ibunya yang sedang tidur telah mendedahkan bahawa dia melakukanya untuk memalsukan kehamilannya sendiri Suspek dari Provinsi Guizhou di Barat Daya Chin...
10 Fakta Menarik Mengenai Bayi Yang Baru Lahir

10 Fakta Menarik Mengenai Bayi Yang Baru Lahir

papar berkaitan - pada 5/7/2020 - jumlah : 1009 hits
10 fakta menarik mengenai bayi yang baru lahir yang berkemungkinan anda tidak tahu atau lupa atau tidak ambil tahu 1 Semasa bayi baru lahir bayi menangis tanpa jemuBayi yang baru lahir tidak mengeluarkan air mata sehingga berumur beberapa m...
Serentak 13 Juli 2020 Paud Tk Sd Smp Dan Sma Smk Sudah Mulai Masuk Sekolah Tahun Ajaran Baru

Serentak 13 Juli 2020 Paud Tk Sd Smp Dan Sma Smk Sudah Mulai Masuk Sekolah Tahun Ajaran Baru

papar berkaitan - pada 5/7/2020 - jumlah : 231 hits
Jadwal masuk sekolah ajaran baru tahun 2020 2021 sudah dirilis oleh Kemendikbud Meski masih dalam kondisi pandemi virus corona jadwal masuk sekolah tahun ajaran baru sudah ditetapkan dimulai tanggal 13 Juli 2020 Senin 13 Juli 2020 mulai dar...
Baru Umur 12 Tahun Alyssa Dah Dapat Beli Toyota Vellfire

Baru Umur 12 Tahun Alyssa Dah Dapat Beli Toyota Vellfire

papar berkaitan - pada 3/7/2020 - jumlah : 484 hits
Provided by Harian Metronajiy jefri hmetro com myPENYANYI dan pelakon cilik terkenal Aryanna Alyssa Dezek yang memuat naik video lagu cover di YouTube sejak berusia empat tahun berjaya membeli kereta idamannya Toyota Vellfire Alyssa ketika ...
Lahir Sehat Bayi 40 Hari Meninggal Tertular Penjenguk Positif Corona Niat Baik Berakhir Bencana

Lahir Sehat Bayi 40 Hari Meninggal Tertular Penjenguk Positif Corona Niat Baik Berakhir Bencana

papar berkaitan - pada 26/6/2020 - jumlah : 281 hits
Jadi apa saja alternatif aman memberikan support saat teman sahabat atau kerabat baru saja habis melahirkan
Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Masverse Unveils Groundbreaking Blockchain Platform

Banjir Besar Dubai 2024 Ustaz Azhar Idrus

Lirik Lagu Cinta Setandan Pisang Eda Ezrin Den Manjo

Too Soon To Tell Analyst Says On Mipp S Prospects In Pn

Puasa Tarwiyah 2024 Maksud Hari Tarwiyah Hukum Berpuasa

Govt Opposition Should Agree On Redelineation Formula Says Bersatu Man

Kuala Kubu Baharu Of Fortress On Estuary And Lee S Legacy



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Uncover The Secrets Of Riversweeps The Online Casino That S Different

Isteri Bersubahat Dengan Suami Melakukan Amang Seksual Terhadap Remaja 17 Tahun

Mb S Son Five Others Remanded In Rm600 000 False Claim Probe Under Macc

Dilema Calun Prk Kkb Melayu Atau Cina

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

The Friendly S Music Pub By Kvadrat Architects In Astana Kazakhstan