Barat Kagumi Kehebatan Salahuddin Al Ayubi



SALAHUDDIN al-Ayubi dilahirkan pada 532 Hijrah bersamaan 1138 Masihi di Kota Tarkit iaitu bahagian Tebing Barat Sungai Tigris, terletak di antara Mosul dan Baghdad. Beliau adalah anak gabenor.

Ayahnya, Najmuddin Ayub bin Shadhi adalah anak saudara kepada Sultan Nurudin Zenggi, berketurunan Kurdistan yang berasal dari Azerbaijan. Selain sebagai panglima perang, beliau adalah pendakwah, mujahid dan tokoh pemimpin Islam yang bukan daripada kalangan bangsa Arab.

Ketika hayatnya, beliau lebih banyak berada di khemah perang daripada duduk di istana bersama keluarga. Siapa saja yang menggalakkannya berjihad akan mendapat kepercayaannya. Apabila hendak memulakan jihad melawan tentera salib, beliau akan menumpukan seluruh perhatiannya kepada persiapan perang dan menaikkan semangat tentera.

Di medan perang, beliau bagaikan seorang ibu garang kehilangan anak tunggal. Beliau bergerak dari satu hujung medan peperangan ke hujung yang lain untuk mengingatkan tenteranya supaya benar-benar berjihad di jalan Allah.

Beliau juga akan pergi ke seluruh pelosok tanah air dengan mata yang berlinangan mengajak manusia supaya bangkit membela Islam.

Ketika berusia 17 tahun, Salahuddin al-Ayubi mula berkhidmat dengan Nur al-Din di Damsyik. Beliau adalah panglima tentera, pemimpin dan pentadbir negara yang sangat berbakat dan sangat popular ketika zaman perang salib. Beliau membabitkan diri dalam peperangan salib di kawasan Mesir, Palestin dan Syria.

Beliau mula terkenal pada 559 Hijrah (1164 Masihi) apabila menyertai ekspedisi bersama-sama Shirkuh yang dihantar oleh Nur al-Din bagi menentang tentera Salib di Mesir. Beliau berjaya mengusir Amaury dari Mesir pada 1 Rabiulakhir 564 Hijrah (Januari 1969 Masihi). Selepas Shirkuh meninggal dunia, tempatnya diganti oleh Salahuddin al-Ayubi. Pada masa sama, Nur al-Din melantik beliau sebagai panglima angkatan tentera Syria.

Bagi memperkukuhkan tentera Islam, Salahuddin meminta negara Islam diurus di bawah satu pemerintahan. Walaupun cadangannya tidak dipersetujui sesetengah pihak termasuk pemimpin Syria, cita-cita Salahuddin itu termakbul.

Dalam bulan Zulkaedah 570 Hijrah (Mei 1175 Masihi), khalifah Abbasiyyah mengisytiharkan Salahuddin al-Ayubi sebagai Sultan Mesir dan menggelarkan dirinya sebagai Sultan al-Islam wa al-Muslimin. Pada tahun itu juga beliau membina kota pertahanan di Kaherah.

Pada tahun 583 Hijrah (1187 Masihi) berlaku Perang Salib kedua, yang juga dikenali sebagai Perang Hittin. Peperangan ini dipimpin sendiri oleh Salahuddin al-Ayubi hingga membuka jalan mudah untuk menawan kembali Baitulmaqdis.

Pada tahun 588 Hijrah (1192 Masihi) berlaku Perang Salib ketiga, hasil dendam dan kekecewaan golongan pembesar Kristian. Mereka berusaha merampas semula Baitulmaqdis daripada orang Islam. Walaupun perang Salib yang ketiga itu menggabungkan seluruh kekuatan negara Kristian, mereka tidak mampu menggugat kekuatan tentera Salahuddin al-Ayubi.

Pihak Kristian mengalami kekalahan dan ramai tentera terbunuh dan tertawan. Baitulmaqdis yang dikuasai orang Kristian selama 88 tahun, dapat ditakluki semula oleh Salahuddin al-Ayubi.

Sifat penyayang dan belas kasihan Salahuddin ketika peperangan sangat jauh berbeza daripada kekejaman tentera Kristian. Ahli sejarah Kristian pun mengakui mengenai hal itu.

Lane-Poole (penulis Barat) mengesahkan, kebaikan hati Salahuddin mencegahnya daripada membalas dendam. Beliau menulis bahawa Salahuddin menunjukkan ketinggian akhlaknya ketika orang Kristian menyerah kalah. Tenteranya sangat bertanggungjawab, menjaga peraturan di setiap jalan, mencegah segala bentuk kekerasan sehingga tidak ada kedengaran orang Kristian dianiaya.

Selanjutnya Lane-Poole menuliskan mengenai tindak-tanduk tentera Kristian ketika menawan Baitulmaqdis kali pertama pada 1099. Tercatat dalam sejarah bahawa ketika Godfrey dan Tancred menunggang kuda di jalan-jalan Jerusalem, jalan itu dipenuhi mayat, orang Islam yang tidak bersenjata diseksa, dibakar dan dipanah dari jarak dekat di atas bumbung dan menara rumah ibadat.

Darah membasahi bumi yang mengalir daripada pembunuhan orang Islam secara beramai-ramai. Ia juga mencemarkan kesucian gereja yang sebelumnya mengajar sifat berkasih sayang. Orang Kristian sangat bertuah apabila mereka dilayan dengan baik oleh Salahuddin.

Beliau meninggal dunia pada 27 Safar 589 Hijrah (1193 Masihi) pada usia 55 tahun di Damsyik, Syria slepas memerintah selama 25 tahun. Beliau sakit selama 14 hari sebelum menghembuskan nafas terakhir.

Beliau meninggal dunia tanpa meninggalkan sebarang harta untuk diwariskan. Beliau dikatakan hanya memiliki 47 dirham wang perak dan 1 dinar wang emas. Urusan penyelenggaraan jenazah ditanggung oleh keluarga beliau, manakala kain kafannya diberikan oleh menteri.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://ezwankini.blogspot.com/2011/12/barat-kagumi-kehebatan-salahuddin-al.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kelebihan Dan Kehebatan Surah Al Kautsar

Kelebihan Dan Kehebatan Surah Al Kautsar

papar berkaitan - pada 11/11/2021 - jumlah : 183 hits
SURAH AL KAUTSAR mengandungi 3 ayat sahaja Surah ini diturunkan di Makkah yang bermaksud sungai di syurga Kolam sungai ini diperbuat daripada batu permata nan indah dan cantik Rasanya lebih manis daripada madu warnanya pula lebih putih dari...
Kehebatan Shila Amzah Nyanyi Lagu Korea Beautiful Crush Goblin Ost

Kehebatan Shila Amzah Nyanyi Lagu Korea Beautiful Crush Goblin Ost

papar berkaitan - pada 11/11/2021 - jumlah : 211 hits
Jejaka Korean terpukau kehebatan Shila Amzah nyanyi lagu Beautiful CRUSH GOBLIN OST Tidak dinafikan bakat yang dimiliki penyanyi kelahiran Malaysia Shila Amzah Pemilik nama penuh Nurshahila binti Amir Amzah ini mula mencipta kerjaya di pers...
Kehebatan Istighfar

Kehebatan Istighfar

papar berkaitan - pada 12/11/2021 - jumlah : 103 hits
FIRMAN Allah yang bermaksud Sehingga aku berkata Pohonlah keampunan kepada Tuhan kamu sesungguhnya Dia Maha Pengampun Dia akan menghantar hujan This is a content summary only Visit my website for full links other content and more
R R Gambang Barat Pahang

R R Gambang Barat Pahang

papar berkaitan - pada 31/10/2021 - jumlah : 174 hits
Asalamualaikum Salam Sejahtera salam kasih mesra kepada teman blogger di Malaysia walau di mana berada Kenapa sering ada kata mengalu alukan blogger kerana mereka ini lah yang p ertama akan klik membaca paparan terbaru di blog Etuza Jujur s...
Kisah Kehebatan Sultan Muhammad Al Fatih

Kisah Kehebatan Sultan Muhammad Al Fatih

papar berkaitan - pada 11/11/2021 - jumlah : 124 hits
Muhammad II juga dikenali dengan Muhammad al Fatih iaitu daripada kata terbitan al fath seperti Surah al Fatihah beerti surah pembukaan atau Pembuka yang besar yang dilahirkan pada 30 Mac 1432 di Edirne dan meninggal dunia pada 3 Mei 1481 d...
Subhanallah Mari Ketahui Kehebatan Surah Al Ikhlas

Subhanallah Mari Ketahui Kehebatan Surah Al Ikhlas

papar berkaitan - pada 11/11/2021 - jumlah : 106 hits
Au zubillah himinashsyaitan nirrajim bismillahirrahmannirrahim Tafsirannya Aku berlindung dengan Allah daripada syaitan yang direjam Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani Bacalah ayat ini sebelum anda memulakan apa apa saja kerja ke...
Salahuddin Penyingkiran Terbaru Dalam Pas Setia Tanpa Soal Bukan Caranya

Salahuddin Penyingkiran Terbaru Dalam Pas Setia Tanpa Soal Bukan Caranya

papar berkaitan - pada 9/11/2021 - jumlah : 161 hits
Hariz Mohd Raveena NagotraSehingga 2015 PAS mempunyai dua kelompok yang jelas dalam parti iaitu kelompok konservatif dan progresif Walaupun kelompok progresif telah disingkirkan dalam muktamar 2015 menerusi serangan oleh kelompok konservati...
Pedang Salahuddin Al Ayyubi Pedang Paling Tajam Di Dunia

Pedang Salahuddin Al Ayyubi Pedang Paling Tajam Di Dunia

papar berkaitan - pada 11/11/2021 - jumlah : 142 hits
Pedang Salahuddin Al ayyubi Pedang Paling Tajam Di Dunia Pedang Salahuddin Al Ayyubi yang diakui paling tajam di dunia oleh pakar metalurgi Ketajamannya mampu menembus baju zirah Klik link untuk bacaan selanjutnya
Bedebus Angin Keluar Badan Pun Rasa Ringan Wanita Ni Kongsi Kehebatan Air Rebusan Pandan Bajet Murah Berkesan

Bedebus Angin Keluar Badan Pun Rasa Ringan Wanita Ni Kongsi Kehebatan Air Rebusan Pandan Bajet Murah Berkesan

papar berkaitan - pada 9/11/2021 - jumlah : 319 hits
Bila banyak angin dalam badan mesti rasa kurang selesa dan semua benda pun tak boleh nak fokus Mulalah sakit kepala susah nak membuang dan sebagainya
Pm Anwar Meets With Indonesia S Finance Minister For Discussions In Riyadh

Nga Kor Ming S Influence In Dap On The Rise

Gear Up For Standard 1 Registration

Irma Hasmie Enggan Komen Status Perkahwinan Apa Yang Penting Allah Jaga Hati Fikiran Kami

Senarai Cawangan Atm Bank Islam Di Seluruh Negeri Kelantan

Salah Besar Kalau Kembali Kepada Quran Dan Sunnah Saja Tambah Ulil Amri

Panduan Dan Cara Atasi Sembelit Bagi Dewasa Kanak Kanak Dan Selepas Bersalin

Suami Tukang Masak Dadah Isteri Tolong Edar



5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Racun Rihanna Slot Samarinda TV3


There Is An Awakening

2 Aidilfitri 2024

Optimizing Your Twitter Feed Strategies For Positive Content Filtering

Life Begin At 40

Perubahan Bila Masuk 40an

Adapting To Consumer Behavior