Bapa Kejam Sengaja Tolak Anak Kecil Jatuh Stroller Hentak Anak Dengan Kuat


Tular satu video di mana seorang bapa menolak anak jatuh dari stroller kemudian melenyek anaknya dengan menggunakan stroller tersebut. Dalam rakaman video itu, jelas kedengaran suara anaknya menangis dan tantrum.

Video tular ini yang tidak dapat dikenalpasti lokasinya telah mencetuskan kemarahan netizen. Rata-rata menggunakan tanda pagar #PDRM dan meminta pihak berkuasa mengambil tindakan keatas bapa ini. Memang sangat jelas kekasaran yang dilakukan ke atas anak kecil tersebut. Daripada video itu, anggaran umur anak berusia 2 tahun lebih – 4 tahun.

Perilaku keganasan seperti itu sememangnya salah dan tidak patut berlaku lebih-lebih lagi di tempat awam. Ibu bapa harus faham, anak yang tantrum sebenarnya cara mereka berkomunikasi dan tantrum di kalangan kanak-kanak adalah normal kecuali anak tersebut menunjukkan sikap abnormal seperti mencederakan diri sendiri.
Kredit Video: Satu Malaya
Bagi ibu bapa yang kurang memahami apa itu tantrum dalam kalangan anak kecil, ikut perkongsian daripada Doc Abdul Rahim Nor.
 

ILMU TANTRUM. Artikel 1126.
“Mengapa anak/cucu anda Tantrum? Macamana Nak Mengatasi Tantrum Anak/Cucu Anda?”
Anda mesti ada bekal SEDIKIT ILMU ni sebelum anda bertindak jika anda hadapi anak/cucu yang TANTRUM!!

A. Anda boleh tak CONTROL emosion kita bila anak/cucu TANTRUM depan anda di khalayak ramai? Rasa macam nak tampaq/balun ke? Nak pujuk ke? Nak biar je ke? atau rasa nak cekek je……. Jangan jadi kes berat pula tu.
B. Tantrum ni adalah keadaan ketika anak/cucu anda meluahkan EMOSI geram & frustration dengan cara:
1.SUARA: seperti menangis kuat-kuat, atau kata-kata kasar dan lain-lain
2.PHYSIKAL: berguling-guling di lantai, pukul-pukul atas lantai, menghentak-hentak kaki, meronta-ronta, melempar barang dan lain-lain
Hal ni pasti buat anda akan stres dan hilang pertimbangan. Tapi JANGAN TERKEJUT, sebenarnya TANTRUM ni NORMAL rupanya DAN sebagian dari proses perkembangan otak, physikal dan naluri anak/cucu kita.

C. Ilmu doc nak share-share dengan uoll:
1. Tantrum dialami oleh anak/cucu anda di usia 1-4 tahun. Ketika anak/cucu melepaskan perasaan mereka, kita sebgai ibubapa JANGAN pula terikut emosi, panas baran atau naik angin atau naik tangan pula…. nanti ANDA PULA YG TANTRUM!!! bukan anak/cucu anak. Ingat TANTRUM pada anak-anak NORMAL. Tapi ada batas-batasnya. Kalau tantrum dari orang DEWASA macam doktor atau anda ni, ABNORMAL la.
2. Sebab utama Tantrum pada anak/cucu kita kerana terbatasnya mengungkap bahasa untuk mereka luah expressi/perasaan/kehendak mereka. Mereka tak tahu nak explain apa yang sebenarnya mereka hendaki kepada kita dengan kata-kata. Tata bahasa mereka masih cetek. Mereka akan luah perasaan mereka dengan menangis, menjerit, meronta, mengulingguling atau hentak kakitangan ke lantai dan lain-lain.
3. Ada tantrum/mengamuk di lakukan kanak-kanak tersebut sebab mereka tahu dengan cara begitu mereka mendapat perhatian kita lalu dapat apa yg mereka inginkan. Atau dengan cara itu mereka beri tahu yang mereka tak setuju dengan cara atau dengan kata-kata kita. Mereka akan ulang perbuatan ni selalu. Maka JANGAN biar ia berterusan, takut-takut menjadi kebiasaan atau tabiat buruk hingga umur dewasa.
4. Kita perlu tau, ukuran & kemantangan otak kita 50% pada umur 1 tahun, 80% ketika 3 tahun, 90% pada umur 5 tahun. Fully mature umur 25 tahun. Maka kefahaman, vocabulary & kematangan kanak-kanak amat cetek berbanding kita. Jangan anda fikir, kanak-kanak berfikiran macam anda. Hadapi Tantrum anak/cucu kita dgn BIJAKSANA.
5. Jenis Tantrum yang mendera atau melukakan diri sendiri oleh kanak-kanak amat membahayakan diri mereka seperti menghantuk kepala mereka di lantai. Boleh akibatkan perdarahan dalam kepala atau otak. Atau meluka/megigitkan diri, amat menyedihkan.
6. Kerap berlaku tantrum pada kanak-kanak yang ada gangguan peribadi, masalah psikology depressi, autisme, deslexia, dan lain-lain.

D. Cara-cara menghentikan tantrum pada anak:
1. Cuba tenangkan diri, take it easy & relax je.
Ketika anak uoll tantrum, kita kenalah relaxkan emosi kita yang geram supaya tak melonjak naik dan jangan balas MENYALAK atau memaksa anak menghentikan amukannya atau tangankan mereka. Sepatutnya kita COOL DOWN diri kita dulu & bawa anak/cucu ke tempat yang lebih sepi untk tenangkan emosinya. Kita perlu TAHAP KESABARAN YANG TINGGI MENGHADAPI anak yang tantrum ni.
2. Cuba cari penyebab mengapa anak/cucu tu tantrum ketika tu?
– Mungkin kehendak mereka kita tak penuhi.
– Kemungkinan kelaparan.
– Mereka letih & mengantuk tapi susah mereka khabarkan kepada kita kerana belum pandai memberitahu kehendak mereka. Baru lah mudah kita atasi tantrum mereka.
3. Alihkan perhatian anak/cucu anda.
Ibu bapa patut mengalihkan perhatian mereka ketika mereka tantrum. Focusing mereka sangat mudah beralih kepada sesuatu yang lebih tertarik atau sesuatu yang baru. Beri mainan kesukaan seperti belon, main bubble dan lain-lain atau mknan kesukaan mereka ketika mereka tantrum.
4. Jangan biar saja anak/cucu tantrum seorang diri sehingga keletihan kerana emosi mereka akan lebih tertekan & rasa diri mereka tak dipedulikan atau tak dikasihi oleh anda.
5. Jangan memukul anak/cucu anda.
Ketika mereka tantrum, jangan tangan-tangankan, memukul atau mencubit mereka. Sebaliknya kita sepatutnya memeluk atau mencium mereka untuk menenangkan emosinya yang mereka anggap anda ambil peduli & mencintai mereka.

E. Cubaan-cubaan yang dibuat ibu bapa terkini bila anak/cucu mereka tantrum:
Anda boleh cuba:
1.Ada yang cuba MENGAJUK tantrum anak/cucu bersama mereka. Mereka berhenti tantrum tu dengan tiba-tiba. Mungkin mereka rasa heran/pelik, kita pun boleh “Pura2” buat tantrum tu kerana mereka pun “pura-pura” buat tantrum untuk ambil perhatian je.
2. Kebanyakan ambil video anak/cucu tantrum. Bila ditunjuk kepada mereka, mereka berasa malu, lalu berhenti tabiat tersebut.
F. Nasihat doktor: Kalau tantrum anak/cucu anda kerap, berpanjangan/lama, nampak pelik dari normal, atau anak/cucu mendera atau menyakiti diri mereka sendiri atau orang lain, elok consult pakar paediatrik perilaku anak/cucu ni. Kemungkinan anak/cucu ni ada penyakit sampingan seperti penyakit gangguan peribadi, masalah psikology depressi, autisme, deslexia, deprexia, pathologi, gangguan otak & emosi, autism dan lain-lain. Rawatannya bergantung pada penyakitnya.
Sumber:
Doc Abdul Rahim Nor
#KlinikAbdulRahim
2-D Pangsapuri Garuda,
11900 Bayan Lepas,
Penang.
Tel:04-6444181
The post Bapa Kejam Sengaja Tolak Anak Kecil Jatuh Stroller, Hentak Anak Dengan Kuat! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/bapa-kejam-sengaja-tolak-anak-kecil-jatuh-stroller-hentak-anak-dengan-kuat/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Anak Kecil Memberi Syafaat Kepada Ibu Bapa Untuk Masuk Syurga

Anak Kecil Memberi Syafaat Kepada Ibu Bapa Untuk Masuk Syurga

papar berkaitan - pada 13/7/2020 - jumlah : 295 hits
SOALANAda yang mengatakan jika seorang anak meninggal masa mereka masih kecil anak tersebut boleh memberi syafaat kepada ibu bapanya untuk masuk syurga Adakah perkara ini benar JAWAPAN Untuk menjawab persoalan di atas maka disertakan disini...
Sesibuk Mana Kerja Waktu Kecil Anak Sekali Je Jihan Sanggup Tolak Tawaran Demi Arsalan

Sesibuk Mana Kerja Waktu Kecil Anak Sekali Je Jihan Sanggup Tolak Tawaran Demi Arsalan

papar berkaitan - pada 23/7/2020 - jumlah : 264 hits
Sejak bergelar ibu dan melihat anak membesar di depan mata tak dinafikan ia sesuatu momen yang indah buat Jihan Musa dan suaminya Ungku Hariz Berkongsi pengalaman sebagai ibu Jihan akui semua momen dan kenangan tidak ternilai baginya Favour...
Hanya Sebiji Rambutan Anak 3 Tahun Maut Tercekik Bapa Dah Cuba Allah Lebih Sayang

Hanya Sebiji Rambutan Anak 3 Tahun Maut Tercekik Bapa Dah Cuba Allah Lebih Sayang

papar berkaitan - pada 6/7/2020 - jumlah : 310 hits
Hanya sebiji rambutan seorang kanak kanak lelaki berusia 3 tahun menemui ajal akibat tercekik ketika makan buah tersebut Dalam kejadian di Kampung Belakang Masjid dekat Bukit Selambau Baling Kedah usaha untuk menyelamatkan mangsa tidak berj...
Motosikal Nyaris Berlanggar Dua Lelaki Bergaduh Hingga Anak Isteri Jatuh Motor

Motosikal Nyaris Berlanggar Dua Lelaki Bergaduh Hingga Anak Isteri Jatuh Motor

papar berkaitan - pada 8/7/2020 - jumlah : 284 hits
Sikap kita di jalan raya menggambarkan peribadi sendiri Pelbagai perkara boleh berlaku bila semuanya berebut ingin cepat sampai ke destinasi Oleh itu kesabaran dan toleransi amat penting bila berhadapan dengan situasi tidak menyenangkan di ...
Duk Ketuk Pintu Ingatkan Tetamu Hati Hatilah Terutama Ada Anak Kecil

Duk Ketuk Pintu Ingatkan Tetamu Hati Hatilah Terutama Ada Anak Kecil

papar berkaitan - pada 10/7/2020 - jumlah : 426 hits
Haiwan berbisa seperti ular sangat berbahaya kerana kehadiranya tidak disedari oleh sesiapa pun Baru baru ini seorang pengguna facebook Enzik berkongsi beberapa keping gambar menunjukkan seekor ular tedung yang berada di kawasan rumah dan h...
Anak Pukul Orang Kita Biar Sebab Masih Kecil Jangan Biasakan Nanti Dia Fikir Itu Okay

Anak Pukul Orang Kita Biar Sebab Masih Kecil Jangan Biasakan Nanti Dia Fikir Itu Okay

papar berkaitan - pada 7/7/2020 - jumlah : 697 hits
Sesetengah anak mempunyai tabiat suka memukul Bukan saja dipukulnya orang lain tetapi ibu ayahnya juga dipukul apabila mahu melahirkan emosi marah dan tidak puas hati Artikel Lain Sekiranya perkara ini sering berlaku sehingga mempengaruhi t...
Kasih Seorang Bapa Sanggup Dermakan Tulang Sumsum Dua Kali Kepada Anak Hidap Leukaemia

Kasih Seorang Bapa Sanggup Dermakan Tulang Sumsum Dua Kali Kepada Anak Hidap Leukaemia

papar berkaitan - pada 10/7/2020 - jumlah : 330 hits
Pengorbanan ibu bapa buat anak anak sememangnya tiada galang gantinya Apatah lagi jika anak yang ditatang bagai minyak yang penuh menghadapi sakit yang kronik Sama dengan seorang bapa di China yang sanggup mendermakan sumsum buat anak perem...
Video Airitam Bapa Ditahan Cuba Pukul Anak Dengan Penukul Besi

Video Airitam Bapa Ditahan Cuba Pukul Anak Dengan Penukul Besi

papar berkaitan - pada 10/7/2020 - jumlah : 316 hits
Lelaki berusia 42 tahun ditahan polis kerana didakwa cuba memukul anak lelakinya berusia lapan tahun menggunakan penukul di Bandar Baru Farlim Air Itam di sini semalam Suspek ditahan sejurus isterinya berusia 37 tahun yang juga pekerja kila...
Bapa Cuba Pukul Anak Guna Tukul Ditahan

Bapa Cuba Pukul Anak Guna Tukul Ditahan

papar berkaitan - pada 10/7/2020 - jumlah : 210 hits
GEORGETOWN Seorang lelaki ditahan di Bandar Baru Ayer Itam di sini selepas dipercayai cuba memukul anak lelakinya menggunakan tukul dalam sebuah lif pada jam 9 malam tadi Ketua Polis Daerah Timur Laut Asisten Komisioner Soffian Santong berk...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar

Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Pemilik Kafe Tanah Aina Fareena Nafi Terima Notis Rasmi Peringatan Penutupan Parkir Restorannya



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Linkedin Menjadi Mitra Plan Indonesia Buka Peluang Kerja Bagi 400 Pencari Kerja Baru Di Jawa Tengah

5 Hidden Features Of Wordpress Com

Hospital Kuala Pilah

From Gear To Gear Exploring The Mechanics Of Ram And Dodge Transmissions

Satisfy Your Pup S Cravings Exploring The World Of Natural Dog Treats