Bayi Biru Bila Kerap Menangis Meragam Awas Mungkin Tanda Masalah Jantung Bayi


Bayi biru apabila kerap menangis dan meragam? Eh, jangan ambil mudah. Keadaan itu mungkin melibatkan masalah jantung bayi. Dalam perubatan ia dipanggil cyanotic.

Ini berkaitan masalah jantung bayi
Si manja dengan sesetengah masalah jantung tertentu boleh mengalami cyanotic (hypercyanotic) atau turut dikenali sebagai blue spell.
Keadaan yang boleh menyebabkan bayi biru itu lebih kerap terjadi kepada si kecil dengan masalah kesihatan Tetralogy of Fallot (Fallot Tetralogy).
Fallot Tetralogy adalah masalah jantung bayi yang melibatkan kecacatan VSD dan penyempitan injap pulmonari yang menyebabkan kekurangan pengaliran darah ke paru-paru.
Apa yang akan terjadi pada si manja yang mengalami serangan cyanotic?
Bayi dengan keadaan jantung ini boleh menyebabkan wujudnya kesukaran bagi darah biru (deoxygenated)) untuk sampai ke paru-paru untuk mengangkut oksigen.
Sesetengah darah biru ini juga mungkin akan melalui tepi jantung antara ruang mengepam kanan dan kiri.
Apabila bukaan untuk masuk ke arteri pulmonari semakin sempit, maka lebih banyak darah biru akan mengelilingi badan.
Ini bermakna, darah yang dipam ke seluruh badan anak mungkin tidak mengandungi kandungan oksigen seperti yang diperlukan.
Keadaan itu sekali gus menyebabkan darah kelihatan biru (cyanosed).

Semasa serangan blue spell, lebih banyak darah biru tanpa oksigen yang akan melalui paru-paru. Situasi itu akan mengakibatkan cyanosis.
Masalah cyanosis punca bayi biru
Sama ada cyanosis mahupun blue spell, kedua-duanya keadaan yang berlaku apabila jumlah darah yang mengalir ke paru-paru berkurangan.
Umumnya, darah berfungsi untuk membawa oksigen. Jika keadaan tersebut terjadi, maka akan kurang oksigen yang dihantar ke badan.
Kesannya, si manja akan tampak biru atau kebiruan.
Mesti ada parents yang mempersoalkan kenapa biru, kan?
Warna tersebut adalah disebabkan oleh kadar hemoglobin berkurangan (deoxygenated) dalam darah yang berada hampir dengan permukaan kulit.
Hemoglobin adalah molekul yang membolehkan sel darah merah mengangkut oksigen.
Hemoglobin beroksigen akan berwarna merah terang, manakala hemoglobin tanpa oksigen berwarna kebiruan.
cyanotic
Terdapat 2 kategori utama cyanosis, iaitu central dan peripheral.
Central cyanosis akan menyebabkan bayi biru pada bibir, lidah dan kulit, terutamanya bahagian jari tangan dan kaki.
Keadaan ini boleh berlaku disebabkan pelbagai faktor penyebab, seperti:
Masalah pernafasan dan paru-paru Masalah jantung bayi ekoran kecacatan ini menyebabkan darah kurang oksigen daripada belah kanan jantung bercampur dengan darah tinggi oksigen pada sebelah kiri jantung. Keadaan yang mengakibatkan darah dipam keluar ke badan rendah oksigen dikenali sebagai right-to-left shunts Mempunyai masalah dengan aliran darah ke dan/atau daripada paru-paru. Situasi itu mungkin berpunca oleh sambungan saluran darah tidak normal antara jantung dan paru-paru atau penyumbatan saluran darah Pertambahan cecair pada paru-paru (paru-paru berair) berpunca daripada kegagalan jantung kongestif Gangguan hemoglobin – darah tidak dapat membawa oksigen dengan baik Peripheral cyanosis pula hanya dilihat pada jari tangan dan kaki. Keadaan ini boleh disebabkan oleh:
Suhu sejuk Tangisan oleh bayi baru lahir Sawan Terkejut Cyanosis yang disebabkan oleh keadaan jantung kongenital boleh terjadi sejurus selepas kelahiran. Tetapi adakalanya ia tidak muncul sehingga bayi lebih berusia.
Memahami simptom bayi biru
Masalah bayi biru boleh tercetus disebabkan keadaan seperti:
Menangis Sakit Penyusuan Mengalami pergerakan usus/ regangan Dehidrasi – tidak mempunyai cecair dalam badan yang mencukupi
Suhu badan tinggi Masalah bayi biru juga boleh terjadi sebaik sahaja mereka bangun daripada tidur. Jika si manja mempunyai masalah sakit jantung jenis biru (cyanotic heart defects), penjagaan tambahan perlu diberikan pada cuaca panas.
Anda perlu memastikan bayi sentiasa terhidrat dengan baik.
Sekiranya mereka mengalami muntah dan cirit-birit atau suhu badan menjadi tinggi sehingga melebihi 38℃, serta keadaan ini berlangsung untuk tempoh lebih 24 jam, lakukan pemeriksaan dengan doktor segera.
Masalah jantung bayi
Rawatan segera apabila serangan bayi biru
Semasa serangan blue spell, keadaan bibir dan kulit si manja akan kelihatan kebiruan dan pernafasan mungkin menjadi lebih cepat.
Anak akan menjadi mudah marah, mengantuk dan tidak responsif. Jika keadaan tersebut berlaku, anda sebagai ibu bapa perlu kekal tenang dan lakukan langkah-langkah berikut untuk membantu anak:
Baringkan anak secara menelentang Bawa atau tolakkan lutut si manja sehingga menyentuh bahagian dada mereka Peluk dan tenangkan si manja Untuk anak yang lebih berusia, baringkan mereka secara mengiring dan tolakkan lutut ke bahagian dada Sekiranya keadaan berterusan sehingga lebih daripada 5 minit, hubungi talian 999 untuk mendapatkan ambulans bagi membawa anak ke hospital berdekatan. (Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)
The post Bayi Biru Bila Kerap Menangis & Meragam? Awas! Mungkin Tanda Masalah Jantung Bayi appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/bayi-biru-bila-kerap-menangis-meragam-awas-mungkin-tanda-masalah-jantung-bayi/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Baby Boy Ke Beli Dua Katil Warna Pink Biru Peminat Syak Elly Mazlein Bakal Timang Bayi Lelaki

Baby Boy Ke Beli Dua Katil Warna Pink Biru Peminat Syak Elly Mazlein Bakal Timang Bayi Lelaki

papar berkaitan - pada 20/7/2021 - jumlah : 424 hits
Baby Boy Ke Beli Dua Katil Warna Pink Biru Peminat Syak Elly Mazlein Bakal Timang Bayi Lelaki Pelakon dan penyanyi Elly Mazlein yang kini sedang berbadan dua dilihat sudah mulai membuat persiapan bagi menyambut ahli baru dalam keluarganya t...
Kerap Bersin Tanpa Sebab Selepas Divaksin Mungkin Gejala Covid 19 Kajian

Kerap Bersin Tanpa Sebab Selepas Divaksin Mungkin Gejala Covid 19 Kajian

papar berkaitan - pada 4/8/2021 - jumlah : 139 hits
Kerap bersin tanpa sebab selepas divaksin mungkin gejala COVID 19 Kajian SEPERTI yang diketahui mereka yang sudah divaksinasi sepenuhnya masih boleh dijangkiti COVID 19 Perbezaannya mereka yang sudah lengkap divaksin kebiasaannya mengalami ...
Tak Pandai Tiru Bunyi Dan Tunjuk Jari Petanda Awal Anak Ada Masalah Lambat Bercakap Awas

Tak Pandai Tiru Bunyi Dan Tunjuk Jari Petanda Awal Anak Ada Masalah Lambat Bercakap Awas

papar berkaitan - pada 31/7/2021 - jumlah : 262 hits
Ada ketikanya kita sebagai mak ayah tak perasaan pun anak kita terlambat perkembangannya lebih lebih lagi terlambat memulakan percakapan sama macam kanak kanak yang lain Apa mak ayah perlu buat Patalogis Pertuturan Bahasa menggariskan beber...
Peletakan Jawatan Tanda Setia Kepada Parti Shamsul Anuar

Peletakan Jawatan Tanda Setia Kepada Parti Shamsul Anuar

papar berkaitan - pada 5/8/2021 - jumlah : 144 hits
SHAMSUL Anuar Nasarah ketika ditemui pemberita di perkarangan Kementerian Tenaga dan Sumber Asli Putrajaya PUTRAJAYA Ahli Parlimen Lenggong Datuk Seri Shamsul Anuar Nasarah memaklumkan tindakan peletakan jawatannya sebagai Menteri Tenaga da...
Afgan Disahkan Positif Covid 19 Tapi Tidak Mengalami Sebarang Simptom Dan Mungkin Ini Sebabnya

Afgan Disahkan Positif Covid 19 Tapi Tidak Mengalami Sebarang Simptom Dan Mungkin Ini Sebabnya

papar berkaitan - pada 15/7/2021 - jumlah : 221 hits
Afgan melakukan aktiviti senaman ringan sepanjang jalani kuarantin kendiri Penyanyi Indonesia terkenal Afgan memaklumkan bahawa dirinya disahkan positif Covid 19 sejak Khamis lalu tanpa mengalami sebarang simptom
T13f27 Usaha Kurangkan Pencemaran Udara Mungkin Hasilkan Lebih Banyak Taufan

T13f27 Usaha Kurangkan Pencemaran Udara Mungkin Hasilkan Lebih Banyak Taufan

papar berkaitan - pada 19/7/2021 - jumlah : 184 hits
Alamak Berita terbaru ini membuatkan Tedi berada dalam dilema Pencemaran Udara Bantu Membiaskan Cahaya Matahari daripada Mengenai Permukaan Lautan Atlantik Utara Sebelum ini Tedi sangkakan fenomena taufan di dunia ini berkait rapat dengan p...
Mungkin Sebab Darah Campuran Anak Ada Speech Delay Rihana Petra Mula Risau

Mungkin Sebab Darah Campuran Anak Ada Speech Delay Rihana Petra Mula Risau

papar berkaitan - pada 18/7/2021 - jumlah : 424 hits
Ibu mana yang tidak risau jika perkembangan anak tidak seiring usianya Itulah yang diluahkan oleh Rihana Petra di laman Instagramnya setelah anaknya menunjukkan ciri ciri kelewatan bahasa Dia turut meminta pandangan ramai adakah situasi ini...
Hiburan Sering Muat Naik Foto Tutup Perut Persoalan Neelofa Hamil Terus Jadi Tanda Tanya

Hiburan Sering Muat Naik Foto Tutup Perut Persoalan Neelofa Hamil Terus Jadi Tanda Tanya

papar berkaitan - pada 30/7/2021 - jumlah : 243 hits
Tidak dinafikan bahawa aktiviti dan kemas kini terbaru Neelofa pasti akan menjadi ikutan ramai Merupakan selebriti kesukaan ramai sudah pasti semua mahu mengikuti perkembangan dirinya ARTIKEL BERKAITAN AdvertisementDisebabkan oleh itu ramai...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

April 18 2024 Pesan Orang Alim

Wee Barking Up The Wrong Tree

Jangan Terpedaya Kolaborasi Dengan Zico Netizen Gesa Untuk Boikot Lagu Baru Jennie Bp Atas Sebab Ini



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Mobile Friendly Free Money The Community Has You Covered

Pelajar Lelaki 14 Tahun Meninggal Dunia Ketika Merentas Desa

Umur 7 Tahun Sudah Bergelar Tunangan Orang

Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Bila Kau Rajin Nak Tolong Kerja Orang

Perjanjian Allah Swt Dengan Kaum Bani Israil